Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test opon letnich

Jak wypadła nasza Dębica?

Test tanich opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 – sprawdzamy 9 modeli w cenach od 199 zł

archiwum

Jak wypadła nasza Dębica?

Test tanich opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 – sprawdzamy 9 modeli w cenach od 199 zł

 W tej edycji testu letnich opon stawiamy na produkty ze średniej półki i budżetowe. W stawce m.in. Dębica Presto HP2, popularne w Polsce ogumienie Imperial, a także produkty z Chin. Czy tanie letnie opony mogą zapewnić pewne i bezpieczne prowadzenie?

Kompletując ogumienie do tegorocznego testu, postanowiliśmy uwzględnić więcej niż zwykle produktów segmentu budżetowego i środkowego. Dzięki temu mogliśmy przygotować zestawienie zawierające tylko opony z przystępnej półki cenowej. 

Opony w teście

  • Apollo Alnac 4G
    Cena 1 sztuki: 335 zł

  • Dębica Presto HP2
    Cena 1 sztuki: 254 zł

  • Double Coin DC 99
    Cena 1 sztuki: 271 zł

  • Firestone Roadhawk
    Cena 1 sztuki: 292 zł

  • Imperial Ecodriver 5
    Cena 1 sztuki: 199 zł

  • Kumho Ecsta HS 52
    Cena 1 sztuki: 301 zł

  • Semperit Speed-Life 3
    Cena 1 sztuki: 341 zł

  • Tomket Sport
    Cena 1 sztuki: 311 zł

  • Uniroyal RainSport 5
    Cena 1 sztuki: 298 zł

Przykładowe auta z takim ogumieniem

  • Audi A3, A4, TT
  • BMW serii 1, serii 3
  • Citroen Berlingo, C3, C4, C5
  • Fiat Bravo, Croma, Doblo, Stilo, Tipo
  • Ford C-Max, Focus, Galaxy, Mondeo
  • Mercedes klasy A, klasy C, klasy E
  • Opel Astra, Vectra, Zafira
  • Peugeot 307, 308, 406
  • Renault Megane, Scenic, Laguna
  • Seat Leon, Toledo, Exeo
  • Skoda Octavia, Superb, Yeti
  • Toyota Auris, Corolla, Avensis
  • Volvo S40, S60, V40, V50
  • Volkswagen Golf, Jetta, Passat, Touran

Wśród uczestników testu znalazły się produkty egzotycznych chińskich marek, takie jak Double Coin czy Tomket, które wcale nie okazały się tanie. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku indyjskich opon Apollo – ich kupno oznaczało wyjątkowo duży wydatek. Przystępna cena była za to atutem popularnych wśród polskich kierowców modeli – Imperiala Ecodriver 5 oraz Dębicy Presto HP2.

Pozostali uczestnicy testu to produkty segmentu środkowego, takie jak Firestone, Kumho, Semperit i Uniroyal. Tu także zanotowaliśmy spore różnice w cenach – od 292 do 341 zł za sztukę. Wszystkie opony zostały kupione w sklepie internetowym i przetransportowane w miejsce wykonywania badań, gdzie zamontowano je na felgi.

Pomiary do tegorocznego testu przeprowadziliśmy ubiegłej jesieni w niemieckim ośrodku badawczym znajdującym się w okolicy Hanoweru. Realizacja prób zajęła tydzień, a w trakcie wykonywania pomiarów warunki pogodowe były odpowiednie dla letnich produktów i stabilne. 

Uzyskane wyniki nie są oczywiste, a w przypadku niektórych produktów mogą wręcz zaskakiwać.

Testy na mokrej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opon hamowanie na mokrym

Sposób mierzenia

Aparatura pomiarowa rejestruje drogę hamowania samochodu jadącego po mokrym asfalcie. Wynik to średnia z siedmiu prób po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Połączenie auta z szyną zapewnia powtarzalność toru jazdy.

