Na debiut flagowego modelu ósmej generacji Corvette trzeba było czekać pięć lat. Wygląda jednak na to, że było warto. Choćby dlatego, że to samochód z najmocniejszym seryjnym silnikiem V8 w dziejach Chevroleta.
Dla historii Corvette ósma, zaprezentowana w 2019 r., generacja jest przełomowa. Wtedy pierwszy raz w długiej genealogii tej serii modelowej (Corvette C1 pojawiła się w 1953 r.) seryjne auto miało silnik umieszczony centralnie z tyłu. Był to jasny sygnał, że amerykańska marka chce skuteczniej rywalizować na przykład z takimi europejskimi egzotykami jak Ferrari czy Lamborghini.
Na początku pokazano Corvette C8 Stingray z silnikiem 6.2 V8 (490-495 KM), a później gamę uzupełniły odmiany Z06 (z wysokoobrotową jednostką 5.5 V8 670 KM), a także hybryda E-Ray, wyjątkowa także z tego względu, że ma napęd na cztery koła (silniki 6.2 V8 + elektryczny rozwijają razem 655 KM). Teraz Corvette podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej prezentując flagowy model ZR1.
Nie ma się co oszukiwać – to właśnie zastosowany w ZR1 silnik V8 (o oznaczeniu LT7) budzi największe emocje. Powstał w oparciu o wolnossącą wersję z Z06. Ma zatem tzw. płaski wał korbowy (czyli z wykorbieniami co 180 stopni) i pojemność skokową 5,5 l. Wiele jego komponentów zostało jednak zmodyfikowanych – m.in. komora spalania, układy dolotowy, wydechowy, wtryskowy (wprowadzono dodatkowy pośredni wtrysk) i korbowo-tłokowy, ale przede wszystkim zastosowano – pierwszy raz w seryjnej Corvette – podwójne turbodoładowanie.
Efekt tych zmian jest imponujący: moc wynosi 1079 KM przy 7000 obr./min (wg amerykańskich norm – 1064 KM), a maksymalny moment obrotowy 1123 Nm przy 6000 obr./min. W efekcie to nie tylko najmocniejszy silnik, jaki miała Corvette w swojej 73-letniej historii, ale także najmocniejsze seryjnie produkowane V8 przez amerykański koncern motoryzacyjny.
Wzrost parametrów wymusił także wprowadzenie zmian mających na celu wzmocnienie 8-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni. Chevrolet określił prędkość maksymalną na 346 km/h, zaś czas pokonania ze startu odcinka 1/4 mili (402 m) ma wynosić poniżej 10 s. (przyspieszenia od 0 do 100 km/h nie podano).
Corvette ZR1 korzysta z zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami Magnetic Ride, otrzymała specjalne ceramiczne hamulce (tarcze mają 400 mm z przodu i 390 mm z tyłu), ma przeprojektowane rozwiązania aerodynamiczne (np. maskę z wentylacją czy odprowadzanie ciepła z silnika nowym centralnym kanałem – dlatego wprowadzono podwójną tylną szybę) czy felgi o innych wzorach (opcjonalnie dostępne są obręcze wykonane z karbonu).
Standardowo stosowane są opony Michelin Pilot Sport 4S o rozmiarze 275/30 R20 z przodu i 345/25 R21 z tyłu. W opcjonalnym pakiecie ZTK zostają one zastąpione modelem Pilot Sport Cup 2-R. W ZTK inne są także elementy aerodynamiczne z przodu, pod spodem i z tyłu auta (głównie potężne skrzydło), a w zwieszeniu zastosowano sztywniejsze sprężyny i zmodyfikowano charakterystykę pracy amortyzatorów.