Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Czy ceramiczna powłoka lakieru jest skuteczna – praktyczny test

Przed czym chroni ceramizacja lakieru

Czy ceramiczna powłoka lakieru jest skuteczna – praktyczny test

archiwum

Przed czym chroni ceramizacja lakieru

Czy ceramiczna powłoka lakieru jest skuteczna – praktyczny test

W jakim stopniu powłoka ochronna o grubości jednego mikrona jest w stanie zabezpieczyć lakier? Sprawdzamy to w praktycznym teście.

Nakładanie na lakier samochodu ceramicznych powłok ochronnych staje się coraz bardziej popularne wśród kierowców. Wiele osób decyduje się na pokrycie „ceramiką” nowych samochodów, tuż po odebraniu z salonu. Jednak wśród użytkowników aut krąży wiele opinii na temat tego rodzaju preparatów – od tych potwierdzających działanie po wątpiące w ich skuteczność.

Co to jest powłoka ceramiczna i ile kosztuje?

Powłoka ceramiczna to bazujący na krzemionce preparat, który po skrystalizowaniu na lakierze ma go odizolować od czynników zewnętrznych. Grubość takiej warstwy nie przekracza 1 mikrona. Lakier pokryty powłoką wolniej się starzeje i później ulega zmatowieniu. Karoseria nabiera połysku, staje się hydrofobowa i łatwiej zmywać z niej zanieczyszczenia. Przed nałożeniem preparatu nadwozie wymaga specjalnego przygotowania. I to od kondycji lakieru zależy cena usługi. Koszt średniej jakości preparatu to 150-300 zł, a za przygotowanie lakieru zapłacimy 600-3000 zł.

Nakładanie powłoki ceramicznej

  • MYCIE DETAILINGOWE

powloka ceramiczna-OPF-20200516-3

Pierwszym krokiem w procesie ceramizacji lakieru jest jego gruntowne umycie. W trakcie takiego czyszczenia usuwane są osady m.in. z tłuszczów, smoły czy żywic. Ponadto trzeba pozbyć się zanieczyszczeń metalicznych i nalotu z klocków hamulcowych. Dokładnie oczyszczane są także pory i zagłębienia lakieru.

  • POLEROWANIE LAKIERU

powloka ceramiczna-OPF-20200516-29

Przed nałożeniem powłoki ochronnej powierzchnię lakieru trzeba spolerować. Tu zakres prac zależy od kondycji powłoki lakierniczej. W przypadku nowych samochodów wystarczy spolerowanie, a gdy lakier jest w gorszym stanie, należy przeprowadzić jego korektę. To najdroższy i najbardziej czasochłonny etap prac.

  • NANIESIENIE POWŁOKI

Po spolerowaniu nadwozie należy odtłuścić. Następnie za pomocą specjalnego aplikatora nanosi się powłokę ceramiczną. Nadmiar preparatu powinno się zebrać wilgotną mikrofibrą, po czym, za pomocą suchej, poleruje się lakier do połysku.

Test preparatu: powłoka ceramiczna FX PROTECT

  • Twardość: 4H
  • Czas ochrony: 2-3 lata
  • Grubość powłoki: 1 mikron
  • Czas wiązania: 24 godziny

powloka ceramiczna-OPF-20200516-37

Powłoka tworzy na samochodzie warstwę zabezpieczającą przed działaniem czynników zewnętrznych. Zwiększa hydrofobowość lakieru oraz jego połysk. Ułatwia zmywanie brudu i zabezpiecza przed działaniem związków chemicznych oraz promieniowania UV. Spowalnia proces starzenia lakieru. Opakowanie preparatu (30 ml) wystarcza na pokrycie średniego auta.

Działanie ceramicznej warstwy zabezpieczającej lakier sprawdziliśmy w trakcie normalnej eksploatacji samochodu oraz specjalnie spreparowanych prób pokazujących, przed jakimi uszkodzeniami takie preparaty nie chronią. W tym celu nanieśliśmy preparat na połowę maski, drugą część pozostawiając niezabezpieczoną.

powloka ceramiczna-OPF-20200516-39

  • PRÓBA 1: Skraplanie wody

powloka ceramiczna-OPF-20200617-58

Powłoka ceramiczna ma za zadanie zwiększenie hydrofobowości lakieru, czyli skłonności do odpychania cząsteczek wody. By to sprawdzić, polewaliśmy pokrywę silnika wodą i obserwowaliśmy jej zachowanie. Różnicę widać było natychmiast – niezabezpieczona część maski pozostawała mokra, a na pokrytej preparatem woda zlewała się w duże krople i spływała.

powloka ceramiczna-OPF-20200617-61

  • Bez powłoki: woda była równomiernie rozprowadzona po powierzchni maski, zalany wodą lakier długo wysychał
  • Z powłoką: efekt kropelkowania był doskonale widoczny, woda szybko spływała z maski, zmoczony fragment pokrywy silnika szybko wysychał

Wynik: PRÓBA ZALICZONA

  • PRÓBA 2: Zmywanie brudu

powloka ceramiczna-OPF-20200617-68

Po ubrudzeniu samochodu w trakcie normalnej eksploatacji maskę myliśmy przy użyciu myjki ciśnieniowej na myjni bezdotykowej. Brud z części pokrytej „ceramiką” znikał w oczach. Skuteczne umycie niezabezpieczonego fragmentu wymagało użycia szczotki.

powloka ceramiczna-OPF-20200706-102

  • Bez powłoki: mycie bezdotykowe nie było w stanie usunąć brudu, aby skutecznie wyczyścić lakier, trzeba było użyć szczotki lub gąbki
  • Z powłoką: zanieczyszczenia dało się zmyć, używając jedynie lancy na myjni bezdotykowej

Wynik: PRÓBA ZALICZONA

  • PRÓBA 3: Matowienie lakieru

powloka ceramiczna-OPF-20200706-86

Za utratę połysku lakieru odpowiadają niewielkie ryski pojawiające się podczas mycia na myjniach automatycznych oraz ręcznych ze szczotką. W trakcie testu 12 razy umyliśmy auto przy użyciu szczotek.

  • Bez powłoki: na powierzchni lakieru pojawiły się mikrorysy
  • Z powłoką: lakier zachował połysk, powierzchnia zabezpieczonego fragmentu pozostała gładka

Wynik: PRÓBA ZALICZONA

  • PRÓBA 4: Delikatne zarysowania

powloka ceramiczna-OPF-20200706-99

W trakcie eksploatacji auta często dochodzi do powstawania płytkich rys spowodowanych miękkimi lub nieposiadającymi ostrych krawędzi przedmiotami. Najczęściej takie zarysowania powstają od gałęzi czy fragmentów odzieży (np. plastikowych guzików). W tej części testu do porysowania maski użyliśmy suchego drzewka o drobnych gałęziach. Dociskając równomiernie, wykonaliśmy nim kilkanaście ruchów w poprzek maski.

  • Bez powłoki: na lakierze pojawiły się wyraźne zarysowania po gałęziach, w miejscu porysowania lakier uległ wyraźnemu zmatowieniu
  • Z powłoką: uschnięte drzewko nie pozostawiło żadnych śladów na lakierze, lakier utrzymał pierwotny połysk i gładkość

Wynik: PRÓBA ZALICZONA

  • PRÓBA 5: Głębokie rysy

powloka ceramiczna-OPF-20200706-89

By sprawdzić odporność powłoki na mocne zarysowania, przetarliśmy maskę szmatą ubrudzoną piaskiem z drobnymi, ostrymi kamieniami.

powloka ceramiczna-OPF-20200706-92

  • Bez powłoki: na powierzchni powstały grube i głębokie rysy od kamieni, pojawiły się drobne zarysowania lakieru spowodowane przez wcierany szmatą piasek
  • Z powłoką: powłoka nie zabezpieczyła przed głębokim porysowaniem, drobne zarysowania od piasku były znacznie mniej widoczne.

Wynik: PRÓBA NIEZALICZONA

  • PRÓBA 6: Obtarcia

powloka ceramiczna-OPF-20200706-109

Obie połowy maski przetarliśmy drobnym papierem ściernym (o gradacji 3000). Za każdym razem lakier szlifowaliśmy przez 30 sekund z taką samą siłą.

powloka ceramiczna-OPF-20200706-112

  • Bez powłoki: lakier uległ wyraźnemu zmatowieniu, cała powierzchnia była jednakowo porysowana
  • Z powłoką: zabezpieczona część była mniej matowa, jednak na lakierze widać było zarysowania, miejscami rysy były wyraźnie słabsze

Wynik: PRÓBA NIEZALICZONA

  • PRÓBA 7: Uszkodzenia mechaniczne

powloka ceramiczna-OPF-20200713-163

Wielu kierowcom wydaje się, że powłoka ceramiczna uchroni lakier ich samochodu przed obiciami, zarysowaniami czy odpryskami lakieru. W rzeczywistości ta cienka warstwa nie chroni przed takimi uszkodzeniami. Zarysowanie gwoździem czy obicie drzwiami innego auta pozostawia trwałe uszkodzenie kwalifikujące się do naprawy lakierniczej. W przypadku testowej maski było podobnie – na obu fragmentach rysa była taka sama.

  • Bez powłoki: zarysowanie gwoździem uszkodziło wszystkie warstwy lakieru
  • Z powłoką: powstała po gwoździu rysa była równie głęboka i sięgała do blachy

Wynik: PRÓBA NIEZALICZONA

  • PRÓBA 8: Ochrona przed ptasimi odchodami

Poddanie lakieru działaniu ptasich odchodów to najcięższa próba. Jednak wielu kierowców zabezpieczając lakier, liczy na skuteczną ochronę właśnie przed tego rodzaju zabrudzeniami. Zdarza się, że ptasie odchody pozostawione na lakierze już po kilku godzinach wyrządzają trudne do usunięcia uszkodzenia w postaci przebarwień, a nawet mikropęknięć.

My umieściliśmy testową pokrywę silnika w gołębniku na tydzień. W tym czasie niezabezpieczona cześć maski uległa nieodwracalnym uszkodzeniom. Na powierzchni lakieru pojawiły się odbarwienia i małe purchle widoczne pod światło. Tymczasem fragment pokryty powłoką ceramiczną pozostał w oryginalnym, nienaruszonym stanie.

  • Bez powłoki: na lakierze pojawiły się charakterystyczne przebarwienia, pod światło widoczne były mikropurchle, powierzchnia lakieru stała się chropowata
  • Z powłoką: działanie ptasich odchodów przez tydzień nie wyrządziło żadnych szkód na lakierze, po umyciu lakier miał pierwotny połysk, a jego powierzchnia była równa

Wynik: PRÓBA ZALICZONA

PODSUMOWANIE

Nasz test pokazał, że powłoka ceramiczna nie dość, że ogranicza przyleganie brudu, to w znacznym stopniu ułatwia jego zmywanie. Za jej zastosowaniem dodatkowo przemawia fakt, że okazała się skutecznym zabezpieczeniem przez ptasimi odchodami. Pokryty preparatem lakier był też odporny na niewielkie zarysowania, a wiele z tych poważniejszych było mniej widocznych. Przygotowanie zużytego lakieru do aplikacji powłoki jest jednak kosztowne, dlatego warto dobrze rozważyć nałożenie tego typu zabezpieczenia na nowy samochód.

Czytaj także