Kupujemy coraz więcej zelektryfikowanych aut osobowych – tak w pełni elektrycznych, jak i hybryd z możliwością ładowania akumulatorów ze źródła zewnętrznego, czyli PHEV-ów. Na liście najpopularniejszych modeli w obu kategoriach są pewniaki, ale nie brakuje także zaskoczeń.
Wzrost popularności samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in jest w tym roku w Polsce bardzo widoczny. Według najnowszych danych PZPM-u w ciągu siedmiu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w naszym kraju 18 071 osobowych aut elektrycznych (wzrost aż o 81% rok do roku) oraz 16 029 szt. hybryd plug-in (+82%). Daje im to udział w nowo rejestrowanych autach, odpowiednio, 5,4 i 4,8%. Łącznie przekroczyły już one wyraźnie sprzedaż modeli z silnikami wysokoprężnymi (udział 7,6%). Warto przypomnieć, że w samym lipcu nabywców znalazło więcej aut elektrycznych, niż tych z dieslami (3,8 do 3,6 tys. szt.).
Wśród najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych nadal przewodzi Tesla Model Y - choć notuje ona znaczny spadek popytu (-14,8%), bez trudu pozostaje ona numerem 1 (tak w Polsce, jak i w Europie). Na drugim miejscu zresztą też jest Tesla – Model 3 – której też kupiono o niemal 1/3 mniej niż przed rokiem. Podium uzupełnia zaś miejski debiutant Citroena, czyli C3. Warto zauważyć, że jedynym chińskim elektrykiem w Top 10 modeli jest malutki Leapmotor T03 (miejsce 10.).
Jeśli chodzi o zestawienie marek najczęściej kupowanych BEV-ów to podium wygląda następująco: Tesla, Mercedes, BMW.
Wśród modeli z hybrydowym napędem plug-in na pierwszym miejscu znajduje się Toyota C-HR, ale samochód z Państwa Środka pojawia się już na drugiej pozycji. Jest to duży SUV BYD Seal U DM-i. PHEV-y z tego kraju znajdują się jeszcze na pozycjach 6., (Jaecoo 7) i 9. (MG HS).
To ciekawe, że mimo mniejszej ogólnej sprzedaży PHEV-ów niż aut BEV to właśnie w tej pierwszej kategorii chińskie modele radzą sobie lepiej. Można się jednak spodziewać, że w obu obecność „chińczyków” będzie coraz większa, bo liczba dostępnych modeli rośnie w ogromnym tempie.
Warto w tym miejscu krótko wspomnieć o rozwoju infrastruktury do ładowania aut. Wg danych za lipiec znajdowało się u nas 5796 stacji ładowania (+49% rok do roku), a punktów – 11 241 (+51%), przy czym tych o mocy powyżej 100 kW naliczono, odpowiednio, 894 i 1933 szt.
Poniżej prezentujemy najnowsze wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych i hybrydowych w podziale na najczęściej kupowane modele w obu kategoriach.
Top 10: Najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce (I-VII 2025 r; dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-VII 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-VII 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 1302 | -14,8 |
2 | Tesla Model 3 | 976 | -26,9 |
3 | Citroen C3 | 916 | nowy model |
4 | BMW iX2 | 624 | 1460,0 |
5 | Dacia Spring | 593 | 300,7 |
6 | Ford Explorer EV | 578 | nowy model |
7 | Skoda Elroq | 517 | nowy model |
8 | Hyundai Kona | 508 | +227,7 |
9 | Mini Cooper | 506 | +703,2 |
10 | Leapmotor T03 | 502 | nowy model |
Top 10: Najpopularniejsze samochody hybrydowe plug-in w Polsce (I-VII 2025 r; dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-VII 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-VII 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota C-HR | 1358 | +498,2 |
2 | BYD Seal U | 1191 | nowy model |
3 | Volvo XC60 | 1179 | +181,4 |
4 | Volkswagen Golf | 911 | +611,7 |
5 | Lexus NX | 769 | +142,6 |
6 | Jaecoo 7 | 719 | nowy model |
7 | Toyota RAV4 | 699 | +21,8 |
8 | Volvo XC90 | 636 | +99,4 |
9 | MG HS | 550 | nowy model |
10 | BMW serii 5 | 482 | +70,3 |