W tegorocznym teście opon letnich uwzględniliśmy produkty ze wszystkich segmentów cenowych w rozmiarze pasującym do popularnych aut kompaktowych i klasy średniej – 225/50 R17. Najtańsza z opon kosztowała 249 zł, a najdroższa – 719 zł. Sprawdźmy, jak wypadły w serii profesjonalnych prób na torze testowym.
W tegorocznym teście opon letnich wzięło udział 9 konkurentów. Wśród nich znalazły się zarówno nowości, takie jak Bridgestone Turanza 6, jak i znane od lat polskim kierowcom produkty – np. Dębica Presto HP2.
Klasę budżetową uzupełniły chiński Nankang oraz jedna z najtańszych opon na rynku – Imperial. Segment środkowy reprezentują japoński Falken i koreański Nexen. Klasa premium w tegorocznym teście ma silną reprezentację. Poza oponami Bridgestone w zestawieniu uwzględniliśmy takie produkty jak Continental PremiumContact 7, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 oraz Michelin Pilot Sport 5.
Opony zostały kupione jesienią ubiegłego roku w sklepie internetowym i przetransportowane do amerykańskiego ośrodka badawczego zlokalizowanego w stanie Texas. Dzięki lokalizacji toru mogliśmy przeprowadzić w listopadzie pomiary w warunkach odpowiadających naszym letnim. Które opony wypadły najlepiej?
Mierzony jest dystans potrzebny do zatrzymania auta z prędkości 100 km/h. Powierzchnia toru testowego to asfalt pokryty warstwą wody o grubości 1 mm. Dzięki połączeniu auta z szyną pomiary wykonywane są w tym samym miejscu.
Continental deklasuje konkurentów, uzyskując drogę hamowania o 3,6 m krótszą od drugiego Goodyeara. Na końcu tabeli plasuje się Imperial. Auto na tych oponach jedzie jeszcze z prędkością ponad 48 km/h w miejscu zatrzymania na oponach Continental.
Wynik to średnia wartość przyspieszenia bocznego zmierzona w trakcie przejeżdżania przez kałużę o głębokości 5 mm na zakręcie. Pomiary dokonywane są przy prędkościach 65-95 km/h. Każdy przejazd kierowca pokonuje o 5 km/h szybciej.
Konkurencję z bardzo dobrym wynikiem zwycięża Dębica, a tuż za nią rywalizację kończy Michelin. Bridgestone, Continental, Goodyear i Falken uzyskują dobre wyniki. Nankang, Nexen i Imperial wypadają kiepsko, ale zachowują wymagany margines bezpieczeństwa.
Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej nawadniany tor o długości 1535 m. Rejestrowany jest czas przejazdu, a wynik to średnia z trzech prób. Tu liczą się m.in. przyczepność boczna oraz zdolność do przyspieszania i hamowania na mokrym asfalcie.
Najszybszy na mokrym torze był Continental, a drugi w kolejności Goodyear uzyskał jedynie nieco gorszy wynik. Michelin skończył rywalizację z bardzo dobrym rezultatem. Falken, Nankang, Dębica, Nexen i Bridgestone wypadły nieźle. Imperial – kiepsko.
W trakcie jazdy po mokrym okręgu (głębokość wody 1 mm) mierzone jest przeciążenie boczne. Próba określa przyczepność opon na zakręcie.
Goodyear, Continental i Michelin mają wysoką przyczepność boczną. Pozostałe opony wypadają nieźle. Nawet wynik kiepskiego w tych warunkach Imperiala jest akceptowalny.
Aparatura pomiarowa rejestruje prędkość, przy której poślizg koła poruszającego się po poduszce wodnej o grubości 9 mm przekracza 15 procent.
Doskonałą odporność na aquaplaning mają Nankang i Dębica. Michelin, Falken i Continental uzyskują dobre wyniki. Reszta opon na przyzwoitym poziomie.
Sprzęt pomiarowy zapisuje dystans przejechany przez auto podczas awaryjnego hamowania ze 100 km/h. Dla każdej opony wykonuje się siedem pomiarów. Wynik końcowy to średnia po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Badania wykonywane są na certyfikowanym stanowisku.
Rywalizację wygrywa Michelin, a za nim z dobrymi wynikami plasują się Goodyear oraz Continental i Falken. Nieźle radzą sobie Nexen, Bridgestone i Dębica. Imperial i Nankang – przeciętnie. Prędkość auta na Nankangach w miejscu zatrzymania na Michelinach to prawie 33 km/h.
