Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Skoda Superb II

Jedno z najbardziej przestronnych aut na rynku. Za Superbem przemawiają też rozsądne koszty utrzymania i trwałość.

  • Lata produkcji: 2008-2015
  • Silniki: benz. 1.4-3.6 (125-260 KM), diesle 1.6-2.0 (105-170 KM)
  • Wersje: ltb, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 484-494/276 cm, szerokość/wysokość: 182/146-151 cm, bagażnik: ltb 565-1670 l, kmb 633-1865 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Superb został zbudowany na przedłużonej płycie podłogowej Passatów B6/B7. W efekcie jest jednym z najbardziej przestronnych aut na rynku (w szczególności dla pasażerów drugiego rzędu). Flagowa Skoda ma też przepastne bagażniki. Do wyposażenia większości Superbów nie można mieć zastrzeżeń, podobnie jak do zabezpieczenia przed korozją. Estetykę niektórych aut pogarszają jednak zmatowiałe elementy chromowane.

Skoda-Superb-II_3
Stylizacja wnętrza jest bardzo zachowawcza, ale jakość wykonania elementów – bez zastrzeżeń.

SILNIKI

Trzonem rynku wtórnego są diesle (75% całości). Dość słabe wersje 1.6/1.9 TDI można polecić spokojnie jeżdżącym kierowcom, którzy oczekują niskiego zużycia paliwa. Do charakteru auta dobrze pasuje diesel 2.0 TDI, przy czym lepiej unikać oferowanego do początku 2010 r. 140-konnego silnika z pompowtryskiwaczami (oznaczenie BMP).

AWARYJNOŚĆ

40% używanych aut ma skrzynię DSG, która przy przebiegach powyżej 250 tys. km zaczyna generować koszty. Benzynowy silnik 1.4 TSI ma niezbyt trwały napęd rozrządu. Przy wysokich przebiegach mogą pojawiać się wycieki oleju. Plus za dość prostą konstrukcję – np. przednie wahacze z wymiennymi sworzniami.

KOSZTY

Superb dzieli mechanikę z Golfem VI czy Passatem B6/B7, co ułatwia serwisowanie.

SYTUACJA RYNKOWA

Do wyboru 650 samochodów, prawie połowa z polskich salonów oraz historią pozbawioną białych plam.

Skoda-Superb-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Za sprawą systemu TwinDoor trójbryłowa wersja nadwoziowa to liftback i sedan w jednym – można uchylić tylko tylną część klapy bagażnika lub całość, razem z szybą.
  • Poza uterenowioną wersją Outdoor dostępny był „pakiet na bezdroża”, który zawiera m.in. osłony podwozia.
  • Dołączany napęd 4x4 jest oparty o Haldex IV. Nie psuje się, jeżeli ile kierowca pamięta o wymianie oleju sprzęgłowego co 60 tys. km (ok. 300-350 zł).

CENY

16 000 zł – Diesle z początku produkcji, które mają 300-450 tys. km „nalotu”. Historia wielu jest udokumentowana.
38 000 zł – Przeciętna kwota ofertowa. W zasięgu wiele wersji. Warto skupić się na autach z dokumentacją.
69 000 zł – Zadbane kombi z dieslem. Często z kompletnym wyposażeniem, DSG, 4x4 i przebiegiem poniżej 150 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 TSI 1.8 TSI 2.0 TSI 3.6 VR6 FSI 1.6 TDI CR 1.9 TDI PD 2.0 TDI CR 2.0 TDI CR
Pojemność skokowa 1390 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 3580 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 125 KM 160 KM 200 KM 260 KM 105 KM 105 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 250 Nm 280 Nm 350 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10‚5 s 8‚6 s 7‚8 s 6‚5 s 12‚5 s 12‚5 s 10‚2 s 8‚8 s
Prędkość maks. 201 km/h 220 km/h 236 km/h 250 km/h 189 km/h 190 km/h 207 km/h 222 km/h
Średnie zuż. paliwa 6‚8 l/100 km 7‚2 l/100 km 7‚9 l/100 km 10‚1 l/100 km 5‚0 l/100 km 5‚7 l/100 km 5‚4 l/100 km 5‚7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - debiut Skody Superb II
2009 - gamę uzupełnia Superb Combi
2010 - diesel 1.6 TDI zamiast 1.9 TDI i 2.0 TDI CR w miejsce 2.0 TDI PD, benzynowy 2.0 TSI
2013 - modernizacja, debiutuje uterenowiony Superb Outdoor
2015 - zakończenie produkcji, Superb III

Skoda-Superb-II_4
Skoda Superb II sprzed modernizacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z turbodieslami
    Awarie popularnych diesli 1.6/2.0 TDI CR to najczęściej efekt naturalnego zużycia osprzętu. W 1.9 TDI w grę wchodzi obrócenie panewek.
  • Serwisowanie przekładni DSG
    Warto być przygotowanym na wymianę pakietu sprzęgieł i dwumasowego koła.
    Koszt naprawy: 3000-6000 zł
  • Spalanie oleju przez silnik 1.8 TSI
    Z powodu złej konstrukcji pierścieni tłokowej spalane są duże ilości oleju. Warto szukać auta z końca produkcji (silnik udoskonalono).
  • Awarie systemu TwinDoor
    Unieruchomienie klapy liftbacka to zwykle efekt uszkodzenia wiązki. Można kupić nową (ok. 1000 zł), używaną lub zlecić naprawę.

ZALETY I WADY

+ Imponująca przestronność wnętrza.
+ Ogromne bagażniki, niezłe wykończenie.
+ Wyposażenie wielu aut, komfort jazdy.
+ Udane diesle, skuteczny napęd 4x4.

- Problemy z wybranymi silnikami. 
- Brak jednostek do instalacji LPG.
- Koszt niektórych usług serwisowych.

WARTO KUPIĆ

Kombi z dieslem 2.0 TDI CR (170 KM lub 140 KM od 2010 r.) oraz manualną skrzynią. Można pomyśleć o wersji 4x4.

UWAŻAJ NA

140-konny 2.0 TDI PD i silniki benzynowe z początku to propozycje podwyższonego ryzyka i potencjalnie trudne do odsprzedania.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także