Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Czy stara „zimówka” jest bezpieczna latem?

Test w letnich warunkach: opona letnia kontra zimowa

Czy stara „zimówka” jest bezpieczna latem?

Test w letnich warunkach: opona letnia kontra zimowa

Czy stara „zimówka” jest bezpieczna latem?

Gdy opony zimowe nie nadają się już na następny sezon, wielu kierowców postanawia „dojeździć” je latem. Sprawdzamy, czy jazda na takim ogumieniu jest bezpieczna.

O tym, że wielu polskich kierowców jeździ na zimowych oponach latem, przekonaliśmy się niejednokrotnie, analizując ogumienie samochodów parkujących pod centrami handlowymi. Okazuje się, że nawet w lipcu czy sierpniu ponad 30 procent aut porusza się na zimowym ogumieniu.

Niektórzy właściciele samochodów, by oszczędzić czas i pieniądze poświęcane na sezonowe wymiany, traktują zimówki jako opony wielosezonowe. Inni, gdy podczas jesiennej wymiany dowiadują się od wulkanizatora, że montowane opony zimowe nadają się już tylko na jeden sezon, postanawiają nie zastępować ich wiosną letnimi, tylko „dojeździć” je latem.

Jakie bezpieczeństwo zapewnią „zimówki” latem

Postanowiliśmy sprawdzić, czy takie zużyte do głębokości bieżnika ok. 4 mm opony zimowe zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. W tym celu za 180 zł kupiliśmy na internetowej aukcji komplet dobrej klasy opon zimowych Nokian WR D3. Ogumienie nie było stare – miało 4 lata, a głębokość bieżnika wahała się w granicach 4,5-4,7 mm. Stan bieżnika był adekwatny do jego głębokości – można było znaleźć niewielkie ubytki i uszkodzenia, jednak był zużyty równo i nie nosił śladów wyząbkowania. Były to typowe opony, których większość kierowców nie założyłaby już na następną zimę.

Test opon w warunkach letnich

Zużyte zimówki zbadaliśmy na suchym i mokrym asfalcie podczas przygotowywania testu opon letnich. Wyniki porównaliśmy z rezultatami jednej z tańszych opon letnich – polskiej Dębicy Presto HP. Okazało się, że na suchym asfalcie używana opona zimowa była nieco gorsza od nowej letniej, ale jazda na niej nie zagrażała bezpieczeństwu. Za to próby na mokrej nawierzchni rozwiały wszelkie wątpliwości. Zużyta zimówka znacznie odbiegała parametrami od nowej letniej. W próbie awaryjnego hamowania i aquaplaningu poprzecznego była wręcz niebezpieczna.

Pomimo że „dojeżdżenie” zużytej opony zimowej pozwala zaoszczędzić na letnim ogumieniu, nie warto decydować się na takie rozwiązanie. Z punktu widzenia bezpieczeństwa lepiej kupić tanie, ale nowe opony letnie, np. Dębica.

Opony biorące udział w teście

Nowa opona letnia: Dębica Presto HP, bieżnik: 8,2 mm_MG_6022
Używana opona zimowa: Nokian WRD3, bieżnik: 4,6 mm_MG_6258

Wyniki prób na mokrym asfalcie

  • HAMOWANIE ZE 100 km/h

684X0057

Awaryjne zatrzymanie samochodu na mokrej nawierzchni to wymagająca próba. Zużyta opona zimowa wypada tu słabo. Auto zatrzymuje się ponad 20 metrów dalej niż na nowej Dębicy. To więcej niż długość TIR-a.

  • Droga hamowania ze 100 km/h
    nowa letnia: 55,6 m
    używana zimowa: 76,1 m
  • AQUAPLANING WZDŁUŻNY

684X0702

W tej próbie mierzona jest prędkość, przy jakiej poślizg opony jadącej na wprost przekracza 15 procent. Woda ma tu 9 mm głębokości. Nowa Dębica uzyskuje bardzo dobry wynik, a używany Nokian wypada dramatycznie.

  • Prędkość poślizgu opony
    nowa letnia: 79,2 km/h
    używana zimowa: 68,2 km/h
  • AQUAPLANING POPRZECZNY

684X0489

Badanie określa odporność opon na poślizg w zakręcie (warstwa wody ma tu 5 mm). Używana zimówka wypada bardzo słabo. Przy prędkości 78 km/h traci przyczepność. Na Dębicy można pojechać o 20 km/h szybciej.

