Tym razem wyczerpującym próbom na torze poddaliśmy sześć modeli opon klasy premium, a zestawienie uzupełniły wysokiej jakości dwa produkty segmentu środkowego.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa opony są kluczowym elementem samochodu. To właśnie one zapewniają jedyny kontakt auta z podłożem. Co więcej, w przypadku samochodów kompaktowych powierzchnia styku opony z asfaltem nie przekracza wielkości pocztówki.
Nawet najlepsze zawieszenie czy wzmocnione hamulce nie będą efektywnie działać, gdy opony nie zapewnią przyczepności. Podobnie z systemami utrzymywania toru jazdy – nie będą skuteczne, gdy opony stracą kontakt z drogą po wjechaniu w kałużę.
Nic więc dziwnego, że coraz więcej użytkowników nowoczesnych samochodów decyduje się na kupno opon z najwyższej półki. Jednak podczas wyboru konkretnego modelu często rodzą się pytania i wątpliwości. Które opony klasy premium będą najlepsze do naszego auta? Czy sugerować się jedynie ceną ogumienia? A może wystarczy kupić dobry produkt segmentu środkowego?
Aby odpowiedzieć na podobne pytania, tym razem postanowiliśmy zorganizować test, w którym wzięło udział tylko ogumienie wysokiej klasy.
Badaniom testowym poddaliśmy ogumienie w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16. Takie opony stosowane są w wielu samochodach kompaktowych, a także w niektórych większych modelach, takich jak Ford Mondeo czy Renault Laguna.
W zestawieniu uwzględniliśmy opony wszystkich producentów klasy premium. Firmę Bridgestone reprezentował model Turanza T005, a Continentala – nowość PremiumContact 7. Z koncernu Goodyear wybraliśmy opony Dunlop Sport Bluresponse oraz Goodyear EfficientGrip Performance 2. W teście nie mogło zabraknąć opon Michelin Primacy 4+, a stawkę produktów premium uzupełniły Pirelli Cinturato P7.
Dla porównania do zestawu opon premium dołączyły dobrej jakości produkty segmentu środkowego – najnowszy Hankook Ventus Prime 4 oraz Vredestein Ultrac. Najdroższą oponą w tegorocznym teście był Michelin, który kosztował 416 zł za sztukę. Z kolei najtańszego Hankooka można kupić już za 313 zł.
Końcowy wynik to średnia z siedmiu pomiarów drogi hamowania ze 100 km/h po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Próbę przeprowadzono na certyfikowanym torze o jednakowym współczynniku przyczepności asfaltu.
Doskonały rezultat Continentala. W miejscu gdzie auto na zwycięskich oponach zatrzymało się, to samo wyposażone w zajmujące drugą lokatę w próbie Micheliny jedzie jeszcze ponad 25 km/h. Dla Dunlopa prędkość ta to prawie 46 km/h.
Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej – jadąc na granicy przyczepności – okrąg o średnicy 57,5 m. Sprzęt pomiarowy rejestruje przeciążenie boczne w aucie.
Najlepszą przyczepność boczną mają opony Bridgestone. Hankook, Continental i Goodyear uzyskują bardzo dobre rezultaty. Pozostałe opony – na przyzwoitym poziomie.
Auto przejeżdża przez znajdującą się na zakręcie kałużę, a aparatura rejestruje przeciążenie boczne. Wynik to średnia z pomiarów przy prędkościach 60-90 km/h. Przy każdym kolejnym przejeździe kierowca zwiększa szybkość o 5 km/h.
Najbardziej odporne na głęboką wodę zlokalizowaną na zakręcie okazują się opony Vredestein. Zaraz za nimi plasuje się ogumienie Dunlopa. Pozostałe opony uzyskują wyniki na przyzwoitym poziomie. Jedynie Hankook odstaje nieco od stawki.
Samochód przyspiesza na podłużnej kałuży o głębokości 9 mm. Wynik to prędkość, przy której poślizg przedniego koła przekracza 15 procent.
Kolejna próba aquaplaningu, którą zwycięża Vredestein. Bardzo dobrze wypadają też Michelin oraz Dunlop.
