245-konna Skoda Octavia RS z przednim napędem ma zapas mocy, ale nie manifestuje swojego sportowego charakteru.
Chwilę przed niedawnym liftingiem Skody Octavii trafiła do nas 245-konna wersja RS sprzed modernizacji – propozycja dla tych, którzy chcą połączyć praktyczne walory tego modelu z ponadprzeciętnymi osiągami.
W trybie sportowym Skoda Octavia RS z opcjonalną skrzynią DSG (8000 zł dopłaty, standardem jest „manual”) przyspiesza bardzo sprawnie – i lepiej, niż deklaruje producent (6,5 wobec 6,7 s). Na tym jednak koniec sportowych wrażeń. W normalnym programie dwusprzęgłowa przekładnia odznacza się stonowanymi reakcjami, a silnik ma „ugładzoną”, raczej niskoobrotową charakterystykę, która jest bardziej przyjazna niż zadziorna.
Jednostka zaskakuje za to niskim zużyciem paliwa: ok. 9,5 l na 100 km w gęstym ruchu miejskim i niespełna 8 l na autostradzie. Takim wynikom sprzyja często aktywowany tryb biegu jałowego.
Dane techniczne | Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG |
---|---|
Silnik | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 245 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/1600 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 470/183/146 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 1445/578 kg |
Maksymalna masa przyczepy | 1600 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 600/1555 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,8 l/100 km |
Zasięg | 730 km |
Testowany egzemplarz wyposażono w standardowe zawieszenie bez adaptacyjnych amortyzatorów DCC (3700 zł dopłaty). Seryjne podwozie ma sportowe nastawy i zostało obniżone o 15 mm, ale niespecjalnie przekłada się to na wrażenia z jazdy – Octavia RS pozwala sobie na lekkie przechyły, a jej nieco syntetyczny układ kierowniczy mógłby zapewniać bardziej wyrazistą komunikację z kołami. Z tego względu zdecydowanie warto dokupić DCC, które nawet w zmiękczonej konfiguracji zapewnia skuteczniejszą izolację wzdłużnych i poprzecznych ruchów nadwozia, a w dodatku tłumi dotkliwe nierówności ciszej niż zawieszenie standardowe.
Na szczęście mało skondensowana charakterystyka przechyłów to tylko pozory – podczas ofensywnej jazdy na pierwszy plan wysuwa się zestaw zalet aut grupy VW zbudowanych na modułowej platformie MQB. Octavia ma duże pokłady neutralności, tor jazdy można tu korygować samymi ruchami pedału gazu, a finezyjnie zestrojone ESP pomaga w utrzymaniu stabilności bez nerwowych ingerencji.
Dane testowe | Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Przyspieszenie 0-140 km/h | 10,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,9 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,0 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,2 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 9,5/5,5/7,5 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 660 km |
To wszystko jednak zbyt mało, by nazwać Octavię RS hot hatchem. Zresztą sama Skoda nazywa rodzinę RS-ów autami „usportowionymi”. Być może sytuacja poprawi się po liftingu, w ramach którego topowy wariant otrzymał zastrzyk 20 KM. My jednak polecamy słabsze wersje z DSG oraz sprawnym napędem 4x4, który zwiększa uniwersalność Octavii: przedliftingowe odmiany 2.0 TSI 4x4 (190 KM) i 2.0 TDI 4x4 (200 KM) lub zmodernizowane wydanie 2.0 TSI 4x4 (204 KM), które jednak zagości w ofercie dopiero w 2025 r. Czteronapędowy diesel po liftingu nie będzie dostępny.
WYPOSAŻENIE i CENY | Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG |
---|---|
Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. | +/+/+/+ |
Asyst. pasa ruchu/martwego pola | +/2000 zł |
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji | +/+ |
Klimatyzacja aut. 2-/3-strefowa | +/2800 zł* |
Cyfrowe zegary/ładowarka ind. | +/1250 zł |
Nawigacja/ekran head-up | +/2750 zł |
Czujniki park. p. i t./kamera cof. | +/+ |
Matrycowe reflektory LED | + |
Aluminiowe felgi 18''/19'' | +/2600 zł |
Lakier metalik | 1150 zł |
Cena wersji podstawowej | 156 350 zł |
Cena wersji testowanej | 164 350 zł |
* pakiet |
W skrócie: są dla Octavii sensowniejsze silniki. Pod niemal wszystkimi innymi względami Skoda wyznacza klasowe wzorce, i to po 4,5 roku od premiery. Oferuje swojemu kierowcy wygodne, ergonomiczne środowisko pracy, podróżującym z tyłu – komfortową kanapę z mnóstwem miejsca, a do tego ma przepastny, funkcjonalny bagażnik. Dodajmy jeszcze dopracowany, nieprzeładowany funkcjami system operacyjny, czytelne cyfrowe wskaźniki i inteligentną obsługę głosową. Z takim zestawem zalet i swoim estetycznym wykończeniem Octavia zahacza już o standardy modeli klasy średniej – choć trzeba jej wybaczyć przeciętne wygłuszenie (zwłaszcza z tyłu).
Estetyczny, ergonomicznie rozplanowany kokpit. Regulacja wentylacji niestety dotykowa, choć panele są stale widoczne u dołu ekran.
Skoda Octavia RS ma mnóstwo zalet, ale brak jej sportowego temperamentu. Na szczęście jest wiele innych wersji.