Kierowca testowy pokonuje w jak najkrótszym czasie kręty tor o długości 1650 m. Wynik to średni czas przejazdu zarejestrowany na trzech okrążeniach. Próba odwzorowuje sportowy charakter ogumienia.
Najszybszy na torze był Continental, a tuż za nim uplasował się Goodyear. Bardzo dobre wyniki uzyskały Dębica, Michelin oraz Falken. Bridgestone i Nexen wypadły nieźle. Imperial i Nankang osiągnęły przeciętne rezultaty.
Badania wykonywane są na osłoniętym od wiatru fragmencie toru o certyfikowanej nawierzchni asfaltowej. Rejestrowany jest hałas przejeżdżającego samochodu przy prędkości 50 km/h. Samochód przetacza się przez stanowisko testowe z wyłączonym silnikiem.
Najniższy hałas na zewnątrz samochodu emituje Nexen. Za nim z bardzo dobrymi wynikami plasują się Goodyear, Bridgestone i Falken. Niewiele grzej wypadają Dębica, Imperial i Nankang. Poziom hałasu emitowanego przez toczące się opony Michelina i Continentala jest przyzwoity.
Kierowca testowy ocenia zachowanie opon w różnych warunkach. Liczą się m.in. precyzja kierowania, stabilność samochodu czy zachowanie na granicy poślizgu.
Michelin, Continental i Goodyear wyraźnie wyprzedają resztę stawki. Na torze dobrze wypada też Dębica.
Bezwymiarowy współczynnik wyznaczany jest na laboratoryjnym stanowisku bębnowym. Określa, ile energii tracone jest podczas toczenia opony.
Najoszczędniejszą oponą w zestawieniu jest Bridgestone. Zajmuje ona pierwszą pozycję z wyraźną przewagą nad rywalami. Bardzo dobry wynik uzyskuje też Continental.
Wyniki testu opon | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PRODUCENT | Continental | Goodyear | Michelin | Falken | Bridgestone | Nexen | Dębica | Nankang | Imperial | ||||||||||
Model | Premiumcontact 7 | Eagle F1 Asymmetric 6 | Pilot sport 5 | Azenis fk520 | Turanza 6 | N'fera sport | Presto UHP2 | NS-20 | Ecosport 2 | ||||||||||
INFORMACJE O OPONIE | |||||||||||||||||||
Segment rynku | Premium | Premium | Premium | Średni | Premium | Średni | Budżetowy | Budżetowy | Budżetowy | ||||||||||
Kraj produkcji | Rumunia | Niemcy | Hiszpania | Turcja | Polska | Czechy | Niemcy | Chiny | Chiny | ||||||||||
Data produkcji | 30. tydz. 2023 r. | 17. tydz. 2023 r. | 23. tydz. 2023 r. | 4. tydz. 2023 r. | 48. tydz. 2022 r. | 19. tydz. 2023 r. | 5. tydz. 2023 r. | 16. tydz. 2023 r. | 46. tydz. 2022 r. | ||||||||||
Sztywność nowej | 67 shore | 68 shore | 73 shore | 67 shore | 66 shore | 70 shore | 73 shore | 73 shore | 67 shore | ||||||||||
Sztywność po teście | 65 shore | 67 shore | 72 shore | 65 shore | 65 shore | 67 shore | 72 shore | 67 shore | 66 shore | ||||||||||
Cena 1 sztuki 225/50 R17 98Y | 597 zł | 594 zł | 719 zł | 421 zł | 584 zł | 404 zł | 398 zł | 379 zł | 249 zł | ||||||||||
WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Goodyear | Michelin | Falken | Bridgestone | Nexen | Dębica | Nankang | Imperial | |||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 30 | 47,6 m | 30,0 | 51,2 m | 28,2 | 52,9 m | 27,4 | 53,9 m | 26,9 | 54,1 m | 26,8 | 55,3 m | 26,2 | 58,2 m | 24,7 | 57,5 m | 25,1 | 62,0 m | 22,9 |
