Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test opon letnich premium

Sprawdzamy opony do kompaktów

Test opon letnich – jak wypada markowe ogumienie w rozmiarze 205/55 R16?

archiwum

Sprawdzamy opony do kompaktów

Test opon letnich – jak wypada markowe ogumienie w rozmiarze 205/55 R16?

Tym razem wyczerpującym próbom na torze poddaliśmy sześć modeli opon klasy premium, a zestawienie uzupełniły wysokiej jakości dwa produkty segmentu środkowego.

Opony w teście

  • Bridgestone Turanza T005
    Cena 1 sztuki:
    384 zł

  • Continental PremiumContact 7
    Cena 1 sztuki: 407 zł

  • Dunlop Sport Bluresponse
    Cena 1 sztuki: 348 zł

  • Goodyear EfficientGrip Performance 2
    Cena 1 sztuki: 389 zł

  • Hankook Ventus Prime 4
    Cena 1 sztuki: 313 zł

  • Michelin Primacy 4+
    Cena 1 sztuki: 416 zł

  • Pirelli Cinturato P7
    Cena 1 sztuki: 374 zł

  • Vredestein Ultrac
    Cena 1 sztuki: 330 zł

Przykładowe auta z takim ogumieniem

  • Audi A3, A4, TT
  • BMW serii 1, serii 3
  • Citroen Berlingo, C3, C4, C5
  • Fiat Bravo, Croma, Doblo, Stilo, Tipo
  • Ford C-Max, Focus, Galaxy, Mondeo
  • Kia Cee'd, Soul, Venga
  • Mercedes klasy A, klasy C, klasy E
  • Opel Astra, Vectra, Zafira
  • Peugeot 307, 308, 406
  • Renault Megane, Scenic, Laguna
  • Seat Leon, Toledo, Exeo
  • Skoda Octavia, Superb, Yeti
  • Toyota Auris, Corolla, Avensis
  • Volvo S40, S60, V40, V50

Z punktu widzenia bezpieczeństwa opony są kluczowym elementem samochodu. To właśnie one zapewniają jedyny kontakt auta z podłożem. Co więcej, w przypadku samochodów kompaktowych powierzchnia styku opony z asfaltem nie przekracza wielkości pocztówki.

Nawet najlepsze zawieszenie czy wzmocnione hamulce nie będą efektywnie działać, gdy opony nie zapewnią przyczepności. Podobnie z systemami utrzymywania toru jazdy – nie będą skuteczne, gdy opony stracą kontakt z drogą po wjechaniu w kałużę.

Opony premium do kompaktów

Nic więc dziwnego, że coraz więcej użytkowników nowoczesnych samochodów decyduje się na kupno opon z najwyższej półki. Jednak podczas wyboru konkretnego modelu często rodzą się pytania i wątpliwości. Które opony klasy premium będą najlepsze do naszego auta? Czy sugerować się jedynie ceną ogumienia? A może wystarczy kupić dobry produkt segmentu środkowego?

Aby odpowiedzieć na podobne pytania, tym razem postanowiliśmy zorganizować test, w którym wzięło udział tylko ogumienie wysokiej klasy.

Osiem opon w teście

Badaniom testowym poddaliśmy ogumienie w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16. Takie opony stosowane są w wielu samochodach kompaktowych, a także w niektórych większych modelach, takich jak Ford Mondeo czy Renault Laguna. 

Ogumienie segmentu premium

W zestawieniu uwzględniliśmy opony wszystkich producentów klasy premium. Firmę Bridgestone reprezentował model Turanza T005, a Continentala – nowość PremiumContact 7. Z koncernu Goodyear wybraliśmy opony Dunlop Sport Bluresponse oraz Goodyear EfficientGrip Performance 2. W teście nie mogło zabraknąć opon Michelin Primacy 4+, a stawkę produktów premium uzupełniły Pirelli Cinturato P7.

Dla porównania do zestawu opon premium dołączyły dobrej jakości produkty segmentu środkowego – najnowszy Hankook Ventus Prime 4 oraz Vredestein Ultrac. Najdroższą oponą w tegorocznym teście był Michelin, który kosztował 416 zł za sztukę. Z kolei najtańszego Hankooka można kupić już za 313 zł.

Jazda po mokrej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opon premium_hamowanie na mokrym

Sposób mierzenia

Końcowy wynik to średnia z siedmiu pomiarów drogi hamowania ze 100 km/h po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Próbę przeprowadzono na certyfikowanym torze o jednakowym współczynniku przyczepności asfaltu.

