Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
GMC Sierra EV

Następny model elektrycznego pick-upa z USA – GMC Sierra EV

Następny model elektrycznego pick-upa z USA – GMC Sierra EV

GMC to marka koncernu General Motors, która będzie miała w ofercie już drugiego dużego pick-upa z napędem elektrycznym.

USA to kraj pick-upów. Nigdzie na świecie nie sprzedają się one w takich ilościach, i nigdzie ich oferta nie jest tak szeroka i zróżnicowana. Dostępne są auta w kilku klasach wielkości i w wersjach od typowo roboczych po luksusowe, a nawet sportowe. Elektryczna rewolucja nie omija oczywiście także i tego segmentu. Nowości przybywa i prezentują je zarówno wielcy gracze jak Ford (F-150 Lightning), czy General Motors (Chevrolet Silverado EV, Hummer EV), ale także mniejsze firmy, którym elektryfikacja ułatwiła wejście na rynek (np. Rivian R1T). Na razie do kolekcji brakuje jeszcze RAM-a, ale pick-up EV tej marki (koncern Stellantis) także zostanie zaprezentowany (najpewniej w 2023 lub 2024 r.)

Najnowszym debiutantem jest model Sierra EV, należącej do GM-u marki GMC (jak sama o sobie mówi – produkuje pick-upy premium). GMC Sierra EV (jako pierwsza na rynek wejdzie topowa wersja Denali, a potem dołączą do niej kolejne) korzysta z opracowanej na potrzeby elektrycznych modeli platformy Ultium (najpierw zbudowano na niej Hummera EV, a potem Chevroleta Silverado EV). W układzie napędowym (4x4) zastosowano silniki o łącznej mocy 754 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1064 Nm. Przyspieszenie od 0 do 96 km/h (60 mil/h) ma wynosić ok. 4,5 s. Kierowca będzie miał do wyboru kilka trybów pracy układu napędowego (m.in. przeznaczony do holowania przyczepy, jazdy terenowej czy Max power – pozwalający skorzystać ze szczytowych parametrów silników i uzyskać wspomniane wyżej przyspieszenie), a także funkcję One-Pedal Driving (rozpędzanie auta i jego pełne zatrzymanie realizowane tylko przy użyciu pedału gazu). Nie podano na razie pojemności akumulatora trakcyjnego, ale ujawniono, że zasięg ma wynosić do 400 mil, czyli 640 km, a dopuszczalna moc ładowania to aż 350 kW (w takim przypadku 160 km zasięgu można uzyskać w 10 minut). Do dyspozycji jest także system pozwalający podłączyć do instalacji auta 10 urządzeń (np. narzędzi) i skorzystać z 10,2 kWh pojemności akumulatora.

GMC Sierra EV otrzymała adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie (możliwość obniżania i podnoszenia o ok. 5 cm) i układ czterech kół skrętnych (jest w stanie realizować funkcję Crab Walk, czyli nietypowego sposobu przemieszczania się w bok).

A oto film prezentujący działanie trybu Crab Walk (na przykładzie technicznego odpowiednika GMC Sierry – Hummera EV).

gmc_sierra_ev_przod
Elektryczna Sierra bazuje na zupełnie innej płycie niż ta zasilana silnikami spalinowymi.
GMC
gmc_sierra_ev_tyl
Baterię Sierry EV może ładować z mocą do 350 kW. Auta ma ładowność ok. 600 kg (niedużo jak na tak potężny samochód) oraz może ciągnąć przyczepę o masie do 4309 kg.  
GMC
gmc_sierra_ev_przoddeska_rodzielcza
Wskaźniki mają przekątną 11 cali, centralny ekran 16,8 cala, a wyświetlacz head-up – 14 cali. 
GMC
gmc_sierra_ev_siedzenia
Wersja Denali jest wyposażona raczej jak SUV premium, a nie pick-up do pracy. Szklany dach to standard.
GMC
gmc_sierra_ev_ekran
Jedna z kamer przekazuje obraz skrzyni ładunkowej.  
GMC
gmc_sierra_ev_bagaznik
Tak jak Hummer EV i Chevrolet Silverado EV, GMC Sierra EV ma przedni bagażnik.
GMC
gmc_sierra_ev_skrzynia_ladunkowa
Skrzynia ładunkowa ma 180 cm długości. Przewożenie dłuższych przedmiotów ułatwia składana przegroda między "paką" a kabiną. 
GMC
gmc_sierra_ev_przod_2
Przyszła gama Sierry EV (od lewej): wersje Elevation, AT4 i Denali.
GMC

Czytaj także