W tegorocznym teście poza dziewięcioma oponami letnimi o sportowym charakterze sprawdziliśmy też właściwości ogumienia wielosezonowego o dopuszczalnej prędkości do 300 km/h. Jak opona całoroczna wypadła na tle rywali i które modele najlepiej się sprawdziły w wymagających próbach na suchej i mokrej nawierzchni?
Lato, słońce, szybkie okrążenie toru – może być coś lepszego? Opony UHP w testowanym rozmiarze 235/35 ZR19 Y pasują co prawda także do samochodów rodzinnych, takich jak VW Passat czy Subaru Legacy, są jednak szczególnie popularne w klasie kompaktowej, zwykle w konfiguracji z wysoką mocą i sztywnym zawieszeniem.
Tak jak w przypadku naszego auta testowego – Forda Focusa ST. I choć przyjemność z jazdy takim autem o mocy 280 KM może być oszałamiająca, to tym razem w centrum uwagi znalazły się opony, na których się ono toczy.
W tegorocznym teście sprawdziliśmy 10 opon o sportowym charakterze w popularnym rozmiarze 235/35 R19. Poza dziewięcioma oponami letnimi w zestawieniu uwzględniliśmy także jeden model wielosezonowy. Jak Michelin CrossClimate 2 spisał się w wymagających próbach testowych w porównaniu z letnimi konkurentami?
Poza od samego debiutu odnoszącą ogromny sukces Bridgestone Potenza Sport oraz mającą już od dłuższego czasu ugruntowaną pozycję w segmencie opon sportowych Pirelli P Zero do naszego testu wybraliśmy również nowości od Continentala, Goodyeara i Michelina. To jednak dość drogie produkty. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, czy dobrą alternatywą będą gumy UHP od Giti, Falkena, Kumho oraz Nexena.
Ponieważ obecnie dużą popularnością cieszy się ogumienie całoroczne, do testu dołączyliśmy Michelina CrossClimate 2 – jednego z najnowszych przedstawicieli tego gatunku. Ten uniwersalny produkt dopuszczono do jazdy z prędkością do 300 km/h, jesteśmy więc bardzo ciekawi jego dynamicznych właściwości.
Chcemy sprawdzić, jak dużych kompromisów wymaga tego typu ogumienie. Wielosezonowego Michelina nie ujęliśmy jednak w rankingu końcowym, bo aby porównanie wypadło sprawiedliwie, trzeba by sprawdzić letnie opony także na śniegu, gdzie oczywiście poniosłyby sromotną porażkę.
Skoncentrujmy się więc na letnim ogumieniu i na początek wypróbujmy jego właściwości na suchym asfalcie. Dziesięć opisywanych produktów ujawniło niezwykle wysoką skuteczność już w testach wytracania prędkości ze 100 km/h: między zapewniającym najkrótszą drogę hamowania Continentalem (31,6 m) a zatrzymującą się najpóźniej Giti (35,4 m) nie ma nawet 4 m różnicy.
Opona całoroczna, która ze względu na swoją konstrukcję ma miększy bieżnik i bardziej elastyczną mieszankę, trzyma się zaskakująco blisko konkurentów. Zachowuje też niewielki dystans do wyspecjalizowanych rywali w testach z zakresu dynamiki, a w slalomie zajmuje nawet pozycję pomiędzy letnimi oponami. Jednocześnie przekonuje przewidywalnymi właściwościami jezdnymi, ale nie zapewnia takiej przyczepności i precyzji jak pozostali konkurenci. Oferuje bardzo dobry komfort jazdy i toczy się tylko nieznacznie głośniej. Nadaje natomiast ton w konkurencji oporów toczenia, deklasując konkurencję. Spośród produktów przeznaczonych na lato do oszczędzania paliwa najbardziej przyczynia się Giti.
Continentalowi, Goodyearowi i Michelinowi Pilot Sport 5 udało się pogodzić niskie opory toczenia z optymalną przyczepnością. W próbach na suchym asfalcie nowe ogumienie Continentala wyprzedza Goodyeara, Bridgestone’a, Falkena, Michelina i Pirelli, jednak produkty te dzieli maksymalnie siedem punktów. Na czele reszty zawodników plasuje się Nexen, za nim całoroczna opona Michelin, Giti i Kumho. W drugiej grupie różnice sięgają maksymalnie dziewięciu punktów.
