Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używana Skoda Superb 1.4 TSI (2012) – test długodystansowy

Używana Skoda Superb 1.4 TSI (2012) – test długodystansowy

archiwum

Używana Skoda Superb 1.4 TSI (2012) – test długodystansowy

Mały silnik, do tego z niezbyt dobrą sławą, w wielkim rodzinnym aucie? Takie połączenie w praktyce nie okazuje się idealne, ale da się z nim żyć.

Skoda Superb 1.4 TSI – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport z 135 tys. km: start – 72 tys. km, meta – 207 tys. km
  • rok produkcji: 2012
  • obecny przebieg: 207 tys. km 
  • obecna wartość: 24 tys. zł

Skoda Superb (3T) – o modelu

  • lata produkcji: 2008-2015
  • silniki benzynowe: 1.4-3.6 (125-260 KM)
  • silniki Diesla: 1.6-2.0 (105-170 KM)

Do odważnych świat należy. Tak żartobliwie odpowiada właściciel prezentowanej Skody Superb, zapytany, czy świadomie zdecydował się na taką wersję. Stosunkowo nieduży doładowany silnik nie słynie z niezawodności, tym bardziej dziwi jego wybór w tak dużym aucie. Ale obecny właściciel zdecydował się na niego zupełnie świadomie, doskonale zdając sobie sprawę z problemów 1.4 TSI.

Skoda-Superb_3

Ergonomia na wzorowym poziomie, ale materiały wykończeniowe wyraźnie słabsze niż w wyższych wersjach wyposażenia. Jednak spasowanie jest niezłe.

Gdy pan Jan kupował Superba, problemy z trwałością łańcuchów rozrządu nie były już żadną tajemnicą. Jednak dzięki temu bardzo atrakcyjna była cena, w jakiej udało się nabyć zaledwie trzyletni egzemplarz z przebiegiem 74 tys. km. Zainteresowanie białym Superbem z niedużym, a do tego uznawanym za problematyczny, silnikiem było praktycznie zerowe. Do tego auto miało już w ramach gwarancji wymieniony napinacz rozrządu.

Skoda Superb 1.4 TSI: silnik

Wprawdzie obecny właściciel szukał Superba z silnikiem 1.8 TSI, ale – jak mówi – na szczęście nie znalazł żadnego w akceptowalnej dla niego cenie. I trudno się dziwić, jednostki 1.8 konsumują z reguły olbrzymie ilości oleju. A pan Jan jeździ raczej spokojnie i słabsza odmiana 1.4 TSI w zupełności mu wystarcza. Bo pomimo skromnej pojemności jednostka o oznaczeniu CAXC skutecznie radzi sobie z niezbyt lekkim Superbem.

Elastyczność miło zaskakuje, nawet podczas jazdy z większymi prędkościami. Jedynie gdy w aucie podróżują cztery osoby i ich wakacyjny bagaż, osiągi trochę słabną, ale Superb nadal porusza się sprawnie.

Skoda-Superb_9

125-konny silnik nie jest aż tak awaryjny jak starsze 1.4 TSI – 122-konny oraz mocniejsze, podwójnie doładowane wersje. 

Skoda Superb 1.4 TSI: zużycie paliwa i oleju

Właściciel zwraca też uwagę, że gdyby wybrał jednostkę 1.8 TSI, raczej nie mógłby liczyć na tak umiarkowane zużycie paliwa. W trasie spalanie spada do 6,5 l/100 km, w mieście praktycznie nigdy nie przekracza 9 litrów, nawet w dużych korkach. Zużycie oleju jest niewielkie, pomiędzy jego wymianami użytkownik dolewa litr środka smarnego. Trzeba nadmienić, że zalecany przez producenta interwał wymiany oleju (co 30 tys. km) skrócono w tym egzemplarzu o połowę.

Skoda Superb 1.4 TSI: jazda

Dopóki nie trzeba gwałtownie przyspieszyć, jednostka TSI jest ledwie słyszalna. Jednak gdy mocno wciśnie się gaz, pokazuje swoje drugie oblicze – staje się głośna, a jej dźwięk trudno ocenić jako przyjemny. Ale dzięki sześciobiegowej skrzyni nawet przy prędkościach autostradowych w kabinie jest cicho. Do tego Skoda prowadzi się pewnie i stabilnie. Zawieszenie jest sprężyste, niezbyt twarde, ale na pewno nie można powiedzieć, że Superb płynie po drodze. Układ jezdny okazał się bardzo trwały, jak dotąd wymieniono jedną końcówkę drążka kierowniczego oraz jeden tylny wahacz poprzeczny (wysokiej klasy zamiennik kosztował zaledwie 100 zł). Obecnie trzeba wymienić taki sam wahacz po drugiej stronie.

Skoda-Superb_6

Siedzisko fotela według właściciela powinno być odrobinę dłuższe. 

Skoda-Superb_7

Miejsca na nogi z tyłu nie zabraknie nikomu, a kanapa jest wygodna.

Skoda Superb 1.4 TSI: usterki

Drobnych usterek nie odnotowano wiele. Z czasem zaczęły się problemy z wentylatorem dmuchawy. Raz działał dobrze, a innym razem jedynie na najwyższym biegu. Z pomocą przyszły fora internetowe – okazało się, że winnym w takich przypadkach jest z reguły rezystor wentylatora. Korzystając z instrukcji na zagranicznym forum użytkowników modelu, pan Jan samodzielnie wymienił wadliwy element i, jak mówi, kosztowało go to kilka złotych. Więcej problemów sprawiła przetarta wiązka idąca do tylnej klapy. To często występująca usterka, a co gorsza – trudno jej zapobiec. Wiązka podczas każdego zamykania klapy jest przesuwana i zginana. Naprawiający ją elektryk powiedział, że zabezpieczył ją najlepiej jak mógł, ale trzeba liczyć się z tym, że problem prędzej lub później powróci.

