Przyjrzeliśmy się popularnym preparatom do samodzielnego usuwania rys na lakierze. Które z nich okazują się najbardziej skuteczne w działaniu?
Podczas eksploatacji auta jego powłoka lakiernicza nieustannie narażona jest na uszkodzenia. W warunkach miejskich są to zwykle obtarcia i zarysowania, a na autostradach punktowe odpryski. W każdym przypadku tego typu defekty obniżają estetykę samochodu i są mniej odporne na działanie niekorzystnych czynników niż reszta karoserii. W takich miejscach szybciej rozwija się korozja.
Na rynku dostępne są różne preparaty do naprawy zarysowań, jednak wielu kierowców nie wie, które z nich są odpowiednie w przypadku konkretnego uszkodzenia. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy powstała na lakierze rysa jest głęboka. W tym celu należy poskrobać paznokciem po lakierze prostopadle do uszkodzenia. Jeżeli nie jest wyczuwalne zagłębienie, do naprawy zwykle wystarczy pasta polerska czy wosk koloryzujący.
Inaczej jest w sytuacjach, kiedy rysę da się wyraźnie wyczuć pod paznokciem. Oznacza to głębsze uszkodzenie lakieru. Wtedy należy ocenić, czy zarysowanie przecięło warstwę lakieru bazowego, czy nie. Jeżeli spod rysy nie widać metalu czy tworzywa sztucznego, z którego wykonano element, dobre efekty daje zalanie rysy lakierem bezbarwnym. Można zrobić to za pomocą pędzelka lub specjalnego sztyftu z aplikatorem. W sytuacjach kiedy rysy są głębsze, najlepiej zamalować je lakierem zaprawkowym. Preparaty do naprawy lakieru nie są drogie, dlatego nie warto zwlekać z ich zastosowaniem. Nie dość, że poprawią wygląd, to dodatkowo zabezpieczą lakier.
KREDKA KOLORYZUJĄCA
Przeznaczona do usuwania:
Kredka koloryzująca do naprawy zarysowań zawiera dużą ilość wosku oraz lakier akrylowy. Wypełniając rysę, substancja maskuje ją i dodatkowo zabezpiecza uszkodzone miejsce przed niekorzystnym działaniem wody czy słońca. Aplikacja preparatu jest prosta i ogranicza się do wtarcia go w rysę prostopadłymi ruchami. Po wyczyszczeniu okolicy naprawy za pomocą szmatki efekt jest błyskawiczny. Rysa wypełniona preparatem nie jest już tak widoczna. Niestety tego rodzaju naprawa jest krótkotrwała. Już po kilku myciach samochodu po kolorowej warstwie ochronnej nie ma śladu, a uszkodzenie lakieru wymaga ponownego naniesienia preparatu. Dlatego naprawa za pomocą kredki koloryzującej polecana jest jako metoda na doraźne zabezpieczenie powstałego zadrapania lakieru – do czasu naprawy.
WOSK KOLORYZUJĄCY
Przeznaczony do usuwania:
Preparat w postaci płynnego wosku z pigmentem koloryzuje zarysowania i zabezpiecza je przed korozją. Dodatkowo substancja poleruje lakier, poprawiając jego połysk. Wosk nakłada się za pomocą szmatki, a po wyschnięciu trzeba go wytrzeć. Po zakończeniu prac lakier rzeczywiście nabiera połysku, jednak rysy całkowicie nie znikają. Efekty są krótkotrwałe. Po kilku myciach samochodu zarysowania ponownie stają się widoczne i fragmenty nadwozia trzeba ponownie pokryć preparatem.
LAKIER ZAPRAWKOWY
Przeznaczony do usuwania:
Lakier z pędzelkiem służy do zamalowywania głębszych rys i ubytków. Dobrze sprawdza się przy naprawie odprysków oraz obitych krawędzi drzwi. Osoby bez doświadczenia powinny poćwiczyć, zanim zaczną malować auto.
SZTYFT Z LAKIEREM
Przeznaczony do usuwania:
Flamaster z lakierem bezbarwnym przeznaczony jest do maskowania i zabezpieczania antykorozyjnego głębszych zarysowań. W praktyce dobrze sprawdza się w przypadku zadrapań, które nie uszkodziły lakieru bazowego. W takich sytuacjach lakier bezbarwny zawarty w sztyfcie wypełnia rysę i sprawia, że staje się ona praktycznie niewidoczna.
PASTA KOLORYZUJĄCA
Przeznaczona do usuwania:
Pasta lekkościerna o właściwościach koloryzujących przeznaczona jest do usuwania drobnych rys (niewyczuwalnych pod paznokciem). Nadaje się też do naprawy zmatowień i przebarwień lakieru. Dzięki właściwościom ściernym preparat usuwa też efekty drobnych obcierek w postaci pozostałości innych lakierów czy warstwy gumy na nadwoziu auta.
Pastę nakłada się kolistymi ruchami, aż do usunięcia rys, po czym za pomocą miękkiej szmatki trzeba zetrzeć jej nadmiar, zanim wyschnie.
Wszystkie prace przy powłoce lakierniczej powinno poprzedzać dokładne umycie samochodu. Należy pamiętać, że nawet pojedyncze ziarna piasku mogą porysować lakier podczas końcowego polerowania. W większości przypadków przed naniesieniem preparatów zalecane jest też odtłuszczenie lakieru. Można użyć do tego benzyny ekstrakcyjnej.