Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Chevrolet Corvette Z06 tył

Z najmocniejszym wolnossącym silnikiem V8 w historii – Chevrolet Corvette Z06

Z najmocniejszym wolnossącym silnikiem V8 w historii – Chevrolet Corvette Z06

Chevrolet Corvette Z06 ma to, za co wszyscy kochają amerykańskie samochody – wspaniałą, wielką jednostkę 5.5 V8 o mocy aż 670 KM. To najmocniejszy wolnossący silnik V8, jaki kiedykolwiek trafił do seryjnego samochodu.

Ósma generacja Chevroleta Corvette jest najbardziej rewolucyjną w liczącej już niemal 7 dekad historii tego modelu (Corvette C1 debiutowała w 1953 r.). Jako pierwsza nie ma bowiem silnika umieszczonego z przodu, ale centralnie, tak jak wszystkie „supercary”. A to pociągnęło za sobą radykalną zmianę proporcji i wyglądu – „Vette” bardziej przypomina teraz Ferrari niż swoich poprzedników.

Chevrolet Corvette Z06 – silnik

We właśnie zaprezentowanej, jeszcze bardziej sportowej odmianie Z06 także nic nie jest po staremu. Poprzedniczka, C7 Z06, ma pod maską doładowany kompresorem silnik z rozrządem OHV (to archaiczne rozwiązanie miały też wszystkie wcześniejsze Z06). Z pojemności 6,2 l uzyskuje on 650 KM. Ale jego czasy czasy się skończyły.

Nowe Z06 ma także V8, ale to już na wskroś nowoczesna jednostka z dwoma wałkami rozrządu w głowicach. Chevrolet, niejako wbrew trendom, nie zastosował w niej żadnej formy doładowania ani elektryfikacji. 5,5 litrowe V8 (oznaczenie LT6) z płaskim wałem korbowym (z angielskiego flat-plane crank) i suchą miską olejową jest wolnossące i wybitnie wysokoobrotowe – kręci się maksymalnie do 8600 obr./min.

Parametry nowego silnika są następujące: 670 KM przy 8400 obr./min i 623 Nm przy 6300 obr./min. Niestety na razie Chevrolet nie podał osiągów C8 Z06, ale można zakładać, że czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h będzie krótszy niż 3 sekundy.

W poprzednim modelu do wyboru była 7-biegowa skrzynia manualna lub 8-biegowy automat, w nowym wykorzystano przekładnię dwusprzęgłową o ośmiu przełożeniach.

Chevrolet Corvette Z06 – aerodynamika, zawieszenie

Zastosowane w Z06 rozwiązania wywodzą się z wyścigowego modelu C8.R. W porównaniu ze standardowym Chevroletem Corvette Stingray Z06 jest znacznie, bo aż 9,4 cm szersze. W poszerzonych błotnikach mieszczą się opony o rozmiarach 275/30 ZR20 z przodu (felgi: 10x20) i 345/25 ZR21 z tyłu (felgi 13x21). Standardowo obręcze są aluminiowe, ale za dopłatą oferowane są lżejsze o 18,6 kg wykonane z włókien węglowych.

Z06 ma także przeprojektowany przód w celu zapewnienia jeszcze lepszego chłodzenia silnikowi, przekładni i hamulcom oraz znacznie bardziej rozbudowany pakiet aerodynamiczny. Już standardowy tylny spojler jest większy, a opcjonalnie, w ramach pakietu Z07, oferowane są potężne karbonowe tylne „skrzydło”, dodatkowe elementy na przednim zderzaku oraz poprawiające przepływ powietrza pod podwoziem.

Z06 ma adaptacyjne zawieszenie Magnetic Ride Control (kierowca może wybierać tryby jego pracy) o zmienionym w stosunku do Stingray'a zestrojeniu, a także większe hamulce Brembo – z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu. W ramach wspomnianego pakietu Z07 auto otrzymuje jeszcze inaczej skalibrowane zawieszenie, ceramiczno-karbonowe hamulce Brembo oraz opony Michelin Cup 2 R ZP (seryjnie: Michelin Pilot Sport 4S ZP).

Na koniec warto przypomnieć, jakie silniki miały wszystkie poprzednie wcielenia Corvette Z06.

  • Corvette C2 (1963; jako opcjonalne wyposażenie – Special Equipment Package Z06 – przeznaczone w założeniu dla kierowców, którzy chcieli brać udział w wyścigach): 5.4 V8 360 KM
  • Corvette C5 (2001-2004): 5.7 V8 385-405 KM
  • Corvette C6 (2006-2013): 7.0 V8 505 KM
  • Corvette C7 (2015-2019): 6.2 V8 z kompresorem 650 KM
Chevrolet Corvette Z06 przód
W stosunku do standardowego Stingray'a Z06 jest szersze i ma m.in. przeprojektowany przód.
Chevrolet
Chevrolet Corvette Z06 tył
Wielki spojler jest opcjonalny. Z06 ma centralnie wyprowadzone końcówki wydechu, a „zwykłe” C8 – po bokach. Powiększono też wyloty powietrza.
Chevrolet
Chevrolet Corvette Z06
Z06 jest dostępne zarówno w wersji Coupe, jak i otwartej. 
Chevrolet
Chevrolet Corvette Z06 koło
Karbonowe felgi są oferowane za dopłatą. Z przodu mają 20, a z tyłu 21 cali.
Chevrolet
Chevrolet Corvette Z06 deska
Z06 ma rozbudowany pakiet okładzin z karbonu. Do wyboru przewidziano 12 kolorów wykończenia wnętrza.
Chevrolet
Chevrolet Corvette Z06 wskaźniki
Obrotomierz mówi wszystko – nowy wolnossący silnik V8 uwielbia być kręcony wysoko.
Chevrolet
Chevrolet Corvette Z06 silnik
Wolnossąca 670-konna jednostka 5.5 V8 z Z06 wywodzi się z silników stosowanych od 2019 roku w wyścigowych wersjach Corvette. W bazowym modelu C8 Stingray pracuje silnik 6.2 V8 o mocy 490 KM. 
Chevrolet
Chevrolet Corvette Z06 C7 przód
Ostatnia klasyczna „Korweta” Z06 – C7 z silnikiem z przodu.
Chevrolet

Czytaj także