Ale zdecydowanie droższe problemy sprawił układ napędu rozrządu, czego właściciel oczywiście się spodziewał. Podczas jednego z przeglądów zapytał mechanika, czy nie nadszedł już czas na wymianę łańcucha. Serwisant polecił jednak zaczekać do kolejnej wizyty. Ale szybko praca napędu rozrządu zaczęła być wyraźnie słyszalna i pan Jan postanowił nie czekać na większe problemy. Bardziej zaskakująca była za to awaria turbosprężarki. Superb zaczął tracić moc i szarpać podczas przyspieszania, a diagnostyka komputerowa wskazywała na problem z zaworem i czujnikiem przy turbosprężarce. Po jej zdemontowaniu okazało się, że łopatki wirników wyglądają już na wyraźnie zużyte. Zamontowano więc regenerowaną turbosprężarkę z gwarancją i od tamtej pory problemy nie powróciły. Wydaje się też, że auto zyskało odrobinę na dynamice.

DANE TECHICZNE Skoda Superb 1.4 TSI
Silnik benz., turbo
Pojemność skokowa 1390 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 125 KM
Maks. moment obrotowy 200 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna 201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s
Średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km

Podczas naszych zdjęć odkryliśmy jeszcze jeden problem. We wnęce na koło zapasowe, od strony pasa tylnego, wyraźnie widać niedużą dziurę. Nie jest ona jednak spowodowana korozją, to skutek niewielkiej kolizji. Pewnego poranka w tył Superba lekko uderzył sąsiad autem dostawczym. Bardzo przepraszał i zapłacił za nowy zderzak oraz jego lakierowanie, a minimalnie wgniecionym tylnym pasem właściciel się nie przejął – przecież go nie widać. Jednak, jak się okazało, podłoga auta rozeszła się na zgrzewie, czego wówczas nie zauważono.

Pomimo dosyć kapryśnego napędu rozrządu można zakładać, że Superb posłuży jeszcze długo. Tym bardziej że koszty wymiany łańcucha wraz z resztą osprzętu ostatnio znacznie spadły. Problem w tym, że nie jest to największa bolączka tego egzemplarza. 

Skoda-Superb_8

Bagażnik jest foremny i ma 565 l pojemności. Maksymalnie – 1670 l.

Skoda Superb 1.4 TSI: korozja

Niestety niezbyt dobre okazało się zabezpieczenie antykorozyjne. Próg, który naprawiano po stłuczce w ASO w 2014 roku, jest już wyraźnie skorodowany. Ale wykwity rdzy znaleźliśmy też na widocznej części tylnej podłużnicy. Właściciela to martwi, bo jak słusznie zauważa – walka z korozją to często w praktyce walka z wiatrakami.

Skoda Superb 1.4 TSI: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Przejrzysta i prosta w obsłudze tablica przyrządów
  • Duże lusterka boczne

To się nam nie podoba

  • Nawiewy w środkowych słupkach umieszczono zbyt wysoko
  • Silnik hałasuje pod obciążeniem
Skoda-Superb_11

Otwierana dwuczęściowo tylna klapa to niezwykle wygodne rozwiązanie.

Skoda Superb 1.4 TSI: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
74 000 km Przegląd w nieautoryzowanym serwisie, wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych, oleju oraz filtrów. 1100 zł
90 000 km Przegląd, wymiana oleju i kompletu filtrów. 750 zł
104 000 km Przegląd, wymiana oleju w silniku i skrzyni biegów, filtra powietrza. Zmieniono też przewody chłodnicze, które prawdopodobnie zostały przegryzione przez kunę. 920 zł
122 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtra kabinowego oraz przednich klocków hamulcowych. Dodatkowo oczyszczono układ klimatyzacji.  1040 zł
128 000 km Wymiana kompletnego układu napędu rozrządu, dodatkowo wymiana oleju silnikowego i świec zapłonowych. 2450 zł
140 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, jednego z tylnych wahaczy poprzecznych i tylnych klocków hamulcowych. 1070 zł
154 000 km Przegląd, wymiana oleju, filtra powietrza. 680 zł
161 000 km Wymiana turbosprężarki na regenerowaną. Wymieniono też przednie tarcze i klocki hamulcowe, uzupełniono czynnik w układzie klimatyzacji oraz naprawiono przetartą wiązkę idącą do tylnej klapy. 2800 zł
170 000 km Przegląd, wymiana oleju i końcówki drążka kierowniczego. 800 zł
185 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtrów oraz kompletnego sprzęgła i uszczelniacza tyłu silnika. 1300 zł
201 000 km Przegląd, wymiana oleju, świec, kompletu filtrów. 910 zl
SUMA   13 820 zł
Skoda-Superb_2

Superb jest bardzo poprawnie zaprojektowanym autem, użytkownicy chwalą zwłaszcza jego kabinę. 

Używana Skoda Superb 1.4 TSI: podsumowanie

Dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że trzeba było wymienić łańcuch rozrządu. Ale nie spodziewaliśmy się początków problemów z korozją. Szkoda, gdyby nie te wpadki, Superb z niedużym, ale żwawym silnikiem byłby świetnym wyborem dla wielu kierowców. 

Czytaj także