Wyniki próby

  • Continental: 51,1 m
  • Michelin: 54,6 m
  • Hankook: 56,0 m
  • Pirelli: 57,5 m
  • Bridgestone: 58,9 m
  • Vredestein: 59,0 m
  • Goodyear: 59,6 m
  • Dunlop: 64,6 m

Co mówią wyniki

Doskonały rezultat Continentala. W miejscu gdzie auto na zwycięskich oponach zatrzymało się, to samo wyposażone w zajmujące drugą lokatę w próbie Micheliny jedzie jeszcze ponad 25 km/h. Dla Dunlopa prędkość ta to prawie 46 km/h.

Jazda po okręgu

Sposób mierzenia

Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej – jadąc na granicy przyczepności – okrąg o średnicy 57,5 m. Sprzęt pomiarowy rejestruje przeciążenie boczne w aucie.

Wyniki próby

  • Bridgestone: 0,865 g
  • Hankook: 0,855 g
  • Continental: 0,846 g
  • Goodyear: 0,844 g
  • Vredestein: 0,830 g
  • Dunlop: 0,823 g
  • Pirelli: 0,820 g
  • Michelin: 0,817 g

Co mówią wyniki

Najlepszą przyczepność boczną mają opony Bridgestone. Hankook, Continental i Goodyear uzyskują bardzo dobre rezultaty. Pozostałe opony – na przyzwoitym poziomie.

Aquaplaning poprzeczny

test opon premium_aquaplaning poprzeczny

Sposób mierzenia

Auto przejeżdża przez znajdującą się na zakręcie kałużę, a aparatura rejestruje przeciążenie boczne. Wynik to średnia z pomiarów przy prędkościach 60-90 km/h. Przy każdym kolejnym przejeździe kierowca zwiększa szybkość o 5 km/h.

Wyniki próby

  • Vredestein: 3,64 m/s2
  • Dunlop: 3,61 m/s2
  • Michelin: 3,34 m/s2
  • Pirelli: 3,31 m/s2
  • Bridgestone: 3,24 m/s2
  • Goodyear: 3,21 m/s2
  • Continental: 3,18 m/s2
  • Hankook: 2,79 m/s2

Co mówią wyniki

Najbardziej odporne na głęboką wodę zlokalizowaną na zakręcie okazują się opony Vredestein. Zaraz za nimi plasuje się ogumienie Dunlopa. Pozostałe opony uzyskują wyniki na przyzwoitym poziomie. Jedynie Hankook odstaje nieco od stawki.

Aquaplaning wzdłużny

Sposób mierzenia

Samochód przyspiesza na podłużnej kałuży o głębokości 9 mm. Wynik to prędkość, przy której poślizg przedniego koła przekracza 15 procent. 

Wyniki próby

  • Vredestein: 80,6 km/h
  • Michelin: 78,1 km/h
  • Dunlop: 77,4 km/h
  • Pirelli: 77,0 km/h
  • Continental: 76,0 km/h
  • Bridgestone: 75,3 km/h
  • Goodyear: 74,7 km/h
  • Hankook: 74,0 km/h

Co mówią wyniki

Kolejna próba aquaplaningu, którą zwycięża Vredestein. Bardzo dobrze wypadają też Michelin oraz Dunlop.

Jazda sportowa na czas

test opon premium_jazda sportowa na czas po mokrym

Sposób mierzenia

Kierowca testowy o doświadczeniu sportowym pokonuje jak najszybciej mokry tor o długości 1823 m. Aparatura zapisuje czas przejazdu. Tu liczy się nie tylko przyczepność boczna opon, ale także stabilność, zdolność do hamowania czy przyspieszania.

Wyniki próby

  • Continental: 83,8 s
  • Goodyear: 84,7 s
  • Vredestein: 84,7 s
  • Bridgestone: 85,4 s
  • Michelin: 85,6 s
  • Pirelli: 86,3 s
  • Hankook: 87,6 s
  • Dunlop: 88,2 s

Co mówią wyniki

Próbę z najkrótszym czasem przejazdu wygrywa Continental. Bardzo dobry wynik uzyskują też Goodyear i Vredestein. Pozostałe opony reprezentują przyzwoity poziom. Nawet ostatni w zestawieniu Dunlop z przeciętnym wynikiem jest bezpieczny.

Jazda po suchej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opon premium_hamowanie na suchym

Sposób mierzenia

Samochód hamuje na certyfikowanym stanowisku o jednakowym współczynniku przyczepności. Aparatura rejestruje dystans potrzebny na zatrzymanie auta z prędkości 100 km/h. Wykonuje się co najmniej 7 prób i odrzuca skrajne wyniki. 

