Ceny Octavii topnieją, ale na okazyjny zakup nie ma jednak co liczyć. Ten dopracowany i przestronny model trzyma wartość.
Octavia wyróżnia się ze stawki kompaktów przestronnością wnętrza oraz pojemnością bagażnika. Spokojnie stylizowane wnętrze jest ergonomiczne. Jakość materiałów oraz estetyka kabiny zależą od wersji wyposażeniowej. Wnętrza Octavii w bazowych specyfikacjach są ponure.
Bazująca na płycie MQB Octavia otrzymała nowoczesne silniki. Bezpośredni wtrysk benzyny sprawia, że montaż instalacji gazowej jest drogi i trudny. Nie jest jednak koniecznością, bo przy spokojnej jeździe silniki TSI są oszczędne. Rozpiętość mocy, także w dieslach, sprawia, że każdy będzie w stanie dopasować auto do własnych potrzeb. Niemal wszystkie jednostki można było połączyć ze skrzyniami DSG. Skoda oferowała też skuteczny napęd na obie osie.
Wszystkie silniki potrafią spalać olej. Nie w takich ilościach, jak jednostki starszej generacji Octavii II, ale jego poziom i tak warto kontrolować. Użytkownicy najczęściej sygnalizują problemy z elektroniką i elementami wykończeniowymi, które w niektórych autach np. hałasowały W nielicznych Octaviach zawiodły skrzynie biegów.
Octavia jest trwała i dobrze zaopatrzona w zamienniki, co ogranicza koszty serwisu.
Przez ostatni rok pula ofert urosła z 1,4 do 1,8 tys. Większość aut pochodzi z krajowych salonów i ma pod maską diesla.
24 000 zł – Wiele z najtańszych aut ma 300-400 tys. km przebiegu. To typowo flotowe kombi z ubogim wyposażeniem.
52 000 zł – Przeciętna cena ofertowa. W zasięgu auta mające ok. 100 tys. km na liczniku, także z benzynowymi silnikami.
115 000 zł – Dealerskie kombi z silnikami 2.0 TDI. Ceny RS-ów i Scoutów z małymi przebiegami sięgają nawet 150 tys. zł.
SILNIK | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 2.0 TSI (RS) | 1.6 TDI CR | 1.6 TDI CR | 1.6 TDI CR | 2.0 TDI CR | 2.0 TDI CR RS |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1197 cm³ | 1395 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 105 KM | 140 KM | 180 KM | 220 KM | 90 KM | 105 KM | 110 KM | 150 KM | 184 KM |
Maks. moment obr. | 175 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 350 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 380 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,3 s | 8,4 s | 7,3 s | 6,8 s | 12,2 s | 10,8 s | 10,6 s | 8,5 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 196 km/h | 215 km/h | 231 km/h | 248 km/h | 186 km/h | 194 km/h | 206 km/h | 218 km/h | 232 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km | 4,1 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,3 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,6 l/100 km |
2012 - debiut Octavii III w wersji liftback
2013 - gamę uzupełniły wersje RS oraz kombi, także w uterenowionej odmianie Scout
2015 - wzmocniona do 230 KM odmian RS z blokadą mechanizmu różnicowego
2016 - modernizacja – podwójne światła z przodu, dostępny silnik 1.0 TSI
2020 - zakończenie produkcji, Octavia IV
+ Ponadprzeciętna przestronność wnętrza, ogromne bagażniki w obu wersjach.
+ Wysoki komfort jazdy, pewne prowadzenie.
+ Duża podaż, niska utrata wartości.
- Rynek wtórny jest zalany autami z flot.
- Skromne wyposażenie wielu samochodów.
- Mało atrakcyjne wnętrza bazowych wersji.
Auto bezpośrednio od firmy flotowej. Powinno być nieco tańsze niż u pośredników. Od przebiegu ważniejszy jest stan pojazdu.
Dobrze wyposażone „okazje”, szczególnie z benzynowymi silnikami. Przeszłość takiego samochodu może być barwna.
Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6
SUMA: 21/24 pkt