W tegorocznym teście walka o końcowe lokaty trwała do ostatnich pomiarów. Które opony zajęły czołowe miejsca i są godne polecenia?
Coraz więcej użytkowników samochodów rezygnuje z kupna ogumienia letniego i zimowego, by zastąpić je oponami wielosezonowymi. Pomimo to wciąż wiele osób wybiera jazdę na dwóch kompletach opon. Zwłaszcza kierowcy podróżujący na dalekich dystansach czy mieszkający w terenach zagrożonych zaleganiem śniegu na drogach powinni jeździć na ogumieniu sezonowym. Redakcja tygodnika „Motor” od kilkunastu lat przeprowadza profesjonalne testy opon. Podobnie było w bieżącym sezonie.
Badania na śniegu przeprowadziliśmy w ośrodku testowym zlokalizowanym w okolicy koła podbiegunowego w Szwecji. Drugą część pomiarów określającą właściwości ogumienia na suchym i mokrym asfalcie wykonaliśmy w specjalistycznym centrum badawczym położonym w Dolnej Saksonii na północnym zachodzie Niemiec.
Do testu wybraliśmy siedem popularnych modeli w rozmiarze 225/45 R17 dostępnych w cenach od 411 do 660 zł. Najtańsze opony segmentu budżetowego w zestawieniu to Maxxis i Nexen. Nieco droższym produktem uwzględnionym w tegorocznym teście był Vredestein. Klasę premium reprezentowały Bridgestone, Continental, Michelin oraz Pirelli.
Wszystkie opony poddaliśmy wyczerpującym próbom w porównywalnych warunkach. Pomiary wykonaliśmy na certyfikowanych torach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. Do badań używaliśmy sprzętu pracującego w technologii GPS o bardzo wysokiej dokładności. Za kierownicą samochodów siedzieli kierowcy z doświadczeniem sportowym, a nad obliczeniami pracowali wyspecjalizowani inżynierowie.
Już w trakcie przeprowadzania badań okazało się, że Bridgestone i Continental wyznaczyły wysoką poprzeczkę i reprezentowały wyrównany poziom. Te opony rywalizowały do samego końca, kiedy Continental musiał uznać wyższość Bridgestone'a. Opona japońskiego koncernu wyprzedziła nieznacznie niemieckiego rywala, jednak obie są godne polecenia, bo zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Na trzecim miejscu podium uplasował się Michelin, który wyraźnie traci do zajmujących dwa pierwsze miejsca konkurentów. Pomimo nieco słabszego wyniku punktowego Alpin 6 to opona o wysokich parametrach i pewnym prowadzeniu, która nie zaskakuje w żadnych warunkach.
Czwarte miejsce Vredesteina to niewątpliwy sukces, zwłaszcza że dobre osiągi idą w tym przypadku w parze z atrakcyjną ceną. Kolejne miejsce przypadło oponie Pirelli, co z kolei jest rozczarowaniem. Należąca do segmentu premium w końcowym rozrachunku zaledwie o 0,5 punktu wyprzedziła zajmującego szóstą lokatę Maxxisa, zapewniającego jedynie przeciętne parametry. Tegoroczne zestawienie zamyka Nexen, który nie zachwyca osiągami i w większości konkurencji zajmuje końcowe lokaty. Nie można o nim jednak powiedzieć, by był niebezpieczny.
I to właśnie jest pocieszające w wynikach tegorocznego testu. Nawet najtańsze dalekowschodnie produkty, pomimo przeciętnych parametrów, zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. Nie sprawdzą się one jednak we wszystkich samochodach. Kierowcy jeżdżący dynamicznie, ceniący sobie najwyższe parametry powinni wybrać opony zajmujące czołowe lokaty w teście. Bridgestone i Continental to produkty, które nie zaskakują w żadnych warunkach. Osoby szukające oszczędności przy rozsądnym poziomie bezpieczeństwa docenią Vredesteina. Najtańsze produkty mogą wybrać kierowcy o zachowawczym stylu jazdy poruszający się w ruchu lokalnym z niedużymi prędkościami.
Aparatura rejestruje dystans potrzebny do zatrzymania samochodu jadącego 50 km/h po skompresowanym śniegu.
Jedynie wyniki Nexena i Pirelli nieco odstają od stawki, jednak pomimo to wszystkie opony zapewniają bezpieczeństwo.
Podczas pomiaru dystansu, jaki auto potrzebuje, aby się rozpędzić do 20 km/h system ASR jest włączony, a koła nie buksują.