W końcu latem nie zawsze jest słonecznie. Testy hamowania i manewry powtarzamy więc na stale nawadnianym torze, w identycznych warunkach dla każdej z opon. Jaskrawozielonego Forda przeprawiamy także przez stanowiska do badania aquaplaningu, aby sprawdzić, które ogumienie poradzi sobie z dużą ilością wody, a które przedwcześnie uniesie się na jej powierzchni, tracąc przyczepność z asfaltem. Lepiej, żeby wydarzyło się to na zamkniętym torze niż kierowcom na drodze publicznej.
Podczas jazdy po pokrytym wodą okręgu sprawdzamy też zrównoważenie i trzymanie boczne. Po kilku godzinach za kierownicą jedno jest pewne: Bridgestone nie ma sobie równych na mokrej nawierzchni! Nie ujawnia prawie żadnych słabości i zdobywa 141 ze 150 możliwych punktów. W testach hamowania musi jednak podzielić miejsce na szczycie podium z Continentalem, który zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na takim samym dystansie – 38,1 m. Obie opony w próbach na mokrym torze umocniły swoje pozycje i ostatecznie zwyciężyły, zdobywając po tyle samo punktów w końcowej klasyfikacji punktowej.
Drugie miejsce w teście również przyznajemy ex aequo dwóm produktom – ogumieniu Goodyear i Pirelli. Ta druga opona zdobywa nieco więcej punktów w testach przeprowadzonych na mokrej nawierzchni, ponieważ nawet w niekorzystnych warunkach wykazuje precyzję, zwinność i sportowe właściwości jezdne. Z kolei Goodyear jest trochę mniej dynamiczny w deszczu, ale rekompensuje to wynikami na suchym asfalcie.
A jakby w czołówce nie było jeszcze wystarczająco tłoczno, po próbach na mokrym torze Michelin Pilot Sport 5 przesuwa się na trzecie miejsce – z różnicą zaledwie jednego punktu. Co ciekawe, opona zdobywa niemal tyle samo punktów w próbach na mokrej, co na suchej nawierzchni i tym samym zapewnia wyjątkowo zrównoważone właściwości.
Falken w próbach na mokrym torze odstaje co prawda od czołówki, ale i tak spisuje się dobrze i zasługuje na naszą rekomendację. Oferuje poza tym najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. Konkurenci z segmentu środkowego wymagają większych kompromisów. Dla przykładu w miejscu, w którym samochód wyposażony w opony Bridgestone czy Continental zatrzymał się na mokrym asfalcie, ten sam pojazd na oponach Giti jechał jeszcze z prędkością 40 km/h. Dwa koreańskie produkty, Kumho i Nexen, osiągają przyzwoite wyniki, lecz niczym się nie wyróżniają.
A jak w teście radzi sobie dobrej klasy opona całoroczna? Na mokrej nawierzchni pozostaje wyraźnie w tyle. Jej wzór bieżnika w kształcie litery V zapewnia co prawda przyczepność na śniegu, ale ogranicza odprowadzanie wody, co skutkuje wyższym ryzykiem pojawienia się aquaplaningu.
Nie udał się też kompromis między elastyczną, odporną na zimno mieszanką i niezbędną do zapewniania stabilności podczas poruszania się z dużą prędkością sztywnością bieżnika a niskimi oporami toczenia. Opona całoroczna nie jest więc w stanie konkurować z produktami letnimi na mokrym asfalcie.
