W tegorocznym teście sprawdzamy właściwości dziewięciu opon letnich pasujących do małych SUV-ów oraz vanów. Które modele spisują się najlepiej na suchym i mokrym asfalcie?
Postanowiliśmy przebadać właściwości opon w rozmiarze 215/60 R17, który pasuje do wielu SUV-ów, a także vanów. Wybierając konkurentów, zwracaliśmy uwagę, aby nośność opon odpowiadała masie tego rodzaju pojazdów, dlatego szukaliśmy ogumienia z indeksem 96, umożliwiającym obciążenie każdej opony do 710 kg.
Okazało się, że katalogi sklepów internetowych w różny sposób klasyfikują ogumienie w takim rozmiarze. Niektóre opony, m.in. Bridgestone, Continental czy Michelin, sprzedawane są jako ogumienie do samochodów osobowych.
Z kolei produkty z oznaczeniem SUV, takie jak Goodyear, Kleber oraz Nokian, sklasyfikowane są w katalogach jako opony do aut terenowych. Osoby chcące kupić ogumienie do SUV-ów czy vanów powinny o tym pamiętać i w katalogach internetowych szukać zarówno w oponach osobowych, jak i terenowych.
Użytkownicy vanów, takich jak np. Fiat Scudo czy Renault Trafic, dodatkowo powinni sprawdzić, czy dopuszczalna masa całkowita ich samochodu nie wymaga stosowania opon do aut dostawczych – z oznaczeniem C.
Kiedy już skompletowaliśmy opony i dostarczyliśmy je do niemieckiego ośrodka badawczego, zostały one zamontowane na aluminiowe felgi i napompowane do ciśnienia zalecanego przez producenta samochodu testowego – Dacii Duster.
Badania przeprowadziliśmy jesienią 2021 r. przy słonecznej pogodzie i stabilnych, bezwietrznych warunkach. Próby wykonaliśmy na certyfikowanych stanowiskach pokrytych asfaltem o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. Za pomiary odpowiadali doświadczeni inżynierowie dysponujący bardzo dokładnym sprzętem pomiarowym. Jazdy testowe przeprowadzali kierowcy z wieloletnim doświadczeniem testowym oraz sportowym.
Po skompletowaniu wyników okazało się, że test zwyciężył Continental, potwierdzając tym samym wysoką jakość swoich produktów. Z niedużą stratą za zwycięzcą uplasowały się opony Michelin i Bridgestone. To także produkty oferujące bezpieczeństwo i właściwości jezdne z najwyższej półki. Dobrze zaprezentował się też Nokian – uzyskał lokatę tuż za produktami klasy premium. Wynik punktowy to niejedyny atut fińskiej opony – ma ona też atrakcyjną cenę.
Dedykowany do samochodów uterenowionych Kleber Dynaxer SUV uzyskał wynik nieco gorszy od Nokiana, ale okazał się bardziej energooszczędny. Odległe miejsce Yokohamy rozczarowuje – opona jest droga, a zapewnia jedynie przeciętne parametry.
Na końcu tabeli wyników znalazły się polskie opony – Dębica i Kormoran. Ta pierwsza uzyskała co prawda znacznie lepszy wynik od konkurenta, jednak jest ona jedynie o 2 zł na sztuce tańsza od oferującego wyższy poziom Nokiana. Z kolei kiepskie rezultaty nie przemawiają za zakupem Kormorana, nawet pomimo bardzo atrakcyjnej ceny i niskich oporów toczenia. Rezultaty uzyskane przez zajmującą ostatnie miejsce oponę na mokrej nawierzchni są nie do zaakceptowania.
Kierowca testowy hamuje rozpędzony samochód na torze pokrytym warstwą wody o głębokości 1 mm. Aparatura rejestruje dystans potrzebny do zatrzymania auta z prędkości 100 km/h. Test powtarzany jest siedmiokrotnie.
Continental deklasuje rywali. Michelin i Nokian uzyskują bardzo dobre wyniki. Bridgestone, Goodyear, Yokohama i Kleber wypadają nieźle. Dębica uzyskuje przeciętny rezultat, za to wynik Kormorana jest nie do zaakceptowania.
Samochód przejeżdża przez kałużę znajdującą się na zakręcie, a sprzęt pomiarowy rejestruje przeciążenie boczne. Głębokość wody to 5 mm. Próby rozpoczynane są przy prędkości 65 km/h, a za każdym przejazdem szybkość zwiększana jest o 5 km/h.
Konkurencję z bardzo dobrym wynikiem wygrywa Dębica. Zajmujące trzecią lokatę Goodyear i Kormoran także uzyskują rezultat na wysokim poziomie. Pozostałe opony – nawet ostatnia Yokohama – wypadają nieźle, zapewniając wymagane bezpieczeństwo.
