Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Chevrolet Captiva

Jeśli ktoś kupuje używaną Captivę, powinien sobie zdawać sprawę, że wiąże się z tym autem na dłużej. Popyt na te modele jest znikomy.

  • Lata produkcji: 2006-2014
  • Silniki: benz. 2.4-3.2 (136-258 KM), diesle 2.0-2.2 (126-184 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 463/271 cm, szerokość/wysokość: 185/172 cm, bagażnik: 103/477/1577 l (7/5/2 miejsca)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Produkowany w Korei SUV zadebiutował równolegle z Oplem Antarą. Technicznie był z nim spokrewniony, ale większe nadwozie Captivy pozwoliło na wyposażenie jej w trzeci rząd siedzeń. Podstawowe wersje mają napęd tylko na przód, droższe – na cztery koła (automatyka w razie potrzeby dołącza oś tylną). Aby poprawić funkcjonalność bagażnika można otwierać całą tylną klapę lub jedynie szybę.

Chevrolet-Captiva_3
Po liftingu poprawiła się stylizacja nadwozia i wnętrza. Jakość wykończenia nadal jest słaba.

SILNIKI

Zdecydowana większość wystawionych na sprzedaż samochodów ma pod maską diesla. I właśnie na takie wersje jest największy popyt. Benzynowe silniki 2.4 są ospałe, a żwawsze 3.0/3.2 V6– paliwożerne. Z drugiej strony – tak naprawdę żadna jednostka napędowa nie jest oszczędna. Diesle 2.0 (do 2011 r.) i 2.2 (po 2011 r.) zużywają realnie ok. 10 l/100 km, na dodatek pracują mało kulturalnie i brakuje im mocy. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup benzynowej wersji 2.4/136 KM i zamontować w niej LPG.

AWARYJNOŚĆ

Captiva nie jest samochodem przesadnie awaryjnym, jednak drobne usterki lub głośna praca układu napędowego to norma.

KOSZTY

To jeden z najtańszych SUV-ów. Z cenami i dostępnością części bywa różnie.

SYTUACJA RYNKOWA

Oferta jest skromna, ale dość łatwo można trafić na samochód z polskiej sieci i skutecznie ponegocjować cenę.

Chevrolet-Captiva_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Captivę produkowano tylko w jednej wersji długości nadwozia, ale występuje w odmianie 5. i 7-miejscowej.
  • Samochód był oferowany w Europie do 2014 roku. Później produkowano go tylko na wybrane rynki. Na niektórych występuje wciąż jako Captiva, na innych jako Equinox III.
  • Krewniakiem Captivy jest Opel Antara.
  • Captiva sprzedawała się w Polsce lepiej niż Antara.

CENY

16 000 zł – Auta sprzed liftingu nie cieszą się zbyt dużym wzięciem. Odzwierciedleniem tego są ich niskie ceny.
35 000 zł – Ceny aut poliftingowych startują od 35-40 tys. zł. Takich Ogłoszeń jest niestety bardzo mało.
50 000 zł – Przedział 45-50 tys. zł to prawie wyłącznie auta z polskich salonów oferowane przez pierwszych właścicieli.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.4 3.0 V6 3.2 V6 2.0 D 2.2 D 2.2 D
Pojemność skokowa 2405 cm³ 2997 cm³ 3195 cm³ 1991 cm³ 2231 cm³ 2231 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 136 KM 258 KM 230 KM 150 KM 163 KM 184 KM
Maks. moment obr. 220 Nm 288 Nm 297 Nm 320 Nm 350 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,5 s 8,6 s 8,8 s 11,5 s 9,9 s 9,6 s
Prędkość maks. 185 km/h 198 km/h 204 km/h 178 km/h 188 km/h 200 km/h
Średnie zuż. paliwa 9,1 l/100 km 10,7 l/100 km 11,5 l/100 km 7,6 l/100 km 6,4 l/100 km 6,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2006 - prezentacja modelu; w gamie Opla pojawia się bliźniak – Antara
2011 - lifting; dzięki niemu poprawił się wygląd samochodu i zyskało na jakości wykończenie wnętrza
2014 - koniec sprzedaży w Europie, następcy nie wprowadził także Opel

Chevrolet-Captiva_5
Chevrolet Captiva przed liftingiem.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużycie tylnego zawieszenia
    Po zakupie warto go profilaktycznie zregenerować, ponieważ zaniedbania prowadzą do szybkiego wyząbkowania opon.
    Koszt naprawy (szacunkowy): 2 tys. zł
  • Usterki elektroniki
    Bez powodu zapalają się kontrolki, nie działa wyposażenie wnętrza. Winna jest... wilgoć.
  • Zużyty rozrząd w silnikach V6
    Objawem tej usterki może być nie tylko głośna praca silnika, ale także zapalona kontrolka „check engine”. Nie pozostaje nic innego jak tylko wymienić łańcuchowy rozrząd. To deficytowy towar. Brak części w hurtowniach. Pozostaje ASO Opel lub internet.
    Koszt wymiany i części: 3-4 tys. zł

ZALETY I WADY

+ Pakowne wnętrze.
+ W ogłoszeniach jest dużo pewnych aut w idealnym stanie.
+ Niezłe wyposażenie.

- Niska jakość wykończenia aut sprzed liftingu.
- Wysokie zużycie paliwa niezależnie od wersji silnikowej.

Chevrolet-Captiva_4
Turbodiesle mają niezłą jakość. Ale nie są najbardziej ekonomiczne.

WARTO KUPIĆ

Polecamy wszystkie wersje w idealnym stanie (bezwypadkowe z polskich salonów). Silnik to kwestia gustu.

UWAŻAJ NA

Nie warto łakomić się na sprowadzane okazje. Captivę będzie trudno odsprzedać, a taką powypadkową... jeszcze trudniej!

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 6/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także