Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Fabia, Peugeot 208 i Volkswagen Polo

Porównanie 3 aut miejskich: nowa Skoda Fabia kontra Peugeot 208 i Volkswagen Polo

Porównanie 3 aut miejskich: nowa Skoda Fabia kontra Peugeot 208 i Volkswagen Polo

Nowa Fabia walczy o koronę segmentu małych samochodów. W pierwszym porównaniu konkuruje z blisko spokrewnionym Volkswagenem Polo oraz z rywalem z Francji, Peugeotem 208.

Pełna sukcesów kariera trzeciej generacji Skody trwała aż 7 lat. Następca jest już gotowy do przejęcia schedy po udanym poprzedniku. Nowość – podobnie jak kuzyn z koncernu i rywal w teście, VW Polo – po raz pierwszy bazuje na zmniejszonej wersji platformy modułowej o skróconej nazwie MQB A0. Spodziewamy się po niej przede wszystkim bardzo efektywnego wykorzystania przestrzeni.

Fabia 1.0 TSI z trzycylindrowym silnikiem turbo o mocy 95 KM rywalizuje z dysponującym tym samym napędem Volkswagenem Polo i 101-konnym Peugeotem 208.

Nie taka miejska – rozmiary, przestronność

W porównaniu z poprzednikiem Fabia mocno urosła, a dokładnie o 11 cm na długość i 5 – na szerokość. Co prawda mierząc 4,11 m, tylko o 5 cm przerasta Peugeota, ale oferuje przy tym nieporównywalnie więcej przestrzeni. Fabia zwłaszcza z tyłu błyszczy szerokością wnętrza i dużą ilością miejsca przed kolanami, przez co robi wrażenie bardziej auta kompaktowego niż miejskiego.

Mniej wyraźne różnice widać na pokładach kuzynów z tego samego koncernu. Polo oferuje pasażerom porównywalną przestrzeń, ale jego bagażnik mieści 351-1125 l, czyli nieco mniej niż kufer Fabii. Skoda w standardzie przewiezie 380 l bagażu, dokładnie tyle samo, co aktualny VW Golf. Po złożeniu oparć kanapy pojemność kufra zwiększa się do 1190 l (za dodatkowe 400 zł składać można także oparcie prawego fotela).

Peugeot 208 bazowo pomieści tylko 265 l, nie jest tu więc w stanie konkurować z rywalami. Za to po złożeniu kanapy mieści 1106 l, więc równie dobrze spełni zadania transportowe.

Pojazd ze znaczkiem lwa nadrabia kilka punktów do Fabii dzięki nieco lepszemu seryjnemu wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa. Wzorem w tej dyscyplinie okazuje się Polo, które do zestawu systemów dokłada m.in. centralną poduszkę powietrzną (między fotelami), aktywny tempomat i matrycowe światła.

Dobre w trasę – komfort jazdy

Nowoczesne auta miejskie są pełnoprawnymi pojazdami nie tylko ze względu na niezłą przestronność. Przekonują także komfortem podczas dłuższych podróży. W tej dziedzinie Polo znów wysoko ustawia rywalom poprzeczkę. Błyszczy najwygodniejszymi fotelami, które rozpieszczają przyjemną tapicerką, ale i skutecznie podpierają ciało po bokach.

Kolejnym czynnikiem decydującym o zwycięstwie auta z Wolfsburga w tej kategorii jest udany komfort zawieszenia. Podczas jazdy z wyższą prędkością Polo dobrze trzyma się drogi i nawet wyboje nie wytrącają go na długo z równowagi. Zręcznie radzi sobie także z trudniejszymi wyzwaniami, takimi jak poprzeczne połączenia, wyrwy czy uskoki. Ale tylna oś z mniejszym wyczuciem niż przednia reaguje na krawędzie, typowo dla konstrukcji z belką skrętną.

Peugeot_208_Skoda_Fabia_VW_Polo_1021_Loof_44
Peugeot 208 stoi najdalej, ale najbardziej przyciąga wzrok. W parze z Grupy VW w oczy rzuca się głównie... kolor Polo.

