Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Chevrolet Spark II

Chevrolet Spark II

Chevrolet Spark II

Atrakcyjna stylizacja nie jest jedynym atutem najmniejszego Chevroleta. Samochód jest też niedrogi i zaskakująco trwały.

  • Lata produkcji: 2009-2017
  • Silniki: benz. 1.0-1.2 (68-81 KM), elektr. (130 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 364/237 cm, szerokość/wysokość: 160/155 cm, bagażnik: 170-568 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wyłącznie 5-drzwiowe nadwozie jest funkcjonalne – zapewnia dobry dostęp do wnętrza, a dość wysoko poprowadzona linia dachu ułatwia wsiadanie i wysiadanie.

Chevrolet-Spark-II_6
Z morza tanich plastików wyłania się inspirowany motocyklami panel wskaźników z wyświetlaczem.

SILNIKI

W Europie Spark był oferowany z benzynowymi silnikami 1.0 oraz 1.2. Oba mają cztery cylindry, które zapewniają wysoką kulturę pracy. W USA dostępny był elektryczny Spark EV (130 KM) – na rynku wtórnym można trafić na pojedyncze egzemplarze z cenami startującymi z poziomu 45 tys. zł. To najtańszy „elektryk”.

AWARYJNOŚĆ

Brakuje doniesień o poważnych awariach. Istotnych problemów nie sprawiają nawet samochody z instalacjami gazowymi. Wizyty w serwisie najczęściej kończą się na wymianach części eksploatacyjnych.

KOSZTY

Spark jest pozbawiony wyszukanych rozwiązań technicznych, więc części są tanie, a naprawy proste. Co istotne, przez internet można kupić od ręki większość elementów eksploatacyjnych, a nawet nadwoziowych. Brak dystrybutora nie jest póki co problemem.

SYTUACJA RYNKOWA

Po wycofaniu się Chevroleta z Europy rynek wtórny zaczął szybko zapominać o tych autach. Nie do końca słusznie. Spark jest tego dobrym przykładem. Mimo że jest to budżetowy model, nie rozczarowuje stylizacją, a trwałością równa do najlepszych.

Chevrolet-Spark-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Spark M300 to następca modelu M200, czyli Daewoo Matiza po głębokiej modernizacji.
  • Za projekt i produkcję Sparka odpowiadało koreańskie przedstawicielstwo koncernu General Motors.
  • Mimo że Spark był budżetowym modelem, wyposażenie standardowe obejmowało sześć poduszek powietrznych, a ESP można było dokupić do wszystkich wersji.
  • Warto szukać odmian LS+ oraz LT. Są najlepiej wyposażone.

CENY

9000 zł – Najtańsze Sparki mają 200 tys. km przebiegu albo skromne wyposażenie lub wypadkową historię.
14 000 zł – Optymalny budżet zakupowy. Można wybierać między Sparkami krajowymi i sprowadzonymi z Zachodu.
20 000 zł – Idealnie utrzymane egzemplarze z krajowych salonów i pierwszych rąk, serwisowane i dobrze wyposażone.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 1.2
Pojemność skokowa 995 cm³ 1206 cm³
Zasilanie benz. benz.
Moc maks. 68 KM 82 KM
Maks. moment obr. 93 Nm 111 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,5 s 12,1 s
Prędkość maks. 154 km/h 164 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km
Chevrolet-Spark-II_3
Obie dostępne wersje silnikowe są trwałe. Mocniejsza jest znacznie zrywniejsza.

HISTORIA MODELU

2009 - premiera Sparka na salonie w Genewie
2010 - rozpoczęcie sprzedaży w Europie
2012 - delikatny face lifting
2013 - w USA debiutuje wersja elektryczna 2014 wycofanie się marki Chevrolet z Europy
2017 - koniec produkcji Sparka EV

Chevrolet-Spark-II_5
Chevrolet Spark z lat 2005-2009.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyta tarcza sprzęgła
    Eksploatacja obejmująca głównie cykl miejski przyspiesza zużycie tarczy sprzęgła.
    Koszt wymiany sprzęgła: od 600 zł
  • Wymiana tarcz i klocków
    Po zakupie auto może wymagać serwisu obejmującego wymianę tarcz i klocków.
    Tarcze i klocki (przód, z wymian.): od 350 zł
  • Hałasy przedniego zawieszenia
    Stukanie na nierównościach to najczęściej efekt zużycia łącznika stabilizatora.
    Wymiana łączników (para): od 150 zł
  • Wymiana łańcucha rozrządu
    Przy przebiegach pow. 200 tys. km konieczna może być wymiana łańcucha rozrządu.
    Wymiana łańcucha: od 1000 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Niskie koszty zakupu oraz utrzymania.
+ Dostęp do tanich części zamiennych.

- Jakość tworzyw wykończeniowych.
- Osiągi bazowej wersji.
- Brak mocniejszych odmian silnikowych.
- Możliwe problemy z odsprzedażą.

Chevrolet-Spark-II_4
Bagażnik Sparka jest niewielki, ale ustawny oraz przyzwoicie wykończony.

WARTO KUPIĆ

Sparka z prywatnych rąk, bogatym wyposażeniem i udokumentowanym przebiegiem. Będzie go później łatwiej sprzedać.

UWAŻAJ NA

Skromnie wyposażone auta z przebiegami pow. 150 tys. km i instalacją LPG. Mogły jeździć w firmie, np. pizzerii.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 2/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także