Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
GMC Yukon – przód i bok

Używany Chevrolet Tahoe/GMC Yukon – kultowe SUV-y z rodziny GMT400

archiwum/Motor

Używany Chevrolet Tahoe/GMC Yukon – kultowe SUV-y z rodziny GMT400

Są symbolem lat 90. Ich potężne, konserwatywne nadwozia skrywają przepastne kabiny, a pod maskami pracują klasyczne widlaste „ósemki”. I stają się kultowe. Zdaniem wielu te modele należą do najlepszych amerykańskich aut w historii. Jak użytkuje się Chevroleta/GMC z rodziny GMT400?

Chevrolet/GMC GMT400

  • lata produkcji: 1991-2000
  • ceny od: 28 000 zł

Za oceanem coraz częściej te duże SUV-y koncernu GM traktuje się jak klasyki. Dla wielu są symbolem dekady, kojarzą się też z kultowymi filmami. To tymi autami jeździło często FBI, to Suburbanem poruszał się początkowo Tony Soprano. Przy tym samochody z rodziny GMT400 wciąż nie straciły nic ze swojej uniwersalności. Nadal imponują przestronnością kabin. I mimo ponad 30-letniego stażu wciąż są tak solidne, jak obiecywał ich producent w sloganie reklamowym – „Like a rock” (jak skała).

GMC Yukon – deska rozdzielcza

Plastiki są tu twarde i trochę trzesazczą, ale obsługa jest genialnie prosta.

GMC Yukon – sterowanie klimatyzacją

Psuje się regulacja siły nawiewu, ale naprawa paneli jest łatwa.

Początkowo na rynku pojawiły się najdłuższy w gamie Suburban (sprzedawano go jako Chevroleta i GMC) oraz 3-drzwiowe Chevrolet Blazer i GMC Yukon. Warto pamiętać, że równocześnie Chevrolet oferował też mniejszy model Blazer, oparty na pick-upie S-10. W 1995 roku do gamy GMT400 dołączyły krótsze od Suburbana pięciodrzwiowe modele. Chevroleta nazwano Tahoe – i taką też nazwę przejął trzydrzwiowy model. Z kolei GMC skorzystało z używanej już nazwy Yukon.

GMC Yukon – fotele

Wielkie, miękkie fotele sprawiają, że nie dłuży się żadna podróż. Ale tapicerki po latach mogą wymagać napraw. 

GMC Yukon – kanapa

Miejsca nie zabraknie nawet koszykarzom, komfort jest pierwszorzędny.

GMC Yukon – bagażnik

W pięciodrzwiowych Tahoe i Yukonie bagażnik mieści 1894 l (do dachu).

Oparte na ramach nadwozia oraz solidne zawieszenia (z tyłu pracują resory piórowe) sprawiają, że tymi autami nie trzeba specjalnie omijać dziur w jezdni. Niespecjalnie też czuć nierówności, za sprawą miękkich zawieszeń, stworzonych raczej do spokojnej jazdy.

Dzięki przepastnym kabinom opisywane modele świetnie nadają się też do turystyki, ale niekonicznie w ciężki teren. Wprawdzie auta z napędem 4x4 mają reduktory, a często też na tylnej osi blokadę lub „szperę”. Jednak problemem może się okazać po prostu ich masa. Napędu 4x4 na asfalcie można używać tylko w rzadkich GMT400 z układem SelecTrac (z centralnym mechanizmem różnicowym).

GMC Yukon – sterownie napędem 4x4

Większość GMT400 z 4x4 nie ma centralnego mechanizmu różnicowego. Z napędu obu osi można korzystać tylko na luźnych nawierzchniach.

Solidne ramy, nadwozie – do przeglądu

W przeciwieństwie do posiadaczy wielu innych aut o terenowym charakterze właściciele GMT400 nie muszą martwić się o korozję ram. Niezwykle sztywna konstrukcja potrafi mieć rdzawy nalot, ale rzadko zdarza się, żeby wymagała jakichkolwiek napraw.

GMC Yukon – ślady rdzy na ramie

Ramy tych aut często mają rdzawy nalot, ale bardzo rzadko perforację. 

Eksperci z wyspecjalizowanego w obsłudze tych samochodów warszawskiego serwisu Chester & Wasyl Garage dodają jednak, że inaczej jest z ich nadwoziami. Przed zakupem trzeba koniecznie obejrzeć dolne fragmenty drzwi, klapy, progi, ranty nadkoli pod poszerzeniami i doły tylnych błotników.

Chevrolet/GMC GMT400 – silniki

Pod maskami znajdziemy tylko silniki V8. Podstawowa jednostka 5.7 jest paliwożerna, ale podczas typowo amerykańskiej jazdy w trasie zużycie znacznie spada. Na szczęście wszystkie silniki benzynowe bezproblemowo pracują na LPG. Ma to jeszcze większe znaczenie w przypadku potężnego 7.4 z rodziny big-block, oferowanego tylko w Suburbanie. Potrafi on zużyć nawet 30 l benzyny na 100 km. Ale jest ceniony przez miłośników za niepowtarzalne głębokie brzmienie i niezwykłe pokłady momentu obrotowego. Wspaniale nadaje się też do holowania.

