Nowa Fabia walczy o koronę segmentu małych samochodów. W pierwszym porównaniu konkuruje z blisko spokrewnionym Volkswagenem Polo oraz z rywalem z Francji, Peugeotem 208.
Pełna sukcesów kariera trzeciej generacji Skody trwała aż 7 lat. Następca jest już gotowy do przejęcia schedy po udanym poprzedniku. Nowość – podobnie jak kuzyn z koncernu i rywal w teście, VW Polo – po raz pierwszy bazuje na zmniejszonej wersji platformy modułowej o skróconej nazwie MQB A0. Spodziewamy się po niej przede wszystkim bardzo efektywnego wykorzystania przestrzeni.
Fabia 1.0 TSI z trzycylindrowym silnikiem turbo o mocy 95 KM rywalizuje z dysponującym tym samym napędem Volkswagenem Polo i 101-konnym Peugeotem 208.
W porównaniu z poprzednikiem Fabia mocno urosła, a dokładnie o 11 cm na długość i 5 – na szerokość. Co prawda mierząc 4,11 m, tylko o 5 cm przerasta Peugeota, ale oferuje przy tym nieporównywalnie więcej przestrzeni. Fabia zwłaszcza z tyłu błyszczy szerokością wnętrza i dużą ilością miejsca przed kolanami, przez co robi wrażenie bardziej auta kompaktowego niż miejskiego.
Mniej wyraźne różnice widać na pokładach kuzynów z tego samego koncernu. Polo oferuje pasażerom porównywalną przestrzeń, ale jego bagażnik mieści 351-1125 l, czyli nieco mniej niż kufer Fabii. Skoda w standardzie przewiezie 380 l bagażu, dokładnie tyle samo, co aktualny VW Golf. Po złożeniu oparć kanapy pojemność kufra zwiększa się do 1190 l (za dodatkowe 400 zł składać można także oparcie prawego fotela).
Peugeot ma nieźle wyprofilowane, wygodne fotele (choć z krótkimi siedziskami) i najmniej miejsca na nogi.
Pasażerowie jadący z tyłu 208 dysponują zdecydowanie najmniejszą w teście przestrzenią na kolana i nad głowami.
Peugeot 208 bazowo pomieści tylko 265 l, nie jest tu więc w stanie konkurować z rywalami. Za to po złożeniu kanapy mieści 1106 l, więc równie dobrze spełni zadania transportowe.
Pojazd ze znaczkiem lwa nadrabia kilka punktów do Fabii dzięki nieco lepszemu seryjnemu wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa. Wzorem w tej dyscyplinie okazuje się Polo, które do zestawu systemów dokłada m.in. centralną poduszkę powietrzną (między fotelami), aktywny tempomat i matrycowe światła.
Nowoczesne auta miejskie są pełnoprawnymi pojazdami nie tylko ze względu na niezłą przestronność. Przekonują także komfortem podczas dłuższych podróży. W tej dziedzinie Polo znów wysoko ustawia rywalom poprzeczkę. Błyszczy najwygodniejszymi fotelami, które rozpieszczają przyjemną tapicerką, ale i skutecznie podpierają ciało po bokach.
Kolejnym czynnikiem decydującym o zwycięstwie auta z Wolfsburga w tej kategorii jest udany komfort zawieszenia. Podczas jazdy z wyższą prędkością Polo dobrze trzyma się drogi i nawet wyboje nie wytrącają go na długo z równowagi. Zręcznie radzi sobie także z trudniejszymi wyzwaniami, takimi jak poprzeczne połączenia, wyrwy czy uskoki. Ale tylna oś z mniejszym wyczuciem niż przednia reaguje na krawędzie, typowo dla konstrukcji z belką skrętną.
Ta ostatnia właściwość jest jeszcze wyraźniejsza w Fabii. Czeskie auto w ogóle zestrojono nieco sztywniej niż niemieckiego kuzyna, co sprawia, że jej pasażerowie odczują nawet mniejsze wyboje. Za to zawieszenie Fabii ma ogromne rezerwy podczas jazdy z maksymalnym obciążeniem. Żadne inne auto w teście nie zapewnia też tak komfortowej podróży w drugim rzędzie. Na niezwykle wygodnej kanapie z dobrze wyprofilowanym oparciem można siedzieć w bardzo zrelaksowanej pozycji.
Obicie tylnych siedzeń Peugeota co prawda również sprawdzi się podczas dłuższych podróży, ale oferują one znacznie słabsze podparcie ud. Ponadto 208 zestrojono jeszcze sztywniej niż Skodę, a podczas jazdy z pełnym obciążeniem jego rezerwy zużywają się szybciej niż w przypadku obu konkurentów.
