Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID. Polo – przód

Polo jednak nie umrze. Przełom w gamie Volkswagena

fot. Volkswagen

Polo jednak nie umrze. Przełom w gamie Volkswagena

Jeszcze jakiś czas temu przyszłość Polo była niepewna. Teraz jednak okazuje się, że Volkswagen ma już opracowanego jego następcę, który da początek rewolucji w gamie tego producenta. Poznajcie ID. Polo oraz wariant GTI tego samochodu. 

Volkswagen na dobre odchodzi od dotychczasowych oznaczeń w modelach ID. Wiatr zmian zwiastuje ID. Polo, które dotychczas funkcjonowało pod nazwą ID.2. Ruch ten ma pozwolić zachować tej niemieckiej marce nazwy swoich najbardziej znanych modeli w elektrycznej przyszłości

Spodziewać się więc można oznaczeń typu ID. Golf zamiast ID.3, ID. Tiguan zamiast ID.4, czy ID. Passat w miejsce ID.7

„Nazwy naszych modeli są mocno zakorzenione w świadomości ludzi. Symbolizują jakość, ponadczasowy design i technologię dostępną dla wszystkich. Dlatego przenosimy je w przyszłość. ID. Polo to dopiero początek” – mówi Thomas Schafer, szef Volkswagena.

Będzie ID. Polo GTI 

Wraz z premierą ID.Polo Volkswagen pożegna oznaczenie GTX, którym do tej pory sygnowano sportowe wersje elektryków. Teraz powróci magiczny skrót GTI – tym razem w świecie aut na prąd. 

„Przenosimy jedną z naszych najsilniejszych nazw, czyli GTI, do świata aut elektrycznych. W 2026 roku do produkcji trafi ID. Polo GTI, które zaoferuje wyjątkową dynamikę i dużo przyjemności z jazdy” – mówi Martin Sander, członek zarządu ds. sprzedaży.

volkswagen-id-polo (8)
ID. Polo GTI ma zapewniać sportowe emocje i do 450 km zasięgu. 
fot. Volkswagen

Nowe GTI ma mieć moc w okolicach 230 KM i zasięg do 450 km, według WLTP. Prąd będzie czerpać z droższych ogniw NMC, podczas gdy podstawowe wersje otrzymają tańsze i mniejsze baterie LFP, co przełoży się na ich krótszy zasięg.

Premiera jeszcze nie teraz

Mimo że cały świat oczekiwał pełnej premiery nowego miejskiego Volkswagena na zbliżających się targach IAA Mobility 2025 w Monachium, tak się jednak nie stanie. 

Na stoisku tej niemieckiej marki pojawią się jedyne zakamuflowane prototypy, stylistycznie praktycznie identyczne już z modelami seryjnymi. Wyglądem nowe auto ma nawiązywać jednocześnie do Polo trzeciej generacji i do koncepcyjnego ID2.all. 

volkswagen-id-polo (6)
ID. Polo ma mierzyć nieco ponad 400 cm długości. 
fot. Volkswagen

W stosunku do tego ostatniego pojawiły się jednak pewne różnice – m.in. port ładowania, umieszczony między drzwiami a przednim nadkolem. Wnętrze pozostaje tajemnicą, ale wiele wskazuje na to, że Niemcy postawią na sprawdzone rozwiązania z ID.2all – fizyczne pokrętła i przyciski zamiast wyłącznie dotykowych paneli.

Ceny i dostępne warianty

Podstawowa wersja ID. Polo ma kosztować mniej niż 25 000 euro, czyli około 106 600 zł. Będzie to pięciodrzwiowy hatchback dostępny z dwiema wielkościami baterii trakcyjnych do wyboru i kilkoma wariantami mocy – od trzech na start, docelowo do czterech. Każda odmiana zaoferuje funkcję szybkiego ładowania.

Volkswagen planuje ofensywę w klasie przystępnych cenowo samochodów na prąd. Na bazie ID. Polo powstanie ID. Cross – elektryczny odpowiednik T-Crossa, który trafi na rynek w 2026 roku. Równolegle w sprzedaży pojawi się ID. Up! (wcześniej zapowiadany jako ID. Every1) z ceną około 20 000 euro, czyli ok. 85 300 zł.

ID. EVERY1 (1)
ID. Every1 zwiastuje pojawienie się zupełnie nowego ID. Up!-a. 
fot. Volkswagen

Oficjalna premiera ID. Polo odbędzie się dopiero w maju 2026 roku, a sprzedaż ruszy jesienią tego samego roku. Oznacza to, że klienci jeszcze trochę poczekają, zanim zasiądą za kierownicą nowego elektrycznego Polo. 

Czytaj także