Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test opon zimowych

Test opon zimowych – 9 produktów ze wszystkich segmentów rynkowych. Rozmiar 205/55 R16

archiwum

Test opon zimowych – 9 produktów ze wszystkich segmentów rynkowych. Rozmiar 205/55 R16

W tegorocznym teście opon zimowych porównujemy modele z różnych segmentów cenowych – od budżetowych po premium. Które produkty warto wybrać?

Opony w teście

  • Continental WinterContact TS 870
    Cena 1 sztuki: 486 zł

  • Dębica Frigo HP2
    Cena 1 sztuki: 271 zł

  • Falken Eurowinter HS02
    Cena 1 sztuki: 349 zł

  • Goodyear UltraGrip 9+
    Cena 1 sztuki: 411 zł

  • Hankook Winter i'cept RS3 W462
    Cena 1 sztuki: 395 zł

  • Imperial Snowdragon UHP
    Cena 1 sztuki: 217 zł

  • Kumho WinterCraft WP52
    Cena 1 sztuki: 311 zł

  • Michelin Alpin 6
    Cena 1 sztuki: 505 zł

  • Pirelli Cinturato Winter 2
    Cena 1 sztuki: 453 zł

Przykładowe auta z takim ogumieniem

  • Audi A3, A4
  • BMW serii 1, serii 3
  • Citroen Berlingo, C3, C4, C5
  • Ford Focus, Mondeo 
  • Honda Civic, Accord
  • Mercedes klasy A, klasy C, klasy E
  • Opel Astra, Vectra, Zafira 
  • Peugeot 307, 308
  • Renault Megane, Scenic, Laguna
  • Volkswagen Golf, Passat

Przy obecnej popularności ogumienia całorocznego nie ulega wątpliwości, że po produkty sezonowe sięgają najbardziej wymagający kierowcy. Jednak nie wszyscy mogą sobie pozwolić na kupno opon z najwyższej półki. Dlatego w tegorocznym teście sprawdzamy, jak tańsze opony, np. Falken czy Hankook, wypadają w porównaniu z produktami renomowanych producentów – Continentala, Goodyeara, Michelina czy Pirelli. W zestawieniu uwzględniliśmy też popularne opony z tańszej półki, takie jak polska Dębica, koreańskie Kumho czy chiński Imperial.

Wszystkie produkty poddaliśmy wyczerpującym badaniom podczas jazdy po śniegu oraz suchym i mokrym asfalcie. Do tego zmierzyliśmy głośność i określiliśmy opory toczenia dla całej stawki. Które opony wybrać, a których unikać?

Jazda po śniegu

Droga hamowania z 50 km/h

test opony zimowe 2023_hamowanie_snieg

  • Continental: 24,9 m
  • Goodyear: 25,0 m
  • Pirelli: 25,2 m
  • Dębica: 25,4 m
  • Hankook: 25,5 m
  • Michelin: 25,6 m
  • Falken: 26,0 m
  • Imperial: 26,6 m
  • Kumho: 26,7 m

Co mówią wyniki

Najskuteczniejszy podczas hamowania jest Continental, a jedyne 10 centymetrów za nim zatrzymuje się Goodyear. Bardzo dobre wyniki uzyskują też Pirelli i Dębica. Niewiele gorzej hamują Hankook i Michelin. Wyniki Falkena, Imperiala i Kumho są na nieco gorszym poziomie, choć nawet najsłabiej hamująca opona mieści się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa. W miejscu zatrzymania Golfa na Continentalach ten sam samochód wyposażony w ogumienie Kumho porusza się jeszcze z prędkością 25,7 km/h.