Wszystkie trzy auta korzystają z 3-cylindrowych silników benzynowych z turbo po downsizingu. W przeciwieństwie do modeli z grupy VW, które muszą się zadowolić litrowymi jednostkami, serce francuskiego pojazdu dysponuje pojemnością 1,2 l. Generuje przy tym 101 KM, a więc o 6 KM więcej niż każdy z rywali. Dzięki temu osiąga 100 km/h w okrągłe 10 s. Fabia i Polo na to samo potrzebują ok. sekundy więcej. Podczas dalszego rozpędzania różnice jeszcze się pogłębiają.
DANE TECHNICZNE | Peugeot | Skoda | Volkswagen |
---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 | 999 cm3 | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R3/12 | R3/12 |
Moc maksymalna | 101 KM/5500 | 95 KM/5000 | 95 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 205 Nm/1750 | 175 Nm/1600 | 175 Nm/1600 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | man./5-biegowa | man./5-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 406/175/143 cm | 411/178/146 cm | 407/175/145 cm |
Rozstaw osi | 254 cm | 256 cm | 255 cm |
Średnica zawracania | 10,4 m | 10,7 m | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1090/505 kg | 1067/593 kg | 1022/598 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 265/1106 l | 380/1190 l | 351/1125 l |
Poj. zbiornika paliwa | 44 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) |
Opony | 195/55 R16 | 195/55 R16 | 185/65 R15 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |||
Prędkość maksymalna | 188 km/h | 195 km/h | 187 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 10,6 s | 10,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Zasięg | 860 km | 800 km | 760 km |
Cena od | 76 000 zł | 69 050 zł | 77 590 zł |
Przewaga, jaką 208 ma w przyspieszaniu nad Fabią i Polo, wynika jednak nie tyle z marginalnie wyższej mocy, co w znacznie większym stopniu z układu przeniesienia napędu. Podczas gdy Skodę i VW wyposażono w 5-biegowe skrzynie o niezwykle długim przełożeniu, Peugeot dysponuje bardziej sportowo skalibrowaną 6-biegową przekładnią.
208 wykazało się też najniższym w teście, wynoszącym 5,5 l/100 km, zapotrzebowaniem na benzynę i tym samym zapewniło sobie zwycięstwo w tej kategorii. Skoda i VW też nie są zbyt paliwożerne, zużywają, odpowiednio, 5,6 i 6 l/100 km.
Średnica zawracania całej trójki to ok. 10,5 m, więc świetnie sprawdzą się w codziennym ruchu miejskim. Niestraszne im wąskie miejsca parkingowe czy ciasne, kręte uliczki.
Testowane auta okazały się niezwykle bezpieczne na torze – mimo czasem zbyt rygorystycznych reakcji elektronicznego układu stabilizacji francuskiego auta. Jego ESP ostro interweniuje już przy najmniejszej utracie przyczepności, uniemożliwiając uzyskanie lepszych wyników na okrążeniu i w slalomie. Niezupełnie przekonuje też stosunkowo mało czuły i niezbyt precyzyjny układ kierowniczy Peugeota.
DANE TESTOWE | Peugeot | Skoda | Volkswagen |
---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s | 4,1 s | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 11,1 s | 10,9 s |
Przyspieszenie 0-150 km/h | 24,3 s | 26,3 s | 26,0 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,1 m | 33,9 m | 34,8 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,3 m | 33,8 m | 34,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,0 dB | 60,0 dB | 61,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 68,0 dB | 67,0 dB | 67,0 dB |
Okrążenie toru testowego | 1:58,9 min | 1:58,0 min | 1:57,4 min |
Prędkość w slalomie (co 18 m) | 64,8 km/h | 65,3 km/h | 66,1 km/h |
Średnie testowe zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 800 km | 710 km | 660 km |
Ostatecznie najbardziej dynamicznym autem w teście okazuje się Polo. Zwinnie i bez większej tendencji do podsterowności okrąża tor, a w slalomie uzyskuje najwyższą spośród trzech małych samochodów prędkość. Jego układ kierowniczy pracuje równie precyzyjnie co odpowiednik w Skodzie.
Nowa Fabia nie dorównuje weteranowi z Wolfsburga ani na torze, ani w slalomie, za to zapewnia najkrótsze drogi hamowania. Z zimnymi tarczami na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h potrzebuje zaledwie 33,9 m, a z rozgrzanymi – 33,8 m. To świetny wynik nie tylko jak na mały samochód.
