Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używana Toyota Celica (T16) – przód w ruchu

Używana Toyota Celica (T16) – sportowa, przełomowa i już kultowa

archiwum/Motor

Używana Toyota Celica (T16) – sportowa, przełomowa i już kultowa

Kiedy debiutowała w 1985 roku, była sensacją. Toyota Celica T16 imponowała nowoczesnymi rozwiązaniami i nie dziwi, że dziś ma status kultowego auta – szczególnie w najmocniejszych wersjach. Ale popularniejsze odmiany również zasługują na uwagę.

Toyota Celica (T16)

  • lata produkcji: 1985-1991
  • ceny: od 8000 zł

Postrzeganie Toyoty w połowie lat 80. ubiegłego wieku było zupełnie inne niż jeszcze kilka lat wcześniej. Pozycja koncernu rosła, stał się globalny. A wiele modeli zaczynało wyznaczać standardy w swoich klasach. Japończycy postanowili, że nowe usportowione coupe musi być właśnie takim samochodem – na wskroś nowoczesnym. Postawiono po raz pierwszy w modelu Celica na przednionapędową platformę. A Supra, będąca dotąd flagowym wydaniem Celiki, rozpoczęła własną drogę, jako oddzielny model. Inaczej pozycjonowany i wciąż z tylnym napędem.

Dziennikarze w 1985 roku byli zaszokowani nowym modelem. Celica T16 wyglądała niezwykle nowocześnie, miała w gamie 16-zaworowe wysokoobrotowe jednostki z wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz m.in. wielowahaczowe tylne zawieszenie. Wysoko oceniano jakość wykończenia, ale też stylistykę, która sprawiała, że wielu konkurentów nagle zaczęło wyglądać bardzo staro.

Silniki – tu nie ma gorszych

Po blisko czterech dekadach od debiutu można bez cienia wątpliwości stwierdzić, że jednostki tego modelu dzielą się jedynie na słabsze i mocniejsze, bo trwałość jest w każdym przypadku niezwykle wysoka.

Podstawowa gaźnikowa odmiana 1.6 i oferowana w USA 2.0 o mocy 97 KM nie budzą emocji, ale auta nimi napędzane są niedrogie. Szesnastozaworowa wersja 1.6 i spotykane głównie za oceanem słabsze 2.0 (115, 125, 135 KM) z lekkiej Celiki robią już przyjemnie rozpędzające się auto.

toyota celica t16 silnik
Ten silnik (3S-GTE) napędza też dwie następne doładowane Celiki 4x4.

Ale szczególnie warta uwagi jest odmiana napędzana jednostką 3S-GE. Zależnie od rynku i rocznika nosiła oznaczenia GTi, GT-i 16 oraz GT. Osiągała 140 lub 149 KM (mocniejsze wersje nie miały katalizatora). Nawet dzisiaj reakcje na gaz i tempo, w jakim ten silnik nabiera obrotów, robią wrażenie.

Dane techniczne 1.6 ST 1.6 GT GTi/GT-i 16 Turbo 4WD
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1587 cm3 1587 cm3 1998 cm3 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 86 KM/5600 124 KM/6600 149 KM/6400 185 KM/6000
Maks. moment obrotowy 135 Nm/3600 142 Nm/5000 180 Nm/4800 250 Nm/3600
Osiągi
Prędkość maksymalna 175 km/h 205 km/h 210 km/h 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,4 s 8,9 s 8,7 s 8,1 s
Średnie zużycie paliwa 7,1 l/100 km 7,1 l/100 km 7,7 l/100 km 9,1 l/100 km

Z rajdowym zacięciem

W seryjnej postaci doładowana wersja ze stałym napędem 4x4 wydaje się niewiele lepsza od odmiany GTi. Wynika to z faktu, że waży aż o ponad 200 kg więcej. Ale kultowy GT-Four (w Europie nazywany Turbo 4WD lub Turbo 4x4) powstał przede wszystkim z powodu wymagań homologacyjnych FIA. Seryjne auto było w rzeczywistości bazą dla A-grupowej „rajdówki”, o znacznie większej mocy.

toyota celica turbo 4wd group a na rajdzie na szutrze
Doładowana odmiana 4x4 sporo zwojowała na rajdowych trasach, ale następna generacja okazała się lepsza.
Toyota

Paweł Wysocki, kierowca rajdowy, który w swoim warsztacie przygotował już do sportu kilka takich samochodów, przyznaje, że Celica jest ciężka. Ale jednocześnie niezwykle stabilna. Nawet na mokrej nawierzchni daje dużo czasu na reakcje i pozwala się łatwo kontrolować. I dodaje, że mechanika Toyoty jest zadziwiająco trwała, w szczególności układ przeniesienia napędu. Do tego Celica to jedyne z homologacyjnych rajdowych aut ery grupy A z takim nadwoziem. Resztę konkurentów stworzono na bazie sedanów i hatchbacków.

toyota celica t16 tył
Najmocniejsza wersja ma sporą nadwagę, pewnie dlatego w wielu egzemplarzach znacznie podniesiono moc.

Sprawdź przed zakupem

Pozostając w kwestii nadwozi – poza liftbackiem i mniej popularnym coupe na zlecenie Toyoty amerykańska firma ASC produkowała też kabriolety. Trafiały one oficjalnie również do Europy. I wciąż można znaleźć takie auta w dobrym stanie. Ale trzeba uważać, na rynku bywają też kabriolety z dachami niemieckiej firmy H.P. Schwan. Różnią się one od standardowych.

Celiki, nawet w wersji GTi, wciąż trafiają się w niezłych cenach. To warte uwagi auta, ale lepiej zapomnieć o egzemplarzach wybrakowanych i do napraw blacharskich.

Toyota Celica (T16) – historia modelu

  • 1985: debiut pierwszej przednionapędowej Celiki, w Europie gaźnikowy 1.6 i wtryskowy 2.0 149 KM, w USA 2.0 97 KM
  • 1986: w USA nowa jednostka 2.0 115 KM, w Europie mocniejszy 1.6 124 KM, na rynku japońskim debiutuje GT-Four
  • 1987: lifting, w Europie pojawia się wersja Turbo 4WD, w USA All-Track, debiut kabrioletu i GTi/GT-i 16 (140-149 KM)
  • 1989: pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata (Rajd Australii), koniec produkcji modelu T16
  • 1990: Carlos Sainz zdobywa Celicą T16 rajdowe Mistrzostwo Świata

Używana Toyota Celica (T16) – typowe problemy

  • Korozja to największy wróg Celiki, rdzewieją podłoga, progi, błotniki, pas tylny, często na pierwszy rzut oka problemów nie widać, a części blacharskich w zasadzie nie ma na rynku
toyota-celica-t16-podwozie-korozja
Korozja to największy problem, weryfikację aut należy tu zawsze zaczynać od progów i podwozia. 
  • Do Turbo 4WD ciężko już nawet kupić np. elementy układu napędu rozrządu
toyota celica t16-silnik rozrząd
Z częściami jest słabo, trudno nawet o elementy rozrządu do wersji turbo.
  • Do słabszych wersji dostępność części jest kiepska, ale i tak lepsza, bo te same silniki i ich osprzęt występowały też w innych modelach Toyoty

Używana Toyota Celica (T16) – sytuacja rynkowa

W Polsce wciąż można kupić w korzystnej cenie GTI, pojawiają się nieźle rokujące auta, świeżo sprowadzone. Idealne egzemplarze w oryginalnym stanie zdarzają się w Niemczech. Za znacznie mniejsze kwoty (8-12 tys. zł) można czasami znaleźć Celiki w podstawowych wersjach, z silnikami 1.6. 

Używana Toyota Celica (T16) – orientacyjne ceny rynkowe (zł)
15 000-25 000 Kabriolety w dobrym stanie oraz wersje GTI bez większych problemów blacharskich.
35 000-45 000 Świetne egzemplarze GTI z małymi przebiegami (w Niemczech) oraz GT-Four do remontu.
od 80 000 Nieźle utrzymane GT-Four, często po tuningu mechanicznym. Idealne kosztują dużo więcej.

Używana Toyota Celica (T16) – podsumowanie

Kult odmiany GT-Four jest tak duży, że wielu fanów youngtimerów zapomina o słabszych Celicach. To świetne auta, a wersja GTi zaskakuje też osiągami. Ceny nadal bywają niezłe. Ale kluczowy jest stan blacharki. 

ocena 4/5

Czytaj także