Dystans 0-20 km/h

test opony zimowe 2023_dystans_snieg

  • Continental: 7,93 m
  • Goodyear: 8,06 m
  • Michelin: 8,14 m
  • Pirelli: 8,17 m
  • Hankook: 8,22 m
  • Dębica: 8,35 m
  • Falken: 8,67 m
  • Imperial: 8,79 m
  • Kumho: 8,81 m

Co mówią wyniki

W tej próbie mierzony jest dystans potrzebny na rozpędzenie samochodu na skompresowanym śniegu do prędkości 20 km/h. Podczas przyspieszania układ ASR pojazdu jest włączony, a koła nie ślizgają się. Wygrywa Continental przed Goodyearem i Michelinem. Dobre wyniki uzyskują też Pirelli, Hankook i Dębica. Falken, Imperial i Kumho wypadają nieco słabiej, ale ich parametry także zapewniają sprawne rozpędzanie samochodu. Wszystkie opony zaliczają próbę z wynikiem pozytywnym.

Trakcja (siła napędowa)

test opony zimowe 2023_trakcja_snieg

  • Continental: 313,8 daN
  • Michelin: 312,5 daN
  • Pirelli: 312,1 daN
  • Goodyear: 311,5 daN
  • Hankook: 307,7 daN
  • Dębica: 306,7 daN
  • Falken: 298,1 daN
  • Imperial: 296,8 daN
  • Kumho: 293,5 daN

Co mówią wyniki

Podczas mierzenia siły napędowej poszczególnych opon układ ASR samochodu jest wyłączony, a koła buksują z poślizgiem w zakresie 10-60 procent. Kolejna konkurencja na śniegu, którą wygrywa Continental. Bardzo dobrze radzą sobie także Michelin, Pirelli i Goodyear. Hankook i Dębica uzyskują rezultaty na dobrym poziomie. I tym razem stawkę zamykają Falken, Imperial i Kumho, których bieżniki nieco gorzej wgryzają się w śnieg. Pomimo to nawet zajmującym końcowe lokaty w tej próbie oponom nie grozi zakopanie się w śniegu. 

Jazda po torze na czas

test opony zimowe 2023_tor_snieg

  • Continental: 79,6 s
  • Michelin: 79,6 s
  • Pirelli: 80,1 s
  • Hankook: 80,7 s
  • Goodyear: 80,9 s
  • Dębica: 81,9 s
  • Falken: 82,4 s
  • Imperial: 82,9 s
  • Kumho: 83,3 s

Co mówią wyniki

Najszybszą oponą okazuje się Continental. Zaraz za nim z bardzo dobrymi rezultatami plasują się Michelin i Pirelli. Falken i Hankook uzyskują taki sam czas na dobrym poziomie. Z niezłym wynikiem rywalizację kończy Goodyear. Pozostałe opony uzyskują rezultaty na przeciętnym poziomie, jednak zaliczają próbę – są bezpieczne.

Jazda po mokrej nawierzchni

Aquaplaning wzdłużny

test opony zimowe 2023_aquaplan_wzdluz

Sposób mierzenia

W tej konkurencji mierzona jest prędkość, przy której poślizg koła jadącego po wypełnionym wodą fragmencie toru przekracza 15 procent. Aby zapewnić prostolinijność przejazdu, auto testowe połączone jest za pomocą wysięgnika z zamontowaną do podłoża szyną. W zagłębieniu, przez które przejeżdża pomiarowe koło, utrzymywana jest stała warstwa wody o głębokości 9 milimetrów. Kierowca wykonuje 7 prób, a wynik to średnia po odrzuceniu skrajnych rezultatów.

  • Hankook: 86,1 km/h
  • Continental: 83,5 km/h
  • Goodyear: 82,0 km/h
  • Falken: 81,0 km/h
  • Pirelli: 79,0 km/h
  • Michelin: 77,7 km/h
  • Dębica : 76,0 km/h
  • Kumho: 75,5 km/h
  • Imperial: 72,0 km/h

Co mówią wyniki

Próba na mokrym asfalcie, w której z doskonałym rezultatem zwycięża Hankook. Bardzo dobre wyniki uzyskują też Continental i Goodyear. Odporne na zjawisko aquaplaningu poprzecznego są też Falken i Dębica. Michelin i Pirelli uzyskują taki sam rezultat, który jest na niezłym poziomie. Kumho wypada przeciętnie, a wynik Imperiala jest na granicy akceptowalności. Chińska opona w głębokiej kałuży traci kontakt z podłożem już przy niskich prędkościach, co może być niebezpieczne na drodze.