Wyniki próby

  • Uniroyal: 56,3 m
  • Semperit: 56,7 m
  • Dębica: 59,4 m
  • Firestone: 62,8 m
  • Apollo: 62,8 m
  • Tomket: 66,2 m
  • Kumho: 67,1 m
  • Imperial: 67,7 m
  • Double Coin: 82,2 m

Co mówią wyniki

Wygrywa Uniroyal tuż przed Semperitem. Na uwagę zasługuje bardzo dobry rezultat Dębicy. Firestone i Apollo uzyskują przyzwoity wynik. Kolejne trzy opony na przeciętnym poziomie. Wynik Double Coin jest nie do zaakceptowania.

Aquaplaning poprzeczny

test opon aquaplaning poprzeczny

Sposób mierzenia

Samochód przejeżdża z coraz wyższą prędkością przez kałużę zlokalizowaną na zakręcie. Sprzęt pomiarowy znajdujący się wewnątrz auta rejestruje przeciążenie boczne. Im wyższy wynik, tym opona bardziej odporna na aquaplaning.

Wyniki próby

  • Uniroyal: 3,61 m/s2
  • Firestone: 3,53 m/s2
  • Dębica: 3,45 m/s2
  • Semperit: 3,42 m/s2
  • Apollo: 3,15 m/s2
  • Imperial: 2,99 m/s2
  • Kumho: 2,98 m/s2
  • Tomket: 2,73 m/s2
  • Double Coin: 2,45  m/s2

Co mówią wyniki

Opony Uniroyal, Firestone, Dębica i Semperit uzyskują wyniki na bardzo dobrym poziomie. Produkty Apollo, Imperial i Kumho wypadają przyzwoicie. Rezultat Tomketa jest przeciętny, ale akceptowalny. Opony Double Coin wypadają poniżej oczekiwań.   

Aquaplaning wzdłużny

Sposób mierzenia

Sprzęt pomiarowy rejestruje prędkość, przy której poślizg koła jadącego po poduszce wodnej o głębokości 9 mm przekroczy 15 procent. 

Wyniki próby

  • Uniroyal: 82,1 km/h
  • Firestone: 79,6 km/h
  • Semperit: 77,9 km/h
  • Dębica: 77,5 km/h
  • Apollo: 75,6 km/h
  • Imperial: 75,1 km/h
  • Kumho: 74,7 km/h
  • Tomket: 72,3 km/h
  • Double Coin: 67,6 km/h

Co mówią wyniki

Najbardziej odporne na utratę kontaktu z asfaltem okazują się opony Uniroyal. Dobrze wypadają też Firestone, Semperit i Dębica. Wynik Double Coin jest nie do zaakceptowania.

Jazda po okręgu

Sposób mierzenia

Kierowca pokonuje w jak najszybszym tempie mokry okrąg o średnicy 57,5 m. Aparatura rejestruje przeciążenie panujące w samochodzie.

Wyniki próby

  • Kumho: 0,823 g
  • Firestone: 0,821 g
  • Dębica: 0,816 g
  • Tomket: 0,803 g
  • Apollo: 0,792 g
  • Semperit: 0,790 g
  • Uniroyal: 0,773 g
  • Imperial: 0,762 g
  • Double Coin: 0,662 g

Co mówią wyniki

Próbę wygrywa Kumho przed oponami Firestone. Kolejny raz na podium staje Dębica, co potwierdza jej dobre właściwości na mokro. Ponownie od stawki odstaje Double Coin.

Jazda sportowa na czas

test opon jazda sportowa na czas po mokrym

Sposób mierzenia

Kierowca testowy o doświadczeniu sportowym jadąc na granicy przyczepności, pokonuje jak najszybciej mokry tor o długości 1823 m. Wynik to średnia z trzech okrążeń pomiarowych. Próba kompleksowo ocenia właściwości opon na mokro.

Wyniki próby

  • Uniroyal: 84,8 s
  • Dębica: 85,1 s
  • Semperit: 85,7 s
  • Firestone: 86,4 s
  • Imperial: 87,2 s
  • Apollo: 87,9 s
  • Kumho: 88,8 s
  • Tomket: 89,6 s
  • Double Coin: 95,9 s

Co mówią wyniki

Kolejna konkurencja, w której zwycięża Uniroyal, a wysokie miejsce zajmuje Dębica. Dobry rezultat uzyskują też Semperit i Firestone. Imperial i Apollo radzą sobie nieźle, a wyniki Kumho i Tomketa są do zaakceptowania. Double Coin kompletnie sobie nie radzi.

