W tej edycji testu letnich opon stawiamy na produkty ze średniej półki i budżetowe. W stawce m.in. Dębica Presto HP2, popularne w Polsce ogumienie Imperial, a także produkty z Chin. Czy tanie letnie opony mogą zapewnić pewne i bezpieczne prowadzenie?
Kompletując ogumienie do tegorocznego testu, postanowiliśmy uwzględnić więcej niż zwykle produktów segmentu budżetowego i środkowego. Dzięki temu mogliśmy przygotować zestawienie zawierające tylko opony z przystępnej półki cenowej.
Wśród uczestników testu znalazły się produkty egzotycznych chińskich marek, takie jak Double Coin czy Tomket, które wcale nie okazały się tanie. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku indyjskich opon Apollo – ich kupno oznaczało wyjątkowo duży wydatek. Przystępna cena była za to atutem popularnych wśród polskich kierowców modeli – Imperiala Ecodriver 5 oraz Dębicy Presto HP2.
Pozostali uczestnicy testu to produkty segmentu środkowego, takie jak Firestone, Kumho, Semperit i Uniroyal. Tu także zanotowaliśmy spore różnice w cenach – od 292 do 341 zł za sztukę. Wszystkie opony zostały kupione w sklepie internetowym i przetransportowane w miejsce wykonywania badań, gdzie zamontowano je na felgi.
Pomiary do tegorocznego testu przeprowadziliśmy ubiegłej jesieni w niemieckim ośrodku badawczym znajdującym się w okolicy Hanoweru. Realizacja prób zajęła tydzień, a w trakcie wykonywania pomiarów warunki pogodowe były odpowiednie dla letnich produktów i stabilne.
Uzyskane wyniki nie są oczywiste, a w przypadku niektórych produktów mogą wręcz zaskakiwać.
Aparatura pomiarowa rejestruje drogę hamowania samochodu jadącego po mokrym asfalcie. Wynik to średnia z siedmiu prób po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Połączenie auta z szyną zapewnia powtarzalność toru jazdy.
Wygrywa Uniroyal tuż przed Semperitem. Na uwagę zasługuje bardzo dobry rezultat Dębicy. Firestone i Apollo uzyskują przyzwoity wynik. Kolejne trzy opony na przeciętnym poziomie. Wynik Double Coin jest nie do zaakceptowania.
Samochód przejeżdża z coraz wyższą prędkością przez kałużę zlokalizowaną na zakręcie. Sprzęt pomiarowy znajdujący się wewnątrz auta rejestruje przeciążenie boczne. Im wyższy wynik, tym opona bardziej odporna na aquaplaning.
Opony Uniroyal, Firestone, Dębica i Semperit uzyskują wyniki na bardzo dobrym poziomie. Produkty Apollo, Imperial i Kumho wypadają przyzwoicie. Rezultat Tomketa jest przeciętny, ale akceptowalny. Opony Double Coin wypadają poniżej oczekiwań.
Sprzęt pomiarowy rejestruje prędkość, przy której poślizg koła jadącego po poduszce wodnej o głębokości 9 mm przekroczy 15 procent.
Najbardziej odporne na utratę kontaktu z asfaltem okazują się opony Uniroyal. Dobrze wypadają też Firestone, Semperit i Dębica. Wynik Double Coin jest nie do zaakceptowania.
Kierowca pokonuje w jak najszybszym tempie mokry okrąg o średnicy 57,5 m. Aparatura rejestruje przeciążenie panujące w samochodzie.
Próbę wygrywa Kumho przed oponami Firestone. Kolejny raz na podium staje Dębica, co potwierdza jej dobre właściwości na mokro. Ponownie od stawki odstaje Double Coin.
Kierowca testowy o doświadczeniu sportowym jadąc na granicy przyczepności, pokonuje jak najszybciej mokry tor o długości 1823 m. Wynik to średnia z trzech okrążeń pomiarowych. Próba kompleksowo ocenia właściwości opon na mokro.
Kolejna konkurencja, w której zwycięża Uniroyal, a wysokie miejsce zajmuje Dębica. Dobry rezultat uzyskują też Semperit i Firestone. Imperial i Apollo radzą sobie nieźle, a wyniki Kumho i Tomketa są do zaakceptowania. Double Coin kompletnie sobie nie radzi.
Kierowca hamuje awaryjnie na suchym torze asfaltowym. Aparatura GPS mierzy dystans potrzebny do zatrzymania auta z prędkości 100 km/h. Próby wykonywane są na certyfikowanym torze o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni.
Firestone, Kumho, Uniroyal i Dębica uzyskują bardzo dobre rezultaty. Semperit i Tomket wypadają przyzwoicie. Pozostałe opony nieco słabiej, ale nawet wynik zajmujących ostatnie miejsce opon Double Coin jest na akceptowalnym poziomie. Wszystkie produkty zdają egzamin.
