Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Ford Fiesta VII

Przyjemna w prowadzeniu, ładna i trwała. Fiesta jest bardzo udanym modelem. Trzeba jednak szukać auta z prywatnych rąk, a nie słabej wersji z floty.

  • Lata produkcji: 2008-2016
  • Silniki: benz. 1.0-1.6 (60-182 KM), diesle 1.4-1.6 (68-95 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, sed
  • Długość/rozstaw osi: 395/249 cm, szerokość/wysokość: 172/148 cm, bagażnik: 295-980 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Fiesta ma atrakcyjne i całkiem przestronne wnętrze oraz duży bagażnik. Dopasowanie auta do potrzeb kierowcy ułatwia szerokie spektrum wersji nadwoziowych – dostępny jest 3- i 5-drzwiowy hatchback, van oraz sedan (tylko na wybrane rynki)

Ford-Fiesta_3
Efektownie stylizowany kokpit jest solidnie zmontowany (nie trzeszczy), a do tego ergonomiczny.

SILNIKI

Dobrym wyborem są opracowane z Yamahą silniki benzynowe 1.25 i 1.4. Kto szuka lepszych osiągów, powinien szukać odmian 1.6 oraz zastępującej ją 1.0 EcoBoost. Diesle projektu Forda i koncernu PSA są oszczędne, trwałe i kulturalne. Optymalny jest 1.6 HDi w wersji 90/95 KM. Silniki 1.4/1.5 TDCi palą niewiele mniej, ale są dużo bardziej ospałe.

AWARYJNOŚĆ

Fiesta należy do najtrwalszych miejskich aut. Nie występują w niej nawet znane z innych modeli Forda problemy z korozją. Instalacja gazowa w używanym aucie może zwiastować problemy – głowice Fordów nie przepadają za tym alternatywnym paliwem. Problemem w dieslach są wypalone podkładki pod wtryskiwaczami.

KOSZTY

Podobnie jak większe Fordy także Fiesta jest relatywnie tania w zakupie i utrzymaniu. Procentuje m.in. baza zamienników.

SYTUACJA RYNKOWA.

W ogromnej liczbie ponad 1700 egzemplarzy nie brakuje aut po flotach – zdradzają je niemetaliczne kolory nadwozia (często biały, czerwony lub granatowy), wysokie przebiegi i diesle pod maską.

Ford-Fiesta_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Od 2009 r. dostępna była dwuosobowa, dostawcza Fiesta Van.
  • Na wybranych rynkach, m.in. w USA, Fiesta oferowana była także jako sedan. Pojedyncze egzemplarze można spotkać na polskim rynku wtórnym.
  • Oferowany od 2012 r. system MyKey pozwala na ograniczenie prędkości, np. na czas pożyczenia samochodu dziecku.
  • Silniki EcoBoost mają bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie.

CENY

7000 zł – Sprowadzone poflotowe i zwykle niezarejestrowane w Polsce Fiesty, które przejeździły 250-300 tys. km.
20 000 zł – Optymalny budżet, który pozwoli na znalezienie zadbanej Fiesty z prywatnych rąk i z polskiego salonu.
56 000 zł – Flagowe Fiesty ST200 w idealnym stanie. Pojedyncze słabsze auta z kompletnym wyposażeniem.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 EcoBoost 1.25 16V 1.25 16V 1.4 16V 1.6 16V 1.6 ST 200 1.4 TDCi 1.5 TDCi 1.6 TDCi
Pojemność skokowa 998 cm³ 1242 cm³ 1242 cm³ 1388 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1399 cm³ 1499 cm³ 1560 cm³
Zasilanie/rozrząd benz. turbo benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo t. diesel t. diesel t. diesel
Moc maks. 80 KM 60 KM 82 KM 96 KM 120 KM 215 KM 70 KM 75 KM 95 KM
Maks. moment obr. 105 Nm 109 Nm 114 Nm 128 Nm 152 Nm 320 Nm 160 Nm 185 Nm 205 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,9 s 16,9 s 13,3 s 12,2 s 9,9 s 6,7 s 14,8 s 13,5 s 11,8 s
Prędkość maks. 165 km/h 152 km/h 168 km/h 175 km/h 193 km/h 230 km/h 162 km/h 167 km/h 175 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,6 l/100 km 5,5 l/100 km 5,6 l/100 km 6,6 l/100 km 5,8 l/100 km 6,1 l/100 km 4,1 l/100 km 4,2 l/100 km 5,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - premiera Fiesty opisywanej generacji, która najczęściej jest oznaczana jako VII odsłona modelu.
2009 - wersja 1.4 z LPG, Fiesta Van
2012 - wersja 1.0 EcoBoost, modernizacja
2013 - Fiesta ST z silnikiem 1.6 EcoBoost
2017 - kolejna generacja Fiesty

Ford-Fiesta_4
Ford Fiesta po liftingu z 2012 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zapach spalin w kabinie
    Wypalone podkładki trzeba wymienić, bo inaczej wtryskiwacze zapieką się w głowicy.
    Koszt wymiany podkładek: od 300 zł
  • Spalanie oleju silnikowego
    Przy wyższych przebiegach jednostki 1.25/1.4 potrafią zużywać 1 l na 2-3 tys. km. Remont silnika nie jest konieczny.
  • Problemy z elektroniką i elektryką
    Często przepalają się żarówki, zdarza się zawieszanie radia czy rozładowanie akumulatora.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł
  • Wycieki oleju z zespołu napędowego
    W starszych autach uszczelnienia mogą wymagać silnik oraz skrzynia biegów.
    Koszt naprawy: od 200 zł

ZALETY I WADY

+ Ogólna wysoka trwałość mechaniczna.
+ Wiele udanych silników w palecie.
+ Ponadprzeciętna radość z prowadzenia.
+ Niskie koszty utrzymania.

- Stopień wyeksploatowania tanich aut.
- Ograniczona liczba aut z prywatnych rąk.
- Brak optymalnego silnika do LPG.

WARTO KUPIĆ

Warto zainteresować się benzynowymi silnikami 1.25, 1.4 i 1.6 oraz dieslem 1.6 TDCi z udokumentowanym przebiegiem.

UWAŻAJ NA

Bazowe odmiany silnikowe są bardzo ospałe. „Okazje” z dieslem – ich prawdziwy przebieg może sięgać 300 tys. km.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także