Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia III

Skoda Octavia III

Skoda Octavia III

Ceny Octavii topnieją, ale na okazyjny zakup nie ma jednak co liczyć. Ten dopracowany i przestronny model trzyma wartość.

  • Lata produkcji: 2012-2020
  • Silniki: benz. 1.0-2.0 (86-245 KM), diesle 1.6-2.0 (90-184 KM)
  • Wersje: ltb, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 466/269 cm, szerokość/wysokość: 181/147 cm, bagażnik: ltb 590-1580 l, kmb 610-1740 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Octavia wyróżnia się ze stawki kompaktów przestronnością wnętrza oraz pojemnością bagażnika. Spokojnie stylizowane wnętrze jest ergonomiczne. Jakość materiałów oraz estetyka kabiny zależą od wersji wyposażeniowej. Wnętrza Octavii w bazowych specyfikacjach są ponure.

Skoda-Octavia-III_3
Wnętrze jest przestronne i ciekawie stylizowane, ale w wielu autach zostało skromnie wyposażone.

SILNIKI

Bazująca na płycie MQB Octavia otrzymała nowoczesne silniki. Bezpośredni wtrysk benzyny sprawia, że montaż instalacji gazowej jest drogi i trudny. Nie jest jednak koniecznością, bo przy spokojnej jeździe silniki TSI są oszczędne. Rozpiętość mocy, także w dieslach, sprawia, że każdy będzie w stanie dopasować auto do własnych potrzeb. Niemal wszystkie jednostki można było połączyć ze skrzyniami DSG. Skoda oferowała też skuteczny napęd na obie osie.

AWARYJNOŚĆ

Wszystkie silniki potrafią spalać olej. Nie w takich ilościach, jak jednostki starszej generacji Octavii II, ale jego poziom i tak warto kontrolować. Użytkownicy najczęściej sygnalizują problemy z elektroniką i elementami wykończeniowymi, które w niektórych autach np. hałasowały W nielicznych Octaviach zawiodły skrzynie biegów.

KOSZTY

Octavia jest trwała i dobrze zaopatrzona w zamienniki, co ogranicza koszty serwisu.

SYTUACJA RYNKOWA

Przez ostatni rok pula ofert urosła z 1,4 do 1,8 tys. Większość aut pochodzi z krajowych salonów i ma pod maską diesla.

Skoda-Octavia-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Prześwit zależy od wersji. Opcjonalny „pakiet na bezdroża” dodaje 15 mm. W odmianach 4x4 prześwit zwiększono o 24 mm, w Scoucie – o 30 mm.
  • Większość Octavii ma tylne zawieszenie oparte o prostą belkę skrętną. Bardziej wyrafinowany „wielowahacz” pracuje w autach o mocy od 180 KM, a także Octaviach z napędem 4x4.
  • DSG z sześcioma biegami mają trwalsze sprzęgła od 7-biegowych przekładni.

CENY

24 000 zł – Wiele z najtańszych aut ma 300-400 tys. km przebiegu. To typowo flotowe kombi z ubogim wyposażeniem.
52 000 zł – Przeciętna cena ofertowa. W zasięgu auta mające ok. 100 tys. km na liczniku, także z benzynowymi silnikami.
115 000 zł – Dealerskie kombi z silnikami 2.0 TDI. Ceny RS-ów i Scoutów z małymi przebiegami sięgają nawet 150 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI 2.0 TSI (RS) 1.6 TDI CR 1.6 TDI CR 1.6 TDI CR 2.0 TDI CR 2.0 TDI CR RS
Pojemność skokowa 1197 cm³ 1395 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 105 KM 140 KM 180 KM 220 KM 90 KM 105 KM 110 KM 150 KM 184 KM
Maks. moment obr. 175 Nm 250 Nm 250 Nm 350 Nm 230 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 380 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,3 s 8,4 s 7,3 s 6,8 s 12,2 s 10,8 s 10,6 s 8,5 s 8,1 s
Prędkość maks. 196 km/h 215 km/h 231 km/h 248 km/h 186 km/h 194 km/h 206 km/h 218 km/h 232 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,9 l/100 km 5,3 l/100 km 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km 4,1 l/100 km 3,8 l/100 km 3,3 l/100 km 4,1 l/100 km 4,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - debiut Octavii III w wersji liftback
2013 - gamę uzupełniły wersje RS oraz kombi, także w uterenowionej odmianie Scout
2015 - wzmocniona do 230 KM odmian RS z blokadą mechanizmu różnicowego
2016 - modernizacja – podwójne światła z przodu, dostępny silnik 1.0 TSI
2020 - zakończenie produkcji, Octavia IV

Skoda-Octavia-III_4
Skoda Octavia III Scout po liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Słabe łożyska w ręcznych skrzyniach
    Użytkownicy Octavii sygnalizują przeciętną trwałość łożysk w ręcznych przekładniach.
    Koszt naprawy: od 2500 zł
  • Naprawy dwusprzęgłowych skrzyń DSG
    Przy przebiegach powyżej 200 tys. km rośnie ryzyko awarii skrzyni DSG.
    Koszt napraw: od 4000 zł
  • Mankamenty el. wykończeniowych
    Odpadająca/blokująca się roleta szyberdachy, pasy przecierające obudowy słupków.
    Koszt naprawy: od 200 zł
  • Problemy z elektroniką
    Kaprysy elektroniki powodują nieprawidłowe działanie różnych elementów (nawet świateł).
    Koszt diagnostyki: od 200 zł

ZALETY I WADY

+ Ponadprzeciętna przestronność wnętrza, ogromne bagażniki w obu wersjach.
+ Wysoki komfort jazdy, pewne prowadzenie.
+ Duża podaż, niska utrata wartości.

- Rynek wtórny jest zalany autami z flot.
- Skromne wyposażenie wielu samochodów.
- Mało atrakcyjne wnętrza bazowych wersji.

WARTO KUPIĆ

Auto bezpośrednio od firmy flotowej. Powinno być nieco tańsze niż u pośredników. Od przebiegu ważniejszy jest stan pojazdu.

UWAŻAJ NA

Dobrze wyposażone „okazje”, szczególnie z benzynowymi silnikami. Przeszłość takiego samochodu może być barwna.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także