Rezultaty pokazują, że wszystkie opony dobrze współpracują z systemem ASR i zapewniają sprawne przyspieszanie na śniegu.
Podczas przyspieszania z wyłączonym układem ASR (przy poślizgu kół 10-60 proc.) mierzona jest siła uciągu.
Najlepiej wgryzają się w śnieg opony Michelin. Continental, Bridgestone i Maxxis wypadają dobrze. Reszta stawki – przyzwoicie.
Zadaniem kierowcy testowego jest jak najszybsze pokonanie krętego toru o długości 1250 m. Aparatura pomiarowa rejestruje czas przejazdu każdego okrążenia. Podczas jazdy kierowca ocenia także w subiektywny sposób parametry opon, takie jak precyzja prowadzenia, stabilność czy zachowanie na granicy poślizgu.
Próbę wygrywa Continental, a na drugim miejscu z bardzo dobrym wynikiem plasuje się Bridgestone. Maxxis i Pirelli uzyskują rezultaty na zbliżonym poziomie. Niewiele gorszy wynik przypada Michelinowi. Nexen i Vredestein wypadają nieco gorzej, ale i tak zapewniają sprawną jazdę po torze.
Dzięki połączeniu z szyną auto za każdym razem hamuje na tym samym fragmencie toru o jednakowym współczynniku przyczepności.
Bridgestone zwycięża z dużą przewagą nad Continentalem i Michelinem. Kolejne 3 opony wypadają przeciętnie. Maxxis odstaje od stawki.
Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej nawadniany tor o długości 1823 m. Aparatura pomiarowa rejestruje czas przejazdu poszczególnych okrążeń. W tej próbie liczą się nie tylko zdolności do przyspieszania i hamowania. Ważne są także m.in. przyczepność boczna oraz właściwy balans samochodu.
Zaskakująco wysoka lokata Nexena, który uplasował się za oponami Bridgestone i Michelin. Kolejne 3 opony na przyzwoitym poziomie. Wynik Maxxis'a rozczarowuje.
Kierowca testowy, jadąc tuż poniżej granicy przyczepności opon, pokonuje jak najszybciej okrąg o średnicy 55 m. Sprzęt rejestruje czas przejazdu, a wynik to średnia z 7 prób, po odrzuceniu skrajnych rezultatów.
Bridgestone i Continental zapewniają bardzo dobrą przyczepność boczną. Niewiele gorzej radzą sobie Pirelli i Vredestein. Pozostałe opony uzyskują rezultaty na przeciętnym poziomie, ale nawet najsłabszy Maxxis zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.
W trakcie przyspieszania samochodu jadącego po poduszce wodnej o głębokości 9 mm aparatura pomiarowa rejestruje prędkość, przy której poślizg przedniego lewego koła osiąga 15 procent. Aby zachować prostolinijność jazdy, samochód jest połączony z szyną biegnącą wzdłuż toru.
Najbardziej odporny na aquaplaning okazuje się Continental. Zaskakująco dobry rezultat uzyskuje drugi Maxxis. Bridgestone, Michelin i Pirelli wypadają przyzwoicie, a Vredestein i Nexen – przeciętnie.
Wynik to średnia wartość przeciążenia bocznego zarejestrowana podczas przejeżdżania z prędkością 60-90 km/h przez kałużę o głębokości 5 mm zlokalizowaną na zakręcie.
W przypadku wystąpienia aquaplaningu poprzecznego najlepiej radzi sobie Continental. Pozostałe opony na podobnym, nieco niższym poziomie. Jedynie Nexen odstaje od stawki.
Wynik to średnia długość drogi potrzebnej na zatrzymanie samochodu jadącego 100 km/h. W trakcie obliczeń odrzucane są skrajne rezultaty.
Wszystkie opony zaliczają próbę. Najlepiej wypadają Continental, Pirelli oraz Vredestein. Zaledwie o 0,2 m dalej zatrzymuje się Nexen. Michelin i Bridgestone także uzyskują dobre rezultaty. Nawet ostatni w stawce Maxxis sprawnie wytraca prędkość.
Na wynik punktowy składają się noty przyznawane przez kierowcę m.in. za precyzję prowadzenia czy komfort akustyczny.
Najwięcej punktów zebrał Bridgestone. Dobry wynik uzyskał też Continental. Pozostałe opony na przeciętnym poziomie.