Podczas sportowej jazdy po suchym torze kierowca w subiektywny sposób ocenia parametry, takie jak m.in. stabilność auta czy reakcja na gwałtowne ruchy kierownicą.
Najpewniej prowadzą się Tomket, Semperit, Kumho i Dębica. Pozostałe opony wypadają gorzej, ale zaliczają próbę.
Kierowca pokonuje w sportowym stylu suchy tor o długości 1650 m. Rejestrowany jest czas przejazdu każdego okrążenia, a wynik to średnia z trzech prób. Konkurencja odwzorowuje sportowy charakter opon.
Próbę wygrywa Kumho przed oponami Firestone oraz Tomket. Trzeci czas uzyskują Semperit i Dębica, a pozostałe opony radzą sobie niewiele gorzej. Różnica pomiędzy najszybszą a najwolniejszą oponą to niecałe 1,5 s.
Samochód przejeżdża przez certyfikowane stanowisko do badania głośności z wyłączonym silnikiem. Mikrofony rejestrują poziom hałasu emitowany przez opony na zewnątrz auta. Takie samo badanie wykonuje się na potrzeby etykietowania ogumienia.
Jedyna konkurencja testowa, którą wygrywa opona Double Coin. Po raz kolejny bardzo dobrze spisuje się Dębica. Semperit, Apollo, Uniroyal i Imperial są nieco głośniejsze. Tomket i Kumho na przeciętnym poziomie. Od stawki odstaje opona Firestone, która jest najgłośniejsza.
Bezwymiarowy współczynnik wyznaczany jest na laboratoryjnym stanowisku bębnowym. Parametr mówi, ile energii tracone jest podczas jazdy na styku opony z asfaltem.
Najekonomiczniejszą oponą w zestawieniu okazuje się Firestone. Wynik na dobrym poziomie uzyskuje też Semperit. Pozostałe opony prezentują się nieco gorzej.
Wyniki testu opon | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Producent |
Uniroyal | Semperit | Dębica | Firestone | Kumho | Apollo | Tomket | Imperial | Double Coin | ||||||||||
Model | RainSport 5 | Speed-Life 3 | Presto HP2 | Roadhawk | Ecsta HS 52 | Alnac 4G | Sport | Ecodriver 5 | DC 99 | ||||||||||
Informacje o oponie | |||||||||||||||||||
Segment rynku | średni | średni | budżetowy | średni | średni | budżetowy | budżetowy | budżetowy | budżetowy | ||||||||||
Kraj produkcji | Niemcy | Portugalia | Słowenia | Polska | Chiny | Indie | Chiny | Chiny | Chiny | ||||||||||
Data produkcji | 9. tydz. 2022 r. |
28. tydz. 2022 r. | 19. tydz. 2022 r. | 20. tydz. 2022 r. | 8. tydz. 2022 r. |
10. tydz. 2022 r. | 17. tydz. 2022 r. | 1. tydz. 2022 r. |
5. tydz. 2022 r. |
||||||||||
Sztywność nowej | 69 Shore | 69 Shore | 67 Shore | 72 Shore | 69 Shore | 71 Shore | 66 Shore | 68 Shore | 67 Shore | ||||||||||
Sztywność po teście | 65 Shore | 65 Shore | 65 Shore | 68 Shore | 67 Shore | 67 Shore | 63 Shore | 67 Shore | 66 Shore | ||||||||||
Cena 1 sztuki | 298,00 zł | 341,00 zł | 254,00 zł | 292,00 zł | 301,00 zł | 335,00 zł | 311,00 zł | 199,00 zł | 271,00 zł | ||||||||||
Wyniki na mokrym | |||||||||||||||||||
Próba | Ocena | Uniroyal | Semprerit | Dębica | Firestone | Kumho | Apollo | Tomket | Imperial | Double Coin | |||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 30 | 56,3 m | 30,0 | 56,7 m | 29,8 | 59,4 m | 28,3 | 62,8 m | 26,5 | 67,1 m | 24,2 | 62,8 m | 26,5 | 66,2 m | 24,7 | 67,7 m | 23,9 | 82,2 m | 16,1 |