Urządzenia pomiarowe rejestrują prędkość, przy której poślizg koła jadącego po poduszce wodnej o głębokości 9 mm przekracza 15 proc.
Konkurencję zwycięża Nokian przed Michelinem i Dębicą.Wyniki pozostałych opon są niezłe. Jedynie Yokohama nieco odstaje od konkurentów, ale nie jest niebezpieczna.
Sprzęt pomiarowy rejestruje przeciążenie boczne w samochodzie jadącym po mokrym okręgu o średnicy 57,5 m. Auto porusza się na granicy poślizgu.
Najlepszą przyczepność boczną ma Goodyear. Nokian, Yokohama, Michelin, Bridgestone i Continental wypadają przyzwoicie. Kormoran odstaje od stawki.
Kierowca o doświadczeniu sportowym pokonuje w jak najkrótszym czasie trzy okrążenia mokrego toru o długości 1823 m. Aparatura rejestruje czas przejazdu, a końcowy wynik to średnia z uzyskanych rezultatów.
Najsprawniejszy na mokrym torze okazuje się Continental. Bridgestone, Goodyear, Michelin i Nokian uzyskują bardzo dobre rezultaty. Wyniki Yokohamy, Klebera i Dębicy są przeciętne. Rezultat Kormorana jest nieakceptowalny.
Kierowca testowy hamuje awaryjnie na specjalnym fragmencie toru, a aparatura rejestruje dystans potrzebny na zatrzymanie auta ze 100 km/h. Pomiędzy próbami auto przejeżdża 1,5 km w celu schłodzenia hamulców.
Continental, Bridgestone i Michelin wyraźnie górują nad konkurencją. Wyniki pozostałych uczestników testu są nieco gorsze, ale ich poziom jest przyzwoity. Nawet ostatnia w zestawieniu Dębica zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.
Podczas sportowej jazdy po torze kierowca w subiektywny sposób ocenia parametry takie jak m.in. stabilność opon w zakręcie czy zachowanie na granicy przyczepności.
Najbardziej sportowy charakter mają opony Bridgestone i Continental. Wyniki Goodyeara i Michelina także są na wysokim poziomie. Pozostali konkurenci na przeciętnym poziomie.
Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1650 m. Sprzęt pomiarowy rejestruje czas każdego okrążenia. Wynik to średnia z trzech pomiarów. Próba odwzorowuje sportowy charakter ogumienia.
Najszybsze podczas sportowej jazdy okazują się Goodyear, Continental i Bridgestone. Czasy uzyskane przez pozostałe opony z zestawienia są na przyzwoitym poziomie. Wszystkie opony zdają egzamin.
Pomiary wykonywane są na certyfikowanych stanowiskach. W trakcie rejestracji hałasu auto przetacza się koło mikrofonów z wyłączonym silnikiem. Hałas zewnętrzny emitowany przez przejeżdżający samochód mierzymy przy miejskiej prędkości 50 km/h.
Najniższy hałas na zewnątrz jadącego samochodu emitują Goodyear i Yokohama. Bardzo dobre rezultaty uzyskują też Kleber i Michelin. Pozostałe opony wypadają przeciętnie, a ich głośność jest na umiarkowanym poziomie. Wszyscy konkurencji zaliczają próbę.
Bezwymiarowy współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na laboratoryjnym stanowisku bębnowym certyfikowanym do pomiarów na potrzeby etykietowania opon.
Najmniej paliwa zużywa samochód jadący na Michelinach. Bardzo dobrze wypadają też Kormoran i Bridgestone. Pozostałe opony uzyskują przeciętne rezultaty.