Jazda po torze na czas

Sposób mierzenia

Podczas sportowej jazdy po torze o długości 1832 metrów mierzony jest czas przejazdu okrążenia. Za kierownicą samochodu siedzi kierowca testowy o doświadczeniu sportowym. Próba kompleksowo ocenia właściwości opon, a liczą się w niej zarówno zdolność do rozpędzania auta, trzymanie boczne w zakrętach, jak i skuteczność podczas hamowania. W uzyskaniu krótkiego czasu przejazdu kluczowe są dobry balans samochodu oraz stabilne zachowanie podczas dodawania i odejmowania gazu.

  • Continental: 87,4 s
  • Michelin: 87,7 s
  • Pirelli: 87,9 s
  • Falken: 88,4 s
  • Hankook: 88,4 s
  • Goodyear: 88,9 s
  • Kumho: 89,7 s
  • Imperial: 90,5 s
  • Dębica: 91,1 s

Co mówią wyniki

Najszybszą oponą na mokrym torze jest Continental. Zaraz za nim plasują się Michelin i Pirelli. Bardzo dobry czas uzyskują też Falken i Hankook. Goodyear kończy próbę z niezłym wynikiem. Pozostałe opony uzyskują nieco gorsze czasy przejazdu, ale i ich rezultaty mieszczą się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa.

Droga hamowania ze 100 km/h

Sposób mierzenia

Skuteczność hamowania z wysokiej prędkości na mokrej nawierzchni to z punktu widzenia bezpieczeństwa kluczowy parametr opon. W tej próbie mierzony jest dystans potrzebny na zatrzymanie jadącego 100 km/h samochodu. Próba wykonywana jest na certyfikowanym stanowisku o jednakowym współczynniku tarcia na całej powierzchni. 

  • Michelin: 54,1 m
  • Continental: 55,7 m
  • Hankook: 57,6 m
  • Pirelli: 57,9 m
  • Falken: 60,5 m
  • Goodyear: 61,7 m
  • Kumho: 62,3 m
  • Dębica: 63,4 m
  • Imperial: 66,1 m

Co mówią wyniki

Bezkonkurencyjny okazuje się Michelin, który zatrzymuje Golfa na dystansie nieco ponad 54 metrów. Za nim z bardzo dobrym wynikiem plasuje się Continental. Nieco słabsze rezultaty Hankooka i Pirelli należy uznać za dobre. Falken, Goodyear, Kumho i Dębica wypadają przeciętnie, ale nie są niebezpieczne. Za to zamykający Imperial wypada kiepsko. W miejscu zatrzymania na Michelinach Golf wyposażony w Imperiale uderza w przeszkodę z prędkością prawie 43 km/h. 

Jazda po mokrym okręgu

test opony zimowe 2023_tor_mokro

Sposób mierzenia

Próba określa przyczepność boczną na mokrych zakrętach. Kierowca jedzie jak najszybciej po okrągłym torze o średnicy 55 metrów, a aparatura rejestruje przeciążenie boczne w aucie.

  • Continental: 0,759 g
  • Goodyear: 0,731 g
  • Hankook: 0,730 g
  • Falken: 0,721 g
  • Pirelli: 0,715 g
  • Michelin: 0,707 g
  • Imperial: 0,699 g
  • Kumho: 0,698 g
  • Dębica: 0,674 g

Co mówią wyniki

Wyraźnie wygrywa Continental przed Goodyearem, Hankookiem, Falkenem i Pirelli. Pozostałe opony wypadają słabiej, ale przy nieco niższej prędkości nawet ostatnia w tabeli Dębica zapewnia bezpieczeństwo na zakrętach.  

