Czas świetności Octavii II przemija. Model jest przestronny, trwały i wygodny. Auta z dieslami bywają jednak mocno zużyte.
Octavia może z powodzeniem pełnić rolę samochodu rodzinnego. Ma przestronne wnętrze i ogromne bagażniki z dużym otworem załadunkowym. Estetyka wnętrza i jego wyposażanie jest zwykle skorelowana z silnikiem – im mocniejszy, tym droższa wersja wyposażeniowa auta. Warto ich szukać, bo szaro-czarne kabiny bazowych Octavii są nieco przygnębiające. W 2009 r. Octavia przeszła lifting. Ale nowsze auta w starszym nadwoziu to nie pomyłka w ogłoszeniach. W latach 2010-2012 były oferowane jako budżetowa wersja Tour.
Na rynku wtórnym przewagę mają diesle. Najbardziej cenionym jest prosty i tani w naprawach 1.9 TDI. Mechanicy przypominają, że w jednostkach produkowanych od 2005 r. dość często zawodzą panewki. Jeżeli dwulitrowy diesel, to raczej ten udoskonalony z common railem. Ze względu na świetną współpracę z LPG ceniony jest benzynowy silnik 1.6. Obawy budzą 1.6/2.0 FSI z bezpośrednim wtryskiem. Nie należy ich skreślać, gdy cena auta będzie atrakcyjna.
Największym problemem jest ogólne zmęczenie eksploatacyjne auta. Dlatego im prostsza wersja, tym wydatki mniejsze.
By nie wpaść w kosztowną pułapkę, warto sprawdzić stan auta przed zakupem.
Aut jest dużo (prawie 1500), ale znalezienie atrakcyjnego jest coraz trudniejsze. Lepiej nie liczyć na okazję.
7000 zł – Głównie diesle. Deklarowane przebiegi 250-350 tys. km. Rzeczywiste mogą być dwukrotnie wyższe.
20 000 zł – Optymalny budżet. Wystarczy na auta po liftingu ze słabszymi silnikami. Średni przebieg ok. 250 tys. km.
40 000 zł – Wzorowo utrzymane Octavie RS i Scout. Po liftingu, z pełną dokumentacją serwisową i z krajowego salonu.
SILNIK | 1.4 16V | 1.4 TSI | 1.6 | 1.8 TSI | 2.0 FSI | 2.0 TFSI | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Zasilanie | benz. | benz. turbo | benz. | benz. turbo | benz. | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 80 KM | 122 KM | 102 KM | 160 KM | 150 KM | 200 KM | 105 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment obr. | 132 Nm | 200 Nm | 148 Nm | 250 Nm | 200 Nm | 280 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 15,5 s | 9,7 s | 12,3 s | 8,1 s | 10,1 s | 7,3 s | 11,8 s | 11,8 s | 9,6 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 203 km/h | 190 km/h | 223 km/h | 210 km/h | 240 km/h | 195 km/h | 192 km/h | 208 km/h | 225 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,0 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 7,9 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
2004 - debiutuje Octavia II (liftback)
2005 - gamę uzupełniają kombi i wersje 4x4, RS
2007 - uterenowiony Scout (18 cm prześwitu)
2009 - modernizacja – m.in. nowe światła
2010 - Octavia oferowana jako budżetowa wersja Tour (do 2012 r.)
2013 - zakończenie produkcji, debiut Octavii III
+ Duża podaż, nie brakuje krajowych aut.
+ Model doskonale znany serwisom i świetnie zaopatrzony w tanie części zamienne.
+ Trwałe zawieszenie, niezłe prowadzenie.
- Pierwsze problemy z korozją.
- Coraz trudniej o dobry egzemplarz – tańsze są już eksploatowane w rabunkowy sposób.
Octavię z dokumentacją serwisową. Po 200-300 tys. km nawet najlepszy silnik oraz jego osprzęt mogą wymagać napraw.
Auta ze skrzynią DSG oraz silnikami 1.2/1.4/1.8 TSI, 2.0 TSI (od 2008 r.) oraz diesla 2.0 TDI PD. Ich serwis może być drogi.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6
SUMA: 19/24 pkt