Aquaplaning wzdłużny | 20 | 76,2 km/h | 19,5 | 75,9 km/h | 19,4 | 76,7 km/h | 19,6 | 76,5 km/h | 19,6 | 75,5 km/h | 19,3 | 76,0 km/h | 19,5 | 77,6 km/h | 19,9 | 78,1 km/h | 20,0 | 74,7 km/h | 19,1 |
Aquaplaning poprzeczny | 5 | 3,64 m/s2 | 4,8 | 3,61 m/s2 | 4,7 | 3,82 m/s2 | 5,0 | 3,60 m/s2 | 4,7 | 3,70 m/s2 | 4,8 | 3,50 m/s2 | 4,6 | 3,83 m/s2 | 5,0 | 3,50 m/s2 | 4,6 | 3,27 m/s2 | 4,3 |
Jazda po okręgu | 10 | 0,817 g | 9,8 | 0,832 g | 10,0 | 0,816 g | 9,8 | 0,775 g | 9,3 | 0,773 g | 9,3 | 0,773 g | 9,3 | 0,792 g | 9,5 | 0,784 g | 9,4 | 0,761 g | 9,1 |
Jazda na czas | 35 | 69,33 s | 35,0 | 69,59 s | 34,9 | 70,09 s | 34,6 | 71,00 s | 34,2 | 72,37 s | 33,5 | 71,66 s | 33,9 | 71,32 s | 34,0 | 71,21 s | 34,1 | 74,09 s | 32,7 |
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM | 100 | 99,1 | 97,2 | 96,4 | 94,7 | 93,7 | 93,5 | 93,1 | 93,2 | 88,1 | |||||||||
WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Goodyear | Michelin | Falken | Bridgestone | Nexen | Dębica | Nankang | Imperial | |||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 38,1 m | 39,2 | 37,7 m | 39,6 | 37,3 m | 40,0 | 38,1 m | 39,2 | 39,5 m | 37,7 | 39,0 m | 38,2 | 40,6 m | 36,6 | 41,8 m | 35,4 | 41,5 m | 35,7 |
Jazda na czas | 35 | 89,72 s | 35,0 | 89,95 s | 34,9 | 90,33 s | 34,8 | 90,37 s | 34,7 | 91,16 s | 34,4 | 91,70 s | 34,2 | 90,28 s | 34,8 | 93,60 s | 33,5 | 92,50 s | 33,9 |
Własności jezdne | 10 | 7,2 pkt | 9,6 | 7,2 pkt | 9,6 | 7,5 pkt | 10,0 | 6,3 pkt | 8,4 | 6,0 pkt | 8,0 | 6,1 pkt | 8,1 | 6,7 pkt | 8,9 | 5,0 pkt | 6,7 | 5,5 pkt | 7,3 |
Komfort | 5 | 7,0 pkt | 5,0 | 6,0 pkt | 4,3 | 6,5 pkt | 4,6 | 6,5 pkt | 4,6 | 7,0 pkt | 5,0 | 6,0 pkt | 4,3 | 6,0 pkt | 4,3 | 7,0 pkt | 5,0 | 5,9 pkt | 4,2 |
Hałas przy 50 km/h | 5 | 64,4 db | 4,8 | 62,6 db | 5 | 64,2 db | 4,8 | 63,0 db | 4,9 | 63,0 db | 4,9 | 62,2 db | 5,0 | 63,3 db | 4,9 | 63,3 db | 4,9 | 63,3 db | 4,9 |
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM | 95 | 93,6 | 93,4 | 94,2 | 91,8 | 90,0 | 89,8 | 89,5 | 85,5 | 86 | |||||||||
Opory toczenia | 5 | 0,751 | 4,6 | 0,78 | 4,4 | 0,778 | 4,4 | 0,792 | 4,4 | 0,69 | 5,0 | 0,86 | 4 | 0,819 | 4,2 | 0,886 | 3,9 | 0,824 | 4,2 |
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW | |||||||||||||||||||
PRODUCENT | maks. | Continental | Goodyear | Michelin | Falken | Bridgestone | Nexen | Dębica | Nankang | Imperial | |||||||||
SUMA PUNKTÓW | 200 | 197,3 | 195,0 | 195,0 | 190,9 | 188,7 | 187,3 | 186,8 | 182,6 | 178,3 | |||||||||
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Continental PremiumContact 7 wygrywa test dzięki dobremu zbilansowaniu i doskonałym własnościom jezdnym w różnych warunkach. Jego zaletami są krótka droga hamowania na mokro i wysoka precyzja prowadzenia na suchym i mokrym torze. Continental ma też niski współczynnik oporów toczenia. Ustępuje rywalom tylko w próbie głośności zewnętrznej.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 to zrównoważona opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Opona ma krótkie drogi hamowania oraz wysoki poziom przyczepności bocznej na mokrym asfalcie. Jest cicha i pewnie się prowadzi na szybkich zakrętach. Oferuje przeciętny poziom komfortu.
