Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Czy rysy z szyby da się usunąć?

Sprawdzamy działanie popularnego zestawu do samodzielnego polerowania szyb samochodowych.

Uderzające z dużą prędkością drobne kamienie, zły stan wycieraczek czy brak płynu w zbiorniku spryskiwacza to tylko niektóre czynniki wpływające na powstawanie uszkodzeń przedniej szyby w samochodzie. Oile zarysowania czy zmatowienia na bocznych czy tylnym elemencie nie są bardzo uciążliwe dla kierowcy, o tyle tego rodzaju uszkodzenia w polu widzenia mogą być prawdziwą zmorą. Nawet niewielkie rysy powodują załamywanie światła, co podczas jazdy pod słońce czy po zmroku skutkuje znacznym pogorszeniem widoczności.

Nie trzeba wymieniać

Wielu kierowców w podobnych sytuacjach decyduje się na wymianę szyby, jednak nawet w popularnych modelach wiąże się to z wydatkiem rzędu 500-600 zł, a w nowszych samochodach może kosztować nawet kilka tysięcy. Poza tym samochód z nieoryginalną szybą czołową przez wielu kupujących traktowany jest jako powypadkowy.
W takich sytuacjach z pomocą kierowcom przychodzą producenci preparatów do samodzielnego usuwania rys z powierzchni szyby. Postanowiliśmy sprawdzić działanie jednego z nich. Wybraliśmy gotowy zestaw zawierający m.in. bazujący na dwutlenku ceru proszek oraz filcowy krążek polerski. Za wszystko zapłaciliśmy 40 zł. Do polerowania potrzebowaliśmy jeszcze wiertarki lub polerki z regulacją obrotów.
Po rozrobieniu preparatu z wodą uzyskaliśmy gęstą pastę i przystąpiliśmy do usuwania rys. Próbę przeprowadziliśmy na pięciu samochodach, na których szybach znajdowały się różne uszkodzenia – od delikatnego zmatowienia po grube rysy. Proces polerowania okazał się prosty, jednak trzeba było zwracać uwagę, by nie zatrzymywać polerki w jednym punkcie (może wtedy dojść do zbytniego zmniejszenia grubości szyby i powstania efektu soczewki). Okazało się, że pasta dość szybko wysycha i by do tego nie dopuścić, trzeba było skrapiać miejsce prac wodą.

Sprawdzamy zestaw do polerowania

produkt

  • Pomaga w usunięciu rys
  • Zawiera dwutlenek ceru
  • Wymaga użycia wiertarki lub polerki

Bazujący na dwutlenku ceru zestaw można kupić na internetowych aukcjach. Służy on do polerowania szkła i tworzyw sztucznych – może być stosowany do usuwania rys z szyb i reflektorów. Opakowanie wystarcza na spolerowanie 5-6 szyb 
samochodowych.
Cena: 40 zł

PROCEDURA SAMODZIELNEGO POLEROWANIA SZYBY SAMOCHODOWEJ

  • Umycie szyby

1

Przed przystąpieniem do polerowania szyby powinno się umyć całe auto. Dodatkowo szybę należy dokładnie wyczyścić – tak, by usunąć z niej drobinki piasku, krople żywicy czy asfaltu. Warto pamiętać, że nawet niewielkie drobinki brudu podczas polerowania mogą prowadzić do porysowania szyby.

  • Przygotowanie preparatu

2

Do polerowania szyb używa się dwutlenku ceru, który sprzedawany jest w postaci proszku. Samodzielnie trzeba przygotować zawiesinę, dodając do niego wody i mieszając. Powstały preparat ma mieć konsystencję gęstej pasty. Tu także kluczowa jest czystość – do zawiesiny nie może się dostać brud.

  • Użycie odpowiedniego filcu

3

Dołączony do zestawu krążek filcu montuje się na wiertarce lub polerce. Osoby kupujące go samodzielnie powinny wybrać twardy filc polerski. Krążek powinno się przechowywać w szczelnie zamkniętym opakowaniu, a podczas prac uważać, by nie został zanieczyszczony – np. odłożony na ziemię.

