Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto w matowym lakierze

Auto bez połysku

Lakiery matowe – czy są trudne w utrzymaniu, jak je pielęgnować, jak zabezpieczyć, ile to kosztuje?

archiwum

Auto bez połysku

Lakiery matowe – czy są trudne w utrzymaniu, jak je pielęgnować, jak zabezpieczyć, ile to kosztuje?

Matowe lakiery zdobywają coraz większą popularność – oferuje je wiele marek i są dostępne w coraz tańszych modelach. Co trzeba o nich widzieć i jak dbać o ich stan?

Przez dekady możliwie jak najbardziej lśniący lakier uchodził za znak rozpoznawczy zadbanego samochodu. Trendy jednak ewoluują. Jednym z nich była chociażby chwilowa fascynacja białymi lakierami, której świadkami byliśmy 10 lat temu.

Matowe lakiery zdobywają rynek

Mniej więcej w tym samym czasie na szerokie wody zaczęły wypływać lakiery pozbawione połysku. Początkowo były dostępne wyłącznie w najdroższych modelach – i nawet w nich wymagały dopłaty rzędu kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Z czasem powłoki pozbawione połysku zaczęły być oferowane w autach będących w zasięgu większej grupy kupujących. Wciąż wymagają dopłaty – np. w prezentowanym na zdjęciach Renault Australu pozycja figurująca w cenniku pod nazwą lakier „szary schiste satin z dachem czarny etoile” podnosi cenę o 7500 zł.

Czy warto dopłacić? To już oczywiście kwestia gustu. Nie ulega natomiast wątpliwości, że matowe nadwozie wyróżnia się z tłumu i sprawia, że samochód wygląda „drogo”.

Lakiery matowe: czy są delikatne?

Jeżeli chodzi o pielęgnację, to pozbawiony połysku lakier również można woskować, oklejać kolorową folią lub bezbarwną PPF. Problem pojawia się, gdy na takiej powłoce lakierniczej pojawią się poważniejsze zarysowania, które nie sięgają jednak podkładu. – Jeden z klientów zapytał nas o możliwość usunięcia zarysowań po pazurach psa, który oparł się o drzwi. O ile w przypadku błyszczącego lakieru moglibyśmy usunąć je poprzez polerowanie, o tyle polerowanie matowego lakieru nie wchodzi w grę i pozostaje jedynie dużo droższe lakierowanie uszkodzonego elementu – wyjaśnia Paweł Englicht z firmy Smart Detailing.

Lakierów matowych nie trzeba się bać. Nie są mniej podatne na powstawanie odprysków od tradycyjnych powłok, a mniej widać na nich mikrozarysowania. Obecne technologie pozwalają na wykonywanie punktowych napraw. Aby zachować pierwotny wygląd lakieru, trzeba używać kosmetyków matujących – z czasem powłoka ulega wybłyszczeniu

Paweł Englicht, Smart Detailing

Przykładowe modele i ceny lakieru bez połysku

Dla producentów samochodów oryginalne lakiery zawsze były źródłem dodatkowego przychodu. Przykładem są kolory metalizowane czy perłowe, które mogą wymagać dopłaty rzędu 2-5 tys. zł.

Szczebel wyżej znajdują się lakiery matowe. Wciąż są traktowane jako specjalny dodatek, więc mogą być zarezerwowane dla najnowocześniejszych modeli, konkretnych wersji wyposażeniowych lub samochodów ze sportowym zacięciem. Wysokość dopłaty zależy od polityki firmy. Na przestrzeni lat ceny jednak spadają.

Budowa powłoki lakierniczej

lakier matowy detal

Pod względem technicznym matowe wykończenie nadwozia nie różni się istotnie od metalicznego czy perłowego. Elementy z blachy lub tworzywa są podkładowane, a później pokrywane tzw. lakierem bazowym.

Kluczowa dla wyglądu samochodu jest zewnętrzna warstwa, tzw. klar, która nie jest gładka i błyszcząca, a bardziej chropowata, co sprzyja pochłanianiu światła i uzyskaniu efektu matu lub półmatu. Matowe wykończenie można też uzyskać w systemie jednowarstwowym.

Przy naprawach największym problemem jest dopasowanie stopnia matowości elementów.

Mat czy satyna

Chociaż w świecie motoryzacji mówi się o lakierach matowych, w przypadku wielu modeli bliższe prawdy byłoby określenie lakier satynowy, czyli inaczej – półmatowy. Istotny wpływ na wygląd nadwozia ma gra światła na jego krzywiznach.

