Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
ładowanie samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne w Europie – w jakim kraju mają największy udział w sprzedaży?

Samochody elektryczne w Europie – w jakim kraju mają największy udział w sprzedaży?

Wzrost sprzedaży aut elektrycznych w Europie jest ogromny, ale różnice pomiędzy poszczególnymi krajami w rozwoju elektrycznej motoryzacji są bardzo znaczące. 

W pierwszym kwartale bieżącego roku zarejestrowano w Europie (kraje Unii Europejskiej, EFTA i Wielka Brytania) 325 285 szt. nowych samochodów osobowych wyposażonych w napęd elektryczny. To więcej o ponad 60 procent niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (warto przy tym zauważyć, że ogólna sprzedaż samochodów spadła o 13%).

Pod względem sprzedaży elektryków podium wygląda następująco: Niemcy, Wielka Brytania i Francja. I nie ma w tym nic dziwnego, bo to w końcu trzy największe rynki Europy. Ale tak naprawdę wrażenie robi czwarta pozycja Norwegii w tym zestawieniu (szczegóły dotyczące wyników znajdują się w tabeli poniżej).

Sama sprzedaż niewiele jednak mówi. Dopiero wyliczenie wskaźnika udziału samochodów elektrycznych w całości kupionych w danym okresie otwiera oczy na różnice w Europie. I tak okazuje się, że Norwegia znajduje się daleko przed wszystkimi – w jej przypadku już sporo ponad 80 procent rejestrowanych nowych samochodów to „elektryki”!

Generalnie w krajach skandynawskich ich udział jest wyraźnie większy niż w pozostałych państwach. Ale trzeba przyznać, że ponad 15%, jakie uzyskano w Wielkiej Brytanii to bardzo dobry wynik, najlepszy spośród dużych europejskich państw.

Ogólnie samochody elektryczne mają już 11,8% udziału w Europie (10% w krajach UE i aż 41,2 w EFTA). Polska znajduje się na razie w ogonie (niższy udział samochodów elektrycznych jest tylko w Czechach i Słowacji), ale mimo wszystko także u nas wzrost sprzedaży samochodów „na prąd” jest jednak znaczący.

Sprzedaż i udział samochodów elektrycznych w Europie w okresie I-III 2022 r. (dane ACEA)

Państwo Udział aut BEV w sprzedaży I-III 2022 r. (%) Sprzedaż aut BEV I-III 2022 r. (szt.) różnica do I-III 2021 r. (%)
Norwegia 82,9 26 803 +39,9
Islandia 42,3 1334 +148,9
Szwecja 28,3 19 715 +285,7
Dania 17,4 5952 +99,0
Szwajcaria 16,3 8838 +86,0
Holandia 15,8 12 397 +171,9
Wielka Brytania 15,4 64 165 +101,9
Luksemburg 14,2 1615 +56,3
Finlandia 14,0 3040 +102,3
Austria 13,7 7177 +8,4
Niemcy 13,4 83 774 +29,3
Irlandia 12,5 6238 +121,5
Francja 11,9 43 510 +42,7
Portugalia 10,6 3699 +134,3
Belgia 9,3 9641 +138,7
Rumunia 7,3 2108 +408,0
Węgry 4,4 1273 +127,3
Hiszpania 4,4 7253 +110,3
Słowenia 4,3 553 +61,7
Łotwa 4,2 156 +129,4
Litwa 4,0 257 +289,4
Włochy 3,3 11 289 -14,9
Estonia 2,8 147 +54,7
Chorwacja 2,6 247 +87,1
Bułgaria 2,3 156 +173,7
Grecja 2,3 505 +20,5
Polska 2,2 2289 +143,5
Cypr 2,2 67 +157,7
Czechy 1,7 785 +37,0
Słowacja 1,6 302 +92,4
UE + EFTA + Wlk. Brytania 11,8 325 285 +60,8
UE 10,0 224 145 +53,4
EFTA 41,2 36 975 +51,3

Czytaj także