Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Skoda Octavia II

Czas świetności Octavii II przemija. Model jest przestronny, trwały i wygodny. Auta z dieslami bywają jednak mocno zużyte.

  • Lata produkcji: 2004-2013
  • Silniki: benz. 1.2-2.0 (75-200 KM), diesle 1.6-2.0 (105-170 KM)
  • Wersje: ltb, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 457-458/258 cm, szerokość/wysokość: 177-179/145-153 cm, bagażnik: ltb 585-1420, kmb 605-1620 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Octavia może z powodzeniem pełnić rolę samochodu rodzinnego. Ma przestronne wnętrze i ogromne bagażniki z dużym otworem załadunkowym. Estetyka wnętrza i jego wyposażanie jest zwykle skorelowana z silnikiem – im mocniejszy, tym droższa wersja wyposażeniowa auta. Warto ich szukać, bo szaro-czarne kabiny bazowych Octavii są nieco przygnębiające. W 2009 r. Octavia przeszła lifting. Ale nowsze auta w starszym nadwoziu to nie pomyłka w ogłoszeniach. W latach 2010-2012 były oferowane jako budżetowa wersja Tour.

Skoda-Octavia-II_3
Wnętrze, mimo że jest wykonane z niezłych materiałów, w wielu autach potrafi nieprzyjemnie hałasować.

SILNIKI

Na rynku wtórnym przewagę mają diesle. Najbardziej cenionym jest prosty i tani w naprawach 1.9 TDI. Mechanicy przypominają, że w jednostkach produkowanych od 2005 r. dość często zawodzą panewki. Jeżeli dwulitrowy diesel, to raczej ten udoskonalony z common railem. Ze względu na świetną współpracę z LPG ceniony jest benzynowy silnik 1.6. Obawy budzą 1.6/2.0 FSI z bezpośrednim wtryskiem. Nie należy ich skreślać, gdy cena auta będzie atrakcyjna.

AWARYJNOŚĆ

Największym problemem jest ogólne zmęczenie eksploatacyjne auta. Dlatego im prostsza wersja, tym wydatki mniejsze.

KOSZTY

By nie wpaść w kosztowną pułapkę, warto sprawdzić stan auta przed zakupem.

SYTUACJA RYNKOWA

Aut jest dużo (prawie 1500), ale znalezienie atrakcyjnego jest coraz trudniejsze. Lepiej nie liczyć na okazję.

Skoda-Octavia-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wszystkie wersje silnikowe mają wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół.
  • Wersje Scout oraz 4x4 mają dołączany za pomocą sprzęgła Haldex napęd tylnej osi.
  • Octavia stale ewoluowała – nowsze jednostki napędowe wprowadzano niezależnie od liftingów, nie zmieniając przy tym oznaczeń większości silników. Pełną informację na temat danego auta można uzyskać, rozkodowując numer VIN.

CENY

7000 zł – Głównie diesle. Deklarowane przebiegi 250-350 tys. km. Rzeczywiste mogą być dwukrotnie wyższe.
20 000 zł – Optymalny budżet. Wystarczy na auta po liftingu ze słabszymi silnikami. Średni przebieg ok. 250 tys. km.
40 000 zł – Wzorowo utrzymane Octavie RS i Scout. Po liftingu, z pełną dokumentacją serwisową i z krajowego salonu.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 16V 1.4 TSI 1.6 1.8 TSI 2.0 FSI 2.0 TFSI 1.6 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność skokowa 1390 cm³ 1390 cm³ 1595 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz. benz. turbo benz. benz. turbo benz. benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 80 KM 122 KM 102 KM 160 KM 150 KM 200 KM 105 KM 105 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 132 Nm 200 Nm 148 Nm 250 Nm 200 Nm 280 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,5 s 9,7 s 12,3 s 8,1 s 10,1 s 7,3 s 11,8 s 11,8 s 9,6 s 8,5 s
Prędkość maks. 170 km/h 203 km/h 190 km/h 223 km/h 210 km/h 240 km/h 195 km/h 192 km/h 208 km/h 225 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,0 l/100 km 7,2 l/100 km 7,2 l/100 km 7,4 l/100 km 8,3 l/100 km 7,9 l/100 km 4,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,7 l/100 km 5,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2004 - debiutuje Octavia II (liftback)
2005 - gamę uzupełniają kombi i wersje 4x4, RS
2007 - uterenowiony Scout (18 cm prześwitu)
2009 - modernizacja – m.in. nowe światła
2010 - Octavia oferowana jako budżetowa wersja Tour (do 2012 r.)
2013 - zakończenie produkcji, debiut Octavii III

Skoda-Octavia-II_4
Skoda Octavia II Scout sprzed liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Spalanie oleju przez silniki TSI
    Problem najczęściej ujawnia się w 1.8 TSI i wynika ze zbyt słabych pierścieni tłokowych.
    Koszt naprawy: od 3500 zł
  • Słaby łańcuch rozrządu w 1.2/1.4 TSI
    Problem sygnalizuje głośna praca silnika oraz metaliczne stuki spod maski.
    Koszt wymiany rozrządu: od 1200 zł
  • Osad w dolocie silników FSI/TSI
    Bezpośredni wtrysk sprzyja odkładaniu się w dolocie osadów. Czyszczenie bywa trudne.
    Koszt czyszczenia: 300-1500 zł
  • Problemy z dieslem 2.0 TDI PD
    W grę wchodzi m.in. pęknięcie głowicy lub zatarcie z powodu zatrzymania smarowania.
    Koszt naprawy: od 2000 zł

ZALETY I WADY

+ Duża podaż, nie brakuje krajowych aut.
+ Model doskonale znany serwisom i świetnie zaopatrzony w tanie części zamienne.
+ Trwałe zawieszenie, niezłe prowadzenie.

- Pierwsze problemy z korozją.
- Coraz trudniej o dobry egzemplarz – tańsze są już eksploatowane w rabunkowy sposób.

WARTO KUPIĆ

Octavię z dokumentacją serwisową. Po 200-300 tys. km nawet najlepszy silnik oraz jego osprzęt mogą wymagać napraw.

UWAŻAJ NA

Auta ze skrzynią DSG oraz silnikami 1.2/1.4/1.8 TSI, 2.0 TSI (od 2008 r.) oraz diesla 2.0 TDI PD. Ich serwis może być drogi.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także