Wrzesień był drugim z rzędu miesiącem, w którym sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie była gorsza niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Na szczęście nie w Polsce. U nas – na tle pozostałych państw – sprzedaż rośnie niemal w rekordowym tempie. Spadki nie dotyczą także najpopularniejszego modelu w Europie – Dacia Sandero znalazła już ponad 200 tys. nabywców! Sprawdzamy też, jak po trzech kwartałach wypadają pozostałe modele oraz marki.
Sierpień przyniósł na europejskim rynku prawdziwe tąpnięcie sprzedaży – jej spadek wyniósł w krajach UE, EFTA i Wielkiej Brytanii aż 16,5% w stosunku do sierpnia 2023 r. Wrzesień na szczęście nie był tak tragiczny, ale rejestracje także były niższe niż we wrześniu 2023 r. Kupiono bowiem 1 118 083 auta i spadek rok do roku wyniósł 4,2% (zaś w samej Unii Europejskiej – 6,1%). Co ciekawe, po ostatnich kiepskich wynikach odbicie zanotowały samochody elektryczne – we wrześniu 2024 r. kupiono ich o 13,9% więcej niż we wrześniu 2023 r. Zyskały także hybrydy (+12,3%), a wszystkie pozostałe rodzaje napędu były „na minusie”.
Najnowsze dane stowarzyszenia ACEA za trzy kwartały bieżącego roku także nie przedstawiają się specjalnie optymistycznie. W 31 państwach zarejestrowano 9 779 605 aut osobowych. Nie zanotowano jeszcze spadku, a wzrost, ale wynosi on jedynie 1,0% (w samej Unii tylko +0,6%). W 14 krajach sprzedaż była mniejsza (w tym na największym rynku, niemieckim, o 1,0%) , zaś w 17 – lepsza. Warto zaznaczyć, że w tej drugiej grupie znajduje się Polska, w której wzrost za trzy kwartały wynosi aż 13,8%. To drugi wynik po Bułgarii (+18,4%).
Volkswagen pozostaje najpopularniejszą marką aut, ale popyt na jego auta zmalał w okresie I-IX 2024 o 0,8%. 21 z 35 uwzględnianych w raporcie ACEA marek uzyskało wynik trzech kwartałów lepszy niż od stycznia do września 2023 r. Rekordowo wysoki wzrost jest udziałem Mitsubishi: +58,1%, ale powody do szczególnego zadowolenia mogą mieć także przedstawiciele Volvo (+37%), Hondy (+35%), Lexusa (+25,7%) czy drugiej najpopularniejszej marki w Europie, czyli Toyoty (+11,4%).
Spośród 14 marek, na których auta popyt się zmniejszył, na niechlubnym pierwszym miejscu znajduje się Smart (-43%). Tracą jednak także duże marki, jak Ford (-17,9%), Fiat (-13,4%), Tesla (-8,7%) czy Audi (-8,5%).
Wśród modeli prowadzenie w doskonałym stylu utrzymuje Dacia Sandero, na którą od początku roku znalazło się już ponad 200 tys. chętnych. Zanotowała przy tym także imponujący wzrost sprzedaży (trzy kwartały, rok do roku – aż o 16,4%). Na drugim miejscu uplasował się dostojny jubilat Golf ( w tym roku stuknęło mu 50 lat), który zdaje się nic sobie nie robić z ogólnych problemów trapiących Volkswagena. Wzrost zainteresowania tym modelem był jeszcze większy – bo aż o blisko 20%. Ostatnie miejsce na podium – z nie tak dużą do niemieckiego kompaktu stratą – zajmuje Renault Clio.
O ile w samym wrześniu elektryki zaliczyły wzrost popytu, to po dziewięciu miesiącach br. ich sprzedaż jest nadal niższa niż przed rokiem. W całej Europie kupiono ich 1 433 225 szt. – mniej o 2,6% niż w okresie I-IX 2023 r (w samej Unii Europejskiej spadek wyniósł zaś aż 6,1%).
Top 10: największe rynki w Europie po trzech kwartałach 2024 r. (dane: ACEA)
Pozycja | Państwo | Rejestracje I-IX 2024 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2 116 074 | -1,0 |
2 | Wielka Brytania | 1 514 094 | +4,3 |
3 | Francja | 1 265 902 | -1,8 |
4 | Włochy | 1 202 447 | +2,1 |
5 | Hiszpania | 744 698 | +4,7 |
6 | Polska | 398 631 | +13,8 |
7 | Belgia | 356 568 | -4,9 |
8 | Holandia | 279 883 | -2,4 |
9 | Szwecja | 193 391 | -7,9 |
10 | Austria | 191 023 | +4,4 |
Top 10: najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Europie po trzech kwartałach 2024 r. (dane: ACEA)
Pozycja | Marka | Rejestracje I-IX 2024 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 1 022 922 | -0,8 |
2 | Toyota | 693 567 | +11,4 |
3 | BMW | 574 919 | +9,5 |
4 | Skoda | 561 009 | +10,4 |
5 | Renault | 508 025 | +0,8 |
6 | Audi | 505 364 | -8,5 |
7 | Mercedes | 497 888 | +0,4 |
8 | Peugeot | 485 037 | -3,4 |
9 | Dacia | 427 032 | +2,0 |
10 | Kia | 413 327 | -7,7 |
Top 10: najpopularniejsze nowe modele samochodów osobowych w Europie po trzech kwartałach 2024 r. (dane: Dataforce za Automotive News Europe)
Pozycja | Marka/model | Rejestracje I-IX 2024 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 203 474 | +16,4 |
2 | Volkswagen Golf | 165 370 | +19,8 |
3 | Renault Clio | 162 021 | +7,6 |
4 | Volkswagen T-Roc | 156 803 | -4,2 |
5 | Tesla Model Y | 155 428 | -22,7 |
6 | Peugeot 208 | 146 511 | -7,0 |
7 | Toyota Yaris Cross | 146 448 | +10,1 |
8 | Skoda Octavia | 140 578 | +14,4 |
9 | Volkswagen Tiguan | 139 991 | +4,8 |
10 | Toyota Yaris | 133 668 | +9,2 |