Kierowca testowy o doświadczeniu sportowym pokonuje jak najszybciej mokry tor o długości 1823 m. Aparatura zapisuje czas przejazdu. Tu liczy się nie tylko przyczepność boczna opon, ale także stabilność, zdolność do hamowania czy przyspieszania.
Próbę z najkrótszym czasem przejazdu wygrywa Continental. Bardzo dobry wynik uzyskują też Goodyear i Vredestein. Pozostałe opony reprezentują przyzwoity poziom. Nawet ostatni w zestawieniu Dunlop z przeciętnym wynikiem jest bezpieczny.
Samochód hamuje na certyfikowanym stanowisku o jednakowym współczynniku przyczepności. Aparatura rejestruje dystans potrzebny na zatrzymanie auta z prędkości 100 km/h. Wykonuje się co najmniej 7 prób i odrzuca skrajne wyniki.
Bezkonkurencyjny okazuje się Continental. Pirelli, Hankook, Bridgestone i Michelin uzyskują bardzo dobre wyniki. Vredestein i Goodyear na dobrym poziomie. Rezultat Dunlopa wprawdzie odstaje od stawki, jednak i on jest przyzwoity.
Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1650 m. Aparatura pomiarowa rejestruje czas przejazdu poszczególnych okrążeń. Tu liczą się sportowy charakter i precyzja prowadzenia ogumienia.
Próbę wygrywa Continental przed oponami Goodyear i Dunlop. Za nimi z bardzo dobrymi wynikami plasują się Bridgestone i Hankook. Pirelli, Michelin i Vredestein wypadają tylko nieco gorzej, tracąc niewiele do czołówki.
Na ocenę końcową w tej konkurencji składają się noty za parametry, takie jak m.in. precyzja prowadzenia, balans pojazdu czy zachowanie na granicy przyczepności.
Na suchym torze kierowca testowy wyróżnił dobrymi notami opony Goodyear, Continental, Michelin oraz Pirelli.
Mikrofony rejestrują poziom hałasu emitowanego przez przejeżdżający samochód. W trakcie pomiaru silnik auta jest wyłączony, a pojazd przetacza się przez certyfikowane stanowisko z prędkością 50 km/h. Pomiary przeprowadza się w suchy i bezwietrzny dzień.
Najcichszą oponą w zestawieniu jest Goodyear. Wyniki Pirelli i Michelina są bardzo dobre. Opony Continental, Hankook i Bridgestone są ciche. Wynik ogumienia Dunlop i Vredestein nieco odstaje od konkurencji, ale pomimo to jest na przyzwoitym poziomie.
Opory toczenia opon wyznacza się w laboratorium na stanowisku bębnowym. Przekładają się na zużycie paliwa.
Bridgestone deklasuje rywali. Dla auta palącego 8 l/100 km różnica w zużyciu paliwa pomiędzy zwycięskimi oponami Bridgestone a zajmującymi ostatnie miejsce Vredestein to około 0,8 l/100 km.
Wyniki testu opon | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PRODUCENT | Continental | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Goodyear | Vredestein | Hankook | Dunlop | |||||||||
Model | PremiumContact 7 | Primacy 4+ | Turanza T005 | Cinturato P7 | EfficientGrip Performance 2 | Ultrac | Ventus Prime 4 | Sport Bluresponse | |||||||||
INFORMACJE O OPONIE | |||||||||||||||||
Segment rynku: | premium | premium | premium | premium | premium | średni | średni | premium | |||||||||
Kraj produkcji: | Francja | Hiszpania | Polska | Rumunia | Niemcy | Węgry | Węgry | Niemcy | |||||||||
Data produkcji: | 26. tydz. 2022 r. | 50. tydz. 2021 r. | 4. tydz. 2022 r. | 13. tydz. 2022 r. | 19. tydz. 2022 r. | 10. tydz. 2022 r. | 21. tydz. 2022 r. | 17. tydz. 2022 r. | |||||||||
Sztywność nowej: | 68 Shore | 69 Shore | 67 Shore | 67 Shore | 70 Shore | 75 Shore | 67 Shore | 74 Shore | |||||||||
Sztywność po teście: | 63 Shore | 64 Shore | 63 Shore | 62 Shore | 66 Shore | 69 Shore | 63 Shore | 70 Shore | |||||||||
Cena 1 sztuki 205/55 R16: | 407 zł | 416 zł | 384 zł | 374 zł | 389 zł | 330 zł | 313 zł | 348 zł | |||||||||
WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Goodyear | Vredestein | Hankook | Dunlop | ||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 30 | 51,1 m | 30 | 54,6 m | 28,3 | 58,9 m | 26,2 | 57,5 m | 26,8 | 59,6 m | 25,8 | 59,0 m | 26,1 | 56,0 m | 27,6 | 64,6 m | 23,4 |
Aquaplaning wzdłużny | 20 | 76,0 km/h | 18,8 | 78,1 km/h | 19,4 | 75,3 km/h | 18,7 | 77,0 km/h | 19,1 | 74,7 km/h | 18,5 | 80,6 km/h | 20 | 74,0 km/h | 18,3 | 77,4 km/h | 19,2 |
Aquaplaning poprzeczny | 5 | 3,18 m/s2 | 4,4 | 3,34 m/s2 | 4,6 | 3,24 m/s2 | 4,4 | 3,31 m/s2 | 4,5 | 3,21 m/s2 | 4,4 | 3,64 m/s2 | 5 | 2,79 m/s2 | 3,8 | 3,61 m/s2 | 5 |
Jazda po okręgu | 10 | 0,846 g | 9,8 | 0,817 g | 9,5 | 0,865 g | 10 | 0,820 g | 9,5 | 0,844 g | 9,8 | 0,830 g | 9,6 | 0,855 g | 9,9 | 0,823 g | 9,5 |
Jazda na czas | 35 | 83,8 s | 35 | 85,6 s | 34,3 | 85,4 s | 34,3 | 86,3 s | 34 | 84,7 s | 34,6 | 84,7 s | 34,6 | 87,6 s | 33,4 | 88,2 s | 33,2 |
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM | 100 | 98 | 96,1 | 93,6 | 93,9 | 93,1 | 95,3 | 93 | 90,3 | ||||||||
WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Goodyear | Vredestein | Hankook | Dunlop | ||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 35,6 m | 40 | 36,7 m | 38,9 | 36,6 m | 38,9 | 36,3 m | 39,2 | 37,7 m | 37,9 | 37,4 m | 38,2 | 36,4 m | 39,1 | 39,6 m | 35,9 |
Jazda na czas | 35 | 55,2 s | 35 | 56,7 s | 34,1 | 56,0 s | 34,5 | 56,3 s | 34,3 | 55,7 s | 34,7 | 56,8 s | 34 | 56,2 s | 34,4 | 55,9 s | 34,6 |
Własności jezdne | 10 | 6,938 pkt | 9,9 | 6,750 pkt | 9,6 | 6,625 pkt | 9,5 | 6,750 pkt | 9,6 | 7,000 pkt | 10 | 6,250 pkt | 8,9 | 6,500 pkt | 9,3 | 6,563 pkt | 9,4 |
Komfort | 5 | 6,500 pkt | 5 | 6,000 pkt | 4,6 | 6,000 pkt | 4,6 | 6,125 pkt | 4,7 | 6,125 pkt | 4,7 | 6,000 pkt | 4,6 | 6,000 pkt | 4,6 | 5,875 pkt | 4,5 |
Hałas przy 50 km/h | 5 | 64,6 dB | 5 | 64,3 dB | 5 | 64,9 dB | 4,9 | 64,2 dB | 5 | 64,0 dB | 5 | 65,3 dB | 4,9 | 64,7 dB | 4,9 | 65,3 dB | 4,9 |
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM | 95 | 94,9 | 92,2 | 92,4 | 92,8 | 92,3 | 90,6 | 92,3 | 89,3 | ||||||||
Opory toczenia | 5 | 0,829 | 4 | 0,797 | 4,2 | 0,665 | 5 | 0,82 | 4,1 | 0,775 | 4,3 | 0,888 | 3,7 | 0,823 | 4 | 0,754 | 4,4 |
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW | |||||||||||||||||
PRODUCENT | maks. | Continental | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Goodyear | Vredestein | Hankook | Dunlop | ||||||||
Suma punktów | 200 | 196,9 | 192,5 | 191 | 190,8 | 189,7 | 189,6 | 189,3 | 184 | ||||||||
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |