Aby lakier przez długi czas utrzymał znakomity wygląd, warto go zabezpieczyć, na przykład przez oklejanie nadwozia folią.
W większości przypadków powłoka lakiernicza samochodu to kilka warstw. Na podkład kładzie się bazę, czyli kolor, a następnie całość wykańcza się lakierem bezbarwnym, który nadaje połysku i tworzy barierę ochronną. To właśnie ta ostatnia warstwa najszybciej się zużywa, łapiąc rysy i odpryski.
W przypadku silnych uderzeń, na przykład kamieniami podczas szybkiej jazdy autostradą, uszkodzenia mogą być znacznie poważniejsze i sięgać aż do blachy. Lakier samoczynnie zużywa się także podczas codziennej jazdy, kiedy jest narażony na piaskowanie, warunki atmosferyczne czy chemię, której używa się do posypywania dróg albo na myjniach samochodowych. Stopniowo traci blask, pojawiają się na nim rysy i hologramy, a także odpryski, które z czasem mogą przerodzić się w ogniska korozji.
Jednym z najbardziej popularnych sposobów przez lata było nakładanie twardego wosku. Obecnie numerem jeden są jednak folie ppf, którymi można pokryć cały pojazd. Wersja ekonomiczna to ochrona pojedynczych elementów, najbardziej narażonych na uszkodzenia. Ceny takich usług zależą od rodzaju folii oraz powierzchni, którą zdecydujemy się zabezpieczyć. Wysokiej jakości produkt i fachowa usługa gwarantują ochronę lakieru przez około 100 tysięcy kilometrów.
Zamiast folii na obręcze nakłada się powłokę ceramiczną. Tworzy ona warstwę ochronną i ułatwia codzienne czyszczenie felg. Koszt usługi: ok. 500 zł za komplet 4 kół.
Sposobem na zabezpieczenie świateł przed żółknięciem i uszkodzeniem jest warstwa ochronna z folii, z gotowej formatki lub docinana na wymiar. Koszt: ok. 200 zł za sztukę.
Ze względu na położenie mocno narażone na uderzanie przez kamienie i piaskowanie podczas szybkiej jazdy. Oklejenie folią chroni lakier. Koszt: ok. 200 zł za sztukę.
Obok maski i przedniego zderzaka często zabezpieczany element. Dolne partie można też skutecznie ochronić „chlapaczami”.
W tym miejscu lakier jest narażony na porysowanie obrączką, pierścionkiem, a nawet paznokciem. Oklejenie wnęk folią kosztuje od ok. 50 zł za sztukę
Folia na rantach drzwi zabezpiecza lakier przed obiciem np. podczas uderzenia nimi o ścianę albo inny samochód na parkingu. Rant można okleić przy pomocy gotowej taśmy.
Wsiadając do auta, często zawadzamy butem o próg. Zdarza się, że dzieci stają na nich w butach. Folię można nakleić z gotowych elementów lub z rolki dostępnej w różnych szerokościach.
Szczególnie w autach z wysokim progiem i szerokim zderzakiem lakier jest narażony na uszkodzenie bagażem. Folia ppf to skuteczna ochrona. Koszt usługi: od ok. 250 zł.
Elementy z tworzywa sztucznego, szczególnie te wykończone na wysoki połysk, są bardzo podatne na zarysowania. Tu także można zastosować warstwę ochronną z folii. Niestety miejsca o nietypowym kształcie, z wieloma otworami są trudne do estetycznego oklejenia.
Czarne osłony słupków to jeden z najszybciej rysujących się elementów. Efekt połysku utrzymamy, oklejając je folią. W podobny sposób można zabezpieczyć np. grill. Koszt tym wyższy, im kształt elementu bardziej skomplikowany.
Łatwiejsza w pielęgnacji i zabezpieczeniu jest skóra, którą łatwiej także wyczyścić. Tkaninę również impregnujemy, ochrona jest równie istotna, gdyż ogranicza wchłanianie brudu.
Chociaż mieszanki gumowe stosowane do produkcji opon są dzisiaj wysokiej jakości, to ogumienie także źle znosi kontakt z chemią, solą czy skrajnymi temperaturami i nasłonecznieniem. Dlatego po każdym myciu warto je zakonserwować specjalnym środkiem, który „odżywi” gumę, nadając jej elastyczności i głębokiego koloru.
Regularne natłuszczanie gumowych elementów przy pomocy dedykowanych preparatów przedłuża ich żywotność. Dobrze sprawdzają się w tym celu środki na bazie silikonu. Konserwację trzeba regularnie ponawiać. Elementy gumowe nie nadają się do oklejenia.
Sporo produktów do zabezpieczenia pojazdu można kupić w sklepach motoryzacyjnych, internetowych, a nawet w hipermarketach. Oto przydatne preparaty:
Zabezpieczenie folią całego samochodu w profesjonalnej firmie może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Mając drogi, nowy samochód, warto w taką usługę zainwestować. W przypadku starszych pojazdów można ograniczyć się do zabezpieczenia pojedynczych elementów, jak progi, wnętrza klamek, próg załadunkowy, przedni zderzak i lampy, czy maska. Folię na mniejsze elementy łatwiej dociąć samodzielnie z gotowych arkuszy lub rolek. Oklejenie całych drzwi, maski czy dachu bez fachowej wiedzy jest trudne. Dlatego pracę w większym zakresie lepiej powierzyć profesjonaliście.