Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test opon letnich 2024

Test opon letnich – od budżetowych po premium. Warto oszczędzać czy lepiej jednak wybrać droższy produkt?

archiwum

Test opon letnich – od budżetowych po premium. Warto oszczędzać czy lepiej jednak wybrać droższy produkt?

W tegorocznym teście opon letnich uwzględniliśmy produkty ze wszystkich segmentów cenowych w rozmiarze pasującym do popularnych aut kompaktowych i klasy średniej – 225/50 R17. Najtańsza z opon kosztowała 249 zł, a najdroższa – 719 zł. Sprawdźmy, jak wypadły w serii profesjonalnych prób na torze testowym.

9 opon w teście

  • Bridgestone Turanza 6
    Cena 1 sztuki: 584 zł

  • Continental PremiumContact 7
    Cena 1 sztuki: 597 zł

  • Dębica Presto UHP2
    Cena 1 sztuki: 398 zł

  • Falken Azenis FK520
    Cena 1 sztuki: 421 zł

  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
    Cena 1 sztuki: 594 zł

  • Imperial Ecosport 2
    Cena 1 sztuki: 249 zł

  • Michelin Pilot Sport 5
    Cena 1 sztuki: 719 zł

  • Nankang NS-20
    Cena 1 sztuki: 379 zł

  • Nexen N'Fera Sport
    Cena 1 sztuki: 404 zł

Przykładowe auta z ogumieniem 225/50 R17

  • Audi A4, A5, A6, TT
  • BMW serii 2, serii 3, serii 4, serii 5
  • Citroen Grand C4 Picasso, Jumpy
  • Ford C-Max, Galaxy, S-Max
  • Mercedes klasy A, klasy C, klasy E
  • Opel Astra, Insignia, Zafira
  • Peugeot 3008, 407, 607, 807
  • Renault Espace, Scenic, Megane
  • Seat Alhambra, Leon
  • Skoda Octavia, Yeti
  • Volkswagen Jetta, Passat, Sharan
  • Volvo S60, S80, V60, V70

W tegorocznym teście opon letnich wzięło udział 9 konkurentów. Wśród nich znalazły się zarówno nowości, takie jak Bridgestone Turanza 6, jak i znane od lat polskim kierowcom produkty – np. Dębica Presto HP2

Od opon budżetowych do premium

Klasę budżetową uzupełniły chiński Nankang oraz jedna z najtańszych opon na rynku – Imperial. Segment środkowy reprezentują japoński Falken i koreański Nexen. Klasa premium w tegorocznym teście ma silną reprezentację. Poza oponami Bridgestone w zestawieniu uwzględniliśmy takie produkty jak Continental PremiumContact 7, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 oraz Michelin Pilot Sport 5.

Testy na torze w USA

Opony zostały kupione jesienią ubiegłego roku w sklepie internetowym i przetransportowane do amerykańskiego ośrodka badawczego zlokalizowanego w stanie Texas. Dzięki lokalizacji toru mogliśmy przeprowadzić w listopadzie pomiary w warunkach odpowiadających naszym letnim. Które opony wypadły najlepiej?

Jazda po mokrej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opon letnich 2024_hamowanie na mokrym

Sposób mierzenia

Mierzony jest dystans potrzebny do zatrzymania auta z prędkości 100 km/h. Powierzchnia toru testowego to asfalt pokryty warstwą wody o grubości 1  mm. Dzięki połączeniu auta z szyną pomiary wykonywane są w tym samym miejscu.

Wyniki próby

  • Continental: 47,6 m
  • Goodyear: 51,2 m
  • Michelin: 52,9 m
  • Falken: 53,9 m
  • Bridgestone: 54,1 m
  • Nexen: 55,3 m
  • Nankang: 57,5 m
  • Dębica : 8,2 m
  • Imperial: 62,0 m

Co mówią wyniki

Continental deklasuje konkurentów, uzyskując drogę hamowania o 3,6 m krótszą od drugiego Goodyeara. Na końcu tabeli plasuje się Imperial. Auto na tych oponach jedzie jeszcze z prędkością ponad 48 km/h w miejscu zatrzymania na oponach Continental.

