Sierra RS Cosworth, czyli drogowa wersja wyścigowego auta, to naszym zdaniem najbardziej zdumiewający Ford klasy średniej w historii.
W 1986 r. ruszyła produkcja Forda Sierry RS Cosworth, czyli drogowej wersji wyczynowego samochodu. Nie trwała ona długo, skończyła się jeszcze w tym samym 1986 r. Chodziło o wyprodukowanie minimum 5000 sztuk, aby uzyskać możliwość wystawienia wyścigowej wersji w zawodach.
Już bazowa Sierra miała wyjątkowo awangardowy design jak na połowę lat 80. Odmiana RS Cosworth wyglądała wręcz niesamowicie. Przede wszystkim miała potężny tylny spoiler, niewiele mniejszy niż w bolidach Formuły 1. Wrażenie robiły też dwa wloty w pokrywie silnika i szersze nadkola oraz progi.
Punktem wyjścia dla sportowej odmiany była trzydrzwiowa wersja Sierry. RS Cosworth otrzymał 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem i dwoma wałkami rozrządu. Jednostka napędowa rozwijała 204 KM. Ogółem powstało 6021 sztuk tej Sierry.
Rok później zaczęto i skończono produkcję jeszcze mocniejszej wersji, czyli Sierry RS500 Cosworth. Powstało pół tysiąca tych samochodów, które otrzymały jeszcze większy tylny spoiler i dodatkowe 20 KM, rozwijając w sumie 224 KM.
W 1988 r. zadebiutowała kolejna Sierra RS Cosworth, ale nie miała już w sobie awangardy dwóch poprzedników. Model bazował na zmodernizowanej Sierrze, która utraciła sporo z pierwotnego śmiałego designu. Tylny spoiler też był znacznie mniejszy. 204-konne auto produkowano w latach 1988-1990. W tym czasie powstało ponad 11 tys. sztuk samochodu, którego 2-litrowy turbodoładowany silnik pozwalał na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,5 s.
W 1990 r. pojawiła się ostatnia wersja Sierry RS Cosworth, która otrzymała napęd na cztery koła. Tę 220-konną odmianę produkowano do 1992 r. Rok później świat poznał następcę Sierry, czyli Mondeo. Auta, które także miało sportowe wersje, ale nie tak spektakularne jak RS Cosworth sprzed 35 lat.