Testy na suchej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opon hamowanie na sucho

Sposób mierzenia

Kierowca hamuje awaryjnie na suchym torze asfaltowym. Aparatura GPS mierzy dystans potrzebny do zatrzymania auta z prędkości 100 km/h. Próby wykonywane są na certyfikowanym torze o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. 

  • Firestone: 37,8 m
  • Kumho: 38,3 m
  • Uniroyal: 38,4 m
  • Dębica: 38,7 m
  • Semperit: 39,4 m
  • Tomket: 39,8 m
  • Apollo: 40,6 m
  • Imperial: 41,7 m
  • Double Coin: 42,0 m

Co mówią wyniki

Firestone, Kumho, Uniroyal i Dębica uzyskują bardzo dobre rezultaty. Semperit i Tomket wypadają przyzwoicie. Pozostałe opony nieco słabiej, ale nawet wynik zajmujących ostatnie miejsce opon Double Coin jest na akceptowalnym poziomie. Wszystkie produkty zdają egzamin.

Własności jezdne

Sposób mierzenia

Podczas sportowej jazdy po suchym torze kierowca w subiektywny sposób ocenia parametry, takie jak m.in. stabilność auta czy reakcja na gwałtowne ruchy kierownicą. 

Wyniki próby

  • Tomket: 6,563 pkt
  • Semperit: 6,500 pkt
  • Kumho: 6,500 pkt
  • Dębica: 6,438 pkt
  • Firestone: 6,313 pkt
  • Uniroyal: 6,063 pkt
  • Imperial: 5,938 pkt
  • Apollo: 5,938 pkt
  • Double Coin: 5,688 pkt

Co mówią wyniki

Najpewniej prowadzą się Tomket, Semperit, Kumho i Dębica. Pozostałe opony wypadają gorzej, ale zaliczają próbę. 

Jazda sportowa na czas

test opon jazda sportowa na czas po suchym

Sposób mierzenia

Kierowca pokonuje w sportowym stylu suchy tor o długości 1650 m. Rejestrowany jest czas przejazdu każdego okrążenia, a wynik to średnia z trzech prób. Konkurencja odwzorowuje sportowy charakter opon.

Wyniki próby

  • Kumho: 56,2 s
  • Firestone: 56,3 s
  • Tomket: 56,3 s
  • Semperit: 56,7 s
  • Dębica: 56,7 s
  • Uniroyal: 57,0 s
  • Imperial: 57,2 s
  • Apollo: 57,4 s
  • Double Coin: 57,6 s

Co mówią wyniki

Próbę wygrywa Kumho przed oponami Firestone oraz Tomket. Trzeci czas uzyskują Semperit i Dębica, a pozostałe opony radzą sobie niewiele gorzej. Różnica pomiędzy najszybszą a najwolniejszą oponą to niecałe 1,5 s.

Hałas zewnętrzny przy 50 km/h

test opon pomiar halasu

Sposób mierzenia

Samochód przejeżdża przez certyfikowane stanowisko do badania głośności z wyłączonym silnikiem. Mikrofony rejestrują poziom hałasu emitowany przez opony na zewnątrz auta. Takie samo badanie wykonuje się na potrzeby etykietowania ogumienia.

Wyniki próby

  • Double Coin: 63,8 dB
  • Dębica: 64,2 dB
  • Semperit: 64,4 dB
  • Apollo: 64,5 dB
  • Uniroyal: 64,6 dB
  • Imperial: 64,8 dB
  • Tomket: 65,2 dB
  • Kumho: 65,2 dB
  • Firestone: 66,7 dB

Co mówią wyniki

Jedyna konkurencja testowa, którą wygrywa opona Double Coin. Po raz kolejny bardzo dobrze spisuje się Dębica. Semperit, Apollo, Uniroyal i Imperial są nieco głośniejsze. Tomket i Kumho na przeciętnym poziomie. Od stawki odstaje opona Firestone, która jest najgłośniejsza.

