Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test opon

Pojedynek na szczycie

Test opon zimowych do aut kompaktowych – 7 modeli w cenach od 411 do 660 zł

archiwum

Pojedynek na szczycie

Test opon zimowych do aut kompaktowych – 7 modeli w cenach od 411 do 660 zł

W tegorocznym teście walka o końcowe lokaty trwała do ostatnich pomiarów. Które opony zajęły czołowe miejsca i są godne polecenia?

Coraz więcej użytkowników samochodów rezygnuje z kupna ogumienia letniego i zimowego, by zastąpić je oponami wielosezonowymi. Pomimo to wciąż wiele osób wybiera jazdę na dwóch kompletach opon. Zwłaszcza kierowcy podróżujący na dalekich dystansach czy mieszkający w terenach zagrożonych zaleganiem śniegu na drogach powinni jeździć na ogumieniu sezonowym. Redakcja tygodnika „Motor” od kilkunastu lat przeprowadza profesjonalne testy opon. Podobnie było w bieżącym sezonie.

Testujemy 7 opon w rozmiarze 225/45 R17

  • Bridgestone Blizzak LM 005
  • Continental WinterContact TS870
  • Maxxis Premitra Snow WP6
  • Michelin Alpin 6
  • Nexen Winguard Sport 2
  • Pirelli Cinturato Winter 2
  • Vredestein Wintrac Pro

Badania na śniegu przeprowadziliśmy w ośrodku testowym zlokalizowanym w okolicy koła podbiegunowego w Szwecji. Drugą część pomiarów określającą właściwości ogumienia na suchym i mokrym asfalcie wykonaliśmy w specjalistycznym centrum badawczym położonym w Dolnej Saksonii na północnym zachodzie Niemiec.
Do testu wybraliśmy siedem popularnych modeli w rozmiarze 225/45 R17 dostępnych w cenach od 411 do 660 zł. Najtańsze opony segmentu budżetowego w zestawieniu to Maxxis i Nexen. Nieco droższym produktem uwzględnionym w tegorocznym teście był Vredestein. Klasę premium reprezentowały Bridgestone, Continental, Michelin oraz Pirelli.

Przykładowe samochody z takim ogumieniem

  • Audi A3
  • Ford Focus
  • Opel Astra
  • Renault Megane
  • Skoda Octavia
  • Volkswagen Golf

Wszystkie opony poddaliśmy wyczerpującym próbom w porównywalnych warunkach. Pomiary wykonaliśmy na certyfikowanych torach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. Do badań używaliśmy sprzętu pracującego w technologii GPS o bardzo wysokiej dokładności. Za kierownicą samochodów siedzieli kierowcy z doświadczeniem sportowym, a nad obliczeniami pracowali wyspecjalizowani inżynierowie.

Opony na wysokim poziomie

Już w trakcie przeprowadzania badań okazało się, że Bridgestone i Continental wyznaczyły wysoką poprzeczkę i reprezentowały wyrównany poziom. Te opony rywalizowały do samego końca, kiedy Continental musiał uznać wyższość Bridgestone'a. Opona japońskiego koncernu wyprzedziła nieznacznie niemieckiego rywala, jednak obie są godne polecenia, bo zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Na trzecim miejscu podium uplasował się Michelin, który wyraźnie traci do zajmujących dwa pierwsze miejsca konkurentów. Pomimo nieco słabszego wyniku punktowego Alpin 6 to opona o wysokich parametrach i pewnym prowadzeniu, która nie zaskakuje w żadnych warunkach.

Czwarte miejsce Vredesteina to niewątpliwy sukces, zwłaszcza że dobre osiągi idą w tym przypadku w parze z atrakcyjną ceną. Kolejne miejsce przypadło oponie Pirelli, co z kolei jest rozczarowaniem. Należąca do segmentu premium w końcowym rozrachunku zaledwie o 0,5 punktu wyprzedziła zajmującego szóstą lokatę Maxxisa, zapewniającego jedynie przeciętne parametry. Tegoroczne zestawienie zamyka Nexen, który nie zachwyca osiągami i w większości konkurencji zajmuje końcowe lokaty. Nie można o nim jednak powiedzieć, by był niebezpieczny.

