Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test opon

Czy warto oszczędzać na oponach?

Opona bieżnikowana kontra produkty klasy budżetowej i średniej – czy oszczędność warta jest ryzyka?

archiwum

Czy warto oszczędzać na oponach?

Opona bieżnikowana kontra produkty klasy budżetowej i średniej – czy oszczędność warta jest ryzyka?

Opony bieżnikowane (tzw. nalewki) przyciągają niską ceną zakupu. W teście sprawdzamy, czy zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. Porównujemy tego typu produkt z rozsądnie wycenionymi oponami renomowanych marek – Dębicą Presto HP2 z z klasy budżetowej i Uniroyalem RainSport 5 ze średniej.

Czy warto oszczędzać na oponach? To pytanie nurtuje wielu kierowców stających przed koniecznością kupna nowego ogumienia.

Opublikowany przez nas niedawno test tanich opon (dokładny opis tutaj) pokazał, że produkty segmentu środkowego, a nawet niektóre klasy budżetowej zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. A jak wypada ogumienie bieżnikowane? 

W internetowych sklepach nie brakuje ofert sprzedaży opon regenerowanych, a ich ceny są często atrakcyjne. Niejednokrotnie komplet opon bieżnikowanych można kupić za połowę ceny niedrogiego ogumienia tradycyjnego. Postanowiliśmy sprawdzić, jaki poziom prezentują tzw. nalewki.

Trzy opony: „nalewka”, budżetowa i średnia

Przeprowadziliśmy test, w którym porównaliśmy właściwości popularnej opony bieżnikowanej Profil Prosport 2 z parametrami znanej z dobrej jakości opony budżetowej – Dębicy Presto HP2. W zestawieniu uwzględniliśmy też reprezentującego segment środkowy zwycięzcę testu tanich opon – Uniroyala RainSport 5.

Opony przebadaliśmy w niemieckim ośrodku testowym i poddaliśmy takim samym próbom, jakie przechodzi ogumienie biorące udział w regularnym teście

Wyniki uzyskane przez Dębicę i Uniroyala potwierdziły, że nawet tanie opony mogą oferować wysoki poziom. Z kolei rezultaty opony bieżnikowanej pokazały, że tego rodzaju ogumienie nie zapewnia wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Szczególnie na mokrej nawierzchni tzw. nalewki są nieprzewidywalne.

Test opon 

Kupione w sprzedaży internetowej produkty poddaliśmy takim samym próbom, jakie wykonujemy podczas realizacji testu opon letnich. Badania wykonaliśmy na torze testowym w Niemczech.

Opony w teście

  • Bieżnikowana: Profil Prosport 2, cena 1 sztuki: 150 zł
  • Klasa budżet: Dębica Presto HP2, cena 1 sztuki: 283 zł
  • Klasa średnia: Uniroyal RainSport 5, cena 1 sztuki: 317 zł

Wyniki na suchym asfalcie

Jazda na czas

test opon nalewka_jazda na czas sucho

Rywalizację na suchym torze wygrywa Dębica z nieznaczną przewagą nad Uniroyalem. Bieżnikowany Profil odstaje od konkurentów, a jego wynik 59 s jest kiepski. Pomimo to na suchym torze opona nie jest niebezpieczna.

Czas przejazdu toru o długości 1650 m

  • Profil: 59,0 s
  • Dębica: 56,7 s
  • Uniroyal: 57,0 s

Hamowanie 100-0 km/h

test opon nalewka_hamowanie sucho

W konkurencji hamowania na suchym asfalcie najlepszy rezultat uzyskuje Uniroyal. Tuż za nim z bardzo dobrym wynikiem plasuje się Dębica. Dystans hamowania opony Profil jest długi, ale do zaakceptowania.

Droga hamowania ze 100 km/h

  • Profil: 42,8 m
  • Dębica: 38,7 m
  • Uniroyal: 38,4 m

Komfort

test opon nalewka_komfort

Kierowca ocenia parametry, takie jak m.in. tłumienie nierówności, hałas we wnętrzu kabiny czy drgania na kierownicy. Uniroyal i Dębica kończą próbę z dobrymi wynikami. Profil wypada przeciętnie.

Ocena punktowa

  • Profil: 5,000 pkt
  • Dębica: 6,000 pkt
  • Uniroyal: 6,375 pkt

Głośność

test opon nalewka_glosnosc

Hałas zewnętrzny emitowany przez przejeżdżający z wyłączonym silnikiem samochód badany jest na certyfikowanym stanowisku. W tej konkurencji wszystkie opony wypadły na dobrym poziomie.