Mocną stroną Skody jest korzystna cena. Tylko ją z opisywanym silnikiem można kupić za mniej niż 70 tys. zł. W topowej wersji Style Fabia kosztuje 74 850 zł – to wciąż kwota, która nie pozwala na zakup żadnego z oponentów bez targowania: u Peugeota rozmowa zaczyna się od 76 tys. zł, u Volkswagena od 77,6 tys. zł, a za ich opisane warianty trzeba zapłacić, odpowiednio, 84 100 zł i 86 990 zł.
Czeski samochód ustępuje obydwu konkurentom wyposażeniem. Tylko „dwieścieósemka” seryjnie oferuje m.in. elektrycznie składane lusterka i częściowo skórzaną tapicerkę, z kolei Polo jako jedyne ma np. aktywny tempomat czy przednie czujniki parkowania (w tylne wyposażono całą trójkę). Fabia ma na swoją obronę co najwyżej dwustrefową automatyczną klimatyzację (jednostrefowa u obu rywali, w Polo manualna).
Mimo to zdecydowanie niższa cena sprawia, że Skoda nawet po dokupieniu seryjnych u rywali elementów pozostaje najtańsza z całej testowanej miejskiej trójki.
PUNKTACJA TESTOWA | Maks. liczba pkt. | Peugeot | Skoda | Volkswagen |
---|---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | ||||
Wymiary wnętrza | 50 | 26 | 36 | 34 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 7 | 7 | 8 |
Wyciszenie | 10 | 6 | 6 | 6 |
Multimedia i obsługa | 10 | 6 | 9 | 8 |
Bagażnik | 20 | 6 | 11 | 10 |
SUMA | 100 | 51 | 69 | 66 |
Układ napędowy | ||||
Osiągi | 30 | 16 | 14 | 14 |
Praca silnika | 10 | 7 | 7 | 7 |
Skrzynia biegów | 10 | 8 | 8 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 24 | 23 |
SUMA | 80 | 55 | 53 | 52 |
Właściwości jezdne | ||||
Prowadzenie | 20 | 12 | 14 | 16 |
Komfort jazdy | 20 | 14 | 16 | 16 |
Układ kierowniczy | 10 | 7 | 8 | 8 |
Hamulce | 20 | 13 | 14 | 13 |
SUMA | 70 | 46 | 52 | 53 |
RAZEM (bez kosztów) | 250 | 152 | 174 | 171 |
MIEJSCA | 3 | 1 | 2 | |
Wyposażenie i koszty | ||||
Cena zakupu | 70 | 33 | 38 | 32 |
Poziom wyposażenia | 40 | 12 | 9 | 12 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 13 | 11 | 13 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 2 | 5 | 4 |
SUMA | 150 | 60 | 63 | 61 |
RAZEM | 400 | 212 | 237 | 232 |
MIEJSCA | 3 | 1 | 2 |
Co za debiut: wygrywa nowa Fabia – i to z wielką klasą. Skoda oferuje wyjątkową ilość miejsca, bezpieczne właściwości jezdne, skuteczne hamulce i bardzo rozsądną cenę. W obliczu tych zalet nawet blisko spokrewnione Polo pozostaje w tyle. Mimo lepszego prowadzenia i staranniejszego wykończenia nie jest w stanie odebrać zwycięstwa Fabii. Peugeot ma świetny napęd... i sporą stratę do pozostałej dwójki.
Aktualna odsłona 208 wyróżnia się na tle poprzednich (i rywali) wyjątkowo przyjemnym dla oka designem.
Wnętrze też wygląda ciekawie, nie każdemu jednak przypadnie do gustu obsługa czy pozycja za małą kierownicą.
Wskaźniki 3D (część danych wyświetlana na przezroczystej płytce przed ekranem) są seryjne w wersji Allure Pack.
Świetnie wyglądający rząd klawiszy z najważniejszymi funkcjami. Drugi rząd przycisków jest głębiej za nim.
Obicie foteli Peugeota sprawdzi się podczas podróży, ale obaj konkurenci oferują lepsze trzymanie boczne.
Skoda od dawna stawia na stonowany wygląd i ewolucyjne zmiany – nowa Fabia urosła, ale od razu widać, że to Fabia.
Dużo twardego plastiku, ale solidne wykończenie. Dwuramienna kierownica to standard, 3-ramienna za dopłatą.
Tył Polo jest jeszcze bardziej stonowany niż przód – z tej strony w oczy rzuca się tylko... kolor Vibrant Violet (2340 zł).
Wnętrze robi wrażenie nieco wyższej jakości niż u rywali. Choć dominują tu twarde (ale nie tandetne) tworzywa.
Ekran zegarów pozwala wyświetlić klasyczne zegary i wpisać między nie nawigację albo komputer pokładowy.