Aquaplaning wzdłużny | 20 | 82,1 km/h | 20,0 | 77,9 km/h | 19,0 | 77,5 km/h | 18,9 | 79,6 km/h | 19,4 | 74,7 km/h | 18,2 | 75,6 km/h | 18,4 | 72,3 km/h | 17,6 | 75,1 km/h | 18,3 | 67,6 km/h | 16,5 |
Aquaplaning poprzeczny | 5 | 3,61 m/s2 | 5,0 | 3,42 m/s2 | 4,7 | 3,45 m/s2 | 4,8 | 3,53 m/s2 | 4,9 | 2,98 m/s2 | 4,1 | 3,15 m/s2 | 4,4 | 2,73 m/s2 | 3,8 | 2,99 m/s2 | 4,1 | 2,45 m/s2 | 3,4 |
Jazda po okręgu | 10 | 0,773 g | 9,4 | 0,790 g | 9,6 | 0,816 g | 9,9 | 0,821 g | 10,0 | 0,823 g | 10,0 | 0,792 g | 9,6 | 0,803 g | 9,8 | 0,762 g | 9,3 | 0,662 g | 8,0 |
Jazda na czas | 35 | 84,8 s | 35,0 | 85,7 s | 34,7 | 85,1 s | 34,9 | 86,4 s | 34,3 | 88,8 s | 33,4 | 87,9 s | 33,7 | 89,6 s | 33,0 | 87,2 s | 34,0 | 95,9 s | 30,4 |
Suma na mokrym | 100 | 99,4 | 97,8 | 96,8 | 95,1 | 89,9 | 92,6 | 88,9 | 89,6 | 74,4 | |||||||||
Wyniki na suchym | |||||||||||||||||||
Próba | Ocena | Uniroyal | Semprerit | Dębica | Firestone | Kumho | Apollo | Tomket | Imperial | Double Coin | |||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 38,4 m | 39,4 | 39,4 m | 38,3 | 38,7 m | 39,0 | 37,8 m | 40,0 | 38,3 m | 39,5 | 40,6 m | 36,9 | 39,8 m | 37,9 | 41,7 m | 35,8 | 42,0 m | 35,5 |
Jazda na czas | 35 | 57,0 s | 34,5 | 56,7 s | 34,7 | 56,7 s | 34,7 | 56,3 s | 34,9 | 56,2 s | 35,0 | 57,4 s | 34,3 | 56,3 s | 34,9 | 57,2 s | 34,4 | 57,6 s | 34,1 |
Własności jezdne | 10 | 6,063 pkt | 9,2 | 6,500 pkt | 9,9 | 6,438 pkt | 9,8 | 6,313 pkt | 9,6 | 6,500 pkt | 9,9 | 5,938 pkt | 9,0 | 6,563 pkt | 10,0 | 5,938 pkt | 9,0 | 5,688 pkt | 8,7 |
Komfort | 5 | 6,375 | 5,0 | 6,375 | 5,0 | 6 | 4,7 | 5,5 | 4,3 | 5,875 | 4,6 | 6 | 4,7 | 5,5 | 4,3 | 5,5 | 4,3 | 5,5 | 4,3 |
Hałas przy 50 km/h | 5 | 64,6 dB | 4,9 | 64,4 dB | 5,0 | 64,2 dB | 5,0 | 66,7 dB | 4,8 | 65,2 dB | 4,9 | 64,5 dB | 5,0 | 65,2 dB | 4,9 | 64,8 dB | 4,9 | 63,8 dB | 5,0 |
Suma na suchym | 95 | 93,0 | 92,9 | 93,2 | 93,6 | 93,9 | 89,9 | 92,0 | 88,4 | 87,6 | |||||||||
Opory toczenia | 5 | 0,845 | 4,6 | 0,809 | 4,8 | 0,833 | 4,7 | 0,782 | 5,0 | 0,828 | 4,7 | 0,837 | 4,7 | 0,829 | 4,7 | 0,855 | 4,6 | 0,888 | 4,4 |
Ogólna suma punktów | |||||||||||||||||||
Producent | maks. | Uniroyal |
Semperit |
Dębica |
Firestone |
Kumho |
Apollo |
Tomket |
Imperial |
Double Coin |
|||||||||
Suma punktów | 200 | 197,0 | 195,5 | 194,7 | 193,7 | 188,5 | 187,2 | 185,6 | 182,6 | 166,4 | |||||||||
Klasyfikacja | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Uniroyal RainSport 5 zwycięża test dzięki doskonałym właściwościom na mokrej nawierzchni. W tych warunkach opona jest bezkonkurencyjna – wygrywa cztery z pięciu konkurencji. Na suchym asfalcie także radzi sobie bardzo dobrze, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa. Zaletami Uniroyala są też bardzo dobry komfort mechaniczny i akustyczny oraz niewygórowana cena.
Semperit Speed-Life 3 uzyskuje drugi rezultat punktowy dzięki dobremu zbilansowaniu. Wygrywa zaledwie jedną konkurencję testową – ex aequo z Uniroyalem zdobywa najwięcej punktów w próbie komfortu – ale w pozostałych zajmuje wysokie lokaty. Dodatkową zaletą Semperita jest niski współczynnik oporów toczenia, zaś największą wadą – wysoka cena zakupu.