Wyniki próby

  • Continental: 35,6 m
  • Pirelli: 36,3 m
  • Hankook: 36,3 m
  • Bridgestone: 36,6 m
  • Michelin: 36,7 m
  • Vredestein: 37,4 m
  • Goodyear: 37,7 m
  • Dunlop: 39,6 m

Co mówią wyniki

Bezkonkurencyjny okazuje się Continental. Pirelli, Hankook, Bridgestone i Michelin uzyskują bardzo dobre wyniki. Vredestein i Goodyear na dobrym poziomie. Rezultat Dunlopa wprawdzie odstaje od stawki, jednak i on jest przyzwoity.

Jazda sportowa na czas

test opon premium_jazda sportowa na czas po suchym

Sposób mierzenia

Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1650 m. Aparatura pomiarowa rejestruje czas przejazdu poszczególnych okrążeń. Tu liczą się sportowy charakter i precyzja prowadzenia ogumienia.

Wyniki próby

  • Continental: 55,2 s
  • Goodyear: 55,7 s
  • Dunlop: 55,9 s
  • Bridgestone: 56,0 s
  • Hankook: 56,2 s
  • Pirelli: 56,3 s
  • Michelin: 56,7 s
  • Vredestein: 56,8 s

Co mówią wyniki

Próbę wygrywa Continental przed oponami Goodyear i Dunlop. Za nimi z bardzo dobrymi wynikami plasują się Bridgestone i Hankook. Pirelli, Michelin i Vredestein wypadają tylko nieco gorzej, tracąc niewiele do czołówki.

Własności jezdne

Sposób mierzenia

Na ocenę końcową w tej konkurencji składają się noty za parametry, takie jak m.in. precyzja prowadzenia, balans pojazdu czy zachowanie na granicy przyczepności. 

Wyniki próby

  • Goodyear: 7,000 pkt
  • Continental: 6,938 pkt
  • Michelin: 6,750 pkt
  • Pirelli: 6,750 pkt
  • Bridgestone: 6,625 pkt
  • Dunlop: 6,563 pkt
  • Hankook: 6,500 pkt
  • Vredestein: 6,250 pkt

Co mówią wyniki

Na suchym torze kierowca testowy wyróżnił dobrymi notami opony Goodyear, Continental, Michelin oraz Pirelli.

Hałas zewnętrzny przy 50 km/h

test opon premium_glosnosc

Sposób mierzenia

Mikrofony rejestrują poziom hałasu emitowanego przez przejeżdżający samochód. W trakcie pomiaru silnik auta jest wyłączony, a pojazd przetacza się przez certyfikowane stanowisko z prędkością 50 km/h. Pomiary przeprowadza się w suchy i bezwietrzny dzień.

Wyniki próby

  • Goodyear: 64,0 dB
  • Pirelli: 64,2 dB
  • Michelin: 64,3 dB
  • Continental: 64,6 dB
  • Hankook: 64,7 dB
  • Bridgestone: 64,9 dB
  • Dunlop: 65,3 dB
  • Vredestein: 65,3 dB

Co mówią wyniki

Najcichszą oponą w zestawieniu jest Goodyear. Wyniki Pirelli i Michelina są bardzo dobre. Opony Continental, Hankook i Bridgestone są ciche. Wynik ogumienia Dunlop i Vredestein nieco odstaje od konkurencji, ale pomimo to jest na przyzwoitym poziomie.

Opory toczenia

Sposób mierzenia

Opory toczenia opon wyznacza się w laboratorium na stanowisku bębnowym. Przekładają się na zużycie paliwa. 

Wyniki próby

  • Bridgestone: 0,665
  • Dunlop: 0,754
  • Goodyear: 0,775
  • Michelin: 0,797 
  • Pirelli: 0,820
  • Hankook: 0,823 
  • Continental: 0,829 
  • Vredestein: 0,888 

Co mówią wyniki

Bridgestone deklasuje rywali. Dla auta palącego 8 l/100 km różnica w zużyciu paliwa pomiędzy zwycięskimi oponami Bridgestone a zajmującymi ostatnie miejsce Vredestein to około 0,8 l/100 km.