Opory toczenia

Sposób mierzenia

Bezwymiarowy współczynnik wyznaczany jest na laboratoryjnym stanowisku bębnowym. Parametr mówi, ile energii tracone jest podczas jazdy na styku opony z asfaltem. 

Wyniki próby

  • Firestone: 0,782 
  • Semperit: 0,809 
  • Kumho: 0,828 
  • Tomket: 0,829
  • Dębica: 0,833
  • Apollo: 0,837
  • Uniroyal: 0,845
  • Imperial: 0,855
  • Double Coin: 0,888 

Co mówią wyniki

Najekonomiczniejszą oponą w zestawieniu okazuje się Firestone. Wynik na dobrym poziomie uzyskuje też Semperit. Pozostałe opony prezentują się nieco gorzej.

Zestawienie punktacji i klasyfikacja

opona uniroyal

Wyniki testu opon
Producent

  Uniroyal Semperit Dębica Firestone Kumho Apollo Tomket Imperial Double Coin
Model   RainSport 5 Speed-Life 3 Presto HP2 Roadhawk Ecsta HS 52 Alnac 4G Sport Ecodriver 5 DC 99
Informacje o oponie
Segment rynku   średni średni budżetowy średni średni budżetowy budżetowy budżetowy budżetowy
Kraj produkcji   Niemcy Portugalia Słowenia Polska Chiny Indie Chiny Chiny Chiny
Data produkcji   9. tydz.
2022 r.
28. tydz. 2022 r. 19. tydz. 2022 r. 20. tydz. 2022 r. 8. tydz.
2022 r.
10. tydz. 2022 r. 17. tydz. 2022 r. 1. tydz. 
2022 r.
5. tydz. 
2022 r.
Sztywność nowej   69 Shore 69 Shore 67 Shore 72 Shore 69 Shore 71 Shore 66 Shore 68 Shore 67 Shore
Sztywność po teście   65 Shore 65 Shore 65 Shore 68 Shore 67 Shore 67 Shore 63 Shore 67 Shore 66 Shore
Cena 1 sztuki    298,00 zł 341,00 zł 254,00 zł 292,00 zł 301,00 zł 335,00 zł 311,00 zł 199,00 zł 271,00 zł
Wyniki na mokrym
Próba Ocena Uniroyal Semprerit Dębica Firestone Kumho Apollo Tomket Imperial Double Coin
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 30 56,3 m 30,0 56,7 m 29,8 59,4 m 28,3 62,8 m 26,5 67,1 m 24,2 62,8 m 26,5 66,2 m 24,7 67,7 m 23,9 82,2 m 16,1
Aquaplaning wzdłużny 20 82,1 km/h 20,0 77,9 km/h 19,0 77,5 km/h 18,9 79,6 km/h 19,4 74,7 km/h 18,2 75,6 km/h 18,4 72,3 km/h 17,6 75,1 km/h 18,3 67,6 km/h 16,5
Aquaplaning poprzeczny 5 3,61 m/s2 5,0 3,42 m/s2 4,7 3,45 m/s2 4,8 3,53 m/s2 4,9 2,98 m/s2 4,1 3,15 m/s2 4,4 2,73 m/s2 3,8 2,99 m/s2 4,1 2,45 m/s2 3,4
Jazda po okręgu 10 0,773 g 9,4 0,790 g 9,6 0,816 g 9,9 0,821 g 10,0 0,823 g 10,0 0,792 g 9,6 0,803 g 9,8 0,762 g 9,3 0,662 g 8,0
Jazda na czas 35 84,8 s 35,0 85,7 s 34,7 85,1 s 34,9 86,4 s 34,3 88,8 s 33,4 87,9 s 33,7 89,6 s 33,0 87,2 s 34,0 95,9 s 30,4
Suma na mokrym 100 99,4 97,8 96,8 95,1 89,9 92,6 88,9 89,6 74,4
Wyniki na suchym
Próba Ocena Uniroyal Semprerit Dębica Firestone Kumho Apollo Tomket Imperial Double Coin
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 40 38,4 m 39,4 39,4 m 38,3 38,7 m 39,0 37,8 m 40,0 38,3 m 39,5 40,6 m 36,9 39,8 m 37,9 41,7 m 35,8 42,0 m 35,5
Jazda na czas 35 57,0 s 34,5 56,7 s 34,7 56,7 s 34,7 56,3 s 34,9 56,2 s 35,0 57,4 s 34,3 56,3 s 34,9 57,2 s 34,4 57,6 s 34,1
Własności jezdne 10 6,063 pkt 9,2 6,500 pkt 9,9 6,438 pkt 9,8 6,313 pkt 9,6 6,500 pkt 9,9 5,938 pkt 9,0 6,563 pkt 10,0 5,938 pkt 9,0 5,688 pkt 8,7
Komfort 5 6,375 5,0 6,375 5,0 6 4,7 5,5 4,3 5,875 4,6 6 4,7 5,5 4,3 5,5 4,3 5,5 4,3
Hałas przy 50 km/h 5 64,6 dB 4,9 64,4 dB 5,0 64,2 dB 5,0 66,7 dB 4,8 65,2 dB 4,9 64,5 dB 5,0 65,2 dB 4,9 64,8 dB 4,9 63,8 dB 5,0
Suma na suchym 95 93,0 92,9 93,2 93,6 93,9 89,9 92,0 88,4 87,6
Opory toczenia 5 0,845 4,6 0,809 4,8 0,833 4,7 0,782 5,0 0,828 4,7 0,837 4,7 0,829 4,7 0,855 4,6 0,888 4,4
Ogólna suma punktów
Producent maks.  Uniroyal
Semperit
Dębica
Firestone
Kumho
Apollo
Tomket
Imperial
Double Coin
Suma punktów 200 197,0 195,5 194,7 193,7 188,5 187,2 185,6 182,6 166,4
Klasyfikacja   1 2 3 4 5 6 7 8 9

