Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kiedy trzeba wymienić zimówki na nowe

Co decyduje o przydatności opon zimowych

Kiedy trzeba wymienić zimówki na nowe

Co decyduje o przydatności opon zimowych

Kiedy trzeba wymienić zimówki na nowe

O przydatności ogumienia świadczą głębokość i stan bieżnika oraz wiek. Warto sprawdzić te parametry przed sezonową wizytą u wulkanizatora.

Sezonowa wymiana ogumienia to czynność znienawidzona przez większość kierowców. Wiąże się z koniecznością wizyty w serwisie oponiarskim, co zwykle oznacza stanie w kolejce. Na dodatek trzeba jeszcze zabrać ze sobą komplet opon, a ten nie zawsze mieści się w bagażniku. Czarę goryczy przelewa sytuacja, kiedy okazuje się, że przywiezione do wulkanizatora opony nie nadają się do dalszej eksploatacji lub pracownik serwisu nie może odkręcić koła, bo zginęła nasadka do śruby zabezpieczającej. A można temu zapobiec.

Sprawdź przed wymianą opon na zimowe

Większość kierowców nie decyduje się na odpłatne przechowywanie ogumienia w serwisie, tylko we własnym zakresie składuje opony poza sezonem, nie wnikając w ich stan. Oczywiście wiosną wulkanizator powinien poinformować klienta jeśli zdejmowane opony zimowe nie nadają się do dalszego użytku, jednak nie jest to regułą. Poza tym taka informacja często umyka kierowcom.
Pół biedy kiedy okazuje się, że uszkodzone lub zużyte opony są typowego rozmiaru. W wielu zakładach wulkanizacyjnych w sezonie można kupić takie ogumienie od ręki, jednak trzeba się liczyć z wyższą niż w sklepach internetowych ceną oraz nieplanowanym wydatkiem. Znacznie gorzej jest w przypadku opon w rzadszych rozmiarach – tu trzeba się umówić na następny termin. Warto jednak wiedzieć, że nietypowe rozmiary opon dość szybko się sprzedają i w sezonie może być mocno ograniczony wybór nawet w  dużych hurtowniach.

Czy zimówki wystarczą na następny sezon

By uniknąć podobnych problemów, warto skontrolować stan posiadanego ogumienia, a przed wizytą w serwisie pamiętać o zabraniu drugiego kompletu śrub, pierścieni centrujących czy nasadki do śrub zabezpieczających przed kradzieżą.
Podpowiadamy, jak sprawdzić, czy używane opony wystarczą na kolejny sezon i na co zwrócić uwagę podczas oględzin. Dodatkowo prezentujemy wyniki przeprowadzonych przez nas testów pokazujących, jak zmieniają się właściwości ogumienia zimowego wraz ze zużywaniem się bieżnika, ale i z  upływem czasu. Na ich podstawie da się określić, czego można się spodziewać po swoich oponach.

  • NAJWAŻNIEJSZE PARAMETRY OPON ZIMOWYCH

Głębokość bieżnika

1

  • Obniżanie się głębokości bieżnika wraz z eksploatacją opon jest zjawiskiem naturalnym. Wraz ze zużyciem ogumienia pogarszają się też jego właściwości na mokrej nawierzchni i na śniegu. Choć przepisy dopuszczają możliwość korzystania z opon do głębokości bieżnika 1,6 mm, szczególnie w przypadku zimówek nie powinno się ich tak długo eksploatować. Właściwości większości opon dramatycznie się pogarszają po przekroczeniu progu 4 mm. Kontrolując stan opon przed wymianą, należy zwrócić uwagę, czy bieżnik jest równomiernie zużyty na całej szerokości.
  • Jak sprawdzać
    Do pomiaru głębokości służą specjalne narzędzia. Proste, mechaniczne można kupić już za 5 zł, a za elektroniczne trzeba zapłacić ok. 35 zł. Do sprawdzenia głębokości rowków można też użyć zwykłej suwmiarki.
  • Kiedy wymieniać
    Większość producentów nie zaleca eksploatacji opon zimowych przy głębokości bieżnika mniejszej niż 4 mm. By w trakcie sezonu nie przekroczyć tego progu, nie powinno się montować opon zużytych bardziej niż do 4,5 mm.

Rok produkcji opon zimowych

2

Wraz z upływem czasu postępują procesy starzenia gumy, co prowadzi do zwiększania jej twardości. To z kolei wpływa na pogorszenie przyczepności – szczególnie na mokrej nawierzchni. Z badań producentów wynika, że starsze niż 10-letnie opony nie powinny być użytkowane. W procesie produkcji na bokach opon umieszczany jest 4-cyfrowy kod oznaczający datę ich produkcji. Warto wiedzieć, że w latach 90. stosowano kod 3-cyfrowy.