Aquaplaning poprzeczny

test opon letnich 2024_aquaplaning poprzeczny

Sposób mierzenia

Wynik to średnia wartość przyspieszenia bocznego zmierzona w trakcie przejeżdżania przez kałużę o głębokości 5 mm na zakręcie. Pomiary dokonywane są przy prędkościach 65-95 km/h. Każdy przejazd kierowca pokonuje o 5 km/h szybciej.

Wyniki próby

  • Dębica: 3,83 m/s2
  • Michelin: 3,82 m/s2
  • Bridgestone: 3,70 m/s2
  • Continental: 3,64 m/s2
  • Goodyear: 3,61 m/s2
  • Falken: 3,60 m/s2
  • Nankang: 3,50 m/s2
  • Nexen: 3,50 m/s2
  • Imperial: 3,27 m/s2

Co mówią wyniki

Konkurencję z bardzo dobrym wynikiem zwycięża Dębica, a tuż za nią rywalizację kończy Michelin. Bridgestone, Continental, Goodyear i Falken uzyskują dobre wyniki. Nankang, Nexen i Imperial wypadają kiepsko, ale zachowują wymagany margines bezpieczeństwa.

Jazda sportowa na czas

test opon letnich 2024_jazda na czas po mokrym

Sposób mierzenia

Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej nawadniany tor o długości 1535 m. Rejestrowany jest czas przejazdu, a wynik to średnia z trzech prób. Tu liczą się m.in. przyczepność boczna oraz zdolność do przyspieszania i hamowania na mokrym asfalcie.

Wyniki próby

  • Continental: 69,33 s
  • Goodyear: 69,59 s
  • Michelin: 70,09 s
  • Falken: 71,00 s
  • Nankang: 71,21 s
  • Dębica: 71,32 s
  • Nexen: 71,66 s
  • Bridgestone: 72,37 s
  • Imperial: 74,09 s

Co mówią wyniki

Najszybszy na mokrym torze był Continental, a drugi w kolejności Goodyear uzyskał jedynie nieco gorszy wynik. Michelin skończył rywalizację z bardzo dobrym rezultatem. Falken, Nankang, Dębica, Nexen i Bridgestone wypadły nieźle. Imperial – kiepsko.

Jazda po okręgu

Sposób mierzenia

W trakcie jazdy po mokrym okręgu (głębokość wody 1 mm) mierzone jest przeciążenie boczne. Próba określa przyczepność opon na zakręcie.

Wyniki próby

  • Goodyear: 0,832 g
  • Continental: 0,817 g
  • Michelin: 0,816 g
  • Dębica: 0,792 g
  • Nankang: 0,784 g
  • Falken: 0,775 g
  • Bridgestone: 0,773 g
  • Nexen: 0,773 g
  • Imperial: 0,761 g

Co mówią wyniki

Goodyear, Continental i Michelin mają wysoką przyczepność boczną. Pozostałe opony wypadają nieźle. Nawet wynik kiepskiego w tych warunkach Imperiala jest akceptowalny.

Aquaplaning wzdłużny

Sposób mierzenia

Aparatura pomiarowa rejestruje prędkość, przy której poślizg koła poruszającego się po poduszce wodnej o grubości 9 mm przekracza 15 procent.

Wyniki próby

  • Nankang: 78,1 km/h
  • Dębica: 77,6 km/h
  • Michelin: 76,7 km/h
  • Falken: 76,5 km/h
  • Continental: 76,2 km/h
  • Nexen: 76,0 km/h
  • Goodyear: 75,9 km/h
  • Bridgestone: 75,5 km/h
  • Imperial: 74,7 km/h

Co mówią wyniki

Doskonałą odporność na aquaplaning mają Nankang i Dębica. Michelin, Falken i Continental uzyskują dobre wyniki. Reszta opon na przyzwoitym poziomie.