Kierowca testowy o doświadczeniu sportowym pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1650 m. Aparatura pomiarowa rejestruje czas przejazdu poszczególnych okrążeń. Podczas przeprowadzania tego badania kierowca zwraca też uwagę na szereg parametrów opon, takich jak m.in. zachowanie na granicy przyczepności, stabilność auta po odjęciu gazu na zakręcie czy precyzja prowadzenia. Zebrane dane wykorzystywane są do punktowej oceny właściwości jezdnych.
Wszystkie opony zaliczają próbę z bardzo dobrymi wynikami. Rezultaty uzyskane przez wszystkich uczestników testu są niemal jednakowe. Różnica pomiędzy najszybszymi oponami firmy Bridgestone a zajmującymi ostatnią lokatę Michelinami to niewiele ponad 0,6 sekundy. Tak mała rozbieżność wyników potwierdza, że wszystkie badane opony dobrze spisują się na suchej drodze.
Próby hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu przeprowadzamy przy dozwolonej w miastach prędkości 50 km/h. Auto przetacza się przez certyfikowane stanowisko pomiarowe, a mikrofony rejestrują poziom hałasu.
Spośród testowanych produktów oponą emitującą najmniejszy hałas jest Nexen. Dobre wyniki uzyskują też Maxxis i Continental. Pozostali konkurenci na przeciętnym poziomie. Wyraźnie wyższy hałas ma Pirelli.
Bezwymiarowy współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na certyfikowanym stanowisku laboratoryjnym. Wartość określa, ile energii tracone jest podczas wytaczania się opon. Parametr ten przekłada się na zużycie paliwa.
Najoszczędniejszy okazuje się Bridgestone. Za nim plasują się z dobrymi wynikami Continental i Pirelli. Michelin i Vredestein uzyskują przeciętne rezultaty. Maxxis i Nexen nie należą do energooszczędnych.
Producent | Bridgestone (wynik w pkt.) | Continental (wynik w pkt.) | Michelin (wynik w pkt.) | Vredestein (wynik w pkt.) | Pirelli (wynik w pkt.) | Maxxis (wynik w pkt.) | Nexen (wynik w pkt.) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ŚNIEG (maks. pkt.) | |||||||
Hamowanie z 50 km/h (20) | 19,8 | 20,0 | 19,5 | 19,5 | 19,0 | 19,5 | 19,2 |
Trakcja bez ASR (10) | 9,8 | 9,8 | 10,0 | 9,6 | 9,6 | 9,7 | 9,5 |
Dystans 0-20 km/h z ASR (10) | 10,0 | 9,8 | 9,8 | 9,8 | 9,6 | 9,6 | 9,2 |
Jazda na czas (20) | 19,9 | 20,0 | 19,7 | 19,8 | 19,0 | 19,8 | 19,2 |
SUMA NA ŚNIEGU (60) | 59,5 | 59,6 | 59,0 | 58,7 | 57,2 | 58,6 | 57,1 |
MOKRO (maks. pkt.) | |||||||
Hamowanie ze 100 km/h (30) | 30,0 | 28,5 | 28,4 | 26,8 | 26,7 | 25,6 | 27,0 |
Aquaplaning wzdłużny (20) | 19,3 | 20,0 | 19,2 | 18,7 | 19,2 | 19,6 | 18,2 |
Aquaplaning poprzeczny (10) | 8,7 | 10,0 | 8,3 | 8,3 | 8,2 | 8,6 | 6,8 |
Jazda po okręgu (10) | 10,0 | 9,9 | 9,2 | 9,5 | 9,6 | 9,1 | 9,2 |
Jazda na czas (30) | 30,0 | 29,4 | 30,0 | 29,5 | 29,4 | 28,6 | 29,8 |
SUMA NA MOKRYM (100) | 98,0 | 97,8 | 95,1 | 92,8 | 93,1 | 91,5 | 91,0 |
SUCHO (maks. pkt.) | |||||||
Hamowanie ze 100 km/h (40) | 39,2 | 40,0 | 39,2 | 40,0 | 40,0 | 38,6 | 39,8 |
Jazda na czas (20) | 20,0 | 20,0 | 19,8 | 19,8 | 19,8 | 19,9 | 19,8 |
Własności jezdne (15) | 15,0 | 14,0 | 13,0 | 12,0 | 12,0 | 13,5 | 12,0 |
Hałas przy 50 km/h (5) | 4,9 | 4,9 | 4,8 | 4,9 | 4,7 | 5,0 | 5,0 |
SUMA NA SUCHYM (80) | 79,1 | 78,9 | 76,8 | 76,7 | 76,5 | 77,0 | 76,6 |
OPORY TOCZENIA (10) | 10,0 | 9,2 | 8,7 | 8,7 | 9,0 | 8,2 | 8,0 |
ŁĄCZNIE PKT. (250) | 246,6 | 245,5 | 239,6 | 236,9 | 235,8 | 235,3 | 232,7 |
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Podobnie jak w ubiegłym roku test opon zimowych zwycięża Bridgestone. Blizzak LM 005 oferuje dobre zbilansowanie pomiędzy różnymi rodzajami nawierzchni i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Bridgestone swój sukces zawdzięcza nie tylko znakomitym osiągom i precyzji prowadzenia, ale także najwyższej nocie przyznanej za konkurencję oporów toczenia. Produkowana w polskiej fabryce opona ma też atrakcyjną cenę.
