Opony bieżnikowane (tzw. nalewki) przyciągają niską ceną zakupu. W teście sprawdzamy, czy zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. Porównujemy tego typu produkt z rozsądnie wycenionymi oponami renomowanych marek – Dębicą Presto HP2 z z klasy budżetowej i Uniroyalem RainSport 5 ze średniej.
Czy warto oszczędzać na oponach? To pytanie nurtuje wielu kierowców stających przed koniecznością kupna nowego ogumienia.
Opublikowany przez nas niedawno test tanich opon (dokładny opis tutaj) pokazał, że produkty segmentu środkowego, a nawet niektóre klasy budżetowej zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. A jak wypada ogumienie bieżnikowane?
W internetowych sklepach nie brakuje ofert sprzedaży opon regenerowanych, a ich ceny są często atrakcyjne. Niejednokrotnie komplet opon bieżnikowanych można kupić za połowę ceny niedrogiego ogumienia tradycyjnego. Postanowiliśmy sprawdzić, jaki poziom prezentują tzw. nalewki.
Przeprowadziliśmy test, w którym porównaliśmy właściwości popularnej opony bieżnikowanej Profil Prosport 2 z parametrami znanej z dobrej jakości opony budżetowej – Dębicy Presto HP2. W zestawieniu uwzględniliśmy też reprezentującego segment środkowy zwycięzcę testu tanich opon – Uniroyala RainSport 5.
Opony przebadaliśmy w niemieckim ośrodku testowym i poddaliśmy takim samym próbom, jakie przechodzi ogumienie biorące udział w regularnym teście.
Wyniki uzyskane przez Dębicę i Uniroyala potwierdziły, że nawet tanie opony mogą oferować wysoki poziom. Z kolei rezultaty opony bieżnikowanej pokazały, że tego rodzaju ogumienie nie zapewnia wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Szczególnie na mokrej nawierzchni tzw. nalewki są nieprzewidywalne.
Kupione w sprzedaży internetowej produkty poddaliśmy takim samym próbom, jakie wykonujemy podczas realizacji testu opon letnich. Badania wykonaliśmy na torze testowym w Niemczech.
Rywalizację na suchym torze wygrywa Dębica z nieznaczną przewagą nad Uniroyalem. Bieżnikowany Profil odstaje od konkurentów, a jego wynik 59 s jest kiepski. Pomimo to na suchym torze opona nie jest niebezpieczna.
W konkurencji hamowania na suchym asfalcie najlepszy rezultat uzyskuje Uniroyal. Tuż za nim z bardzo dobrym wynikiem plasuje się Dębica. Dystans hamowania opony Profil jest długi, ale do zaakceptowania.
Kierowca ocenia parametry, takie jak m.in. tłumienie nierówności, hałas we wnętrzu kabiny czy drgania na kierownicy. Uniroyal i Dębica kończą próbę z dobrymi wynikami. Profil wypada przeciętnie.
Hałas zewnętrzny emitowany przez przejeżdżający z wyłączonym silnikiem samochód badany jest na certyfikowanym stanowisku. W tej konkurencji wszystkie opony wypadły na dobrym poziomie.
Punktowa ocena określa precyzję prowadzenia i odwzorowuje sportowy charakter opon. Konkurencję zwycięża Dębica, a na drugim miejscu plasuje się Uniroyal. Profil wypada słabo.
Podczas jazdy po poduszce wodnej o grubości 5 mm zlokalizowanej na zakręcie badane jest przeciążenie boczne przy różnych prędkościach. Słaby wynik opony Profil jest na granicy akceptowalności.
Próbę awaryjnego hamowania ma mokrym asfalcie z bardzo dobrym wynikiem wygrywa Uniroyal, wyprzedzając Dębicę. Dłuższa o ponad 20 metrów od zwycięzcy droga hamowania opony Profil jest nieakceptowalna.
Na mokrym torze zwycięża Uniroyal, wyprzedzając Dębicę zaledwie o 0,3 sekundy. Rezultat opony Profil jest nie do zaakceptowania. Kierowca miał problem z utrzymaniem toru jazdy. Opona jest niebezpieczna!
Próba określa prędkość, przy której opony jadącego na wprost auta tracą kontakt z nawierzchnią, ślizgając się po wodzie. Wynik opony Profil jest na granicy wymaganego.
Klasyfikacja końcowa zestawienia była do przewidzenia i nie zaskakuje. Dobrej klasy opona segmentu środkowego wygrywa, drugie miejsce zajmuje produkt budżetowy, a tabelę zamyka ogumienie bieżnikowane.
Warto jednak zauważyć, jak dużo punktów traci Profil do konkurentów. Taka różnica w rezultatach końcowych świadczy o słabych właściwościach „nalewki”, zwłaszcza na mokro, gdzie jest wręcz niebezpieczna.
Klasyfikacja końcowa | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Suchy asfalt |
Mokry asfalt | Wynik końcowy | Klasyfikacja | |||||||||||||
Hamowanie 100-0 km/h | Jazda po torze na czas | Własności jezdne | Hałas przy 50 km/h | Komfort | Opory toczenia | Suma | Hamowanie 100-0 km/h | Aquaplaning mwzdłużny | Aquaplaning poprzeczny | Trzymanie boczne | Jazda po torze na czas | Suma | ||||
Maks. liczba punktów | 40,0 | 35,0 | 10,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 100,0 | Maks. liczba punktów | 30,0 | 20,0 | 5,0 | 10,0 | 35,0 | 100,0 | 200 | |
Uniroyal | 40,0 | 34,8 | 9,4 | 5,0 | 5,0 | 4,9 | 99,1 | Uniroyal | 30,0 | 20,0 | 5,0 | 9,5 | 35,0 | 99,5 | 198,6 | 1 |
Dębica | 39,6 | 35,0 | 10,0 | 5,0 | 4,7 | 5,0 | 99,3 | Dębica | 28,3 | 18,9 | 4,8 | 10,0 | 34,9 | 96,9 | 196,2 | 2 |
Profil (bieżnikowana) | 35,1 | 33,6 | 6,6 | 5,0 | 3,9 | 4,8 | 89,0 | Profil (bieżnikowana) | 18,8 | 17,0 | 3,6 | 7,8 | 29,1 | 76,3 | 165,3 | 3 |
Przeprowadzony przez nas test pokazuje, że na oponach można oszczędzać, ale trzeba to robić z głową. Wybór taniej Dębicy nie odbije się na bezpieczeństwie, czego nie można powiedzieć o oponach bieżnikowanych. Zwłaszcza na mokrej nawierzchni tzw. nalewki są niebezpieczne.