Jazda po suchej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opon letnich 2024_hamowanie na suchym

Sposób mierzenia

Sprzęt pomiarowy zapisuje dystans przejechany przez auto podczas awaryjnego hamowania ze 100 km/h. Dla każdej opony wykonuje się siedem pomiarów. Wynik końcowy to średnia po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Badania wykonywane są na certyfikowanym stanowisku.

Wyniki próby

  • Michelin: 37,3 m
  • Goodyear: 37,7 m
  • Continental: 38,1 m
  • Falken: 38,1 m
  • Nexen: 39,0 m
  • Bridgestone: 39,5 m
  • Dębica: 40,6 m
  • Imperial: 41,5 m
  • Nankang: 41,8 m

Co mówią wyniki

Rywalizację wygrywa Michelin, a za nim z dobrymi wynikami plasują się Goodyear oraz Continental i Falken. Nieźle radzą sobie Nexen, Bridgestone i Dębica. Imperial i Nankang – przeciętnie. Prędkość auta na Nankangach w miejscu zatrzymania na Michelinach to prawie 33 km/h. 

Jazda sportowa na czas

test opon letnich 2024_jazda sportowa

Sposób mierzenia

Kierowca testowy pokonuje w jak najkrótszym czasie kręty tor o długości 1650 m. Wynik to średni czas przejazdu zarejestrowany na trzech okrążeniach. Próba odwzorowuje sportowy charakter ogumienia.

Wyniki próby

  • Continental: 89,72 s
  • Goodyear: 89,95 s
  • Dębica: 90,28 s
  • Michelin: 90,33 s
  • Falken: 90,37 s
  • Bridgestone: 91,16 s
  • Nexen: 91,70 s
  • Imperial: 92,50 s
  • Nankang: 93,60 s

Co mówią wyniki

Najszybszy na torze był Continental, a tuż za nim uplasował się Goodyear. Bardzo dobre wyniki uzyskały Dębica, Michelin oraz Falken. Bridgestone i Nexen wypadły nieźle. Imperial i Nankang osiągnęły przeciętne rezultaty.

Hałas zewnętrzny przy prędkości 50 km/h

test opon letnich 2024_halas

Sposób mierzenia

Badania wykonywane są na osłoniętym od wiatru fragmencie toru o certyfikowanej nawierzchni asfaltowej. Rejestrowany jest hałas przejeżdżającego samochodu przy prędkości 50 km/h. Samochód przetacza się przez stanowisko testowe z wyłączonym silnikiem.

Wyniki próby

  • Nexen: 62,2 dB
  • Goodyear: 62,6 dB
  • Bridgestone: 63,0 dB
  • Falken: 63,0 dB
  • Dębica: 63,3 dB
  • Imperial: 63,3 dB
  • Nankang: 63,3 dB
  • Michelin: 64,2 dB
  • Continental: 64,4 dB

Co mówią wyniki

Najniższy hałas na zewnątrz samochodu emituje Nexen. Za nim z bardzo dobrymi wynikami plasują się Goodyear, Bridgestone i Falken. Niewiele grzej wypadają Dębica, Imperial i Nankang. Poziom hałasu emitowanego przez toczące się opony Michelina i Continentala jest przyzwoity.

Własności jezdne

Sposób mierzenia

Kierowca testowy ocenia zachowanie opon w różnych warunkach. Liczą się m.in. precyzja kierowania, stabilność samochodu czy zachowanie na granicy poślizgu.

Wyniki próby

  • Michelin: 7,5 pkt
  • Continental: 7,3 pkt
  • Goodyear: 7,3 pkt
  • Dębica: 6,7 pkt
  • Falken: 6,3 pkt
  • Nexen: 6,1 pkt
  • Bridgestone: 6,0 pkt
  • Imperial: 5,5 pkt
  • Nankang: 5,0 pkt

Co mówią wyniki

Michelin, Continental i Goodyear wyraźnie wyprzedają resztę stawki. Na torze dobrze wypada też Dębica.