Aquaplaning poprzeczny

test opony zimowe 2023_aquaplan_poprzecz

Sposób mierzenia

Na specjalnym torze w kształcie okręgu określana jest odporność opon na zjawisko aquaplaningu podczas jazdy po łuku. Kierowca przejeżdża przez warstwę wody o głębokości 5 mm usytuowaną na zakręcie, a aparatura rejestruje przyspieszenie boczne w pojeździe. Z każdym okrążeniem prędkość samochodu wzrasta o 5 km/h. Badania wykonywane są w zakresie 60-90 km/h, a wynik końcowy to średnia z pomiarów dla wszystkich prędkości.

  • Hankook: 3,80 m/s2
  • Goodyear: 3,66 m/s2
  • Continental: 3,61 m/s2
  • Falken: 3,40 m/s2
  • Dębica: 3,32 m/s2
  • Michelin: 3,14 m/s2
  • Pirelli: 3,14 m/s2
  • Kumho: 2,81 m/s2
  • Imperial: 2,26 m/s2

Co mówią wyniki

Kolejna próba na mokrym asfalcie, w której z doskonałym rezultatem zwycięża Hankook. Bardzo dobre wyniki uzyskują też Goodyear i Continental. Odporne na zjawisko aquaplaningu poprzecznego są też Falken i Dębica. Michelin i Pirelli uzyskują taki sam rezultat, który jest na niezłym poziomie. Kumho wypada przeciętnie, a wynik Imperiala jest na granicy akceptowalności. Chińska opona w głębokiej kałuży traci kontakt z podłożem już przy niskich prędkościach, co może być niebezpieczne na drodze.

Jazda po suchej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test opony zimowe 2023_hamowanie_sucho

Sposób mierzenia

Badanie drogi hamowania odbywa się na certyfikowanym stanowisku o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. Kierowca wykonuje manewr awaryjnego hamowania z prędkości około 120 km/h, a aparatura pomiarowa rejestruje dystans potrzebny na zatrzymanie auta ze 100 km/h. W trakcie badań wykonywanych jest co najmniej 7 prób, a końcowy wynik to średnia z uzyskanych pomiarów po odrzuceniu skrajnych rezultatów.

  • Kumho: 43,7 m
  • Falken: 43,9 m
  • Continental: 44,5 m
  • Michelin: 44,7 m
  • Pirelli: 45,0 m
  • Hankook: 45,9 m
  • Imperial: 47,2 m
  • Goodyear: 47,5 m
  • Dębica: 48,4 m

Co mówią wyniki

Konkurencję wygrywa opona Kumho, a tuż za nią plasuje się Falken. Dobre wyniki uzyskują też produkty Continentala, Michelina oraz Pirelli. Przyzwoicie wypada także Hankook. Imperial, Goodyear i Dębica nieco odstają od stawki, ale i ich wyniki są do zaakceptowania. Warto wiedzieć, że w miejscu zatrzymania testowego Golfa na oponach Kumho, ten sam pojazd wyposażony w ogumienie Dębica porusza się jeszcze z prędkością ponad 31 km/h.

Właściwości jezdne

test opony zimowe 2023_wlasnosci_jezdne

Sposób mierzenia

Własności jezdne opon oceniane są w subiektywny sposób przez kierowcę testowego podczas jazdy po suchym torze. Na wynik punktowy składają się cząstkowe noty za parametry, takie jak m.in. zachowanie na granicy przyczepności, precyzja prowadzenia czy stabilność samochodu w zakręcie. Oceniany jest także balans pojazdu po odjęciu gazu oraz zachowanie w trakcie gwałtownej zmiany pasa ruchu przy wysokiej prędkości.

