Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Woskowanie auta

Dwa sposoby na połysk nadwozia

Wosk z lancy na myjni kontra nakładany ręcznie: czy widać różnicę? Nasz test

archiwum

Dwa sposoby na połysk nadwozia

Wosk z lancy na myjni kontra nakładany ręcznie: czy widać różnicę? Nasz test

Woskowanie na myjni samoobsługowej jest szybkie i nie wymaga wysiłku. Czy jednak daje porównywalny efekt jak tradycyjne woskowanie ręczne? Sprawdzamy.

Woskowanie z lancy nie jest specjalnie kosztowne. Koszt mycia samoobsługowego wynosi zwykle 1-2 zł za minutę, naniesienie preparatu zajmie około dwóch minut. Jednorazowy koszt wynosi zatem średnio 2-4 zł.

Z drugiej strony opakowanie twardego wosku nakładanego ręcznie kosztuje mniej więcej 20-50 zł i wystarcza na około 10 aplikacji na cały samochód. Koszt pojedynczego woskowania wynosi zatem ok. 2-5 zł. Wartość porównywalna.

Różny wysiłek przy woskowaniu

Druga sprawa to czas woskowania. Aby nanieść preparat i wypolerować nadwozie, trzeba poświęcić co najmniej pół godziny. A przy okazji trochę się przy tym namęczyć. Pod tym względem woskowanie natryskowe jest bezkonkurencyjne.

Czy poświęcony czas i wysiłek ma sens? Czy też oba sposoby na nadanie połysku nadwoziu dają porównywalne efekty? Postanowiliśmy  to sprawdzić w praktyce.

Test jakości woskowania

Test ma na celu porównanie efektów, jakie daje woskowanie natryskowe (lancą na myjni samoobsługowej) oraz ręczne (woskiem w paście). W tym celu jedną połowę maski auta nawoskowano z lancy, drugą – ręcznie. Wyniki działania preparatów sprawdzono dwukrotnie – bezpośrednio po ich naniesieniu i po tygodniu eksploatacji auta. Ocenie podlegały trzy elementy.

Połysk

Za pomocą połyskomierza zmierzono połysk obu powierzchni w kilku miejscach maski. Wyniki uśredniono.

Gładkość powierzchni

Próba praktyczna – sprawdzono, czy z powierzchni maski ześlizguje się plastikowy pojemnik.

Usuwanie zanieczyszczeń

Porównano łatwość usuwania wody i brudu z maski, tworzenie się smug i zacieków.

Połyskomierz

polyskomierz

W teście wykorzystaliśmy połyskomierz Testan. Urządzenie mierzy połysk, czyli sprawdza, jaka jest różnica w strumieniu światła emitowanego przez urządzenie i odbitego od powierzchni – im jest ona mniejsza, tym połysk większy. Wyniki podawane są w jednostkach połysku (GU – gloss units), które w przybliżeniu odpowiadają stosunkowi tych wartości w procentach.

Przebieg testu

  • Mycie nadwozia

auto_na_myjni_automatycznej

Przed próbą cały samochód został umyty na myjni szczotkowej, bez woskowania. Usunięto wcześniejsze zabrudzenia, aby nie zaburzać dalszych pomiarów.

  • Wstępny pomiar

wstepny_pomiar_polysku

Połyskomierzem sprawdziliśmy, czy połysk na całej powierzchni maski jest jednolity.

  • Podział maski

naklejanie_tasmy_na_maske

Przy pomocy taśmy podzieliśmy maskę na dwie części, na które zostaną naniesione preparaty.

  • Nakładanie wosku

woskowanie

Na prawej stronie maski naniesiono wosk w paście i wypolerowano powierzchnię.

  • Woskowanie lancą

woskowanie_lanca

Po zabezpieczeniu prawej połowy folią lewą nawoskowano na myjni samoobsługowej.

  • Jazda próbna

jadacy_ford_escort

Po wykonaniu pierwszych pomiarów auto przez tydzień było zwyczajnie eksploatowane.

Wyniki testu

Część 1: Bezpośrednio po nawoskowaniu

Pierwsza seria badań odbyła się zaraz po nałożeniu wosków, po wyschnięciu nadwozia. Porównania odbywały się w kilku miejscach maski, symetrycznie po obu stronach.

Połysk

pomiar_polyskomierzem_1

Przed woskowaniem zmierzona średnia wartość połysku wynosiła 70 GU, po nałożeniu preparatów wzrosła do ok. 82 GU po obu stronach. W tej próbie żaden sposób woskowania nie wykazał przewagi.

  • Lanca: 1
  • Wosk: 1

Gładkość powierzchni

test_gladkosci_lanca_1

Część nawoskowana z lancy okazała się o wiele mniej śliska, przedmioty z niej nie zsuwają się. Twardy wosk wygładził powierzchnię, przedmioty nie mogły się na niej utrzymać.

  • Lanca: 0
  • Wosk: 1

Usuwanie zanieczyszczeń

usuwanie_brudu_z_maski_przed

Bezpośrednio po nawoskowaniu oba preparaty pozwalały na łatwe usunięcie wody i zanieczyszczeń z maski, nie powstawały widoczne zacieki i smugi.

  • Lanca: 1
  • Wosk: 1

Część 2: Po tygodniu eksploatacji

Samochód przez tydzień przejechał ponad 500 km, większość w złych warunkach atmosferycznych. W tym czasie był też dwukrotnie myty bezdotykowo, bez użycia wosku.

Połysk

pomiar_polyskomierzem_2

Na części woskowanej z lancy wartość połysku praktycznie wróciła do wartości wyjściowej (zmierzono 71 GU). Wosk stały utrzymał się lepiej – po tygodniu zmierzony połysk wynosił 79 GU.

  • Lanca: 0
  • Wosk: 1

Gładkość powierzchni

test_gladkosci_wosk_2

Co zrozumiałe, na części woskowanej z lancy efekt jest bez zmian. Na połówce woskowanej ręcznie zachowano wyjściową gładkość powierzchni.

  • Lanca: 0
  • Wosk: 1

Usuwanie zanieczyszczeń

usuwanie_brudu_z_maski_po

Na części nawoskowanej ręcznie wystarczy przetrzeć szmatką, by uzyskać czystą powierzchnię. Po drugiej stronie wytarcie maski powoduje tylko rozmazywanie zanieczyszczeń.

  • Lanca: 0
  • Wosk: 1

PODSUMOWANIE

Woskowanie natryskowe daje efekt porównywalny z ręcznym – tyle że bardzo krótkotrwały. Po wyjechaniu z myjni różnice nie są duże, ale już po krótkiej jeździe po płynnym wosku nie ma śladu. Jeśli zależny nam na uzyskaniu szybkiego efektu, wosk z lancy jest dobrym rozwiązaniem. Pod względem ochrony lakieru nie zastąpi jednak preparatu nakładanego ręcznie.

  • Lanca: 2
  • Wosk: 6

Czytaj także