Opory toczenia

Sposób mierzenia

Bezwymiarowy współczynnik wyznaczany jest na laboratoryjnym stanowisku bębnowym. Określa, ile energii tracone jest podczas toczenia opony.

Wyniki próby

  • Bridgestone: 0,690
  • Continental: 0,751
  • Michelin: 0,778
  • Goodyear: 0,780
  • Falken: 0,792
  • Dębica: 0,819
  • Imperial: 0,824
  • Nexen: 0,860
  • Nankang: 0,886

Co mówią wyniki

Najoszczędniejszą oponą w zestawieniu jest Bridgestone. Zajmuje ona pierwszą pozycję z wyraźną przewagą nad rywalami. Bardzo dobry wynik uzyskuje też Continental. 

Zestawienie punktacji i klasyfikacja

Wyniki testu opon
PRODUCENT   Continental Goodyear Michelin Falken Bridgestone Nexen Dębica Nankang Imperial
Model   Premiumcontact 7 Eagle F1 Asymmetric 6 Pilot sport 5 Azenis fk520 Turanza 6 N'fera sport Presto UHP2 NS-20 Ecosport 2
INFORMACJE O OPONIE
Segment rynku   Premium Premium Premium Średni Premium Średni Budżetowy Budżetowy Budżetowy
Kraj produkcji   Rumunia Niemcy Hiszpania Turcja Polska Czechy Niemcy Chiny Chiny
Data produkcji   30. tydz. 2023 r. 17. tydz. 2023 r. 23. tydz. 2023 r. 4. tydz. 2023 r. 48. tydz. 2022 r. 19. tydz. 2023 r. 5. tydz. 2023 r. 16. tydz. 2023 r. 46. tydz. 2022 r.
Sztywność nowej   67 shore 68 shore 73 shore 67 shore 66 shore 70 shore 73 shore 73 shore 67 shore
Sztywność po teście   65 shore 67 shore 72 shore 65 shore 65 shore 67 shore 72 shore 67 shore 66 shore
Cena 1 sztuki 225/50 R17 98Y   597 zł 594 zł 719 zł 421 zł 584 zł 404 zł 398 zł 379 zł 249 zł
WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI
Próba Ocena Continental Goodyear Michelin Falken Bridgestone Nexen Dębica Nankang Imperial
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 30 47,6 m 30,0 51,2 m 28,2 52,9 m 27,4 53,9 m 26,9 54,1 m 26,8 55,3 m 26,2 58,2 m 24,7 57,5 m 25,1 62,0 m 22,9
Aquaplaning wzdłużny 20 76,2 km/h 19,5 75,9 km/h 19,4 76,7 km/h 19,6 76,5 km/h 19,6 75,5 km/h 19,3 76,0 km/h 19,5 77,6 km/h 19,9 78,1 km/h 20,0 74,7 km/h 19,1
Aquaplaning poprzeczny 5 3,64 m/s2 4,8 3,61 m/s2 4,7 3,82 m/s2 5,0 3,60 m/s2 4,7 3,70 m/s2 4,8 3,50 m/s2 4,6 3,83 m/s2 5,0 3,50 m/s2 4,6 3,27 m/s2 4,3
Jazda po okręgu 10 0,817 g 9,8 0,832 g 10,0 0,816 g 9,8 0,775 g 9,3 0,773 g 9,3 0,773 g 9,3 0,792 g 9,5 0,784 g 9,4 0,761 g 9,1
Jazda na czas 35 69,33 s 35,0 69,59 s 34,9 70,09 s 34,6 71,00 s 34,2 72,37 s 33,5 71,66 s 33,9 71,32 s 34,0 71,21 s 34,1 74,09 s 32,7
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM 100 99,1 97,2 96,4 94,7 93,7 93,5 93,1 93,2 88,1
WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
Próba Ocena Continental Goodyear Michelin Falken Bridgestone Nexen Dębica Nankang Imperial
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 40 38,1 m 39,2 37,7 m 39,6 37,3 m 40,0 38,1 m 39,2 39,5 m 37,7 39,0 m 38,2 40,6 m 36,6 41,8 m 35,4 41,5 m 35,7
Jazda na czas 35 89,72 s 35,0 89,95 s 34,9 90,33 s 34,8 90,37 s 34,7 91,16 s 34,4 91,70 s 34,2 90,28 s 34,8 93,60 s 33,5 92,50 s 33,9
Własności jezdne 10 7,2 pkt 9,6 7,2 pkt 9,6 7,5 pkt 10,0 6,3 pkt 8,4 6,0 pkt 8,0 6,1 pkt 8,1 6,7 pkt 8,9 5,0 pkt 6,7 5,5 pkt 7,3
Komfort 5 7,0 pkt 5,0 6,0 pkt 4,3 6,5 pkt 4,6 6,5 pkt 4,6 7,0 pkt 5,0 6,0 pkt 4,3 6,0 pkt 4,3 7,0 pkt 5,0 5,9 pkt 4,2
Hałas przy 50 km/h 5 64,4 db 4,8 62,6 db 5 64,2 db 4,8 63,0 db 4,9 63,0 db 4,9 62,2 db 5,0 63,3 db 4,9 63,3 db 4,9 63,3 db 4,9
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM 95 93,6 93,4 94,2 91,8 90,0 89,8 89,5 85,5 86
Opory toczenia 5 0,751 4,6 0,78 4,4 0,778 4,4 0,792 4,4 0,69 5,0 0,86 4 0,819 4,2 0,886 3,9 0,824 4,2
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW
PRODUCENT maks. Continental Goodyear Michelin Falken Bridgestone Nexen Dębica Nankang Imperial
SUMA PUNKTÓW 200 197,3 195,0 195,0 190,9 188,7 187,3 186,8 182,6 178,3
KLASYFIKACJA   1 2 2 4 5 6 7 8 9