  • Hankook:7,000 pkt
  • Michelin: 7,000 pkt
  • Falken: 6,938 pkt
  • Kumho: 6,875 pkt
  • Continental: 6,750 pkt
  • Goodyear: 6,250 pkt
  • Pirelli: 6,000 pkt
  • Imperial: 5,938 pkt
  • Dębica: 5,500 pkt

Co mówią wyniki

Najwięcej sportowego charakteru podczas jazdy po suchym asfalcie mają Hankook i Michelin. Pewne prowadzenie zapewniają też Falken, Kumho i Continental. Goodyear i Pirelli uzyskują niezłe noty. Najgorzej wypadają opony Imperial i Dębica, których oceny cząstkowe są kiepskie. W ich przypadku kierowca testowy odnotował przeciętną precyzję prowadzenia oraz niską przyczepność na zakrętach z tendencją do podsterowności. Pomimo to parametry Imperiala i Dębicy są opisane jako akceptowalne.

Głośność zewnętrzna 50 km/h

Sposób mierzenia

Pomiary głośności przeprowadzane były na stanowisku certyfikowanym na potrzeby etykietowania opon. Hałas emitowany na zewnątrz przejeżdżającego samochodu mierzony jest w suchy i bezwietrzny dzień na zlokalizowanym w oddali od hałaśliwych torów stanowisku. Samochód przejeżdża przez strefę pomiarową z prędkością 50 km/h, a jego silnik jest wyłączony.

  • Continental: 63,9 dB
  • Falken: 64,2 dB
  • Pirelli: 64,6 dB
  • Imperial: 64,7 dB
  • Goodyear: 65,0 dB
  • Hankook: 65,1 dB
  • Michelin: 65,3 dB
  • Dębica: 66,0 dB
  • Kumho: 67,2 dB

Co mówią wyniki

Najcichszą w zestawieniu oponą jest Continental. Dobry poziom reprezentują też Falken, Pirelli oraz Imperial. Goodyear, Hankook i Michelin wypadają przyzwoicie. Dębica uzyskuje przeciętny wynik, a Kumho wyraźnie odstaje nawet od polskiej opony. Taka różnica oznacza, że samochód przejeżdżający na oponach Kumho jest zauważalnie głośniejszy niż na Continentalach. Głośność na zewnątrz auta jest szczególnie istotna z punktu widzenia mieszkańców miast.

Opory toczenia

Sposób mierzenia

Współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest w warunkach laboratoryjnych na stanowisku bębnowym. Badanie określa, ile energii tracone jest na toczenie opony. W codziennym użytkowaniu parametr ten przekłada się na zużycie paliwa, a w samochodach elektrycznych prądu. Szczególnie w tym drugim przypadku niskie opory toczenia oznaczają większy zasięg na jednym ładowaniu.

  • Goodyear: 0,768
  • Continental: 0,790
  • Dębica: 0,813
  • Michelin: 0,824
  • Pirelli: 0,845
  • Hankook: 0,848
  • Falken: 0,868
  • Kumho: 0,869
  • Imperial: 0,992

Co mówią wyniki

Najbardziej energooszczędną oponą w zestawieniu okazuje się Goodyear. Bardzo dobre wyniki uzyskują też Continental i Dębica. Pozostałe opony wypadają przeciętnie, za wyjątkiem Imperiala. Współczynnik oporów toczenia tej chińskiej opony jest wyjątkowo wysoki. Taki wynik oznacza o ponad 10 procent wyższe zużycie paliwa w stosunku do zwyciężającego konkurencję Goodyeara. 

Jazda po torze na czas

test opony zimowe 2023_tor_sucho

Sposób mierzenia

Zadaniem kierowcy testowego jest jak najszybsze pokonanie krętego toru o długości 1650 metrów. Podczas jazdy rejestrowany jest czas potrzebny na pokonanie każdego okrążenia. W tej konkurencji liczą się m.in. przyczepność opon na zakrętach, stabilność pojazdu oraz dobre własności jezdne. Podczas jazdy z dużą prędkością po łukach bieżnik opon najczęściej ulega zniszczeniu, dlatego próba sportowej jazdy po suchym torze przeprowadzana jest na zakończenie testu.