Bez wpadek z bezpieczeństwa

I to właśnie jest pocieszające w wynikach tegorocznego testu. Nawet najtańsze dalekowschodnie produkty, pomimo przeciętnych parametrów, zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. Nie sprawdzą się one jednak we wszystkich samochodach. Kierowcy jeżdżący dynamicznie, ceniący sobie najwyższe parametry powinni wybrać opony zajmujące czołowe lokaty w teście. Bridgestone i Continental to produkty, które nie zaskakują w żadnych warunkach. Osoby szukające oszczędności przy rozsądnym poziomie bezpieczeństwa docenią Vredesteina. Najtańsze produkty mogą wybrać kierowcy o zachowawczym stylu jazdy poruszający się w ruchu lokalnym z niedużymi prędkościami.

Jazda po śniegu

Droga hamowania z 50 km/h

test opon_hamowanie na sniegu

Sposób mierzenia

Aparatura rejestruje dystans potrzebny do zatrzymania samochodu jadącego 50 km/h po skompresowanym śniegu.

Wyniki

  • Continental: 25,7 m
  • Bridgestone: 26,0 m
  • Michelin: 26,4 m
  • Maxxis: 26,4 m
  • Vredestein: 26,4 m
  • Nexen: 26,8 m
  • Pirelli: 27,1

Co mówią wyniki

Jedynie wyniki Nexena i Pirelli nieco odstają od stawki, jednak pomimo to wszystkie opony zapewniają bezpieczeństwo.

Dystans 0-20 km/h

Sposób mierzenia

Podczas pomiaru dystansu, jaki auto potrzebuje, aby się rozpędzić do 20 km/h system ASR jest włączony, a koła nie buksują.

Wyniki

  • Bridgestone: 7,81 m
  • Michelin: 7,94 m
  • Continental: 7,97 m
  • Vredestein: 8,01 m
  • Maxxis: 8,13 m
  • Pirelli: 8,16 m
  • Nexen: 8,48 m

Co mówią wyniki

Rezultaty pokazują, że wszystkie opony dobrze współpracują z systemem ASR i zapewniają sprawne przyspieszanie na śniegu.

Trakcja (siła napędowa)

Sposób mierzenia

Podczas przyspieszania z wyłączonym układem ASR (przy poślizgu kół 10-60 proc.) mierzona jest siła uciągu.

Wyniki

  • Michelin: 320,5 daN
  • Continental: 314,2 daN
  • Bridgestone: 313,2 daN
  • Maxxis: 311,4 daN
  • Vredestein: 307,6 daN
  • Pirelli: 306,4 daN
  • Nexen: 305,1 daN

Co mówią wyniki

Najlepiej wgryzają się w śnieg opony Michelin. Continental, Bridgestone i Maxxis wypadają dobrze. Reszta stawki – przyzwoicie.

Jazda po torze na czas

test opon_jazda po sniegu na czas

Sposób mierzenia

Zadaniem kierowcy testowego jest jak najszybsze pokonanie krętego toru o długości 1250 m. Aparatura pomiarowa rejestruje czas przejazdu każdego okrążenia. Podczas jazdy kierowca ocenia także w subiektywny sposób parametry opon, takie jak precyzja prowadzenia, stabilność czy zachowanie na granicy poślizgu.

Wyniki

  • Continental: 78,3 s
  • Bridgestone: 78,7 s
  • Maxxis: 79,1 s
  • Pirelli: 79,2 s
  • Michelin: 79,5 s
  • Nexen: 81,5 s
  • Vredestein: 82,4 s

Co mówią wyniki

Próbę wygrywa Continental, a na drugim miejscu z bardzo dobrym wynikiem plasuje się Bridgestone. Maxxis i Pirelli uzyskują rezultaty na zbliżonym poziomie. Niewiele gorszy wynik przypada Michelinowi. Nexen i Vredestein wypadają nieco gorzej, ale i tak zapewniają sprawną jazdę po torze.