Miejsce 1: Uniroyal RainSport 5

Uniroyal RainSport 5 zwycięża test dzięki doskonałym właściwościom na mokrej nawierzchni. W tych warunkach opona jest bezkonkurencyjna – wygrywa cztery z pięciu konkurencji. Na suchym asfalcie także radzi sobie bardzo dobrze, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa. Zaletami Uniroyala są też bardzo dobry komfort mechaniczny i akustyczny oraz niewygórowana cena.

Miejsce 2: Semperit Speed-Life 3

Semperit Speed-Life 3 uzyskuje drugi rezultat punktowy dzięki dobremu zbilansowaniu. Wygrywa zaledwie jedną konkurencję testową – ex aequo z Uniroyalem zdobywa najwięcej punktów w próbie komfortu – ale w pozostałych zajmuje wysokie lokaty. Dodatkową zaletą Semperita jest niski współczynnik oporów toczenia, zaś największą wadą – wysoka cena zakupu.

Miejsce 3: Dębica Presto HP2

Trzecie miejsce Dębicy Presto HP2 to niewątpliwy sukces polskiej opony. Doskonale znany kierowcom produkt zdobywa wysokie noty punktowe we wszystkich konkurencjach testowych. Przekłada się to na bardzo dobre właściwości jezdne i wysoki poziom bezpieczeństwa na suchym i mokrym asfalcie. Ponadto na uwagę zasługuje atrakcyjna cena polskiej opony.

Miejsce 4: Firestone Roadhawk

Czwarte miejsce w zestawieniu zajmuje Firestone Roadhawk, tracąc zaledwie 0,9 punktu do Dębicy. Na uwagę zasługują najniższe ze stawki opory toczenia oraz wysoki poziom przyczepności bocznej na mokrej nawierzchni i odporność na aquaplaning. Firestone wygrywa przy tym konkurencję hamowania na suchym asfalcie. Opona jest dostępna w cenie podobnej do Uniroyala.

Miejsce 5: Kumho Ecsta HS 52 

Kumho Ecsta HS 52 kończy test nieco poniżej oczekiwań. Wygrywa wprawdzie rywalizację na suchej nawierzchni, gdzie okazuje się najszybsza na torze, jednak na mokrym asfalcie jest niestabilna. Z jednej strony zwycięża próbę jazdy po mokrym okręgu, ale traci punkty w pozostałych konkurencjach na mokro. Za wyborem Kumho nie przemawia też dosyć wysoka cena zakupu.