1. miejsce: Continental PremiumContact 7

Continental PremiumContact 7 wygrywa test dzięki dobremu zbilansowaniu i doskonałym własnościom jezdnym w różnych warunkach. Jego zaletami są krótka droga hamowania na mokro i wysoka precyzja prowadzenia na suchym i mokrym torze. Continental ma też niski współczynnik oporów toczenia. Ustępuje rywalom tylko w próbie głośności zewnętrznej.

2. miejsce: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 to zrównoważona opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Opona ma krótkie drogi hamowania oraz wysoki poziom przyczepności bocznej na mokrym asfalcie. Jest cicha i pewnie się prowadzi na szybkich zakrętach. Oferuje przeciętny poziom komfortu.

2. miejsce: Michelin Pilot Sport 5

Michelin Pilot Sport 5 plasuje się ex aequo z Goodyearem na drugim stopniu podium. Ustępuje mu nieco na mokrym asfalcie, za to wyprzedza go w próbach na suchym. Michelin ma krótką drogę hamowania oraz wysoką precyzję prowadzenia na sucho i mokro. Opona jest też odporna na zjawisko aquaplaningu. Wadą Michelina jest wysoka cena.

4. miejsce: Falken Azenis FK520

Falken Azenis FK520 traci do zajmujących drugie miejsce produktów segmentu premium nieco ponad 4 punkty. Choć nie wygrywa żadnej konkurencji, to dzięki wyrównanej charakterystyce i dobrym wynikom w poszczególnych próbach uzyskuje wysoką notę końcową. Falken jest dobrze zbilansowaną oponą dostępną w przystępnej cenie.

5. miejsce: Bridgestone Turanza 6

Bridgestone Turanza 6 nie zachwyca wynikiem końcowym. Przegrywa z Falkenem zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jednak nie znaczy to, że nowość firmy Bridgestone jest złą oponą. Produkt zapewnia wymagane bezpieczeństwo. Bridgestone uzyskuje najwyższą notę w próbie komfortu mechanicznego, jest cichy i ma niskie opory toczenia.

