Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Chevrolet Spark II

Chevrolet Spark II

Archiwum

Chevrolet Spark II

Atrakcyjna stylizacja nie jest jedynym atutem najmniejszego Chevroleta. Samochód jest też niedrogi i zaskakująco trwały.

  • Lata produkcji: 2009-2017
  • Silniki: benz. 1.0-1.2 (68-81 KM), elektr. (130 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 364/237 cm, szerokość/wysokość: 160/155 cm, bagażnik: 170-568 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wyłącznie 5-drzwiowe nadwozie jest funkcjonalne – zapewnia dobry dostęp do wnętrza, a dość wysoko poprowadzona linia dachu ułatwia wsiadanie i wysiadanie.

Chevrolet-Spark-II_6
Z morza tanich plastików wyłania się inspirowany motocyklami panel wskaźników z wyświetlaczem.

SILNIKI

W Europie Spark był oferowany z benzynowymi silnikami 1.0 oraz 1.2. Oba mają cztery cylindry, które zapewniają wysoką kulturę pracy. W USA dostępny był elektryczny Spark EV (130 KM) – na rynku wtórnym można trafić na pojedyncze egzemplarze z cenami startującymi z poziomu 45 tys. zł. To najtańszy „elektryk”.

AWARYJNOŚĆ

Brakuje doniesień o poważnych awariach. Istotnych problemów nie sprawiają nawet samochody z instalacjami gazowymi. Wizyty w serwisie najczęściej kończą się na wymianach części eksploatacyjnych.

KOSZTY

Spark jest pozbawiony wyszukanych rozwiązań technicznych, więc części są tanie, a naprawy proste. Co istotne, przez internet można kupić od ręki większość elementów eksploatacyjnych, a nawet nadwoziowych. Brak dystrybutora nie jest póki co problemem.

SYTUACJA RYNKOWA

Po wycofaniu się Chevroleta z Europy rynek wtórny zaczął szybko zapominać o tych autach. Nie do końca słusznie. Spark jest tego dobrym przykładem. Mimo że jest to budżetowy model, nie rozczarowuje stylizacją, a trwałością równa do najlepszych.

Chevrolet-Spark-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Spark M300 to następca modelu M200, czyli Daewoo Matiza po głębokiej modernizacji.
  • Za projekt i produkcję Sparka odpowiadało koreańskie przedstawicielstwo koncernu General Motors.
  • Mimo że Spark był budżetowym modelem, wyposażenie standardowe obejmowało sześć poduszek powietrznych, a ESP można było dokupić do wszystkich wersji.
  • Warto szukać odmian LS+ oraz LT. Są najlepiej wyposażone.

CENY

9000 zł – Najtańsze Sparki mają 200 tys. km przebiegu albo skromne wyposażenie lub wypadkową historię.
14 000 zł – Optymalny budżet zakupowy. Można wybierać między Sparkami krajowymi i sprowadzonymi z Zachodu.
20 000 zł – Idealnie utrzymane egzemplarze z krajowych salonów i pierwszych rąk, serwisowane i dobrze wyposażone.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 1.2
Pojemność skokowa 995 cm³ 1206 cm³
Zasilanie benz. benz.
Moc maks. 68 KM 82 KM
Maks. moment obr. 93 Nm 111 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,5 s 12,1 s
Prędkość maks. 154 km/h 164 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km
Chevrolet-Spark-II_3
Obie dostępne wersje silnikowe są trwałe. Mocniejsza jest znacznie zrywniejsza.

HISTORIA MODELU

2009 - premiera Sparka na salonie w Genewie
2010 - rozpoczęcie sprzedaży w Europie
2012 - delikatny face lifting
2013 - w USA debiutuje wersja elektryczna 2014 wycofanie się marki Chevrolet z Europy
2017 - koniec produkcji Sparka EV

Chevrolet-Spark-II_5
Chevrolet Spark z lat 2005-2009.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyta tarcza sprzęgła
    Eksploatacja obejmująca głównie cykl miejski przyspiesza zużycie tarczy sprzęgła.
    Koszt wymiany sprzęgła: od 600 zł
  • Wymiana tarcz i klocków
    Po zakupie auto może wymagać serwisu obejmującego wymianę tarcz i klocków.
    Tarcze i klocki (przód, z wymian.): od 350 zł
  • Hałasy przedniego zawieszenia
    Stukanie na nierównościach to najczęściej efekt zużycia łącznika stabilizatora.
    Wymiana łączników (para): od 150 zł
  • Wymiana łańcucha rozrządu
    Przy przebiegach pow. 200 tys. km konieczna może być wymiana łańcucha rozrządu.
    Wymiana łańcucha: od 1000 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Niskie koszty zakupu oraz utrzymania.
+ Dostęp do tanich części zamiennych.

- Jakość tworzyw wykończeniowych.
- Osiągi bazowej wersji.
- Brak mocniejszych odmian silnikowych.
- Możliwe problemy z odsprzedażą.

Chevrolet-Spark-II_4
Bagażnik Sparka jest niewielki, ale ustawny oraz przyzwoicie wykończony.

WARTO KUPIĆ

Sparka z prywatnych rąk, bogatym wyposażeniem i udokumentowanym przebiegiem. Będzie go później łatwiej sprzedać.

UWAŻAJ NA

Skromnie wyposażone auta z przebiegami pow. 150 tys. km i instalacją LPG. Mogły jeździć w firmie, np. pizzerii.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 2/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także