Continental WinterContact TS870 to godna polecenia opona zapewniająca najwyższy poziom bezpieczeństwa. W próbach na suchym i mokrym asfalcie jedynie nieznacznie ustępuje Bridgestone'owi, a na śniegu uzyskuje nieco lepszy rezultat. Continental zapewnia dobrą precyzję prowadzenia i jest bezpieczny nawet na granicy przyczepności. TS 870 otrzymał dobrą ocenę za opory toczenia i niski poziom hałasu zewnętrznego.
O ile drugi Continental przegrywa ze zwycięskim Bridgestone'em zaledwie o 1,1 punktu, o tyle zajmujący trzecie miejsce Michelin traci do Continentala prawie 6 punktów. Alpin 6 przegrywa z zajmującymi dwie pierwsze lokaty na wszystkich rodzajach nawierzchni. Gorzej wypada też w próbie oporów toczenia. Michelin ma najlepszą trakcję na śniegu i wygrywa jazdę po torze na mokro. Pomimo słabszej noty końcowej Alpin 6 zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Vredestein zajmuje wysoką, czwartą lokatę ze stratą niecałych 3 punktów do Michelina. Wintrac Pro na suchym asfalcie i na śniegu uzyskuje wyniki punktowe zbliżone do ogumienia segmentu premium. Zwycięża konkurencję hamowania na sucho. Na mokrej nawierzchni nieco odstaje od sklasyfikowanych wyżej konkurentów, ale jest bezpieczny i przewidywalny. Biorąc pod uwagę atrakcyjną cenę zakupu, Vredestein to dobra propozycja dla szukających oszczędności.
Pirelli nie zaskakuje osiągami i jedynie na mokrym asfalcie wygrywa z Vredesteinem. W pozostałych warunkach nieco ustępuje tańszemu konkurentowi. Na pierwszym miejscu podium Cinturato Winter 2 staje tylko w konkurencji hamowania na suchym asfalcie. W pozostałych próbach testowych wypada przeciętnie, ale nie można powiedzieć, by ta opona nie była bezpieczna. Jej osiągi są stabilne, dzięki czemu w żadnych warunkach nie zaskakuje kierowcy.
W klasyfikacji końcowej Maxxis ustępuje zaledwie 0,5 punktu należącemu do segmentu premium Pirelli. To niewątpliwy sukces dalekowschodniej opony. Premitra Snow WP6 na śniegu uzyskuje rezultat na poziomie sklasyfikowanego na trzecim miejscu w teście Michelina, a na suchym asfalcie nawet go wyprzedza. Na mokrej nawierzchni ma nierówne wyniki – jest odporna na aquaplaning, a w pozostałych konkurencjach uzyskuje słabe rezultaty. To może zaskakiwać.
Ostatnie miejsce w tegorocznym zestawieniu zajmuje Nexen. Choć w większości konkurencji testowych zajmuje końcowe lokaty, opona Winguard Sport 2 nie jest niebezpieczna, a jej końcowy rezultat nie odstaje znacznie od konkurentów. Jest najtańszą oponą w teście i może być propozycją dla kierowców jeżdżących zachowawczo w ruchu lokalnym. Okazuje się najcichszą przy miejskiej prędkości oponą. Z kolei jej opory toczenia są znacznie wyższe od konkurentów.
Test zwycięża Bridgestone przed Continentalem i Michelinem. Wysoką lokatę zajmuje Vredestein, który charakteryzuje się dobrym stosunkiem jakości do ceny. Rozczarowuje lokata Pirelli, za to pocieszający jest fakt, że nawet tanie produkty, takie jak Maxxis czy Nexen, zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa.