Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze

Wycofanie się Chevroleta z Europy ograniczyło zainteresowanie Cruzem. Niesłusznie. To tańsza alternatywa dla Opla Astry IV.

  • Lata produkcji: 2009-2016
  • Silniki: benz. 1.4-1.8 (100-141 KM), diesle 1.7-2.0 (110-163 KM)
  • Wersje: htb 5d, kmb, sed
  • Długość/rozstaw osi: 451-467/268 cm, szerokość/wysokość: 179/147 cm, bagażnik: htb 413-883 l, kmb 500-1478 l, sed 450 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Cruze jest jednym z większych aut kompaktowych. Z trzech wersji nadwoziowych najbardziej funkcjonalne jest kombi – chociażby z racji nieznacznie tylko opadającej linii dachu, która nie ogranicza przestrzeni nad głowami pasażerów. Hatchbacka i liftbacka nie należy jednak skreślać. To także przestronne auta.

Chevrolet-Cruze_3
Ciekawie stylizowana deska rozdzielcza zamiast miękkich tworzyw ma efektowną wstawkę z materiału.

SILNIKI

Diesle 2.0 są dosyć „egzotyczne” – nie występują w Oplach, więc nabywcy podchodzą do nich z dystansem. Dużym wzięciem cieszą się silniki benzynowe, będące sprawdzonymi konstrukcjami GM. Polecamy szczególnie 1.4 Turbo, który doskonale współpracuje z instalacjami LPG.

AWARYJNOŚĆ

Najbardziej realne są awarie skrzyni biegów M32 w autach z początku produkcji. Korzystne dla przekładni jest wymienianie oleju co 60 tys. km i ograniczanie długotrwałej jazdy z wysokim obciążeniem. Silniki benzynowe potrafią palić olej. W dieslach w pierwszej kolejności zawodzi osprzęt – w tym EGR i DPF. Proste zawieszenie z tylną belką skrętną jest trwałe i tanie w naprawach.

KOSZTY

Ceny aut są umiarkowane, ale części zamienne nie zawsze okazują się tanie.

SYTUACJA RYNKOWA

Prawie 400 aut do wyboru, nie brakuje krajowych egzemplarzy. Niecałe 30% oferty stanowią diesle. Hatchback i kombi zadebiutowały później niż sedan – jest ich mniej oraz mają wyższe ceny początkowe.

Chevrolet-Cruze_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Cruze dzieli płytę podłogową z Astrą, ale nie jest jej klonem – jedną z różnic są diesle 2.0 TD. To nie jednostki Fiata/Opla, tylko włoskiej firmy VM Motori, a wersja o mocy 163 KM to konstrukcja GM, ale używana tylko przez Chevroleta.
  • Wspólny dla Chevroletów i Opli jest diesel 1.7 TD od Isuzu.
  • Za najlepszy do montażu instalacji LPG uchodzi silnik 1.4 Turbo, który posiada hydrauliczną kompensację luzów zaworowych.

CENY

17 000 zł – Najtańsze egzemplarze w ogłoszeniach. Warto zaznaczyć, że na ogół nie są to zniszczone auta.
24 000 zł – Optymalny budżet zakupowy. Daje spore pole manewru i wystarczy na krajowe auto z pewną historią.
34 000 zł – Kupione w Polsce egzemplarze z silnikiem 1.4 Turbo, bogatym wyposażeniem, a nierzadko także „gazem”.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 Turbo 1.6 16V 1.8 16V 1.7 TD 2.0 D 2.0 D
Pojemność skokowa 1364 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1686 cm³ 1991 cm³ 1998 cm³
Zasilanie benz., turbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 140 KM 124 KM 141 KM 130 KM 150 KM 163 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 154 Nm 176 Nm 300 Nm 320 Nm 360 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,5 s 10,9 s 10,2 s 9,8 s 8,7 s 8,5 s
Prędkość maks. 200 km/h 190 km/h 200 km/h 200 km/h 210 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,8 l/100 km 6,5 l/100 km 6,6 l/100 km 4,5 l/100 km 5,6 l/100 km 5,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - prezentacja sedana na salonie w Paryżu
2009 - rozpoczęcie sprzedaży w Europie
2011 - ofertę uzupełnia wersja hatchback
2012 - modernizacja (światła dzienne LED, nowa konsola z dotykowym ekranem), jesienią pojawia się Cruze kombi
2014 - Chevrolet wycofuje się z Europy

Chevrolet-Cruze_5
Praktyczna odmiana kombi z 2012 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z ręcznymi skrzyniami biegów
    Cruze z silnikami 1.4 Turbo oraz 1.7 TD otrzymywały skrzynie M32 ze słabymi łożyskami.
    Koszt naprawy skrzyni: od 2500 zł
  • Ślady eksploatacji na lakierze i tworzywach
    Zarysowania i odpryski na lakierze czy zużyte tworzywa w kabinie nie muszą świadczyć o wysokim przebiegu. Mają przeciętną jakość.
  • Pękające plastikowe nadkola
    Sposób mocowania i wynikające z nich drżenie nadkoli powoduje pękanie tworzywa.
    Koszt wymiany: od 100 zł
  • Zacinający się zamek klapy bagażnika
    Zazwyczaj winne są zaśniedziałe połączenia. Pomaga oczyszczenie elementów. Problemy potrafi sprawiać też centralny zamek.

Chevrolet-Cruze_4
Bagażnik hatchbacka nie jest rekordowy, ale nadrabia ustawnością.

ZALETY I WADY

+ Korzystna relacja ceny do jakości i wieku.
+ Gama udanych silników, 3 wersje nadwoziowe.
+ Sporo części pasuje od Opla Astry IV.

- Diesle 2.0 to niezbyt popularne konstrukcje – nie każdy serwis podejmie się naprawy, może być trudno o części.
- Mała odporność tworzyw wykończeniowych i lakieru na trudy eksploatacji.

WARTO KUPIĆ

Zadbane auto z krajowego salonu oraz silnikiem benzynowym (najlepiej 1.4T). Będzie najłatwiejsze do sprzedania.

UWAŻAJ NA

Diesle bez udokumentowanej historii. Benzynowe 1.6/1.8 z instalacją gazową założoną poza fabryką lub ASO.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także