GMC Yukon – silnik

Najpopularniejszy 5.7 jest „pancerny” i nie ma nic przeciw LPG.

W 1996 roku pojawiły się zmodernizowane silniki benzynowe (Vortec). Moc 5.7 wzrosła do 258 KM, a 7.4 z 233 KM na aż 294 KM. Poza spalaniem jednostki benzynowe nie dają powodów do narzekania. Są jednak podatne na wycieki, a nawet najbardziej fachowo wymienione uszczelniacze pomagają często na chwilę. Napędzane łańcuchami rozrządy wymagają wymiany sporadycznie, raczej w autach z ogromnymi przebiegami.

Na rynku można spotkać turbodiesle 6.5 (180-190 KM), znane m.in. z pierwszych Hummerów. To też wytrzymałe silniki, ale niewielu mechaników radzi sobie z ich diagnostyką i naprawami. Problemem potrafi być rozruch na zimno, kosztownej regeneracji mogą się też domagać pompy wtryskowe.

Spece z Chester & Wasyl Garage zalecają jak najczęstsze wymiany oleju w automatycznych skrzyniach aut użytkowanych w mieście, do holowania czy w terenie. Warto rozważyć też montaż wydajniejszego układu chłodzenia skrzyni.

Dane techniczne 5.7* 5.7 Vortec* 7.4 Vortec**
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 5733 cm3 5733 cm3 7446 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/16 V8/16 V8/16
Moc maksymalna 203 KM/4000 258 KM/4600 294 KM/4200
Maks. moment obrotowy 420 Nm/2400 441 Nm/4000 556 Nm/3200
Osiągi
Prędkość maksymalna 160 km/h 180 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 10,2 s 9,1 s
Średnie zużycie paliwa 18,1 l/100 km 17,0 l/100 km 21,7 l/100 km

* Tahoe/Yukon 5d 4x4; ** Suburban 4x4

Chevrolet/GMC GMT400 – historia

1988: premiera pick-upów serii GMT400 (Chevrolet C/K, GMC Sierra)

GMC Sierra przód i bok

Pick-upy Chevrolet C/K i GM Sierra – to na nich bazowały osobowe GMT400.

GM

1991: debiut Suburbana GMT400 oraz trzydrzwiowych Blazera i Yukona

Chevrolet Suburban – bok

Suburban ma ponad 5,5 metra długości. Oferowano go w standardowej wersji 1500 oraz 2500, ze wzmocnionymi m.in. mostami, hamulcami i zawieszeniem. 

GM
Chevrolet Tahoe trzydrzwiowy – bok

Trzydrzwiowe GMT400 nosiły także nazwę Blazer. To też pojemne auta. 

GM

1994: lifting, pojawiają się pięciodrzwiowe Chevrolety Tahoe i GMC Yukony

1996: mocniejsze silniki benzynowe z rodziny Vortec (5.7 258 KM i 7.4 294 KM)

1998: opcjonalny stały napęd 4x4 AutoTrac

2000: debiut nowej platformy GMT800

Chevrolet Suburban – bok i przód

Poprzednik: jako Suburban, Blazer i GMC Jimmy powstawał od 1973 r.

GM
Chevrolet Tahoe – przód i bok

Następca nie doczekał się odmiany trzydrzwiowej, miał za to silnik 8.1.

GM

Typowe usterki

  • Korozja nadwozia – progów, dołów drzwi, klapy, pod poszerzeniami błotników
  • Wycieki z silników – dopóki są drobne, nie warto z nimi walczyć
  • Awarie tempomatów
  • Psują się klamki, częściej wewnętrzne
  • Wypalają się gniazda żarówek w podświetleniu kabiny

Sytuacja rynkowa

Roczniki nie mają żadnego znaczenia, liczy się stan techniczny oraz to, czy auto ma napęd 4x4. Tylnonapędowe cieszą się mniejszym zainteresowaniem. Oprócz standardowych ogłoszeń warto szukać tych samochodów wśród pasjonatów, np. na grupach na portalach społecznościowych. 

Chevrolet/GMC GMT400 – orientacyjne ceny rynkowe w zł
do 30 000 Ciężko o auta nieproszące się o znaczne nakłady finansowe, chyba że mają tylny napęd.
35 000-43 000 Sporo naprawdę niezłych GMT400, raczej z problemami wizualnymi niż mechanicznymi.
od 45 000 Rzadkie Suburbany z silnikami 7.4 są droższe niż inne wersje. Również w utrzymaniu.

PODSUMOWANIE

GMC Yukon – tył w ruchu

Auta z 4x4 są uniwersalniejsze, te z tylnym napędem tańsze i też mogą mieć blokadę mostu lub „szperę”.

Według wielu Amerykanów samochody oparte na platformie GMT400 należą do najlepszych w historii. To wielkie, uniwersalne auta rodzinne i stylowe youngtimery w jednym. Ale nawet z LPG kosztowne w eksploatacji.

OCENA 4/5

Czytaj także