Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Niesamowity Ford Sierra RS Cosworth kończy 35 lat

Niesamowity Ford Sierra RS Cosworth kończy 35 lat

Niesamowity Ford Sierra RS Cosworth kończy 35 lat

Sierra RS Cosworth, czyli drogowa wersja wyścigowego auta, to naszym zdaniem najbardziej zdumiewający Ford klasy średniej w historii.

  • Pierwsze dwie wersje produkowano tylko przez kilka miesięcy
  • Wielki spoiler, turbo i nawet 224 KM
  • Od 1990 r. z napędem 4x4

W 1986 r. ruszyła produkcja Forda Sierry RS Cosworth, czyli drogowej wersji wyczynowego samochodu. Nie trwała ona długo, skończyła się jeszcze w tym samym 1986 r. Chodziło o wyprodukowanie minimum 5000 sztuk, aby uzyskać możliwość wystawienia wyścigowej wersji w zawodach.

Już bazowa Sierra miała wyjątkowo awangardowy design jak na połowę lat 80. Odmiana RS Cosworth wyglądała wręcz niesamowicie. Przede wszystkim miała potężny tylny spoiler, niewiele mniejszy niż w bolidach Formuły 1. Wrażenie robiły też dwa wloty w pokrywie silnika i szersze nadkola oraz progi.

Punktem wyjścia dla sportowej odmiany była trzydrzwiowa wersja Sierry. RS Cosworth otrzymał 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem i dwoma wałkami rozrządu. Jednostka napędowa rozwijała 204 KM. Ogółem powstało 6021 sztuk tej Sierry.

Rok później zaczęto i skończono produkcję jeszcze mocniejszej wersji, czyli Sierry RS500 Cosworth. Powstało pół tysiąca tych samochodów, które otrzymały jeszcze większy tylny spoiler i dodatkowe 20 KM, rozwijając w sumie 224 KM.

W 1988 r. zadebiutowała kolejna Sierra RS Cosworth, ale nie miała już w sobie awangardy dwóch poprzedników. Model bazował na zmodernizowanej Sierrze, która utraciła sporo z pierwotnego śmiałego designu. Tylny spoiler też był znacznie mniejszy. 204-konne auto produkowano w latach 1988-1990. W tym czasie powstało ponad 11 tys. sztuk samochodu, którego 2-litrowy turbodoładowany silnik pozwalał na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,5 s.

W 1990 r. pojawiła się ostatnia wersja Sierry RS Cosworth, która otrzymała napęd na cztery koła. Tę 220-konną odmianę produkowano do 1992 r. Rok później świat poznał następcę Sierry, czyli Mondeo. Auta, które także miało sportowe wersje, ale nie tak spektakularne jak RS Cosworth sprzed 35 lat.

1987FordSierraCosworthRS500_2
Największe wrażenie robi ogromny tylny spoiler, który w wersji RS500 (na zdjęciu) jest jeszcze potężniejszy.
Newspress
Sierra_RS500
Największym rarytasem jest 224-konna odmiana RS500 zbudowana w liczbie 500 sztuk.
Ford
Sierra_RS500dash
Wnętrze RS500 „zestarzało się” gorzej niż jego karoseria.
Newspress
Sierra_RS4x4
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 wyglądał znacznie bardziej powściągliwie, ale wciąż był mocny, rozwijając 220 KM.
Ford

Czytaj także