Miejsce 6: Apollo Alnac 4G

Apollo Alnac 4G to przykład opony o przeciętnych właściwościach. Nie wyróżnia się wybitnymi osiągami ani nie przegrywa żadnej konkurencji testowej. Jest dość dobrze zbilansowana. Wygrywa z Kumho rywalizację na mokrej nawierzchni, a traci na sucho. Największą wadą indyjskiej opony jest nieatrakcyjna cena – okazuje się, że więcej trzeba zapłacić tylko za Semperita. 

Miejsce 7: Tomket Sport

Tomket Sport nie błyszczy osiągami, zwłaszcza na mokrym asfalcie, gdzie uzyskuje kiepskie rezultaty. Nie można jednak powiedzieć, by był w tych warunkach niebezpieczny. Na sucho radzi sobie znaczniej lepiej, wygrywając nawet w konkurencji własności jezdnych i uzyskując drugi czas przejazdu toru. Podobnie jak Apollo Tomket nie zachęca do zakupu wysoką ceną.

Miejsce 8: Imperial Ecodriver5

Przedostatnie miejsce zajmuje najtańsza opona w tegorocznym zestawieniu – Imperial Ecodriver5. Zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni wytwarzany w Chinach produkt uzyskuje kiepskie rezultaty. Pomimo to Imperial zapewnia minimalny wymagany poziom bezpieczeństwa. Jego poszczególne rezultaty są do zaakceptowania jedynie w przypadku zachowawczej jazdy.

Miejsce 9: Double Coin DC 99

Ostatnie miejsce w teście przypadło ogumieniu Double Coin DC 99. Opona odniosła tylko jeden sukces – okazała się najcichszą w zestawieniu. Poza tym przegrała wszystkie konkurencje określające bezpieczeństwo jazdy, uzyskując w nich rezultaty poniżej poziomu akceptowalności. Na suchym asfalcie chiński produkt uzyskuje słaby wynik, a na mokrej drodze jest niebezpieczny.

Jak testowaliśmy

test opon auto testowe

Badania do tegorocznego testu wykonaliśmy w ośrodku testowym zlokalizowanym w Dolnej Saksonii w Niemczech. Próby przeprowadziliśmy jesienią ubiegłego roku przy stabilnej pogodzie. Do badań użyliśmy Volkswagena Golfa oraz Skody Octavii.

Sprzęt pomiarowy

test opon aparatura pomiarowa

Wszystkie próby przeprowadziliśmy na certyfikowanych stanowiskach pomiarowych o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni.

Do badań drogi hamowania użyliśmy bardzo precyzyjnego sprzętu GPS umożliwiającego wykonywanie pomiarów z dokładnością do 1 cm. W próbach hamowania na mokrej nawierzchni oraz aquaplaningu wzdłużnego wykorzystaliśmy samochód wyposażony w ramię umożliwiające połączenie go z szyną przytwierdzoną do podłoża. Dzięki temu wszystkie przejazdy odbywały się po tym samym prostolinijnym torze. Wszystkie opony zamontowane były na jednakowych felgach stalowych.

PODSUMOWANIE

 

test opon sprawdzanie cisnienia

Realizacja testu to ciężka próba nie tylko dla opon – w trakcie trwających tydzień pomiarów i jazd testowych mechanicy wymienili w samochodzie komplet kół ponad sto razy.  

Test zwycięża najnowszy letni model Uniroyala. Co ciekawe, zwycięskie opony można kupić poniżej 300 zł za sztukę. Zajmujący drugie miejsce Semperit nie ma już tak atrakcyjnej ceny. Za to plasująca się na najniższym stopniu podium Dębica ma najlepszy stosunek jakości do ceny. Czwarta lokata przypada oponom Firestone, które prezentują dobry poziom. Zdecydowanie odradzamy kupno ogumienia Double Coin, które na mokrej drodze może być niebezpieczne.

Czytaj także