OPONA | maks. l. pkt | CONTINENTAL | BRIDGESTONE | GOODYEAR | PIRELLI | MICHELIN | FALKEN | NEXEN | KUMHO | GITI | MICHELIN | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TESTY NA MOKRYM | |||||||||||||||||||||
Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | Wynik | Punkty | ||
Aquaplaning wzdłużny | 25 | 79,4 km/h | 21 | 80,3 km/h | 22 | 79,3 km/h | 20 | 79,3 km/h | 20 | 77,1 km/h | 18 | 78,8 km/h | 20 | 80,9 km/h | 22 | 79,8 km/h | 21 | 83,3 km/h | 25 | 75,9 km/h | 17 |
Aquaplaning poprzeczny | 10 | – | 5 | – | 7 | – | 6 | – | 4 | – | 4 | – | 6 | – | 7 | – | 5 | – | 10 | – | 1 |
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 38,1 m | 40 | 38,1 m | 40 | 40,6 m | 31 | 39,6 m | 35 | 39,9 m | 34 | 40,1 m | 33 | 43,8 m | 21 | 42,0 m | 27 | 46,6 m | 12 | 47,2 m | 10 |
Bezpieczeństwo | 45 | – | 37 | – | 44 | – | 38 | – | 40 | – | 40 | – | 26 | – | 25 | – | 23 | – | 21 | – | 22 |
Jazda na czas (1,7 km) | 20 | 1:09,2 min | 16 | 1:06,5 min | 20 | 1:08,4 min | 17 | 1:06,7 min | 19 | 1:07,9 min | 18 | 1:08,9 min | 16 | 1:09,2 min | 16 | 1:08,8 min | 16 | 1:10,4 min | 14 | 1:11,9 min | 12 |
Jazda po okręgu (średnica 80 m) | 10 | 13,45 s | 10 | 13,72 s | 8 | 13,67 s | 9 | 13,41 s | 10 | 13,52 s | 10 | 13,63 s | 9 | 13,95 s | 7 | 13,91 s | 8 | 14,41 s | 5 | 14,58 s | 5 |
Punkty – mokro | 150 | 129 p | 141 punktów | 121 punktów | 128 punktów | 124 punkty | 110 punktów | 98 punktów | 100 punktów | 87 punktów | 67 punktów | ||||||||||
TESTY NA SUCHYM | |||||||||||||||||||||
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 31,6 m | 40 | 32,6 m | 36 | 33,0 m | 34 | 32,7 m | 35 | 32,5 m | 36 | 32,5 m | 36 | 33,8 m | 31 | 33,4 m | 32 | 35,4 m | 25 | 35,7 m | 24 |
Bezpieczeństwo | 30 | – | 28 | – | 30 | – | 27 | – | 29 | – | 26 | – | 25 | – | 19 | – | 18 | – | 17 | – | 15 |
Jazda na czas (3,3 km) | 20 | 1:38,5 min | 20 | 1:38,4 min | 20 | 1:39,1 min | 19 | 1:40,1 min | 18 | 1:40,1 min | 18 | 1:39,4 min | 19 | 1:41,0 min | 17 | 1:40,8 min | 17 | 1:41,1 min | 17 | 1:42,6 min | 16 |
Komfort | 10 | – | 7 | – | 8 | – | 9 | – | 8 | – | 8 | – | 7 | – | 8 | – | 7 | – | 7 | – | 9 |
Opory toczenia | 25 | 8,26 kg/t | 17 | 9,47 kg/t | 8 | 8,39 kg/t | 16 | 9,46 kg/t | 8 | 8,37 kg/t | 16 | 8,48 kg/t | 15 | 8,81 kg/t | 13 | 9,29 kg/t | 10 | 8,12 kg/t | 18 | 7,20 kg/t | 25 |
Slalom (słupki co 18 m) | 15 | 64,6 km/h | 14 | 65,7 km/h | 14 | 63,2 km/h | 12 | 67,0 km/h | 15 | 64,9 km/h | 14 | 64,4 km/h | 13 | 61,9 km/h | 11 | 58,7 km/h | 9 | 60,8 km/h | 10 | 59,3 km/h | 9 |
Głośność przy 80 km/h | 10 | 69 dB(A) | 8 | 71 dB(A) | 6 | 67 dB(A) | 10 | 70 dB(A) | 7 | 72 dB(A) | 5 | 69 dB(A) | 8 | 68 dB(A) | 9 | 71 dB(A) | 6 | 69 dB(A) | 8 | 70 dB(A) | 7 |
Punkty – sucho | 150 | 134 punkty | 122 punkty | 127 punktów | 120 punktów | 123 punkty | 123 punkty | 108 punktów | 99 punktów | 102 punkty | 105 punktów | ||||||||||
SUMA PUNKTÓW | 300 | 263 punkty | 263 punkty | 248 punktów | 248 punktów | 247 punktów | 233 punkty | 206 punktów | 199 punktów | 189 punktów | 172 punkty | ||||||||||
MIEJSCE | 1 | 1 | 3 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | - |
Nowa sportowa opona Continental zapewnia dobrą ochronę przed aquaplaningiem i wyróżnia się wysoką przyczepnością na zakrętach. Wraz z ogumieniem Bridgestone ustanawia najkrótszą drogę hamowania (38,1). Na zakrętach jest podsterowna.
Doskonałe wyniki: najkrótsza droga hamowania, bardzo wysokie bezpieczeństwo jazdy, błyskawiczny czas okrążenia, a do tego niskie opory toczenia. Continental udowadnia, że potrafi doskonale połączyć sportowy charakter i bezpieczeństwo.