CONTINENTAL wynik (pkt.) | MICHELIN wynik (pkt.) | BRIDGESTONE wynik (pkt.) | GOOODYEAR wynik (pkt.) | NOKIAN wynik (pkt.) | KLEBER wynik (pkt.) | YOKOHAMA wynik (pkt.) | DĘBICA wynik (pkt.) | KORMORAN wynik (pkt.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NA MOKRYM (maks pkt.) | |||||||||
Ham. ze 100 km/h (30) | 53,6 m (30,0) | 55,8 m (28,9) | 57,4 m (28,0) | 57,8 m (27,8) | 56,1 m (28,7) | 60,2 m (26,6) | 59,5 m (27,0) | 64,0 m (24,7) | 69,9 m (21,7) |
Aquaplaning wzdł. (20) | 78,93 km/h (19,4) | 80,38 km/h (19,7) | 87,81 km/h (19,3) | 78,93 km/h (19,4) | 81,49 km/h (20,0) | 78,77 km/h (19,3) | 75,09 km/h (18,4) | 80,17 km/h (19,7) | 77,25 km/h (19,0) |
Aquaplaning poprz. (5) | 3,00 m/s2 (4,2) | 3,50 m/s2 (4,8) | 3,19 m/s2 (4,4) | 3,40 m/s2 (4,7) | 3,39 m/s2 (4,7) | 3,38 m/s2 (4,7) | 2,74 m/s2 (3,8) | 3,62 m/s2 (5,0) | 3,40 m/s2 (4,7) |
Jazda po okręgu (10) | 0,808 g (9,6) | 0,818 g (9,8) | 0,813 g (9,7) | 0,837 g (10,0) | 0,829 g (9,9) | 0,778 g (9,3) | 0,824 g (9,8) | 0,795 g (9,5) | 0,734 g (8,8) |
Jazda na czas (35) | 89,6 s (35,0) | 91,1 s (34,4) | 90,3 s (34,7) | 91,0 s (34,5) | 91,3 s (34,4) | 92,9 s (33,8) | 92,1 s (34,1) | 93,2 s (33,7) | 99,1 s (31,4) |
SUMA NA MOKRYM (100) | 98,2 | 97,6 | 96,1 | 96,4 | 97,7 | 93,7 | 93,1 | 92,6 | 85,5 |
NA SUCHYM (maks pkt.) | |||||||||
Ham. ze 100 km/h (40) | 36,5 m (40,0) | 37,0 m (39,5) | 36,6 m (39,9) | 38,6 m (38,0) | 38,8 m (37,7) | 38,6 m (37,9) | 38,8 m (37,7) | 39,2 m (37,4) | 38,9 m (37,6) |
Jazda na czas (35) | 53,9 s (35,0) | 54,7 s (34,5) | 54,0 s (34,9) | 53,9 s (35,0) | 54,6 s (34,6) | 54,9 s (34,4) | 55,0 s (34,3) | 55,0 s (34,3) | 55,6 s (34,0) |
Własności jezdne (10) | (9,9) | (9,3) | (10,0) | (9,6) | (8,3) | (8,5) | (8,7) | (8,2) | (7,7) |
Komfort (5) | (4,9) | (4,6) | (4,6) | (4,6) | (4,6) | (4,6) | (5,0) | (4,6) | (4,9) |
Hałas 50 km/h (5) | 65,0 dB (4,9) | 63,7 dB (5,0) | 64,7 dB (4,9) | 63,1 dB (5,0) | 64,4 dB (4,9) | 63,5 dB (5) | 63,1 dB (5,0) | 65,1 dB (4,8) | 65,5 dB (4,8) |
SUMA NA SUCHYM (95) | 94,7 | 92,9 | 94,3 | 92,2 | 90,1 | 90,4 | 90,7 | 89,3 | 89,0 |
OPORY TOCZENIA (5) | 0,852 (4,0) | 0,688 (5,0) | 0,714 (4,8) | 0,751 (4,6) | 0,887 (3,9) | 0,738 (4,7) | 0,769 (4,5) | 0,738 (4,7) | 0,712 (4,8) |
ŁĄCZNIE PKT. (200) | 196,9 | 195,5 | 195,2 | 193,2 | 191,7 | 188,8 | 188,3 | 186,6 | 179,3 |
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Zasłużone zwycięstwo przypadło Continentalowi PremiumContact 6. To zrównoważona opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa na suchej i mokrej nawierzchni. Ma bardzo dobre właściwości jezdne, jest stabilna i przewidywalna w sytuacjach awaryjnych. Zapewnia najkrótszą drogę hamowania. Przeciętnie radzi sobie jedynie w aquaplaningu i konkurencji oporów toczenia.
Informacje o oponie
Segment rynku: premium, kraj produkcji: Czechy, data produkcji: 24. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 575 zł
Na drugim miejscu plasuje się Michelin Primacy 4. Zwycięża jedynie w oporach toczenia, za to ze sporą przewagą nad konkurencją. W pozostałych kategoriach reprezentuje wyrównany poziom, zajmując lokaty w czołówce stawki. Michelin to dobrze zbilansowana opona o pewnym prowadzeniu. Zapewnia duży margines bezpieczeństwa i wysoką precyzję prowadzenia.
