Czołowa szyba auta jest podatna na uszkodzenia – nawet uderzenie małym kamieniem może ją rozbić. Ale można temu zapobiec, naklejając specjalną folię na przednią szybę. Jak wygląda taki proces, jakie są zalety i koszty tego rozwiązania? Jak pielęgnować nałożoną folię i na co szczególnie uważać?
Przednia szyba jest niezwykle ważnym elementem każdego pojazdu. We wszystkich współczesnych modelach jest ona wklejana w swoją ramę, dzięki czemu staje się integralnym elementem nadwozia, odpowiadającym za jego sztywność.
Z tego właśnie powodu w modelach o niewystarczającej odporności karoserii na skręcanie może dochodzić do samoistnego pękania szyby czołowej – działają na nią siły, której tafla szkła nie jest w stanie znieść. Na szczęście ten problem nie występuje często.
Na porządku dziennym są natomiast uszkodzenia spowodowane kamieniami czy innymi przedmiotami dosłownie wystrzeliwanymi spod kół poprzedzających pojazdów.
Najmniejsze powodują powstawanie niewielkich odprysków czy zmatowień (to tzw. proces piaskowania). Większe i cięższe obiekty doprowadzają do poważnych uszkodzeń szyby – mogą mieć formę odprysków (można próbować je naprawić) lub pęknięć (nienaprawialne).
Uszkodzona szyba to poważny problem. Uniemożliwi zaliczenie badania technicznego, a podczas kontroli drogowej jest podstawą do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. W przypadku nietypowych, nieprodukowanych już aut dokupienie nawet zamiennika szyby może być problemem. Z kolei właściciele drogich aut chcieliby jak najdłużej zachować w aucie oryginalny element. Rozwiązaniem problemu jest naklejana na szybę przezroczysta folia ochronna.
Dystrybuująca folię firma Warsfoll podaje, że ClearPlex jest jedyną na polskim rynku, która ma atest Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych dopuszczający ją do montażu na szybach w polu widzenia kierowcy. Jest objęta gwarancją producenta na rok lub do 20 tys. km. Koszt oklejenia szyby folią ClearPlex przekracza 1000 zł.
Folia ClearPlex jest dostępna w szerokości 0,91; 1,22; 1,524 i 1,83 m. Umożliwia to jej montaż na pojazdy różnych segmentów. Pasy ochronne bywają naklejane nawet w dolnych częściach szyb autobusów, które są bardziej od górnych narażone na uderzenia kamieni.
Aby mieć dobry dostęp do całej powierzchni przedniej szyby, aplikatorzy folii muszą zdemontować ramiona wycieraczek. W samochodach z mocno zabudowanym przodem konieczne może okazać się także zdjęcie plastikowych odsłon podszybia.
Przy wielu pracach z samochodem czystość to podstawa – zwłaszcza, gdy w grę wchodzą doskonale widoczne, a do tego przezroczyste powierzchnie i klej znajdujący się na wewnętrznej stronie folii.
Po zmierzeniu folia jest wstępnie docinana. Aplikator usuwa jej nadmiar, by ułatwić sobie pracę. Kolejnym etapem jest precyzyjne docięcie folii – ostrze noża jest prowadzone równolegle do jej odsłoniętych, zewnętrznych krawędzi.
Folie mają tzw. pamięć kształtu. Pozwala to na ich idealne dopasowanie do kształtu szyby pojazdu i przeciwdziała samoistnemu odklejaniu. W procesie kształtowania niezbędne jest użycie ciepła z opalarki oraz siły, którą dopasowuje się materiał do krzywizny szyby.
Kiedy folia jest już gotowa to naklejenia na samochód, zrywa się z niej warstwę, która na wcześniejszych etapach prac chroniła klej przed zanieczyszczeniami. Proces przenoszenia folii na samochód wykonują dwie osoby. Istotna jest zarówno precyzja działania, jak i jego tempo, które przeciwdziała np. przywarciu do kleju drobin kurzu zawieszonego w powietrzu.
Ostatnim etapem aplikacji folii jest usunięcie wody spod jej powierzchni. Naklejona folia jest niemal niewidoczna – jej obecność najłatwiej można stwierdzić przy dobrym oświetleniu, oglądając szybę pod różnymi kątami.
Szyby oklejonej folią nie należy skrobać z lodu – wskazane jest użycie odmrażacza lub podgrzewania szyby, jeżeli dane auto ma taką funkcję.
Nie należy również kierować na nią strumienia z lancy na myjni bezdotykowej, co mogłoby doprowadzić do odklejenia folii od powierzchni szyby czy zniszczenia jej warstwy hydrofobowej.
Niezwykle ważne jest unikanie przecierania wycieraczkami przedniej szyby bez użycia spryskiwacza.
Wspomniane właściwości hydrofobowe folii sprawiają, że podczas jazdy z wyższymi prędkościami pęd powietrza zdmuchuje krople wody deszczowej. Ułatwia też usuwanie zabrudzeń, np. ptasich odchodów.
Oklejenie przedniej szyby folią nie jest usługą tanią – nawet w przypadku popularnych modeli koszt takiej operacji przekracza 1000 zł. Mimo tego zainteresowanie rozwiązaniem jednak rośnie – na oklejanie przednich szyb decydują się osoby zarządzające flotami (w skali większej firmy ograniczenie liczby wymian szyb to istotne oszczędności) oraz posiadacze drogich czy rzadkich aut.
Jak zapewnia Tomasz Goleniowski z firmy Warsfoll, nie są im znane przypadki rozbicia szyby w wyniku uderzenia kamieniem wypadającym spod kół poprzedzającego pojazdu. Folia, w zależności od warunków eksploatacji wytrzymuje 20-40 tys. km. Po tym czasie nie żółknie, ani nie odkleja się, jednak aspektem przemawiającym za jej wymianą stają się zmatowienia i zarysowania, powstałe np. podczas pracy wycieraczek.