Ministerstwo Przemysłu opublikowało porównanie średnich kosztów przejechania 100 km na paliwach alternatywnych, w tym energii elektrycznej, ze średnimi kosztami jazdy na benzynie i oleju napędowym (ceny z II kwartału 2024 roku). Co z niego wynika?
Elektryfikacja już od dłuższego czasu jest na ustach wszystkich. O ile jeszcze na początku 2022 roku użytkowanie samochodu na prąd było zdecydowanie tańsze niż np. benzynowego, o tyle po wzroście cen energii elektrycznej sytuacja mocno się zmieniła. W efekcie nie jest już tak różowo.
Widać to choćby w najnowszych danych Ministerstwa Przemysłu. Swoje porównanie kosztów pokonania 100 km opracowało ono osobno dla klasycznych modeli kompaktowych oraz dla średniej wielkości SUV-ów i crossoverów.
Opracowanie sporządzono na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), udostępnionych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
„Do obliczeń wybrane zostały najpopularniejsze samochody osobowe zarejestrowane w 2023 r. o zapłonie iskrowym oraz samoczynnym o mocy silnika 100-150 KM i pojazdy elektryczne BEV o mocy 170-250 KM z dwóch najpopularniejszych segmentów, tj. segmentu C oraz średnich SUV-ów i crossowerów” – czytamy w informacji Ministerstwa Przemysłu.
Jak donosi ministerstwo, auta kompaktowe wzięte pod uwagę w zestawieniu, mają średnią wielkość, umiarkowaną przestrzeń na bagaż oraz miejsce w kabinie dla 5 dorosłych osób.
Do metodologii badań Ministerstwa Przemysłu można by mieć zapewne wiele pytań i jeszcze więcej zastrzeżeń. Podobne badania zawsze wywołują emocje, które już widać choćby na forach i stronach dotyczących użytkowników aut na prąd.
Często korzystają oni z instalacji fotowoltaicznej i ładują swoje auta w domu. Wielu kierowców elektryków jeździ nimi głównie po mieście, co przekłada się na niewygórowane średnie zużycie energii. W końcu współczesne samochody na prąd, zaopatrzone w rozbudowaną rekuperację, najlepiej spisują się właśnie w mieście.
Ale trzeba mieć na uwadze fakt, że zazwyczaj podobne opracowania, jak to w wykonaniu Ministerstwa Przemysłu, mają po prostu charakter poglądowy, pokazujący różnice w kosztach użytkowania aut o różnych rodzajach napędu.
Według porównania Ministerstwa Przemysłu najniższe koszty przejechania 100 km uzyskują właściciele aut z instalacją LPG – średnio wynoszą one 22,12 zł. Drugie miejsce pod tym względem zajmuje poczciwy silnik Diesla w aucie kompaktowym ze średnim kosztem w wysokości 30,41 zł.
Najgorzej wypada samochód wodorowy. W jego przypadku koszt pokonania 100 km według Ministerstwa Przemysłu to 69,00 zł. Obecnie w ofercie polskich importerów mamy tak naprawdę dwa modele tego typu, czyli Toyotę Mirai i Hyundaia Nexo.
Przypisy do tabeli