Nowa opona Continental SportContact7 zwycięża dzięki zrównoważonym właściwościom i udanemu kompromisowi między sportowym charakterem a wydajnością. Jest bezpieczna na mokrej nawierzchni i ma niskie opory toczenia.
Bridgestone pokazuje, jak wysoką przyczepność, dynamikę i bezpieczeństwo opona może zapewniać na mokrym torze. Błyszczy najlepszymi wynikami w testach hamowania i doskonale się prowadzi. Przewidywalnie reaguje na zmiany obciążenia.
Znakomite właściwości jezdne pozwalają oponie Bridgestone osiągnąć jeszcze krótszy czas okrążenia toru niż uzyskał Continental. Potenza Sport generuje jednak najwyższe opory toczenia, co przekłada się na większe zużycie paliwa.
Bridgestone Potenza Sport jest znakomita na mokrej nawierzchni i równie doskonale spisuje się na suchym torze. W porównaniu ze zdobywającym tyle samo punktów Continentalem generuje jednak wyższe opory toczenia, co obecnie uznawane jest za sporą wadę.
Oponę Goodyear na mokrej nawierzchni charakteryzują przewidywalne reakcje i wysoki poziom przyczepności. Nawet na granicy poślizgu dobrze reaguje na ruchy kierownicy. Oferuje jednak mniejszą precyzję niż ogumienie Bridgestone, Michelin czy Pirelli.
Goodyear też zachowuje bardzo wysoką przyczepność i jest jedną z najszybszych opon na torze. Błyszczy stabilnością, jednak w porównaniu z czołówką reaguje z minimalnym opóźnieniem. Zapewnia najwyższy komfort – toczy się płynnie i cicho.
Trzecie miejsce zdobywa szósta generacja opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric. To najbardziej uniwersalne ogumienie, które sprawnie łączy dynamikę z imponującym komfortem. Nie jest to opona wyścigowa, ale wykazuje się wysokim zrównoważeniem.
Precyzyjne reakcje na skręt oraz wysoka przewidywalność i neutralne prowadzenie sprawiają, że Pirelli zapewnia radość z jazdy w deszczu. Najkrótszy czas okrążenia to dowód na wysoką przyczepność. Opona ma przeciętną odporność na aquaplaning poprzeczny.
Dzięki wyjątkowej precyzji prowadzenia, dobrej przewidywalności i neutralności zdecydowanie najzwinniejsza i najszybsza opona w slalomie. Ujawnia delikatną tendencję do podsterowności. Ograniczają ją jednak wysokie opory toczenia.
Opona Pirelli P Zero, tym razem w wersji PZ4 S.C., wysuwa się na prowadzenie dzięki wysokiemu poziomowi dynamiki i doskonałym właściwościom jezdnym. Zajmuje trzecie miejsce ex aequo z Goodyearem i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Michelin Pilot Sport 5 ma również ograniczoną odporność na zjawisko aquaplaningu. Poza tym wykazuje się jednak wyjątkową przyczepnością i łatwymi do kontrolowania reakcjami. W deszczu nie jest najszybsza, ale zawsze pozostaje stabilna.
Nowa opona Michelin, jak przystało na tę markę, osiąga dobre wyniki na suchym asfalcie. Skutecznie hamuje i jest bezproblemowa w prowadzeniu. Oferuje komfort na poziomie Goodyeara. Na pochwałę zasługują niskie opory toczenia.
Michelin Pilot Sport 5 do miejsca na podium zabrakło tylko jednego punktu. Gorzej od czołówki wypadła w testach odporności na aquaplaning. Do jej zalet należą niskie opory toczenia, a do wad – wysoka cena.
Opona Falken Azenis FK520 nieco odstaje od produktów premium, ale nie ujawnia poważnych słabości: jest stabilna, oferuje dobrą przyczepność i wykazuje nieduże reakcje na zmiany obciążenia. Podczas jazdy po torze ma tendencję do podsterowności.
Ford Focus ST na oponach Falken szybko i precyzyjnie pokonywał slalom i wykazywał się przyjemną neutralnością. Opony podobnie sprawdziły się na torze, który kierowcy udało się okrążyć w czasie zbliżonym do czołówki: Bridgestone, Conti i Goodyeara.
Falken Azenis FK520 oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny. Choć nie jest to najnowszy produkt, to pod względem właściwości nie odbiega zbytnio od czołówki i bez problemu radzi sobie także na mokrej nawierzchni.
Nexen jest bardziej komfortowy niż sportowy. Koreański produkt co prawda wydajnie odprowadza wodę i zapewnia akceptowalną drogę hamowania, ma jednak wyraźną tendencję do podsterowności i uzyskuje przeciętne czasy na torze.