Informacje o oponie
Segment rynku: premium, kraj produkcji: Hiszpania, data produkcji: 11. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 577 zł (dla obecnie dostępnego modelu Primacy 4+)
Zajmujący trzecią pozycję Bridgestone Turanza T005 przegrywa z Michelinem zaledwie o 0,3 punktu. Najwięcej traci na mokrej nawierzchni przez przeciętną odporność na aquaplaning. Za to na suchym asfalcie nadrabia dzięki najlepszym właściwościom jezdnym. Ma niezły współczynnik oporów toczenia i doskonale hamuje na sucho. Zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Informacje o oponie:
Segment rynku: premium, kraj produkcji: Turcja, data produkcji: 7. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 579 zł
Tuż za podium test zakończył Goodyear EfficientGrip 2 SUV. Dedykowana do samochodów uterenowionych opona bardzo dobrze spisuje się na mokrej nawierzchni, wygrywając próbę określającą przyczepność boczną. Na sucho – pomimo zwycięstwa w próbie sportowej jazdy po torze – traci do konkurentów z podium. Ponadto Goodyear ma niski poziom hałasu zewnętrznego.
Informacje o oponie
Segment rynku: premium, kraj produkcji: Słowenia, data produkcji: 19. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 584 zł
Tuż za oponami segmentu premium z bardzo dobrym wynikiem punktowym uplasował się Nokian Wetproof SUV. Fińska opona uzyskała znakomity rezultat na mokrym asfalcie, zwyciężając konkurencję aquaplaningu wzdłużnego. Najwięcej punktów traci na suchej nawierzchni, ale i w tych warunkach jest bezpieczna. Nokian ma też atrakcyjną cenę.
Informacje o oponie
Segment rynku: średni, kraj produkcji: Rosja, data produkcji: 8. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 429 zł
Na szóstej pozycji test kończy Kleber Dunaxer SUV. To kolejna opona przeznaczona do uterenowionych samochodów. Z Nokianem Kleber wyraźnie przegrywa na mokrej nawierzchni. Opona jest dobrze zbilansowana i w większości konkurencji testowych plasuje się w środku stawki, zapewniając wymagany poziom bezpieczeństwa.
Informacje o oponie
Segment rynku: średni, kraj produkcji: Rumunia, data produkcji: 20. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 434 zł
Siódme miejsce Yokohamy nie zachwyca – zwłaszcza że cena opony prawie sięga poziomu produktów segmentu premium. Japońskie ogumienie uzyskuje zbliżony do Klebera wynik końcowy. Zwycięża jedynie konkurencję hałasu zewnętrznego. W pozostałych próbach uzyskuje przeciętne rezultaty, zachowując przy tym margines bezpieczeństwa.
Informacje o oponie:
Segment rynku: średni, kraj produkcji: Japonia, data produkcji: 50. tydz. 2020 r., cena 1 sztuki: 511 zł
Ósma lokata w teście przypadła Dębicy. Jak na produkt segmentu budżetowego uzyskuje niezły wynik punktowy. Zapewnia przeciętne osiągi na suchej i mokrej nawierzchni. Okazuje się najbardziej odporną na aquaplaning poprzeczny w zestawieniu. Cena Dębicy jest przystępna, jednak na poziomie lepszych produktów, takich jak Nokian i Kleber.
Informacje o oponie
Segment rynku: budżetowy, kraj produkcji: Polska, data produkcji: 20. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 427 zł
Ostatnie miejsce w zestawieniu ze słabym wynikiem zajmuje Kormoran UHP. Opona przegrywa praktycznie wszystkie konkurencje. W przypadku hamowania i prowadzenia na mokrej nawierzchni wyniki polskiej opony są poniżej akceptowalnego poziomu. Atutami Kormorana mogą być atrakcyjna cena i niski współczynnik oporów toczenia.
Informacje o oponie
Segment rynku: budżetowy, kraj produkcji: Serbia, data produkcji: 48. tydz. 2020 r., cena 1 sztuki: 332 zł
Samochody, na których wykonywaliśmy badania testowe, wyposażone były w bardzo dokładny sprzęt pomiarowy pracujący w technologii GPS. Używaliśmy aparatury o częstotliwości 100 Hz umożliwiającej uzyskiwanie wyników z dokładnością do 1 cm. Wszystkie opony zamontowane były na jednakowe felgi aluminiowe, a pomiary testowe przeprowadzaliśmy po napompowaniu kół do ciśnienia zalecanego przez producenta samochodu. W realizacji testu brali udział kierowcy, inżynierowie oraz pracownicy warsztatu. W trakcie badań w samochodach zmieniono wszystkie koła ponad 100 razy.
Próby zostały przeprowadzone w specjalistycznym ośrodku badawczym, na certyfikowanych stanowiskach. Badanie głośności i oporów toczenia oraz pomiary drogi hamowania na mokro wykonano zgodnie z wytycznymi dla etykietowania opon.