Jazda po mokrej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opon_hamowanie na mokrym

Sposób mierzenia

Dzięki połączeniu z szyną auto za każdym razem hamuje na tym samym fragmencie toru o jednakowym współczynniku przyczepności.

Wyniki

  • Bridgestone: 53,0 m
  • Continental: 56,3 m
  • Michelin: 56,6 m
  • Nexen: 59,8 m
  • Vredestein: 60,3 m
  • Pirelli: 60,4 m
  • Maxxis: 62,8 m

Co mówią wyniki

Bridgestone zwycięża z dużą przewagą nad Continentalem i Michelinem. Kolejne 3 opony wypadają przeciętnie. Maxxis odstaje od stawki.

Jazda po torze na czas

test opon_jazda na czas po mokrym

Sposób mierzenia

Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej nawadniany tor o długości 1823 m. Aparatura pomiarowa rejestruje czas przejazdu poszczególnych okrążeń. W tej próbie liczą się nie tylko zdolności do przyspieszania i hamowania. Ważne są także m.in. przyczepność boczna oraz właściwy balans samochodu.

Wyniki

  • Bridgestone: 89,4 s
  • Michelin: 89,4 s
  • Nexen: 89,9 s
  • Vredestein: 91,1 s
  • Continental: 91,3 s
  • Pirelli: 91,4 s
  • Maxxis: 93,7 s

Co mówią wyniki

Zaskakująco wysoka lokata Nexena, który uplasował się za oponami Bridgestone i Michelin. Kolejne 3 opony na przyzwoitym poziomie. Wynik Maxxis'a rozczarowuje.

Jazda po mokrym okręgu

Sposób mierzenia

Kierowca testowy, jadąc tuż poniżej granicy przyczepności opon, pokonuje jak najszybciej okrąg o średnicy 55 m. Sprzęt rejestruje czas przejazdu, a wynik to średnia z 7 prób, po odrzuceniu skrajnych rezultatów.

Wyniki

  • Bridgestone: 11,97 s
  • Continental: 12,05 s
  • Pirelli: 12,22 s
  • Vredestein: 12,29 s
  • Nexen: 12,46 s
  • Michelin: 12,49 s
  • Maxxis: 12,57 s

Co mówią wyniki

Bridgestone i Continental zapewniają bardzo dobrą przyczepność boczną. Niewiele gorzej radzą sobie Pirelli i Vredestein. Pozostałe opony uzyskują rezultaty na przeciętnym poziomie, ale nawet najsłabszy Maxxis zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.

Aquaplaning wzdłużny

Sposób mierzenia

W trakcie przyspieszania samochodu jadącego po poduszce wodnej o głębokości 9 mm aparatura pomiarowa rejestruje prędkość, przy której poślizg przedniego lewego koła osiąga 15 procent. Aby zachować prostolinijność jazdy, samochód jest połączony z szyną biegnącą wzdłuż toru.

Wyniki

  • Continental: 81,3 km/h
  • Maxxis: 79,7 km/h
  • Bridgestone: 78,3 km/h
  • Michelin: 78,0 km/h
  • Pirelli: 77,9 km/h
  • Vredestein: 76,1 km/h
  • Nexen: 74,2 km/h

Co mówią wyniki

Najbardziej odporny na aquaplaning okazuje się Continental. Zaskakująco dobry rezultat uzyskuje drugi Maxxis. Bridgestone, Michelin i Pirelli wypadają przyzwoicie, a Vredestein i Nexen – przeciętnie.

Aquaplaning poprzeczny

test opon_aquaplanig poprzeczny

Sposób mierzenia

Wynik to średnia wartość przeciążenia bocznego zarejestrowana podczas przejeżdżania z prędkością 60-90 km/h przez kałużę o głębokości 5 mm zlokalizowaną na zakręcie.

Wyniki

  • Continental: 3,16 m/s2
  • Bridgestone: 2,74 m/s2
  • Maxxis: 2,71 m/s2
  • Michelin: 2,62 m/s2
  • Vredestein: 2,61 m/s2
  • Pirelli: 2,59 m/s2
  • Nexen: 2,16 m/s2

Co mówią wyniki

W przypadku wystąpienia aquaplaningu poprzecznego najlepiej radzi sobie Continental. Pozostałe opony na podobnym, nieco niższym poziomie. Jedynie Nexen odstaje od stawki.