  • Falken: 53,80 s
  • Hankook: 53,99 s
  • Kumho: 54,05 s
  • Continental: 54,07 s
  • Imperial: 54,41 s
  • Michelin: 54,44 s
  • Pirelli: 54,45 s
  • Goodyear: 54,52 s
  • Dębica: 54,84 s

Co mówią wyniki

Najlepszy czas przejazdu uzyskał Falken. Bardzo dobre rezultaty odnotowały też opony Hankook, Kumho i Continental. Dobrze wypadły też Imperiale, Micheliny i Pirelli. Wyniki Goodyeara i Dębicy są na zadowalającym poziomie. Warto zauważyć, że różnica pomiędzy najszybszym Falkenem, a najwolniejszą Dębicą jest niewielka – dzieli je nieco ponad sekunda. Wszystkie opony biorące udział w teście zapewniają bezpieczną jazdę po suchym torze i zaliczają tę konkurencję z wynikiem pozytywnym.

Zestawienie punktacji oraz klasyfikacja

test opony zimowe 2023_wymiana kol

Wyniki testu opon
PRODUCENT   Continental Hankook Michelin Falken Pirelli Goodyear Kumho Dębica Imperial
Model   WinterContact TS 870 Winter i'cept RS3 W462 Alpin 6 Eurowinter HS02 Cinturato Winter 2 UltraGrip 9+ WinterCraft WP52 Frigo HP2 Snowdragon UHP
INFORMACJE O OPONIE
Segment rynku:   premium średni premium średni premium premium średni budżetowy budżetowy
Kraj produkcji:   Słowacja Chiny Hiszpania Turcja Rumunia Niemcy Chiny Niemcy Chiny
Data produkcji:   45. tydzień 2022 20. tydzień 2022 22. tydzień 2022 30. tydzień 2022 23. tydzień 2022 28. tydzień 2022 27. tydzień 2022 28. tydzień 2021 33. tydzień 2022
Zmierzona sztywność nowej:   63 Shore 65 Shore 65 Shore 65 Shore 64 Shore 65 Shore 73 Shore 65 Shore 63 Shore
Zmierzona sztywność po teście:   60 Shore 61 Shore 61 Shore 59 Shore 57 Shore 64 Shore 68 Shore 63 Shore 60 Shore
Cena 1 sztuki 205/55 R16 91H:   486 zł 395 zł 505 zł 349 zł 453 zł 411 zł 311 zł 271 zł 217 zł
WYNIKI NA ŚNIEGU
Próba Ocena Continental Hankook Michelin Falken Pirelli Goodyear Kumho Dębica Imperial
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie z 50 km/h 20 24,9 m 20 25,5 m 19,6 25,6 m 19,5 26,0 m 19,2 25,2 m 19,8 25,0 m 19,9 26,7 m 18,7 25,4 m 19,7 26,6 m 18,7
Trakcja bez ASR 10 313,8 daN 10 307,7 daN 9,7 312,5 daN 9,8 298,1 daN 9,2 312,1 daN 9,7 311,5 daN 9,9 293,5 daN 9,1 306,7 daN 9,6 296,8 daN 9,1
Dystans 0-20 km/h z ASR 10 7,93 m 10 8,22 m 9,8 8,14 m 10 8,67 m 9,5 8,17 m 9,9 8,06 m 9,9 8,81 m 9,4 8,35 m 9,8 8,79 m 9,5
Jazda na czas 20 79,6 s 20 80,7 s 19,7 79,6 s 20 82,4 s 19,4 80,1 s 19,9 80,9 s 19,7 83,3 s 19,1 81,9 s 19,5 82,9 s 19,2
SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU 60 60 58,8 59,3 57,3 59,3 59,4 56,3 58,6 56,5
WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI
Próba Ocena Continental Hankook Michelin Falken Pirelli Goodyear Kumho Dębica Imperial
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 30 55,7 m 29,3 57,6 m 28,5 54,1 m 30 60,5 m 27,2 57,9 m 28,3 61,7 m 26,6 62,3 m 26,3 63,4 m 25,8 66,1 m 24,6
Aquaplaning wzdłużny 20 83,5 km/h 19,4 86,1 km/h 20 77,7 km/h 18 81,0 km/h 18,8 79,0 km/h 18,4 82,0 km/h 19 75,5 km/h 17,5 76,0 km/h 17,7 72,0 km/h 16,7
Aquaplaning poprzeczny 5 3,61 m/s² 4,8 3,80 m/s² 5 3,14 m/s² 4,1 3,40 m/s² 4,5 3,14 m/s² 4,1 3,66 m/s² 4,8 2,81 m/s² 3,7 3,32 m/s² 4,4 2,26 m/s² 3
Jazda po okręgu 10 0,759 g 10 0,730 g 9,6 0,707 g 9,3 0,721 g 9,5 0,715 g 9,4 0,731 g 9,6 0,698 g 9,2 0,674 g 8,9 0,699 g 9,2
Jazda na czas 35 87,4 s 35 88,4 s 34,6 87,7 s 34,9 88,4 s 34,6 87,9 s 34,8 88,9 s 34,4 89,7 s 34,1 91,1 s 33,6 90,5 s 33,8
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM 100 98,5 97,7 96,3 94,6 95 94,4 90,8 90,4 87,3
WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
Próba Ocena Continental Hankook Michelin Falken Pirelli Goodyear Kumho Dębica Imperial
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 40 44,5 m 39,3 45,9 m 38 44,7 m 39,1 43,9 m 39,8 45,0 m 38,8 47,5 m 36,5 43,7 m 40 48,4 m 35,8 47,2 m 36,8
Jazda na czas 35 54,07 s 34,8 53,99 s 34,9 54,44 s 34,6 53,80 s 35 54,45 s 34,6 54,52 s 34,5 54,05 s 34,8 54,84 s 34,3 54,41 s 34,6
Własności jezdne 10 6,750 pkt 9,6 7,000 pkt 10 7,000 pkt 10 6,938 pkt 9,9 6,000 pkt 8,6 6,250 pkt 8,9 6,875 pkt 9,8 5,500 pkt 7,9 5,938 pkt 8,5
Komfort 5 7,000 pkt 5 7,000 pkt 5 6,500 pkt 4,6 7,000 pkt 5 6,500 pkt 4,6 6,500 pkt 4,6 6,500 pkt 4,6 6,000 pkt 4,3 6,000 pkt 4,3
Hałas przy 50 km/h 5 63,9 dB 5 65,1 dB 4,9 65,3 dB 4,9 64,2 dB 5 64,6 dB 4,9 65,0 dB 4,9 67,2 dB 4,7 66,0 dB 4,8 64,7 dB 4,9
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM 95 93,7 92,8 93,2 94,7 91,5 89,4 93,9 87,1 89,1
Opory toczenia 5 0,79 4,9 0,848 4,5 0,824 4,7 0,868 4,4 0,845 4,5 0,768 5 0,869 4,4 0,813 4,7 0,992 3,9
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW
PRODUCENT maks. Continental Hankook Michelin Falken Pirelli Goodyear Kumho Dębica Imperial
Suma punktów 260 257,1 253,8 253,5 251,0 250,3 248,2 245,4 240,8 236,8
KLASYFIKACJA   1 2 3 4 5 6 7 8 9

