Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Peugeot 208 I

Coraz ciekawsza propozycja. Używany Peugeot 208 łączy atrakcyjne wzornictwo z przyzwoitą trwałością.

  • Lata produkcji: 2012-2019
  • Silniki: benz. 1.0-1.6 (68-208 KM), diesle 1.4-1.6 (68-120 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 396/254 cm, szerokość/wysokość: 174/146 cm, bagażnik: 285/1076 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Od chwili premiery Peugeot 208 należy bo najbardziej atrakcyjnych wizualnie aut w segmencie. Oczywiście duży wpływ na wygląd nadwozia i wnętrza ma konfiguracja danego auta. Wnętrze jest przestronne, a do oryginalnego i-Cockpitu można się przyzwyczaić. Niezła jakość materiałów.

Peugeot-208-I_3
Kierownica o średnicy tylko 32 cm to standard. Ekran systemu multimedialnego – w lepszych wersjach.

SILNIKI

Prawie połowa używanych egzemplarzy ma pod maską diesla, który dosyć wyraźnie wskazuje na flotową przeszłość. Nie trzeba bać się takich aut, o ile mają udokumentowane czynności serwisowe. Z benzynowych silników odradzamy 1.4/1.6 (VTi/THP), a polecamy trzycylindrowe 1.2 PureTech, najlepiej z turbo (110 KM).

AWARYJNOŚĆ

W silnikach 1.4/1.6 VTi/THP możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu czy duże spalanie oleju. Przypadłością modelu jest stukanie amortyzatorów – warsztaty polecają montaż dobrych zamienników. Problemy z elektroniką ograniczają się najwyżej do zawieszania się systemu multimedialnego. W bezwypadkowych autach korozja nie występuje.

KOSZTY

Baza zamienników jest ogromna (208 dzieli mechanikę z innymi modelami PSA). Nie brakuje używanych części. Auto choć futurystyczne, jest dość proste od strony technicznej (ma m.in. solidną belkę skrętną), co obniża koszty serwisu. Najdroższe są awarie napędu.

SYTUACJA RYNKOWA

Blisko 600 egzemplarzy. Wiele najtańszych wymaga napraw już przed rejestracją. Auta z prywatnych rąk trzymają ceny.

Peugeot-208-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Najtańsze Peugeoty 208 nie otrzymywały też efektownego ekranu systemu multimedialnego.
  • Wyróżnikiem wnętrza urządzonego według projektu i-Cockpit jest kierownica o średnicy zaledwie 32 cm średnicy.
  • Rolę wersji kombi częściowo przejął crossover 2008. Ma i-Cockpit i napęd wyłącznie na przednią oś.
  • Skrzynie ETG oraz EGS to zautomatyzowane, dosyć wolno działające przekładnie.

CENY

13 000 zł – Najtańsze Peugeoty 208 mają uszkodzenia nadwozia albo są dieslami z floty, które przejeździły 300 tys. km.
26 000 zł – Budżet pozwalający na swobodne przebieranie w ofertach. W zasięgu są już także auta z prywatnych rąk.
62 000 zł – Kompletnie wyposażone demonstracyjne auta dealerów z minimalnym przebiegiem i silnikiem 1.2 PureTech.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 VTi 1.2 PureTech 1.4 VTi 1.6 VTi 1.6 THP (GTi) 1.4 HDi 1.6 HDi
Pojemność skokowa 999 cm³ 1199 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1398 cm³ 1560 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 68 KM 82 KM 95 KM 120 KM 200 KM 68 KM 114 KM
Maks. moment obr. 95 Nm 118 Nm 136 Nm 160 Nm 275 Nm 160 Nm 270 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,0 s 12,2 s 10,5 s 8,9 s 6,8 s 13,5 s 9,7 s
Prędkość maks. 163 km/h 175 km/h 188 km/h 190 km/h 230 km/h 163 km/h 190 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - Peugeot 208 debiutuje na wiosnę, a w połowie roku trafia do salonów
2013 - wersja GTi z silnikiem 1.6 THP (200 KM)
2015 - face lifting, nowe zderzaki i reflektory, system multimedialny (ekran 7''), pakiet GT Line (felgi, inny grill i sportowe fotele)
2019 - premiera Peugeota 208 II

Peugeot-208-I_5
Peugeot 208 I po moderizacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z rozrządem w 1.4/1.6 VTi/THP
    W celu wydłużenia żywotności łańcucha warto wymieniać olej 10-15 tys. km.
    Koszt wymiany: od 1500 zł
  • Luz osiowy na wale silnika 1.2 PureTech
    Problem dotyczy pierwszej partii silników, zwykle był usuwany na gwarancji.
    Koszt wymiany silnika: od 1800 zł (używ.)
  • Łuszczący się pasek rozrządu
    Problem dotyczy silników 1.2 PureTech z paskiem w kąpieli olejowej.
    Koszt naprawy: od 800 zł
  • Trudne wybieranie biegów
    Doraźnie może pomóc smarowanie linek. Jeżeli nie zda egzaminu, trzeba je wymienić.
    Koszt wymiany: od 800 zł

ZALETY I WADY

+ Ogólna wysoka trwałość mechaniczna.
+ Dobrze wykończone wnętrze.
+ Prowadzenie i osiągi (poza 1.0 VTi/1.4 HDI).

- Najlepsze auta wciąż są drogie.
- Przeciętna ergonomia (np. niepraktyczne uchwyty na kubki).
- Podatny na zarysowania lakier.

Peugeot-208-I_4
Mimo niewielkiego nadwozia Peugeot 208 ma zaskakująco duży bagażnik.

WARTO KUPIĆ

Do jazdy na co dzień polecamy auto z trzycylindrowym, benzynowym 1.2 PureTech. Diesle – jeżeli mają pewną historię.

UWAŻAJ NA

Dyskusyjnym wyborami będą wysokoprężny 1.4 HDi (zbyt słaby) i benzynowe 1.6 VTi/THP (nietrwały rozrząd).

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także