Jazda po suchej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opon_hamowanie na suchym

Sposób mierzenia

Wynik to średnia długość drogi potrzebnej na zatrzymanie samochodu jadącego 100 km/h. W trakcie obliczeń odrzucane są skrajne rezultaty.

Wyniki

  • Continental: 44,8 m
  • Pirelli: 44,8 m
  • Vredestein: 44,8 m
  • Nexen: 45,0 m
  • Michelin: 45,7 m
  • Bridgestone: 45,7 m
  • Maxxis: 46,4 m

Co mówią wyniki

Wszystkie opony zaliczają próbę. Najlepiej wypadają Continental, Pirelli oraz Vredestein. Zaledwie o 0,2 m dalej zatrzymuje się Nexen. Michelin i Bridgestone także uzyskują dobre rezultaty. Nawet ostatni w stawce Maxxis sprawnie wytraca prędkość.

Właściwości jezdne i komfort

test opon_komfort

Sposób mierzenia

Na wynik punktowy składają się noty przyznawane przez kierowcę m.in. za precyzję prowadzenia czy komfort akustyczny.

Wyniki

  • Bridgestone: 7,50 pkt
  • Continental: 7,00 pkt
  • Maxxis: 6,75 pkt
  • Michelin: 6,50 pkt
  • Nexen: 6,00 pkt
  • Pirelli: 6,00 pkt
  • Vredestein: 6,00 pkt

Co mówią wyniki

Najwięcej punktów zebrał Bridgestone. Dobry wynik uzyskał też Continental. Pozostałe opony na przeciętnym poziomie.

Jazda po torze na czas

test opon_jazda na czas

Sposób mierzenia

Kierowca testowy o doświadczeniu sportowym pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1650 m. Aparatura pomiarowa rejestruje czas przejazdu poszczególnych okrążeń. Podczas przeprowadzania tego badania kierowca zwraca też uwagę na szereg parametrów opon, takich jak m.in. zachowanie na granicy przyczepności, stabilność auta po odjęciu gazu na zakręcie czy precyzja prowadzenia. Zebrane dane wykorzystywane są do punktowej oceny właściwości jezdnych.

Wyniki

  • Bridgestone: 53,17 s
  • Continental: 53,21 s
  • Maxxis: 53,43 s
  • Vredestein: 53,61 s
  • Pirelli: 53,69 s
  • Nexen: 53,71 s
  • Michelin: 53,78 s

Co mówią wyniki

Wszystkie opony zaliczają próbę z bardzo dobrymi wynikami. Rezultaty uzyskane przez wszystkich uczestników testu są niemal jednakowe. Różnica pomiędzy najszybszymi oponami firmy Bridgestone a zajmującymi ostatnią lokatę Michelinami to niewiele ponad 0,6 sekundy. Tak mała rozbieżność wyników potwierdza, że wszystkie badane opony dobrze spisują się na suchej drodze.

Głośność zewnętrzna 50 km/h

Sposób mierzenia

Próby hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu przeprowadzamy przy dozwolonej w miastach prędkości 50 km/h. Auto przetacza się przez certyfikowane stanowisko pomiarowe, a mikrofony rejestrują poziom hałasu.

Wyniki

  • Nexen: 63,8 dB
  • Maxxis: 64,5 dB
  • Continental: 64,8 dB
  • Vredestein: 65,5 dB
  • Bridgestone: 65,7 dB
  • Michelin: 66,0 dB
  • Pirelli: 67,2 dB

Co mówią wyniki

Spośród testowanych produktów oponą emitującą najmniejszy hałas jest Nexen. Dobre wyniki uzyskują też Maxxis i Continental. Pozostali konkurenci na przeciętnym poziomie. Wyraźnie wyższy hałas ma Pirelli.

Opory toczenia

Sposób mierzenia

Bezwymiarowy współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na certyfikowanym stanowisku laboratoryjnym. Wartość określa, ile energii tracone jest podczas wytaczania się opon. Parametr ten przekłada się na zużycie paliwa.