Michelin Pilot Sport 5 plasuje się ex aequo z Goodyearem na drugim stopniu podium. Ustępuje mu nieco na mokrym asfalcie, za to wyprzedza go w próbach na suchym. Michelin ma krótką drogę hamowania oraz wysoką precyzję prowadzenia na sucho i mokro. Opona jest też odporna na zjawisko aquaplaningu. Wadą Michelina jest wysoka cena.
Falken Azenis FK520 traci do zajmujących drugie miejsce produktów segmentu premium nieco ponad 4 punkty. Choć nie wygrywa żadnej konkurencji, to dzięki wyrównanej charakterystyce i dobrym wynikom w poszczególnych próbach uzyskuje wysoką notę końcową. Falken jest dobrze zbilansowaną oponą dostępną w przystępnej cenie.
Bridgestone Turanza 6 nie zachwyca wynikiem końcowym. Przegrywa z Falkenem zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jednak nie znaczy to, że nowość firmy Bridgestone jest złą oponą. Produkt zapewnia wymagane bezpieczeństwo. Bridgestone uzyskuje najwyższą notę w próbie komfortu mechanicznego, jest cichy i ma niskie opory toczenia.
Nexen N'Fera Sport to typowy przykład dobrej opony segmentu środkowego. W większości prób testowych klasyfikowana jest ona w okolicy połowy stawki. Oznacza to, że ma stabilne parametry na przeciętnym poziomie, ale w żadnych warunkach nie zaskakuje kierowcy. Nexen wygrywa próbę hałasu emitowanego na zewnątrz przejeżdżającego auta.
Dębica Presto UHP2 zasługuje na brawa. Opona segmentu budżetowego uzyskuje wynik końcowy o niecałe 2 punkty gorszy od rezultatu Bridgestone'a. Polska opona zwycięża próbę aquaplaningu poprzecznego. Ma też wysoką odporność na aquaplaning wzdłużny i jest szybka na suchym torze. Jej zaletą jest niewygórowana cena zakupu.
Nankang NS-20 przegrywa z Dębicą o ponad 4 punkty. Na mokrej nawierzchni, dzięki zwycięstwu w próbie aquaplaningu wzdłużnego, reprezentuje zbliżony poziom, a traci na suchym asfalcie. Wprawdzie zdobywa maksymalną liczbę punktów w konkurencji komfortu mechanicznego i akustycznego, ale zajmuje ostatnią lokatę w próbie oporów toczenia.
Imperial Ecosport 2 nie zachwyca osiągami. We wszystkich konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie zamyka tabele wyników. Jego droga hamowania na mokro jest na granicy akceptowalności. Na sucho radzi sobie niewiele lepiej wygrywając jedynie z Nankangiem. Ma wysokie opory toczenia. Zaletą Imperiala jest atrakcyjna cena zakupu.
Badania do testu opon letnich przeprowadziliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Tym razem pomiary testowe wykonaliśmy na terenie ośrodka badawczego zlokalizowanego w amerykańskim stanie Texas. Wszystkie stanowiska testowe wykonane są tam z europejskiego asfaltu, a pogoda w listopadzie jest zbliżona do panującej u nas latem.
Podczas wykonywania pomiarów do tegorocznego testu zużyliśmy ponad 100 opon. Zostały one wcześniej przetransportowane do USA, a tam zamontowane na felgi i wyważone.
Pomiary do testu zostały wykonane za pomocą sprzętu pomiarowego pracującego w technologii GPS o bardzo wysokiej dokładności. Tego rodzaju aparatura umożliwia mierzenie z dokładnością do 1 centymetra. Próby wykonaliśmy na BMW serii 3 oraz Volkswagenie Passacie. Przed każdą serią pomiarów ciśnienie w kołach było regulowane do wartości zalecanej przez producenta samochodu.
Warunki pogodowe na torze były przez cały czas monitorowane przez stacje pogodowe. Pomiary przeprowadziliśmy przy temperaturze 21-24°C i częściowym zachmurzeniu. W tygodniu testowym nie występowały opady deszczu.
Tegoroczny test z wysoką notą końcową zwycięża Continental. Na drugim miejscu z nieco słabszym wynikiem plasują się ex aequo Goodyear i Michelin. Obie opony – podobnie jak zwycięzca – zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Trzeci rezultat punktowy zdobywa Falken, który ma dodatkowo atrakcyjną cenę. Piąta lokata Bridgestone'a nieco rozczarowuje. Pozytywnie zaskakują za to noty Nexena i Dębicy. Polska opona traci tylko niecałe 2 punkty do nowości firmy Bridgestone.