  • Ustawienie obrotów

4

Uwaga! Do polerowania szyb w samochodzie nie należy używać szlifierek kątowych ani wiertarek bez regulacji obrotów. Przed przystąpieniem do prac powinno się ustawić minimalne obroty urządzenia. Warto pamiętać, aby w trakcie pracy obroty polerki nie przekraczały 600 obr./min

  • Polerowanie

5

Uszkodzone miejsce polerujemy, przesuwając maszynę w różnych kierunkach i dociskając ją do powierzchni szyby. Powinno się unikać zatrzymywania polerki w jednym punkcie, ponieważ może to spowodować powstanie zagłębienia w szybie, co będzie skutkowało załamywaniem światła w tym miejscu

  • Utrzymywanie wilgotności

6

Podczas prac polerskich nie powinno się dopuszczać do wyschnięcia pasty. Gdy dochodzi do takiej sytuacji, należy spryskać obszar prac wodą. Polerowanie na sucho może prowadzić do przegrzania szyby, a nawet do jej pęknięcia. Poza tym sucha pasta powoduje zmatowienie powierzchni.

  • Wytarcie do sucha

7

Po zakończeniu polerowania pastę usuwa się za pomocą miękkiej szmatki. Następnie szybę i jej okolice należy dokładnie umyć przy użyciu myjki ciśnieniowej. Pozwoli to na usunięcie resztek pasty z głębszych odprysków w szybie, uszczelek czy plastikowych elementów podszybia.

DZIAŁANIE PREPARATU NA RÓŻNYCH USZKODZENIACH SZYBY

  • Głębokie zarysowanie

a

Wyczuwalne pod paznokciem bruzdy powstają wskutek mechanicznego uszkodzenia szyby, najczęściej po zahaczeniu metalowym elementem w trakcie prac serwisowych czy umieszczaniu ładunku na dachu. Podczas polerowania takiej rysy nie udało się całkowicie usunąć, jednak stała się płytsza, przez co mniej widoczna.
Efekt: rysy mniej widoczne

  • Drobne rysy i odpryski

b

Odpryski na szybie powstają wskutek uderzania piasku o jej powierzchnię. To typowa dolegliwość aut jeżdżących po autostradach. Dla kierowcy znacznie bardziej uciążliwe są niewielkie ryski powstające wskutek pracy wycieraczek na sucho. Polerowanie zredukowało liczbę małych odprysków, ryski zaś udało się całkowicie usunąć.
Efekt: rysy mniej widoczne

  • Ślad po wycieraczce

c

Nierównomierne zużycie pióra wycieraczki tylnej szyby często prowadzi do powstania zmatowienia o kształcie łuku. Takie rysy często są płytkie i niewyczuwalne pod palcem. W zaistniałej sytuacji spolerowanie tylnej szyby przyniosło pożądany efekt. Po operacji nie powinno się zapomnieć o wymianie wycieraczki lub jej gumki.
Efekt: rysy usunięte

  • Zmatowienie bocznej szyby

d

W wyniku obcierania o uszczelkę lub listwę przyszybową często dochodzi do uszkodzenia bocznej szyby. Powstają wtedy charakterystyczne pionowe rysy. Zwykle są one płytkie i polerowanie za pomocą dwutlenku ceru pozwala na ich skuteczne usunięcie. Nam udało się przywrócić pierwotną przejrzystość szyby.
Efekt: rysy usunięte

  • Zarysowanie od wycieraczki

e

W wyniku skrajnego zużycia przednich wycieraczek dochodzi do sytuacji, w których zamiast gumki po szybie przesuwa się jej stelaż lub obudowa. Takie elementy powodują powstanie szerokich i głębokich uszkodzeń. Po polerowaniu duże rysy pozostały, jednak mniej widoczne.
Efekt: rysy mniej widoczne

Czytaj także