Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
LPG

Jaki jest koszt pokonania 100 km autem? Według Ministerstwa Przemysłu rządzi LPG, a elektryki są daleko w tyle

fot. archiwum

Jaki jest koszt pokonania 100 km autem? Według Ministerstwa Przemysłu rządzi LPG, a elektryki są daleko w tyle

Ministerstwo Przemysłu opublikowało porównanie średnich kosztów przejechania 100 km na paliwach alternatywnych, w tym energii elektrycznej, ze średnimi kosztami jazdy na benzynie i oleju napędowym (ceny z II kwartału 2024 roku). Co z niego wynika?

Elektryfikacja już od dłuższego czasu jest na ustach wszystkich. O ile jeszcze na początku 2022 roku użytkowanie samochodu na prąd było zdecydowanie tańsze niż np. benzynowego, o tyle po wzroście cen energii elektrycznej sytuacja mocno się zmieniła. W efekcie nie jest już tak różowo. 

Opracowanie Ministerstwa Przemysłu

Widać to choćby w najnowszych danych Ministerstwa Przemysłu. Swoje porównanie kosztów pokonania 100 km opracowało ono osobno dla klasycznych modeli kompaktowych oraz dla średniej wielkości SUV-ów i crossoverów. 

Opracowanie sporządzono na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), udostępnionych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). 

„Do obliczeń wybrane zostały najpopularniejsze samochody osobowe zarejestrowane w 2023 r. o zapłonie iskrowym oraz samoczynnym o mocy silnika 100-150 KM i pojazdy elektryczne BEV o mocy 170-250 KM z dwóch najpopularniejszych segmentów, tj. segmentu C oraz średnich SUV-ów i crossowerów” – czytamy w informacji Ministerstwa Przemysłu. 

2024 Volkswagen Golf 8 (2)
W badaniu pod uwagę wzięto m.in. najpopularniejsze auta z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. 
ARCHIWUM

Jak donosi ministerstwo, auta kompaktowe wzięte pod uwagę w zestawieniu, mają średnią wielkość, umiarkowaną przestrzeń na bagaż oraz miejsce w kabinie dla 5 dorosłych osób.

Więcej pytań niż odpowiedzi

Do metodologii badań Ministerstwa Przemysłu można by mieć zapewne wiele pytań i jeszcze więcej zastrzeżeń. Podobne badania zawsze wywołują emocje, które już widać choćby na forach i stronach dotyczących użytkowników aut na prąd. 

Często korzystają oni z instalacji fotowoltaicznej i ładują swoje auta w domu. Wielu kierowców elektryków jeździ nimi głównie po mieście, co przekłada się na niewygórowane średnie zużycie energii. W końcu współczesne samochody na prąd, zaopatrzone w rozbudowaną rekuperację, najlepiej spisują się właśnie w mieście. 

Volvo_C40_Twin motor_test_2022_ładowanie
Auta na prąd najlepiej spisują się w ruch miejskim. 
ARCHIWUM

Ale trzeba mieć na uwadze fakt, że zazwyczaj podobne opracowania, jak to w wykonaniu Ministerstwa Przemysłu, mają po prostu charakter poglądowy, pokazujący różnice w kosztach użytkowania aut o różnych rodzajach napędu. 

Najtańsze LPG

Według porównania Ministerstwa Przemysłu najniższe koszty przejechania 100 km uzyskują właściciele aut z instalacją LPG – średnio wynoszą one 22,12 zł. Drugie miejsce pod tym względem zajmuje poczciwy silnik Diesla w aucie kompaktowym ze średnim kosztem w wysokości 30,41 zł.

Najgorzej wypada samochód wodorowy. W jego przypadku koszt pokonania 100 km według Ministerstwa Przemysłu to 69,00 zł. Obecnie w ofercie polskich importerów mamy tak naprawdę dwa modele tego typu, czyli Toyotę Mirai i Hyundaia Nexo

Ministertwo_Przemysłu_porownanie cen
Porównanie kosztów pokonania 100 km w przypadku różnych rodzajów napędu. 
MINISTERSTWO PRZEMYSŁU

Przypisy do tabeli

  1. Na podstawie art. 41a ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 875, z późn.zm.) minister właściwy do spraw energii porównuje ceny jednostkowe oferowanych na rynku paliw (przeznaczonych do napędu samochodów osobowych) dla wybranych grup samochodów osobowych możliwych do porównania co najmniej pod względem masy i mocy. Minister właściwy do spraw energii ogłasza porównanie cen, do końca miesiąca następującego po kwartale, którego porównanie dotyczy, na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.
  2. Opracowano na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) otrzymanych od Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Do obliczeń wybrane zostały najpopularniejsze samochody osobowe zarejestrowane w 2023 r. o zapłonie iskrowym oraz samoczynnym o mocy silnika 100-150 KM i pojazdy elektryczne BEV o mocy 170-250 KM z dwóch najpopularniejszych segmentów, tj. segmentu C oraz średnich SUV-ów i crossowerów. Dodatkowe informacje dostępne na https://www.goy.pl/web/klimat/ropa 
  3. Auta kompaktowe o średniej wielkości zapewniające miejsce dla 5 dorosłych osób z umiarkowaną przestrzenią na bagaż. 
  4. Ze względu na brak modeli w segmencie C i średnich SUV/crossowerów do obliczenia średniego zużycia LPG zostały wybrane najbardziej popularne modele pojazdów zasilanych LPG o mocy silnika 100-150 KM zarejestrowanych w 2023 r. 
  5. Brak dostępnych modeli pojazdów z tego segmentu. 
  6. Obliczone na podstawie ceny energii elektrycznej z ogólnodostępnych stacji ładowania. 

 

Czytaj także