  • Przyspieszenie boczne na mokrym zakręcie
    nowa letnia: 3,25 m/s2
    używana zimowa: 1,14 m/s2
  • PROWADZENIE

684X1065

Wyniki jazdy na czas po mokrym torze nie pozostawiają złudzeń. Używana zimowa ma o prawie 10 sekund gorszy czas od nowej letniej. Warto wiedzieć, że różnice pomiędzy oponami tej samej klasy wynoszą zwykle  2-3 sekundy.

  • Czas przejazdu toru o długości 1535 m
    nowa letnia: 69,0 s
    używana zimowa: 78,4 s
  • JAZDA PO OKRĘGU

684X0314

W tej próbie mierzone jest maksymalne przeciążenie boczne, jakie da się uzyskać podczas jazdy po asfaltowym okręgu o średnicy 57,5 metra pokrytym warstwą wody o głębokości 1 mm. Tu używana opona zimowa nie wypada źle, ponieważ przy tak cienkiej warstwie wody nawet 4 mm bieżnika wystarcza, by zachować przyczepność.

  • Przeciążenie w mokrym zakręcie
    nowa letnia: 0,795 g
    używana zimowa: 0,742 g

Wyniki prób na suchym asfalcie

  • HAMOWANIE ZE 100 km/h

684X0095

Podczas awaryjnego hamowania ze 100 km/h na suchej nawierzchni używana „zimówka” zatrzymuje się o 3,6 metra dalej. Taki wynik jest do zaakceptowania.

  • Droga hamowania ze 100 km/h
    nowa letnia: 37,4 m
    używana zimowa: 41,0 m
  • JAZDA NA CZAS

684X1294

Podczas jazdy na czas po suchym torze używana opona zimowa wypada nieco słabiej od nowej Dębicy, jednak parametry obu zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa.

  • Czas przejazdu toru o długości 2913 m
    nowa letnia: 92,2 s
    używana zimowa: 93,6 s
  • KOMFORT

684X1329

Używana opona zimowa jest głośniejsza i przenosi więcej wibracji do kabiny. Nowa Dębica znacznie lepiej tłumi poprzeczne pęknięcia i nierówności asfaltu.

  • Komfort mechaniczny i akustyczny
    nowa letnia: 6,125 pkt
    używana zimowa: 5,500 pkt

Punktacja w teście

Przyjęty w testach opon sposób oceniania zakłada, że najlepsza spośród badanych opon w danej próbie uzyskuje maksymalną dostępną liczbę punktów. Pozostałe produkty otrzymują ich proporcjonalnie mniej. Uzyskanie najwyższej możliwej punktacji przez dany produkt nie oznacza przez to, że jest on absolutnie doskonały, a jedynie, że we wszystkich próbach pokonał przeciwników. Z taką sytuacją mamy do czynienia właśnie tutaj.

Rodzaj opony   Nowa letnia Używana zimowa
Producent i model maks. l. punktów Dębica Presto HP Nokian WR D3
PRÓBY NA MOKREJ NAWIERZCHNI
Hamowanie ze 100 km/h 40 40 22,3
Aquaplaning wzdłużny 20 20 17,2
Aquaplaning poprzeczny 20 20 7
Jazda na czas 20 20 17,3
Suma punktów na mokrym 100 100 63,8
PRÓBY NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
Hamowanie ze 100 km/h 50 50 44,8
Jazda na czas 20 20 19,7
Własności jezdne 20 20 17,3
Hałas przy 80 km/h 10 10 9,7
Suma punktów na suchym 100 100 91,5
ŁĄCZNA SUMA PUNKTÓW 200 200 155,3

PODSUMOWANIE

_MG_6350

Wyniki przeprowadzonego przez nas testu pokazują, że jazda na zużytej do 4 mm głębokości bieżnika oponie zimowej może być niebezpieczna. Na mokrej nawierzchni takie ogumienie nie zapewnia należytej przyczepności. Tylko na suchym asfalcie zużyte zimówki zachowują wymagany poziom bezpieczeństwa.

Czytaj także