6. miejsce: Nexen N'Fera Sport

Nexen N'Fera Sport to typowy przykład dobrej opony segmentu środkowego. W większości prób testowych klasyfikowana jest ona w okolicy połowy stawki. Oznacza to, że ma stabilne parametry na przeciętnym poziomie, ale w żadnych warunkach nie zaskakuje kierowcy. Nexen wygrywa próbę hałasu emitowanego na zewnątrz przejeżdżającego auta.

7. miejsce: Dębica Presto UHP2

Dębica Presto UHP2 zasługuje na brawa. Opona segmentu budżetowego uzyskuje wynik końcowy o niecałe 2 punkty gorszy od rezultatu Bridgestone'a. Polska opona zwycięża próbę aquaplaningu poprzecznego. Ma też wysoką odporność na aquaplaning wzdłużny i jest szybka na suchym torze. Jej zaletą jest niewygórowana cena zakupu.

8. miejsce : Nankang NS-20

Nankang NS-20 przegrywa z Dębicą o ponad 4 punkty. Na mokrej nawierzchni, dzięki zwycięstwu w próbie aquaplaningu wzdłużnego, reprezentuje zbliżony poziom, a traci na suchym asfalcie. Wprawdzie zdobywa maksymalną liczbę punktów w konkurencji komfortu mechanicznego i akustycznego, ale zajmuje ostatnią lokatę w próbie oporów toczenia. 

9. miejsce: Imperial Ecosport 2

Imperial Ecosport 2 nie zachwyca osiągami. We wszystkich konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie zamyka tabele wyników. Jego droga hamowania na mokro jest na granicy akceptowalności. Na sucho radzi sobie niewiele lepiej wygrywając jedynie z Nankangiem. Ma wysokie opory toczenia. Zaletą Imperiala jest atrakcyjna cena zakupu.

Jak testowaliśmy

test opon letnich 2024_wymiana kol

Badania do testu opon letnich przeprowadziliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Tym razem pomiary testowe wykonaliśmy na terenie ośrodka badawczego zlokalizowanego w amerykańskim stanie Texas. Wszystkie stanowiska testowe wykonane są tam z europejskiego asfaltu, a pogoda w listopadzie jest zbliżona do panującej u nas latem.

test opon letnich 2024_tor testowy

Podczas wykonywania pomiarów do tegorocznego testu zużyliśmy ponad 100 opon. Zostały one wcześniej przetransportowane do USA, a tam zamontowane na felgi i wyważone.

test opon letnich 2024_montaz opony

Sprzęt pomiarowy

test opon letnich 2024_sprzet pomiarowy

Pomiary do testu zostały wykonane za pomocą sprzętu pomiarowego pracującego w technologii GPS o bardzo wysokiej dokładności. Tego rodzaju aparatura umożliwia mierzenie z dokładnością do 1 centymetra. Próby wykonaliśmy na BMW serii 3 oraz Volkswagenie Passacie. Przed każdą serią pomiarów ciśnienie w kołach było regulowane do wartości zalecanej przez producenta samochodu. 

Warunki pogodowe na torze były przez cały czas monitorowane przez stacje pogodowe. Pomiary przeprowadziliśmy przy temperaturze 21-24°C i częściowym zachmurzeniu. W tygodniu testowym nie występowały opady deszczu.

PODSUMOWANIE

test opon letnich 2024_zwyciezca

Tegoroczny test z wysoką notą końcową zwycięża Continental. Na drugim miejscu z nieco słabszym wynikiem plasują się ex aequo Goodyear i Michelin. Obie opony – podobnie jak zwycięzca – zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Trzeci rezultat punktowy zdobywa Falken, który ma dodatkowo atrakcyjną cenę. Piąta lokata Bridgestone'a nieco rozczarowuje. Pozytywnie zaskakują za to noty Nexena i Dębicy. Polska opona traci tylko niecałe 2 punkty do nowości firmy Bridgestone. 

Czytaj także