Ta ostatnia właściwość jest jeszcze wyraźniejsza w Fabii. Czeskie auto w ogóle zestrojono nieco sztywniej niż niemieckiego kuzyna, co sprawia, że jej pasażerowie odczują nawet mniejsze wyboje. Za to zawieszenie Fabii ma ogromne rezerwy podczas jazdy z maksymalnym obciążeniem. Żadne inne auto w teście nie zapewnia też tak komfortowej podróży w drugim rzędzie. Na niezwykle wygodnej kanapie z dobrze wyprofilowanym oparciem można siedzieć w bardzo zrelaksowanej pozycji.

Obicie tylnych siedzeń Peugeota co prawda również sprawdzi się podczas dłuższych podróży, ale oferują one znacznie słabsze podparcie ud. Ponadto 208 zestrojono jeszcze sztywniej niż Skodę, a podczas jazdy z pełnym obciążeniem jego rezerwy zużywają się szybciej niż w przypadku obu konkurentów.

3 x 3 cylindry – układ napędowy, osiągi, spalanie

Wszystkie trzy auta korzystają z 3-cylindrowych silników benzynowych z turbo po downsizingu. W przeciwieństwie do modeli z grupy VW, które muszą się zadowolić litrowymi jednostkami, serce francuskiego pojazdu dysponuje pojemnością 1,2 l. Generuje przy tym 101 KM, a więc o 6 KM więcej niż każdy z rywali. Dzięki temu osiąga 100 km/h w okrągłe 10 s. Fabia i Polo na to samo potrzebują ok. sekundy więcej. Podczas dalszego rozpędzania różnice jeszcze się pogłębiają.

DANE TECHNICZNE Peugeot Skoda Volkswagen
Silnik benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1199 cm3 999 cm3 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R3/12 R3/12
Moc maksymalna 101 KM/5500 95 KM/5000 95 KM/5000
Maks. moment obrotowy 205 Nm/1750 175 Nm/1600 175 Nm/1600
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa man./5-biegowa man./5-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 406/175/143 cm 411/178/146 cm 407/175/145 cm
Rozstaw osi 254 cm 256 cm 255 cm
Średnica zawracania 10,4 m 10,7 m 10,6 m
Masa/ładowność 1090/505 kg 1067/593 kg 1022/598 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 265/1106 l 380/1190 l 351/1125 l
Poj. zbiornika paliwa 44 l (Pb 95) 40 l (Pb 95) 40 l (Pb 95)
Opony 195/55 R16 195/55 R16 185/65 R15
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 188 km/h 195 km/h 187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 10,6 s 10,8 s
Średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,0 l/100 km 5,2 l/100 km
Zasięg 860 km 800 km 760 km
Cena od 76 000 zł 69 050 zł 77 590 zł

Przewaga, jaką 208 ma w przyspieszaniu nad Fabią i Polo, wynika jednak nie tyle z marginalnie wyższej mocy, co w znacznie większym stopniu z układu przeniesienia napędu. Podczas gdy Skodę i VW wyposażono w 5-biegowe skrzynie o niezwykle długim przełożeniu, Peugeot dysponuje bardziej sportowo skalibrowaną 6-biegową przekładnią.

208 wykazało się też najniższym w teście, wynoszącym 5,5 l/100 km, zapotrzebowaniem na benzynę i tym samym zapewniło sobie zwycięstwo w tej kategorii. Skoda i VW też nie są zbyt paliwożerne, zużywają, odpowiednio, 5,6 i 6 l/100 km.

Gdy kierowca się spieszy – prowadzenie, hamulce

Średnica zawracania całej trójki to ok. 10,5 m, więc świetnie sprawdzą się w codziennym ruchu miejskim. Niestraszne im wąskie miejsca parkingowe czy ciasne, kręte uliczki.

Testowane auta okazały się niezwykle bezpieczne na torze – mimo czasem zbyt rygorystycznych reakcji elektronicznego układu stabilizacji francuskiego auta. Jego ESP ostro interweniuje już przy najmniejszej utracie przyczepności, uniemożliwiając uzyskanie lepszych wyników na okrążeniu i w slalomie. Niezupełnie przekonuje też stosunkowo mało czuły i niezbyt precyzyjny układ kierowniczy Peugeota.