  • Jak sprawdzać
    Data produkcji zaszyfrowana jest w  czterocyfrowym kodzie umieszczonym na boku opony. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji.
  • Kiedy wymieniać
    Według producentów opon nie powinno się użytkować dłużej niż 10 lat. Szczególnie w przypadku opon zimowych kierowcy powinni się stosować do tego zalecenia.

Uszkodzenia zimówek

3

Przed wizytą w serwisie oponiarskim warto ocenić stan posiadanego ogumienia pod kątem uszkodzeń. Niektóre z nich, pomimo dobrego stanu bieżnika i  odpowiedniego wieku opon, wykluczają je z dalszej eksploatacji. W przypadku znalezienia któregoś z pokazanych obok defektów nie powinno się dalej użytkować opon.

  • Uszkodzenie boku
    Choć niektórzy wulkanizatorzy podejmują się napraw przebić bocznej części, nie należy tego robić. Taka opona powinna zostać wymieniona.
  • Pęknięcia gumy
    Proces starzenia gumy może postępować szybciej np. w wyniku przechowywania w zbyt wysokiej temperaturze. Ślady pęknięć dyskwalifikują opony.
  • Deformacja
    Gdy na oponie pojawi się tzw. bąbel, trzeba ją wymienić. Dotyczy to deformacji na boku, jak i  w czołowej części. Nie ma technologii napraw takich defektów.
  • Uszkodzenie stopki
    Dopuszczalne jest jedynie niewielkie uszkodzenie stopki poza obszarem styku z felgą. W pozostałych przypadkach z koła może uchodzić powietrze.

Test opon zimowych z różną głębokością bieżnika

  • PRÓBA 1: Hamowanie na śniegu na oponach o różnym stopniu zużycia

test1

W teście porównaliśmy drogę hamowania z 40 km/h na śniegu. W pierwszej serii prób Volkswagen Touran wyposażony był w nowe opony klasy budżet, a w drugiej – w takie same, tylko o głębokości bieżnika 5 mm. Badania przeprowadzono w jednakowych warunkach.

Długość drogi hamowania z 40 km/h

  • Opona nowa: 18,1 m
  • Opona zużyta: 23,7 m
  • Różnica: 30%

Wniosek z próby
Różnica w drodze hamowania już z prędkości 40 km/h wyniosła ponad 5 metrów (długość dużego samochodu). Warto wiedzieć, że wraz ze wzrostem prędkości różnice te będą się znacznie powiększać.

  • PRÓBA 2: Hamowanie na mokro na oponach w różnym wieku

684X2559

Zbadaliśmy drogę hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w ten sam model nowych i nieużywanych ośmioletnich opon klasy budżet znanego producenta. Mierzyliśmy dystans potrzebny do zatrzymania Volkswagena Golfa jadącego 100 km/h.

Długość drogi hamowania ze 100 km/h

  • Opona nowa: 69,1 m
  • Opona ośmioletnia: 82,9 m
  • Różnica: 20%

Wniosek z próby
Różnica prawie 13 metrów pomiędzy z pozoru identycznymi oponami to przepaść. Warto uświadomić sobie, że w miejscu zatrzymania samochodu na nowych oponach ten na ośmioletnich jechał jeszcze prawie 50 km/h.

Co zabrać ze sobą do wulkanizatora

Wymiana ogumienia wymaga zwykle umówienia się w serwisie oponiarskim na konkretną godzinę lub oznacza konieczność oczekiwania w kolejce. W obu przypadkach poważnym problemem okazuje się sytuacja, gdy kierowca nie jest odpowiednio przygotowany

  • Pierścienie centrujące

a

Posiadacze uniwersalnych felg powinni sprawdzić obecność pierścieni centrujących. Wyrobione często wypadają z gniazda w obręczy podczas magazynowania czy transportu.

  • Śruby/nakrętki

b

W wielu przypadkach do zimowych kół trzeba stosować inny rodzaj śrub czy nakrętek. Kierowcy często zapominają ich zabrać. Użycie niewłaściwych prowadzi do uszkodzenia felgi.

  • Nasadka zabezpieczająca

c

W sytuacji kiedy kierowca nie zabierze tzw. złodziejki wulkanizator nie jest w stanie odkręcić kół. Podczas prób odkręcenia inną nasadką dochodzi zwykle do uszkodzenia śruby zabezpieczającej.


Czytaj także