Trzecie miejsce Dębicy Presto HP2 to niewątpliwy sukces polskiej opony. Doskonale znany kierowcom produkt zdobywa wysokie noty punktowe we wszystkich konkurencjach testowych. Przekłada się to na bardzo dobre właściwości jezdne i wysoki poziom bezpieczeństwa na suchym i mokrym asfalcie. Ponadto na uwagę zasługuje atrakcyjna cena polskiej opony.
Czwarte miejsce w zestawieniu zajmuje Firestone Roadhawk, tracąc zaledwie 0,9 punktu do Dębicy. Na uwagę zasługują najniższe ze stawki opory toczenia oraz wysoki poziom przyczepności bocznej na mokrej nawierzchni i odporność na aquaplaning. Firestone wygrywa przy tym konkurencję hamowania na suchym asfalcie. Opona jest dostępna w cenie podobnej do Uniroyala.
Kumho Ecsta HS 52 kończy test nieco poniżej oczekiwań. Wygrywa wprawdzie rywalizację na suchej nawierzchni, gdzie okazuje się najszybsza na torze, jednak na mokrym asfalcie jest niestabilna. Z jednej strony zwycięża próbę jazdy po mokrym okręgu, ale traci punkty w pozostałych konkurencjach na mokro. Za wyborem Kumho nie przemawia też dosyć wysoka cena zakupu.
Apollo Alnac 4G to przykład opony o przeciętnych właściwościach. Nie wyróżnia się wybitnymi osiągami ani nie przegrywa żadnej konkurencji testowej. Jest dość dobrze zbilansowana. Wygrywa z Kumho rywalizację na mokrej nawierzchni, a traci na sucho. Największą wadą indyjskiej opony jest nieatrakcyjna cena – okazuje się, że więcej trzeba zapłacić tylko za Semperita.
Tomket Sport nie błyszczy osiągami, zwłaszcza na mokrym asfalcie, gdzie uzyskuje kiepskie rezultaty. Nie można jednak powiedzieć, by był w tych warunkach niebezpieczny. Na sucho radzi sobie znaczniej lepiej, wygrywając nawet w konkurencji własności jezdnych i uzyskując drugi czas przejazdu toru. Podobnie jak Apollo Tomket nie zachęca do zakupu wysoką ceną.
Przedostatnie miejsce zajmuje najtańsza opona w tegorocznym zestawieniu – Imperial Ecodriver5. Zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni wytwarzany w Chinach produkt uzyskuje kiepskie rezultaty. Pomimo to Imperial zapewnia minimalny wymagany poziom bezpieczeństwa. Jego poszczególne rezultaty są do zaakceptowania jedynie w przypadku zachowawczej jazdy.
Ostatnie miejsce w teście przypadło ogumieniu Double Coin DC 99. Opona odniosła tylko jeden sukces – okazała się najcichszą w zestawieniu. Poza tym przegrała wszystkie konkurencje określające bezpieczeństwo jazdy, uzyskując w nich rezultaty poniżej poziomu akceptowalności. Na suchym asfalcie chiński produkt uzyskuje słaby wynik, a na mokrej drodze jest niebezpieczny.
Badania do tegorocznego testu wykonaliśmy w ośrodku testowym zlokalizowanym w Dolnej Saksonii w Niemczech. Próby przeprowadziliśmy jesienią ubiegłego roku przy stabilnej pogodzie. Do badań użyliśmy Volkswagena Golfa oraz Skody Octavii.
Wszystkie próby przeprowadziliśmy na certyfikowanych stanowiskach pomiarowych o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni.
Do badań drogi hamowania użyliśmy bardzo precyzyjnego sprzętu GPS umożliwiającego wykonywanie pomiarów z dokładnością do 1 cm. W próbach hamowania na mokrej nawierzchni oraz aquaplaningu wzdłużnego wykorzystaliśmy samochód wyposażony w ramię umożliwiające połączenie go z szyną przytwierdzoną do podłoża. Dzięki temu wszystkie przejazdy odbywały się po tym samym prostolinijnym torze. Wszystkie opony zamontowane były na jednakowych felgach stalowych.
Test zwycięża najnowszy letni model Uniroyala. Co ciekawe, zwycięskie opony można kupić poniżej 300 zł za sztukę. Zajmujący drugie miejsce Semperit nie ma już tak atrakcyjnej ceny. Za to plasująca się na najniższym stopniu podium Dębica ma najlepszy stosunek jakości do ceny. Czwarta lokata przypada oponom Firestone, które prezentują dobry poziom. Zdecydowanie odradzamy kupno ogumienia Double Coin, które na mokrej drodze może być niebezpieczne.