Wyniki

  • Bridgestone: 0,803
  • Continental: 0,875
  • Pirelli: 0,891
  • Michelin: 0,919
  • Vredestein: 0,922
  • Maxxis: 0,980
  • Nexen: 1,006

Co mówią wyniki

Najoszczędniejszy okazuje się Bridgestone. Za nim plasują się z dobrymi wynikami Continental i Pirelli. Michelin i Vredestein uzyskują przeciętne rezultaty. Maxxis i Nexen nie należą do energooszczędnych.

Punktacja i klasyfikacja końcowa

test opon_sprawdzanie wynikow

Producent Bridgestone (wynik w pkt.) Continental (wynik w pkt.) Michelin (wynik w pkt.) Vredestein (wynik w pkt.) Pirelli (wynik w pkt.) Maxxis (wynik w pkt.) Nexen (wynik w pkt.)
ŚNIEG (maks. pkt.)
Hamowanie z 50 km/h (20) 19,8 20,0 19,5 19,5 19,0 19,5 19,2
Trakcja bez ASR (10) 9,8 9,8 10,0 9,6 9,6 9,7 9,5
Dystans 0-20 km/h z ASR (10) 10,0 9,8 9,8 9,8 9,6 9,6 9,2
Jazda na czas (20) 19,9 20,0 19,7 19,8 19,0 19,8 19,2
SUMA NA ŚNIEGU (60) 59,5 59,6 59,0 58,7 57,2 58,6 57,1
MOKRO (maks. pkt.)
Hamowanie ze 100 km/h (30) 30,0 28,5 28,4 26,8 26,7 25,6 27,0
Aquaplaning wzdłużny (20) 19,3 20,0 19,2 18,7 19,2 19,6 18,2
Aquaplaning poprzeczny (10) 8,7 10,0 8,3 8,3 8,2 8,6 6,8
Jazda po okręgu (10) 10,0 9,9 9,2 9,5 9,6 9,1 9,2
Jazda na czas (30) 30,0 29,4 30,0 29,5 29,4 28,6 29,8
SUMA NA MOKRYM (100) 98,0 97,8 95,1 92,8 93,1 91,5 91,0
SUCHO (maks. pkt.)
Hamowanie ze 100 km/h (40) 39,2 40,0 39,2 40,0 40,0 38,6 39,8
Jazda na czas (20) 20,0 20,0 19,8 19,8 19,8 19,9 19,8
Własności jezdne (15) 15,0 14,0 13,0 12,0 12,0 13,5 12,0
Hałas przy 50 km/h (5) 4,9 4,9 4,8 4,9 4,7 5,0 5,0
SUMA NA SUCHYM (80) 79,1 78,9 76,8 76,7 76,5 77,0 76,6
OPORY TOCZENIA (10) 10,0 9,2 8,7 8,7 9,0 8,2 8,0
ŁĄCZNIE PKT. (250) 246,6 245,5 239,6 236,9 235,8 235,3 232,7
KLASYFIKACJA 1 2 3 4 5 6 7

Miejsce 1: Bridgestone

bridgestone

Podobnie jak w ubiegłym roku test opon zimowych zwycięża Bridgestone. Blizzak LM 005 oferuje dobre zbilansowanie pomiędzy różnymi rodzajami nawierzchni i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Bridgestone swój sukces zawdzięcza nie tylko znakomitym osiągom i precyzji prowadzenia, ale także najwyższej nocie przyznanej za konkurencję oporów toczenia. Produkowana w polskiej fabryce opona ma też atrakcyjną cenę.

  • Informacje o oponie
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Polska, data produkcji: 40. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 620 zł

Miejsce 2: Continental

continental

Continental WinterContact TS870 to godna polecenia opona zapewniająca najwyższy poziom bezpieczeństwa. W próbach na suchym i mokrym asfalcie jedynie nieznacznie ustępuje Bridgestone'owi, a na śniegu uzyskuje nieco lepszy rezultat. Continental zapewnia dobrą precyzję prowadzenia i jest bezpieczny nawet na granicy przyczepności. TS 870 otrzymał dobrą ocenę za opory toczenia i niski poziom hałasu zewnętrznego.

