Wzrost sprzedaży aut elektrycznych w Europie jest ogromny, ale różnice pomiędzy poszczególnymi krajami w rozwoju elektrycznej motoryzacji są bardzo znaczące.
W pierwszym kwartale bieżącego roku zarejestrowano w Europie (kraje Unii Europejskiej, EFTA i Wielka Brytania) 325 285 szt. nowych samochodów osobowych wyposażonych w napęd elektryczny. To więcej o ponad 60 procent niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (warto przy tym zauważyć, że ogólna sprzedaż samochodów spadła o 13%).
Pod względem sprzedaży elektryków podium wygląda następująco: Niemcy, Wielka Brytania i Francja. I nie ma w tym nic dziwnego, bo to w końcu trzy największe rynki Europy. Ale tak naprawdę wrażenie robi czwarta pozycja Norwegii w tym zestawieniu (szczegóły dotyczące wyników znajdują się w tabeli poniżej).
Sama sprzedaż niewiele jednak mówi. Dopiero wyliczenie wskaźnika udziału samochodów elektrycznych w całości kupionych w danym okresie otwiera oczy na różnice w Europie. I tak okazuje się, że Norwegia znajduje się daleko przed wszystkimi – w jej przypadku już sporo ponad 80 procent rejestrowanych nowych samochodów to „elektryki”!
Generalnie w krajach skandynawskich ich udział jest wyraźnie większy niż w pozostałych państwach. Ale trzeba przyznać, że ponad 15%, jakie uzyskano w Wielkiej Brytanii to bardzo dobry wynik, najlepszy spośród dużych europejskich państw.
Ogólnie samochody elektryczne mają już 11,8% udziału w Europie (10% w krajach UE i aż 41,2 w EFTA). Polska znajduje się na razie w ogonie (niższy udział samochodów elektrycznych jest tylko w Czechach i Słowacji), ale mimo wszystko także u nas wzrost sprzedaży samochodów „na prąd” jest jednak znaczący.
Sprzedaż i udział samochodów elektrycznych w Europie w okresie I-III 2022 r. (dane ACEA)
| Państwo | Udział aut BEV w sprzedaży I-III 2022 r. (%) | Sprzedaż aut BEV I-III 2022 r. (szt.) | różnica do I-III 2021 r. (%) |
|---|---|---|---|
| Norwegia | 82,9 | 26 803 | +39,9 |
| Islandia | 42,3 | 1334 | +148,9 |
| Szwecja | 28,3 | 19 715 | +285,7 |
| Dania | 17,4 | 5952 | +99,0 |
| Szwajcaria | 16,3 | 8838 | +86,0 |
| Holandia | 15,8 | 12 397 | +171,9 |
| Wielka Brytania | 15,4 | 64 165 | +101,9 |
| Luksemburg | 14,2 | 1615 | +56,3 |
| Finlandia | 14,0 | 3040 | +102,3 |
| Austria | 13,7 | 7177 | +8,4 |
| Niemcy | 13,4 | 83 774 | +29,3 |
| Irlandia | 12,5 | 6238 | +121,5 |
| Francja | 11,9 | 43 510 | +42,7 |
| Portugalia | 10,6 | 3699 | +134,3 |
| Belgia | 9,3 | 9641 | +138,7 |
| Rumunia | 7,3 | 2108 | +408,0 |
| Węgry | 4,4 | 1273 | +127,3 |
| Hiszpania | 4,4 | 7253 | +110,3 |
| Słowenia | 4,3 | 553 | +61,7 |
| Łotwa | 4,2 | 156 | +129,4 |
| Litwa | 4,0 | 257 | +289,4 |
| Włochy | 3,3 | 11 289 | -14,9 |
| Estonia | 2,8 | 147 | +54,7 |
| Chorwacja | 2,6 | 247 | +87,1 |
| Bułgaria | 2,3 | 156 | +173,7 |
| Grecja | 2,3 | 505 | +20,5 |
| Polska | 2,2 | 2289 | +143,5 |
| Cypr | 2,2 | 67 | +157,7 |
| Czechy | 1,7 | 785 | +37,0 |
| Słowacja | 1,6 | 302 | +92,4 |
| UE + EFTA + Wlk. Brytania | 11,8 | 325 285 | +60,8 |
| UE | 10,0 | 224 145 | +53,4 |
| EFTA | 41,2 | 36 975 | +51,3 |