Zestawienie punktacji i klasyfikacja

Wyniki testu opon
PRODUCENT   Continental Michelin Bridgestone Pirelli Goodyear Vredestein Hankook Dunlop
Model   PremiumContact 7 Primacy 4+ Turanza T005 Cinturato P7 EfficientGrip Performance 2 Ultrac Ventus Prime 4 Sport Bluresponse
INFORMACJE O OPONIE
Segment rynku:   premium premium premium premium premium średni średni premium
Kraj produkcji:   Francja Hiszpania Polska Rumunia Niemcy Węgry Węgry Niemcy
Data produkcji:   26. tydz. 2022 r. 50. tydz. 2021 r. 4. tydz. 2022 r. 13. tydz. 2022 r. 19. tydz. 2022 r. 10. tydz. 2022 r. 21. tydz. 2022 r. 17. tydz. 2022 r.
Sztywność nowej:   68 Shore 69 Shore 67 Shore 67 Shore 70 Shore 75 Shore 67 Shore 74 Shore
Sztywność po teście:   63 Shore 64 Shore 63 Shore 62 Shore 66 Shore 69 Shore 63 Shore 70 Shore
Cena 1 sztuki 205/55 R16:   407 zł 416 zł 384 zł 374 zł 389 zł 330 zł 313 zł 348 zł
WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI
Próba Ocena Continental Michelin Bridgestone Pirelli Goodyear Vredestein Hankook Dunlop
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 30 51,1 m 30 54,6 m 28,3 58,9 m 26,2 57,5 m 26,8 59,6 m 25,8 59,0 m 26,1 56,0 m 27,6 64,6 m 23,4
Aquaplaning wzdłużny 20 76,0 km/h 18,8 78,1 km/h 19,4 75,3 km/h 18,7 77,0 km/h 19,1 74,7 km/h 18,5 80,6 km/h 20 74,0 km/h 18,3 77,4 km/h 19,2
Aquaplaning poprzeczny 5 3,18 m/s2 4,4 3,34 m/s2 4,6 3,24 m/s2 4,4 3,31 m/s2 4,5 3,21 m/s2 4,4 3,64 m/s2 5 2,79 m/s2 3,8 3,61 m/s2 5
Jazda po okręgu 10 0,846 g 9,8 0,817 g 9,5 0,865 g 10 0,820 g 9,5 0,844 g 9,8 0,830 g 9,6 0,855 g 9,9 0,823 g 9,5
Jazda na czas 35 83,8 s 35 85,6 s 34,3 85,4 s 34,3 86,3 s 34 84,7 s 34,6 84,7 s 34,6 87,6 s 33,4 88,2 s 33,2
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM 100 98 96,1 93,6 93,9 93,1 95,3 93 90,3
WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
Próba Ocena Continental Michelin Bridgestone Pirelli Goodyear Vredestein Hankook Dunlop
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 40 35,6 m 40 36,7 m 38,9 36,6 m 38,9 36,3 m 39,2 37,7 m 37,9 37,4 m 38,2 36,4 m 39,1 39,6 m 35,9
Jazda na czas 35 55,2 s 35 56,7 s 34,1 56,0 s 34,5 56,3 s 34,3 55,7 s 34,7 56,8 s 34 56,2 s 34,4 55,9 s 34,6
Własności jezdne 10 6,938 pkt 9,9 6,750 pkt 9,6 6,625 pkt 9,5 6,750 pkt 9,6 7,000 pkt 10 6,250 pkt 8,9 6,500 pkt 9,3 6,563 pkt 9,4
Komfort 5 6,500 pkt 5 6,000 pkt 4,6 6,000 pkt 4,6 6,125 pkt 4,7 6,125 pkt 4,7 6,000 pkt 4,6 6,000 pkt 4,6 5,875 pkt 4,5
Hałas przy 50 km/h 5 64,6 dB 5 64,3 dB 5 64,9 dB 4,9 64,2 dB 5 64,0 dB 5 65,3 dB 4,9 64,7 dB 4,9 65,3 dB 4,9
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM 95 94,9 92,2 92,4 92,8 92,3 90,6 92,3 89,3
Opory toczenia 5 0,829 4 0,797 4,2 0,665 5 0,82 4,1 0,775 4,3 0,888 3,7 0,823 4 0,754 4,4
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW
PRODUCENT maks. Continental Michelin Bridgestone Pirelli Goodyear Vredestein Hankook Dunlop
Suma punktów 200 196,9 192,5 191 190,8 189,7 189,6 189,3 184
KLASYFIKACJA   1 2 3 4 5 6 7 8

Miejsce 1: Continental PremiumContact 7

Continental PremiumContact 7 zwycięża test z wyraźną przewagą nad rywalami. Zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni zdobywa najwięcej punktów. Opona oferuje najkrótsze drogi hamowania na sucho i mokro i jest przy tym najszybsza na torze w każdych warunkach. Continental ma bardzo dobrą precyzję prowadzenia i najwyższy poziom bezpieczeństwa.
 

