W 2015 r. Chevrolet wycofał się z europejskiego rynku. Używane auta wciąż są jednak bardzo ciekawą propozycją – funkcjonalną i niedrogą. W naszym zestawieniu dziesięć modeli, które polecamy – zalety, wady, ceny, rekomendowane wersje silnikowe i najczęstsze usterki.
Marka Chevrolet została założona pod koniec 1911 r. przez Louisa Chevroleta, urodzonego w Szwajcarii kierowcę wyścigowego i mechanika, oraz Williama Duranta, pioniera motoryzacyjnego, który szybko odkupił udziały Chevroleta, a następnie przyłączył firmę do koncernu General Motors.
Ekspansja Chevroleta na różne rynki przebiegała sprawnie. Firma utworzyła przyczółek w Polsce. Znajdująca się w Warszawie spółka Lilpop, Rau i Loewenstein produkowała Chevrolety, które wraz z pozostałymi markami GM pod koniec lat 30. opanowały połowę naszego rynku. Klientów przekonywały przystępne ceny i techniczne dopracowanie samochodów.
Historia zatoczyła koło na początku XXI wieku, kiedy Chevrolet powrócił na europejskie rynki jako budżetowa marka. Nie miała ona przy tym nic wspólnego z amerykańskim dziedzictwem. Specjaliści od marketingu uznali, że Chevrolet budzi dobre skojarzenia, więc pod jego skrzydłami zaczęto oferować zarówno auta będące kolejnymi generacjami modeli Daewoo, jak i samochody spokrewnione z Oplami. Polityka GM była przy tym dopasowana do preferencji rynku. W efekcie w przypadku Chevroletów istnieją znaczne rozbieżności w zakresie silników, a nawet nazw.
Dane techniczne – 1.6 16V: poj.: 1598 cm3, moc: 124 KM, maksymalny moment obr.: 154 Nm, prędkość maks.: 190 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
Najpopularniejszy i najbardziej dopracowany ze wszystkich modeli Chevroleta jest technicznym odpowiednikiem Opla Astry J. Nie jest to jednak jej bliźniak – chociażby z racji zastosowania diesli włoskiej firmy VM Motori, a nie jednostek Fiata. Nie trzeba się jednak ich obawiać – nie mają nic wspólnego ze starszymi silnikami VM z osobnymi głowicami dla każdego cylindra.
Najpopularniejszy silnik benzynowy 1.6 zapewnia przeciętną dynamikę. Lepiej sprawdza się jednostka 1.8 lub wspomniany diesel. Montaż LPG nie zawsze jest zalecany. Najlepiej nadają się do tego jednostki z fabrycznie zmodyfikowanymi tłokami, pierścieniami, zaworami i gniazdami zaworowymi (płatna opcja) – informację o takim wyposażeniu uda się uzyskać po rozkodowaniu VIN w ASO.
Cruze był dostępny w trzech wersjach nadwoziowych. W 2010 r. do sedana (bagażnik: 450 l) dołączył hatchback (bagażnik: 413/883 l). Dwa lata później w salonach pojawiło się praktyczne kombi (500/1478 l). Deskę rozdzielczą wykończono tkaniną. To oryginalne i ładne rozwiązanie.
Plusy i minusy
Dane techniczne – 1.7D: poj.: 1686 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obr.: 300 Nm, prędkość maks.: 186 km/h, przysp. 0-100 km/h: 9,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km
Boom na crossovery sprawił, że Trax doskonale trzyma cenę. Jest jednak tańszy od Opla Mokki, z którym dzieli płytę podłogową i silniki. To jeden z niewielu małych crossoverów z opcjonalnym napędem 4x4. Polecamy diesla 1.7D (130 KM) lub benzynowy silnik 1.4T (140 KM). Podstawowemu, wolnossącemu 1.6 brakuje momentu obrotowego. Trax jest trwały. Zawodzą głównie czujniki (np. ABS) czy osprzęt silników (np. EGR).
Plusy i minusy
Dane techniczne – 2.0D: poj.: 1998 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obr.: 315 Nm, prędkość maks.: 180 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,3 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
7-osobowe Orlando jest świetną propozycją dla rodzin. Bliźniaczy z Oplem Zafirą C model w standardzie otrzymywał trzy rzędy siedzeń. Kierowcy narzekają na hałasy z zawieszenia i problemy z elektroniką. Instalacje LPG najlepiej spisują się w wersji 1.8 z fabrycznie wzmocnionymi gniazdami zaworowymi. Przypadłością silnika 1.4T jest podatny na pękanie kolektor wydechowy. Został zintegrowany z obudową turbosprężarki, co wpływa na jego cenę (od 700 zł). Zdecydowana większość ofert na rynku wtórnym dotyczy diesla, w którym najczęściej zawodzą zawory EGR i sondy lambda.
Plusy i minusy
Dane techniczne –1.8: poj.: 1799 cm3, moc: 122 KM, maksymalny moment obr.: 169 Nm, prędkość maks.: 194 km/h, przysp. 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Kompakt oferowany jako 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Żadna z wersji nie porywa stylizacją czy jakością wykończenia wnętrza. Mają jednak prostą mechanikę. Sporo egzemplarzy pochodzi z krajowych salonów. Wciąż można trafić na auto sprzedawane przez pierwszego właściciela, który zwykle delikatnie je traktował. Ale trzeba uważać, bo niektóre Lacetti były używane jako taksówki. Lacetti w wersji kombi nie zachwyca bagażnikiem (400-1410 l).
Plusy i minusy
Dane techniczne – 1.4 16V: poj.: 1398 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obr.: 130 Nm, prędkość maks.: 177 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Zaprojektowane odważnymi liniami Aveo II było kierowane do młodszej grupy odbiorców. Ukłonem w ich stronę był też cyfrowy prędkościomierz. Mimo innowacji wnętrze jest funkcjonalne i ergonomiczne. Na rynku wtórnym królują wersje 1.2 i 1.4. Warto szukać drugiej z nich, bo przy zbliżonym spalaniu zapewnia dużo lepsze osiągi.
Plusy i minusy
Dane techniczne – 1.2 16V: poj.: 1206 cm3, moc: 84 KM, maksymalny moment obr.: 114 Nm, prędkość maks.: 175 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Pierwsze Aveo produkowano także w warszawskiej fabryce FSO. Aveo oferowano jako 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz sedana z inaczej stylizowanym przodem. Samochody zmodernizowano, odpowiednio, w 2008 i 2006 r. Aveo ma wystarczająco przestronne, ale niezbyt dobrze wykończone wnętrze. Użytkownicy najczęściej narzekają na układ chłodzenia. Zdarzają się też problemy z instalacją elektryczną.
Plusy i minusy
Dane techniczne – 2.2d: poj.: 2231 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obr.: 350 Nm, prędkość maks.: 189 km/h, przysp. 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
Produkowany w Korei SUV zadebiutował równolegle z Oplem Antarą. Technicznie był z nim spokrewniony, ale większe nadwozie Captivy pozwoliło na wyposażenie jej w trzeci rząd siedzeń. Zdecydowana większość wystawionych na sprzedaż samochodów ma pod maską diesla. To zresztą najlepszy wybór w Captivie. Benzynowe 2.4 są ospałe, a żwawsze 3.0/3.2 V6 – paliwożerne. W słabszych wersjach dołączany napęd tylnej osi był opcją. Minus za wykończenie – wnętrza wielu aut skrzypią. Pas przedni z dużą atrapą chłodnicy wprowadzono w ramach liftingu z 2011 r.
Plusy i minusy
Dane techniczne – 1.2: poj.: 1206 cm3, moc: 81 KM, maksymalny moment obr.: 111 Nm, prędkość maks.: 164 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,1 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Kierownictwo Chevroleta zrozumiało, że szansą na zaistnienie w segmencie małych aut jest wyraziste wzornictwo. Na takie postawiono w drugiej odsłonie Sparka, nie tracąc przy tym na funkcjonalności czy ergonomii. Warto poszukać Sparka z silnikiem 1.2. Bazowy 1.0 jest nieco zbyt słaby, ale ma 4 cylindry i wysoką kulturę pracy. W USA spark był oferowany w elektrycznej wersji.
Plusy i minusy
Dane techniczne – 0.8 R3: poj.: 796 cm3, moc: 52 KM, maksymalny moment obr.: 71 Nm, prędkość maks.: 145 km/h, przysp. 0-100 km/h: 18,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
Pierwsza generacja Sparka kończy już karierę nawet na rynku wtórnym. Technicznie to udoskonalone Daewoo Matiz. Kto szuka niedrogiego auta, może jednak pomyśleć o zakupie – naprawy są proste i tanie, a Spark raczej się nie psuje. Największym problemem jest korozja, która zaczyna dobierać się do krawędzi błotników i innych elementów podwozia. Optymalna z punktu widzenia osiągów byłaby wersja 1.0, jednak sporadycznie pojawia się ona w ogłoszeniach.
Plusy i minusy
Dane techniczne – 6.2 V8: poj.: 6162 cm3, moc: 432 KM, maksymalny moment obr.: 569 Nm, prędkość maks.: 250 km/h, przysp. 0-100 km/h: 4,7 s, średnie zużycie paliwa: 14,1 l/100 km
Sportowa ikona, dostępna także jako kabriolet. W Europie Camaro oferowano wyłącznie z silnikami 6.2 V8 (405/432 KM), w USA także z budżetowym 3.6 V6 (305/332 KM) oraz topowymi V8, czyli 7.0 (511 KM) i mechanicznie doładowanym 6.2 (587 KM). Pod względem technicznym auto jest relatywnie proste, więc koszty napraw nie okazują się równie wysokie jak w przypadku europejskich modeli o podobnej mocy.
Plusy i minusy
Mimo że w Europie wygaszono sprzedaż nowych Chevroletów, używane pozostały ciekawą propozycją. Zepchnięcie marki na margines przyczyniło się do obniżenia i tak niezbyt wysokich cen. Na uwagę zasługują szczególnie modele oferowane tuż przed wygaszeniem marki. Z biegiem czasu Chevrolety zostały bowiem dopracowane. Z przeciętnych, dosyć surowych samochodów stały się realną alternatywą dla Opli – w szczególności dotyczy to modeli Cruze, Trax i Orlando. Kultowe Camaro to natomiast materiał na youngtimera.