DANE TESTOWE Peugeot Skoda Volkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s 4,1 s 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s 11,1 s 10,9 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 24,3 s 26,3 s 26,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,1 m 33,9 m 34,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,3 m 33,8 m 34,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,0 dB 60,0 dB 61,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 68,0 dB 67,0 dB 67,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:58,9 min 1:58,0 min 1:57,4 min
Prędkość w slalomie (co 18 m) 64,8 km/h 65,3 km/h 66,1 km/h
Średnie testowe zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,6 l/100 km 6,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 800 km 710 km 660 km

Ostatecznie najbardziej dynamicznym autem w teście okazuje się Polo. Zwinnie i bez większej tendencji do podsterowności okrąża tor, a w slalomie uzyskuje najwyższą spośród trzech małych samochodów prędkość. Jego układ kierowniczy pracuje równie precyzyjnie co odpowiednik w Skodzie.

Nowa Fabia nie dorównuje weteranowi z Wolfsburga ani na torze, ani w slalomie, za to zapewnia najkrótsze drogi hamowania. Z zimnymi tarczami na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h potrzebuje zaledwie 33,9 m, a z rozgrzanymi – 33,8 m. To świetny wynik nie tylko jak na mały samochód.

Dwie półki cenowe – cena, wyposażenie

Mocną stroną Skody jest korzystna cena. Tylko ją z opisywanym silnikiem można kupić za mniej niż 70 tys. zł. W topowej wersji Style Fabia kosztuje 74 850 zł – to wciąż kwota, która nie pozwala na zakup żadnego z oponentów bez targowania: u Peugeota rozmowa zaczyna się od 76 tys. zł, u Volkswagena od 77,6 tys. zł, a za ich opisane warianty trzeba zapłacić, odpowiednio, 84 100 zł i 86 990 zł.

Czeski samochód ustępuje obydwu konkurentom wyposażeniem. Tylko „dwieścieósemka” seryjnie oferuje m.in. elektrycznie składane lusterka i częściowo skórzaną tapicerkę, z kolei Polo jako jedyne ma np. aktywny tempomat czy przednie czujniki parkowania (w tylne wyposażono całą trójkę). Fabia ma na swoją obronę co najwyżej dwustrefową automatyczną klimatyzację (jednostrefowa u obu rywali, w Polo manualna).

Mimo to zdecydowanie niższa cena sprawia, że Skoda nawet po dokupieniu seryjnych u rywali elementów pozostaje najtańsza z całej testowanej miejskiej trójki.

Peugeot_208_Skoda_Fabia_VW_Polo_1021_Loof_17
Fabia, jeden z ulubionych modeli polski nabywców, w najnowszej odsłonie nie narzeka na brak wymagających rywali.
PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. Peugeot Skoda Volkswagen
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 26 36 34
Wykończenie i ergonomia 10 7 7 8
Wyciszenie 10 6 6 6
Multimedia i obsługa 10 6 9 8
Bagażnik 20 6 11 10
SUMA 100 51 69 66
Układ napędowy
Osiągi 30 16 14 14
Praca silnika 10 7 7 7
Skrzynia biegów 10 8 8 8
Zużycie paliwa 30 24 24 23
SUMA 80 55 53 52
Właściwości jezdne
Prowadzenie 20 12 14 16
Komfort jazdy 20 14 16 16
Układ kierowniczy 10 7 8 8
Hamulce 20 13 14 13
SUMA 70 46 52 53
RAZEM (bez kosztów) 250 152 174 171
MIEJSCA   3 1 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 70 33 38 32
Poziom wyposażenia 40 12 9 12
Systemy bezpieczeństwa 30 13 11 13
Wyposażenie dodatkowe 10 2 5 4
SUMA 150 60 63 61
RAZEM 400 212 237 232
MIEJSCA   3 1 2

Porównanie 3 aut miejskich – podsumowanie

Co za debiut: wygrywa nowa Fabia – i to z wielką klasą. Skoda oferuje wyjątkową ilość miejsca, bezpieczne właściwości jezdne, skuteczne hamulce i bardzo rozsądną cenę. W obliczu tych zalet nawet blisko spokrewnione Polo pozostaje w tyle. Mimo lepszego prowadzenia i staranniejszego wykończenia nie jest w stanie odebrać zwycięstwa Fabii. Peugeot ma świetny napęd... i sporą stratę do pozostałej dwójki.

Peugeot 208 PureTech 100 – galeria zdjęć

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 – galeria zdjęć

Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 – galeria zdjęć

Czytaj także