Hałas zewnętrzny przy 50 km/h

  • Profil : 64,8 dB
  • Dębica: 64,2 dB
  • Uniroyal: 64,6 dB

Właściwości jezdne

test opon nalewka_wlasciwosci jezdne

Punktowa ocena określa precyzję prowadzenia i odwzorowuje sportowy charakter opon. Konkurencję zwycięża Dębica, a na drugim miejscu plasuje się Uniroyal. Profil wypada słabo.

Ocena punktowa

  • Profil: 4,250 pkt
  • Dębica: 6,438 pkt
  • Uniroyal: 6,063 pkt

Wyniki na mokrym asfalcie

Aquaplaning poprzeczny

test opon nalewka_aquaplaning poprzeczny

Podczas jazdy po poduszce wodnej o grubości 5 mm zlokalizowanej na zakręcie badane jest przeciążenie boczne przy różnych prędkościach. Słaby wynik opony Profil jest na granicy akceptowalności.

Przeciążenie boczne

  • Profil: 2,62 m/s2
  • Dębica: 3,45 m/s2
  • Uniroyal: 3,61 m/s2

Hamowanie 100-0 km/h

test opon nalewka_hamowanie mokro

Próbę awaryjnego hamowania ma mokrym asfalcie z bardzo dobrym wynikiem wygrywa Uniroyal, wyprzedzając Dębicę. Dłuższa o ponad 20 metrów od zwycięzcy droga hamowania opony Profil jest nieakceptowalna.

Droga hamowania ze 100 km/h

  • Profil: 77,1 m
  • Dębica: 59,4 m
  • Uniroyal: 56,3 m

Jazda na czas

test opon nalewka_jazda na czas mokro

Na mokrym torze zwycięża Uniroyal, wyprzedzając Dębicę zaledwie o 0,3 sekundy. Rezultat opony Profil jest nie do zaakceptowania. Kierowca miał problem z utrzymaniem toru jazdy. Opona jest niebezpieczna!

Czas przejazdu toru o długości 1823 m

  • Profil: 99,1 s
  • Dębica: 85,1 s
  • Uniroyal: 84,8 s

Aquaplaning wzdłużny

test opon nalewka_aquaplaning wzdluzny

Próba określa prędkość, przy której opony jadącego na wprost auta tracą kontakt z nawierzchnią, ślizgając się po wodzie. Wynik opony Profil jest na granicy wymaganego.

Prędkość poślizgu koła

  • Profil : 69,7 km/h
  • Dębica: 77,5 km/h
  • Uniroyal: 82,1 km/h

Wyniki testu nie pozostawiają złudzeń

Klasyfikacja końcowa zestawienia była do przewidzenia i nie zaskakuje. Dobrej klasy opona segmentu środkowego wygrywa, drugie miejsce zajmuje produkt budżetowy, a tabelę zamyka ogumienie bieżnikowane.

Warto jednak zauważyć, jak dużo punktów traci Profil do konkurentów. Taka różnica w rezultatach końcowych świadczy o słabych właściwościach „nalewki”, zwłaszcza na mokro, gdzie jest wręcz niebezpieczna

Klasyfikacja końcowa
  Suchy asfalt
  Mokry asfalt Wynik końcowy Klasyfikacja
  Hamowanie 100-0 km/h Jazda po torze na czas Własności jezdne Hałas przy 50 km/h Komfort Opory toczenia Suma   Hamowanie 100-0 km/h Aquaplaning mwzdłużny Aquaplaning poprzeczny Trzymanie boczne Jazda po torze na czas Suma    
Maks. liczba punktów 40,0 35,0 10,0 5,0 5,0 5,0 100,0 Maks. liczba punktów 30,0 20,0 5,0 10,0 35,0 100,0 200  
Uniroyal 40,0 34,8 9,4 5,0 5,0 4,9 99,1 Uniroyal 30,0 20,0 5,0 9,5 35,0 99,5 198,6 1
Dębica 39,6 35,0 10,0 5,0 4,7 5,0 99,3 Dębica 28,3 18,9 4,8 10,0 34,9 96,9 196,2 2
Profil (bieżnikowana) 35,1 33,6 6,6 5,0 3,9 4,8 89,0 Profil (bieżnikowana) 18,8 17,0 3,6 7,8 29,1 76,3 165,3 3

PODSUMOWANIE

Przeprowadzony przez nas test pokazuje, że na oponach można oszczędzać, ale trzeba to robić z głową. Wybór taniej Dębicy nie odbije się na bezpieczeństwie, czego nie można powiedzieć o oponach bieżnikowanych. Zwłaszcza na mokrej nawierzchni tzw. nalewki są niebezpieczne.

Czytaj także