1. miejsce: Continental WinterContact TS 870

Continental WinterContact TS 870 zdobywa komplet punktów na śniegu, wygrywa rywalizację na mokro i uzyskuje bardzo dobrą notę na suchym asfalcie. To propozycja dla najbardziej wymagających kierowców. Niemiecka opona ma przy tym niskie opory toczenia.

2. miejsce: Hankook Winter i'cept RS3 W462

Hankook Winter i'cept RS3 W462 zajmuje wysoką lokatę dzięki właściwemu zbilansowaniu. We wszystkich konkurencjach wypada dobrze i nie zawodzi w żadnych warunkach. Ma bardzo dobre właściwości na mokrym asfalcie. Zaletą Hankooka jest atrakcyjny stosunek jakości do ceny.

3. miejsce: Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6 to stabilna opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Ma wysoką precyzję prowadzenia i jest przewidywalna na granicy poślizgu. Wadą Michelina jest cena – to najdroższy produkt w zestawieniu.

4. miejsce: Falken Eurowinter HS02

Falken Eurowinter HS02 zajmując czwartą lokatę, odnosi niewątpliwy sukces. Opona wypada przeciętnie na śniegu, ale nadrabia sporo punktów na mokrym i suchym. W tych warunkach dobrze się prowadzi, jest cicha i zapewnia wysoki poziom komfortu. Ma atrakcyjną cenę.

5. miejsce: Pirelli Cinturato Winter 2

Pirelli Cinturato Winter 2 ma bardzo dobre parametry na śniegu i w tych warunkach zdobywa dużo punktów. Nieźle radzi sobie też na mokrej nawierzchni, a najsłabiej wypada na sucho. Jest dobrze zbilansowana i nie zaskakuje kierowcy w żadnych warunkach.

6. miejsce: Goodyear UltraGrip 9+

Goodyear UltraGrip 9+ to schodzący z rynku model. Opona bardzo dobrze radzi sobie na śniegu i na mokrym asfalcie, a najwięcej punktów traci na sucho. Pomimo to Goodyear zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest najbardziej energooszczędną oponą w zestawieniu.

7. miejsce: Kumho WinterCraft WP52

Kumho WinterCraft WP52 jest kiepsko zbilansowanym produktem. Bardzo dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni, a kiepsko wypada na mokro. Do tego słabo radzi sobie na śniegu. Jest przy tym najgłośniejszą oponą w zestawieniu. Ma też wysokie opory toczenia.

8. miejsce: Dębica Frigo HP2

Dębica Frigo HP2 przez lata zdążyła przyzwyczaić nas do dobrych parametrów na śniegu. Podobnie było i w tym roku. Na mokrym i suchym asfalcie polska opona zajmuje końcowe miejsca, ale jej parametry są stabilne i jest bezpieczna. Dębica ma atrakcyjną cenę i niskie opory toczenia.

9. miejsce: Imperial Snowdragon UHP

Imperial Snowdragon UHP na śniegu i suchym asfalcie radzi sobie przeciętnie, zapewniając wymagany poziom bezpieczeństwa. Za to na mokrej drodze może stwarzać zagrożenie. Chińska opona jest najtańszym produktem w zestawieniu. Jej wadą jest najwyższy w zestawieniu współczynnik oporów toczenia.

Jak testowaliśmy

test opony zimowe 2023_testowe opony

Opony zostały kupione poprzez sklep internetowy i dostarczone do niemieckiego ośrodka badawczego. Tam po zamontowaniu na felgi przeszły procedurę docierania bieżnika podczas jazdy po mokrym okręgu. Następnie koła zostały przetransportowane do zlokalizowanego w północnej Szwecji centrum testowego, gdzie przeszły badania na śniegu. Ze Szwecji koła przewieziono z powrotem do Niemiec by sprawdzić właściwości opon na suchym i mokrym asfalcie. Podczas prób testowych wykorzystaliśmy ponad 100 opon.

test opony zimowe 2023_jak testowano

  • Sprzęt pomiarowy
test opony zimowe 2023_sprzet pomiarowy
Podczas testu korzystamy z nowoczesnej aparatury GPS umożliwiającej pomiary z wysoką dokładnością – do 1 cm.

PODSUMOWANIE

test opony zimowe 2023_podsumowanie

Tegoroczny test z doskonałym wynikiem punktowym wygrywa Continental. Pozytywnym zaskoczeniem jest drugie miejsce Hankooka – brawa dla koreańskiego producenta. Trzecią lokatą Michelin potwierdza wysoką jakość swoich produktów. Tuż za podium kolejna niespodzianka – Falken wyprzedza Pirelli. Schodzący z rynku Goodyear z dobrym wynikiem zajmuje szóste miejsce, a za nim test kończą Kumho i Dębica. Ostatni w teście Imperial nie zachwyca osiągami.

Czytaj także