Na przyczepnej nawierzchni Nexen chętnie i spontanicznie zmienia kierunek jazdy. Zachowuje jednak mniejszą przyczepność niż wyżej ocenione opony. Wpływa to na prędkość i zmniejsza rezerwy podczas szybkiego pokonywania zakrętów na torze.
Nexen N'Fera Sport SU2 niczym się szczególnie nie wyróżnia, ale osiąga przyzwoite wyniki i nie wykazuje większych słabości. To za mało na lepszą pozycję, lecz zważywszy na cenę, to dobry produkt, którego poziom jest do zaakceptowania.
Za Kumho przemawiają solidne wyniki w testach hamowania i odporność na aquaplaning, jak na oponę sportową ma ona jednak zbyt wyraźną tendencję do podsterowności. Dość duży kąt skrętu sprawia, że reaguje ze znacznym opóźnieniem.
Kumho zbiera mniej punktów, ponieważ w subiektywnej ocenie jest tylko w umiarkowanym stopniu przewidywalna i niezbyt dokładnie reaguje na nagłe zmiany kierunku. Na granicy przyczepności ma do tego tendencję do podsterowności.
Kumho Ecsta PS91 SC nie jest co prawda złą oponą, ale nie dorównuje obecnym standardom – trwają prace nad jej następcą. Najmocniejszym argumentem przemawiającym w tej chwili za tym ogumieniem jest jego niska cena.
Giti najlepiej radzi sobie w aquaplaningu, co zawdzięcza m.in. największej głębokości bieżnika. Na granicy przyczepności opona dość gwałtownie reaguje na zmiany obciążenia. Zapewnia słabe trzymanie boczne i kiepską przewidywalność.
Mimo wysokiej masy (10,5 kg) i zaklasyfikowania na etykiecie dopiero do klasy D Giti błyszczy w teście najlepszym współczynnikiem oporów toczenia. Niższa w porównaniu z konkurencją przyczepność przejawia się problemami z trakcją.
Najwyższa odporność na aquaplaning i niskie opory toczenia. Giti Sport S2 wymaga jednak kompromisów podczas poruszania się na mokrej nawierzchni. Po modernizacji ma zapewniać zdecydowanie wyższą przyczepność na mokro.
Michelin CrossClimate 2 ma zgodnie z etykietą o klasę niższą ocenę przyczepności na mokrej nawierzchni niż opisywane letnie ogumienie UHP. Jest co prawda łatwy w prowadzeniu i kontrolowaniu, ale zachowuje niższą przyczepność.
Opona całoroczna dorównuje na suchym asfalcie letniemu ogumieniu Giti, Kuhmo i Nexen. Jest co prawda wolniejsza na szybkich zakrętach, ale zawsze pozostaje stabilna i komfortowa. Pozostawia w tyle letnie opony w próbie oporów toczenia.
Michelin CrossClimate 2 zdobył w teście najmniej punktów. Porównywanie go z oponami letnimi nie byłoby jednak sprawiedliwe, dlatego wyłączyliśmy go z rankingu. Opona jest bardzo ekonomiczna i nadaje się do jazdy zimą!
Do testów wykorzystaliśmy zmodernizowanego pod koniec ubiegłego lata Forda Focusa ST, którego 2,3-litrowy, czterocylindrowy silnik dzięki turbosprężarce generuje aż 280 KM przy 5500 obr./min.
Jednostka napędowa w zakresie od 3000 do 4000 obr./min ma 420 Nm momentu obrotowego. Dysponujący napędem na przód pojazd w 5,7 s rozpędza się z 0 do 100 km/h i osiąga prędkość 250 km/h. Zużycie paliwa według WLTP to 8 l/100 km.
Wyniki testu dzielą stawkę na trzy grupy: Bridgestone i Continental wygrywają z taką samą liczbą punktów, za nimi również ex aequo plasują się Goodyear i Pirelli oraz zdobywająca tylko jeden punkt mniej opona Michelin Pilot Sport 5.
Wśród tańszych modeli wyróżnia się Falken, który oferuje najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. Za nim plasują się Nexen, Kumho i Giti.
Opona całoroczna nie jest w stanie konkurować z letnimi na mokrej nawierzchni, ale dobrze radzi sobie na sucho, a przy tym zachwyca komfortem i niskimi oporami toczenia. Bardziej nadaje się do pojazdów rodzinnych niż do sportowych kompaktów.