  • Informacje o oponie
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Słowacja, data produkcji: 44. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 641 zł

Miejsce 3: Michelin

michelin

O ile drugi Continental przegrywa ze zwycięskim Bridgestone'em zaledwie o 1,1 punktu, o tyle zajmujący trzecie miejsce Michelin traci do Continentala prawie 6 punktów. Alpin 6 przegrywa z zajmującymi dwie pierwsze lokaty na wszystkich rodzajach nawierzchni. Gorzej wypada też w próbie oporów toczenia. Michelin ma najlepszą trakcję na śniegu i wygrywa jazdę po torze na mokro. Pomimo słabszej noty końcowej Alpin 6 zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.

  • Informacje o oponie
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Niemcy, data produkcji: 41. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 660 zł

Miejsce 4: Vredestein

vredestein

Vredestein zajmuje wysoką, czwartą lokatę ze stratą niecałych 3 punktów do Michelina. Wintrac Pro na suchym asfalcie i na śniegu uzyskuje wyniki punktowe zbliżone do ogumienia segmentu premium. Zwycięża konkurencję hamowania na sucho. Na mokrej nawierzchni nieco odstaje od sklasyfikowanych wyżej konkurentów, ale jest bezpieczny i przewidywalny. Biorąc pod uwagę atrakcyjną cenę zakupu, Vredestein to dobra propozycja dla szukających oszczędności.

  • Informacje o oponie
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Węgry, data produkcji: 27. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 515 zł

Miejsce 5: Pirelli

pirelli

Pirelli nie zaskakuje osiągami i jedynie na mokrym asfalcie wygrywa z Vredesteinem. W pozostałych warunkach nieco ustępuje tańszemu konkurentowi. Na pierwszym miejscu podium Cinturato Winter 2 staje tylko w konkurencji hamowania na suchym asfalcie. W pozostałych próbach testowych wypada przeciętnie, ale nie można powiedzieć, by ta opona nie była bezpieczna. Jej osiągi są stabilne, dzięki czemu w żadnych warunkach nie zaskakuje kierowcy.

  • Informacje o oponie
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Rumunia, data produkcji: 28. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 544 zł

Miejsce 6: Maxxis

maxis

W klasyfikacji końcowej Maxxis ustępuje zaledwie 0,5 punktu należącemu do segmentu premium Pirelli. To niewątpliwy sukces dalekowschodniej opony. Premitra Snow WP6 na śniegu uzyskuje rezultat na poziomie sklasyfikowanego na trzecim miejscu w teście Michelina, a na suchym asfalcie nawet go wyprzedza. Na mokrej nawierzchni ma nierówne wyniki – jest odporna na aquaplaning, a w pozostałych konkurencjach uzyskuje słabe rezultaty. To może zaskakiwać.

  • Informacje o oponie
    Segment rynku: budżetowy, kraj produkcji: Chiny, data produkcji: 24. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 421 zł

Miejsce 7: Nexen

nexen

Ostatnie miejsce w tegorocznym zestawieniu zajmuje Nexen. Choć w większości konkurencji testowych zajmuje końcowe lokaty, opona Winguard Sport 2 nie jest niebezpieczna, a jej końcowy rezultat nie odstaje znacznie od konkurentów. Jest najtańszą oponą w teście i może być propozycją dla kierowców jeżdżących zachowawczo w ruchu lokalnym. Okazuje się najcichszą przy miejskiej prędkości oponą. Z kolei jej opory toczenia są znacznie wyższe od konkurentów.

  • Informacje o oponie
    Segment rynku: budżetowy, kraj produkcji: Czechy, data produkcji: 42. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 411 zł

PODSUMOWANIE

test opon_aparatura pomiarowa

Test zwycięża Bridgestone przed Continentalem i Michelinem. Wysoką lokatę zajmuje Vredestein, który charakteryzuje się dobrym stosunkiem jakości do ceny. Rozczarowuje lokata Pirelli, za to pocieszający jest fakt, że nawet tanie produkty, takie jak Maxxis czy Nexen, zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa.

Czytaj także