Miejsce 2: Michelin Primacy 4+

Michelin Primacy 4+ w przeciwieństwie do Continentala nie wygrywa żadnej konkurencji testowej. Jednak stabilne wyniki na wysokim poziomie uzyskane we wszystkich próbach pozwalają oponom na zajęcie drugiego miejsca. Michelin to bardzo dobrze zbilansowana opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. 
 

Miejsce 3: Bridgestone Turanza T005

Turanza T005, zajmując trzecie miejsce w tegorocznym zestawieniu, potwierdza wysoką jakość produktów firmy Bridgestone. Na uwagę zasługuje rewelacyjna nota uzyskana przez oponę w konkurencji oporów toczenia, dająca zauważalne oszczędności na zużyciu paliwa. Bridgestone to stabilna opona o bardzo dobrej precyzji prowadzenia.

Miejsce 4: Pirelli Cinturato P7

Pirelli Cinturato P7 o włos przegrywa rywalizację o podium – w końcowym zestawieniu zdobywa jedynie 0,2 punktu mniej od Bridgestone'a. Co ciekawe, Pirelli uzyskuje lepsze od konkurenta wyniki w próbach przeprowadzanych na suchym i mokrym torze. O ostatecznej lokacie zadecydowała słabsza od Bridgestone'a nota za opory toczenia.

Miejsce 5: Goodyear EfficientGrip Performance 2

Goodyear EfficientGrip Performance 2 z bardzo dobrym wynikiem punktowym zajmuje piątą lokatę. Nieznacznie ustępuje Pirelli na suchym i mokrym asfalcie, mając przy tym nieco lepsze opory toczenia. Goodyear to dobrze zbilansowana opona zapewniająca porównywalny wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach.

Miejsce 6: Vredestein Ultrac

Vredestein Ultrac przegrywa rywalizację z Goodyearem zaledwie o 0,1 punktu, co pokazuje, że dobrej klasy opona segmentu środkowego może nawiązywać walkę z ogumieniem premium. Co więcej, Vredestein na mokrej nawierzchni wypadł znacznie lepiej od Goodyeara, a przegrał przez słabsze noty za konkurencje na sucho i wysokie opory toczenia.

Miejsce 7: Hankook Ventus Prime 4

Nowy model Hankooka – Ventus Prime 4 – nie odstaje jakością od produktów segmentu premium. Jest najtańszą oponą w zestawieniu, a zapewnia przyzwoity poziom bezpieczeństwa. Jedynie w próbach aquaplaningu odstaje zauważalnie od konkurencji, ale nie jest w tych warunkach niebezpieczny. Otrzymuje słabą notę za opory toczenia.

Miejsce 8: Dunlop Sport Bluresponse

Dunlop Sport Blueresponse uzyskuje końcowy rezultat odstający od rywali, nawet tych z segmentu środkowego. Najwięcej punktów traci za kiepską drogę hamowania na mokrym asfalcie. W pozostałych konkurencjach wypada nieźle i zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Ma niewygórowaną cenę i dobry współczynnik oporów toczenia.

Jak testowaliśmy

test opon premium_testowanie

Pomiary do tegorocznego testu przeprowadziliśmy w niemieckim ośrodku badawczym przeznaczonym do testowania opon. Podczas wykonywania prób panowały bezwietrzne i stabilne warunki pogodowe.

Sprzęt pomiarowy

Przed rozpoczęciem pomiarów testowych wszystkie opony zostały zamontowane na jednakowe felgi. W tym przypadku były to 16-calowe obręcze stalowe. Do pomiarów odległości wykorzystywaliśmy aparaturę pracującą w technologii GPS o częstotliwości 100 Hz. Taki sprzęt pozwala mierzyć z dokładnością do 1 centymetra. Badania testowe wykonywaliśmy na certyfikowanych stanowiskach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. W przypadku prób na mokrym asfalcie system nawadniania utrzymywał określoną głębokość wody na całym torze. Opory toczenia zmierzono w laboratorium.

PODSUMOWANIE

test opon premium_warsztat_2

Test zwycięża najnowszy model Continentala – PremiumContact 7. Opona ma wyraźną przewagę ponad 4 punktów nad drugim w zestawieniu Michelinem. Trzecią pozycję zajmują opony Bridgestone, wyprzedzając Pirelli zaledwie o 0,2 punktu. Zadecydował tu lepszy wynik Bridgestone'a za opory toczenia. Piąta lokata przypadła oponom Goodyear, które wyprzedziły szóstego Vredesteina tylko o 0,1 punktu. Z kolei zajmujący siódme miejsce Hankook traci do szóstej lokaty tylko 0,3 punktu. Sklasyfikowany na ósmej pozycji Dunlop nieco odstaje od stawki.

Czytaj także