Oczywiście można pójść na całość i polakierować auto idealnie matowym lakierem, który będzie pochłaniał nawet 99,96% promieni świetlnych. Na taki krok zdecydowało się BMW, tworząc prototyp VBX6. Lakier Vantablack został opracowany z myślą o pojazdach kosmicznych.

  • Nazewnictwo lakierów bywa uzależnione od firmy. Renault używa słowa „satin”, BMW oferuje lakiery „frozen” (ang. zmrożone), a Hyundai – po prostu matowe. Warto sprawdzić w próbniku kolorów, o jaki dokładnie odcień chodzi.

Matowy lakier – pielęgnacja

Do zabezpieczenia matowego lakieru służą kosmetyki przeznaczone wyłącznie do pielęgnacji tego typu powierzchni. Jeżeli przypadkowo naniesiemy inne, lub np. konserwując uszczelki czy gumę, zabrudzimy lakier, trzeba szybko zmyć niewłaściwy typ chemii.

Zabezpieczanie matowego lakieru folią

Ze względu na ograniczone możliwości odświeżenia matowego lakieru (brak możliwości polerowania) warto rozważyć zabezpieczenie go przeźroczystą folią, która jest praktycznie niewidoczna. Można okleić zarówno wybrane, szczególnie narażone na uszkodzenia obszary (np. zderzak, maskę, progi, wnęki klamek), jak i całe nadwozie. Koszt usługi, w zależności od zakresu prac i rozmiaru auta, wynosi od kilkuset do blisko 20 tysięcy złotych.

Jak myć samochód z matowym lakierem

Mycie ręczne

lakier matowy myjnia reczna

Najbezpieczniejsze dla każdej powłoki lakierniczej jest mycie ręczne. Pod warunkiem że zostanie należycie przeprowadzone – nie można myć nagrzanego nadwozia, przed rozpoczęciem prac lakier należy opłukać, warto używać osobnych wiader na brudną i czystą wodę i nie używać nadmiernej siły – oporne zanieczyszczenia trzeba usuwać zmywaczami, a nie szorować. Po zakończeniu mycia karoserię warto wytrzeć ręcznikiem z mikrofibry.

  • Podczas mycia ręcznego najłatwiej o wychwycenie zanieczyszczeń (np. ze smoły drogowej) czy uszkodzeń.

Mycie bezdotykowe

lakier matowy myjnia bezdotykowa

W ocenie ekspertów płyny czy mikroproszek podawane z lancy myjni bezdotykowej nie są niebezpieczne dla matowego lakieru. Oczywiście trzeba przestrzegać ogólnych zaleceń – nie myć gorącego nadwozia, a końcówkę lancy utrzymywać przynajmniej 20-40 cm od karoserii. Po zakończeniu mycia samochód warto wytrzeć, co nie dopuści do utworzenia się plam.

  • Nie należy korzystać z programu nabłyszczania karoserii czy konserwacji go płynnym woskiem.

Myjnia automatyczna

lakier matowy myjnia automatyczna

Mając samochód z matowym lakierem, nie należy korzystać z myjni automatycznych. W instrukcjach obsługi pojazdów niektórzy producenci ostrzegają, że kręcące się szczotki mogą uszkodzić lakier –zapewne chodzi o jego wybłyszczenie.

  • Wiele myjni automatycznych ma programy pielęgnacji lakieru woskiem w płynie. Nie jest on jednak przeznaczony dla lakierów matowych. Jeżeli koniecznie chcemy umyć auto na myjni automatycznej, sprawdźmy, czy są dostępne programy bez wosku.

Matowy lakier we własnym zakresie, czyli oklejanie matową folia

nakladanie folii

Dzięki foliom – zarówno bezbarwnym, jak i kolorowym – każdy samochód może zyskać matowy wygląd. Nawet oklejone nadwozie wymaga jednak specyficznej pielęgnacji. Dłużej zalegające punktowe zanieczyszczenia (np. ptasie odchody) czy nawet woda mogą doprowadzić do powstania mało estetycznych i trudnych do usunięcia zanieczyszczeń. Ponowne foliowanie elementu jest jednak tańsze od jego lakierowania.

PODSUMOWANIE

Lakier matowy to specyficzna powłoka. Nic nie wskazuje, by w najbliższych latach miała wyjść z mody, a do tego może ułatwić odsprzedanie używanego auta – istnieje grono osób szukających aut w oryginalnych kolorach.

Trzeba jednak pamiętać, że matowy lakier wymaga pielęgnacji zgodnej z zaleceniami producenta (i możliwie regularnej!), a nawet drobny błąd – np. zahaczenie o gałąź – może uszkodzić powłokę.

Czytaj także