W tegorocznym teście opon zimowych porównujemy modele z różnych segmentów cenowych – od budżetowych po premium. Które produkty warto wybrać?
Przy obecnej popularności ogumienia całorocznego nie ulega wątpliwości, że po produkty sezonowe sięgają najbardziej wymagający kierowcy. Jednak nie wszyscy mogą sobie pozwolić na kupno opon z najwyższej półki. Dlatego w tegorocznym teście sprawdzamy, jak tańsze opony, np. Falken czy Hankook, wypadają w porównaniu z produktami renomowanych producentów – Continentala, Goodyeara, Michelina czy Pirelli. W zestawieniu uwzględniliśmy też popularne opony z tańszej półki, takie jak polska Dębica, koreańskie Kumho czy chiński Imperial.
Wszystkie produkty poddaliśmy wyczerpującym badaniom podczas jazdy po śniegu oraz suchym i mokrym asfalcie. Do tego zmierzyliśmy głośność i określiliśmy opory toczenia dla całej stawki. Które opony wybrać, a których unikać?
Najskuteczniejszy podczas hamowania jest Continental, a jedyne 10 centymetrów za nim zatrzymuje się Goodyear. Bardzo dobre wyniki uzyskują też Pirelli i Dębica. Niewiele gorzej hamują Hankook i Michelin. Wyniki Falkena, Imperiala i Kumho są na nieco gorszym poziomie, choć nawet najsłabiej hamująca opona mieści się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa. W miejscu zatrzymania Golfa na Continentalach ten sam samochód wyposażony w ogumienie Kumho porusza się jeszcze z prędkością 25,7 km/h.
W tej próbie mierzony jest dystans potrzebny na rozpędzenie samochodu na skompresowanym śniegu do prędkości 20 km/h. Podczas przyspieszania układ ASR pojazdu jest włączony, a koła nie ślizgają się. Wygrywa Continental przed Goodyearem i Michelinem. Dobre wyniki uzyskują też Pirelli, Hankook i Dębica. Falken, Imperial i Kumho wypadają nieco słabiej, ale ich parametry także zapewniają sprawne rozpędzanie samochodu. Wszystkie opony zaliczają próbę z wynikiem pozytywnym.
Podczas mierzenia siły napędowej poszczególnych opon układ ASR samochodu jest wyłączony, a koła buksują z poślizgiem w zakresie 10-60 procent. Kolejna konkurencja na śniegu, którą wygrywa Continental. Bardzo dobrze radzą sobie także Michelin, Pirelli i Goodyear. Hankook i Dębica uzyskują rezultaty na dobrym poziomie. I tym razem stawkę zamykają Falken, Imperial i Kumho, których bieżniki nieco gorzej wgryzają się w śnieg. Pomimo to nawet zajmującym końcowe lokaty w tej próbie oponom nie grozi zakopanie się w śniegu.
Najszybszą oponą okazuje się Continental. Zaraz za nim z bardzo dobrymi rezultatami plasują się Michelin i Pirelli. Falken i Hankook uzyskują taki sam czas na dobrym poziomie. Z niezłym wynikiem rywalizację kończy Goodyear. Pozostałe opony uzyskują rezultaty na przeciętnym poziomie, jednak zaliczają próbę – są bezpieczne.
W tej konkurencji mierzona jest prędkość, przy której poślizg koła jadącego po wypełnionym wodą fragmencie toru przekracza 15 procent. Aby zapewnić prostolinijność przejazdu, auto testowe połączone jest za pomocą wysięgnika z zamontowaną do podłoża szyną. W zagłębieniu, przez które przejeżdża pomiarowe koło, utrzymywana jest stała warstwa wody o głębokości 9 milimetrów. Kierowca wykonuje 7 prób, a wynik to średnia po odrzuceniu skrajnych rezultatów.
Próba na mokrym asfalcie, w której z doskonałym rezultatem zwycięża Hankook. Bardzo dobre wyniki uzyskują też Continental i Goodyear. Odporne na zjawisko aquaplaningu poprzecznego są też Falken i Dębica. Michelin i Pirelli uzyskują taki sam rezultat, który jest na niezłym poziomie. Kumho wypada przeciętnie, a wynik Imperiala jest na granicy akceptowalności. Chińska opona w głębokiej kałuży traci kontakt z podłożem już przy niskich prędkościach, co może być niebezpieczne na drodze.
Podczas sportowej jazdy po torze o długości 1832 metrów mierzony jest czas przejazdu okrążenia. Za kierownicą samochodu siedzi kierowca testowy o doświadczeniu sportowym. Próba kompleksowo ocenia właściwości opon, a liczą się w niej zarówno zdolność do rozpędzania auta, trzymanie boczne w zakrętach, jak i skuteczność podczas hamowania. W uzyskaniu krótkiego czasu przejazdu kluczowe są dobry balans samochodu oraz stabilne zachowanie podczas dodawania i odejmowania gazu.
Najszybszą oponą na mokrym torze jest Continental. Zaraz za nim plasują się Michelin i Pirelli. Bardzo dobry czas uzyskują też Falken i Hankook. Goodyear kończy próbę z niezłym wynikiem. Pozostałe opony uzyskują nieco gorsze czasy przejazdu, ale i ich rezultaty mieszczą się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa.
Skuteczność hamowania z wysokiej prędkości na mokrej nawierzchni to z punktu widzenia bezpieczeństwa kluczowy parametr opon. W tej próbie mierzony jest dystans potrzebny na zatrzymanie jadącego 100 km/h samochodu. Próba wykonywana jest na certyfikowanym stanowisku o jednakowym współczynniku tarcia na całej powierzchni.
Bezkonkurencyjny okazuje się Michelin, który zatrzymuje Golfa na dystansie nieco ponad 54 metrów. Za nim z bardzo dobrym wynikiem plasuje się Continental. Nieco słabsze rezultaty Hankooka i Pirelli należy uznać za dobre. Falken, Goodyear, Kumho i Dębica wypadają przeciętnie, ale nie są niebezpieczne. Za to zamykający Imperial wypada kiepsko. W miejscu zatrzymania na Michelinach Golf wyposażony w Imperiale uderza w przeszkodę z prędkością prawie 43 km/h.
Próba określa przyczepność boczną na mokrych zakrętach. Kierowca jedzie jak najszybciej po okrągłym torze o średnicy 55 metrów, a aparatura rejestruje przeciążenie boczne w aucie.
Wyraźnie wygrywa Continental przed Goodyearem, Hankookiem, Falkenem i Pirelli. Pozostałe opony wypadają słabiej, ale przy nieco niższej prędkości nawet ostatnia w tabeli Dębica zapewnia bezpieczeństwo na zakrętach.
Na specjalnym torze w kształcie okręgu określana jest odporność opon na zjawisko aquaplaningu podczas jazdy po łuku. Kierowca przejeżdża przez warstwę wody o głębokości 5 mm usytuowaną na zakręcie, a aparatura rejestruje przyspieszenie boczne w pojeździe. Z każdym okrążeniem prędkość samochodu wzrasta o 5 km/h. Badania wykonywane są w zakresie 60-90 km/h, a wynik końcowy to średnia z pomiarów dla wszystkich prędkości.
Kolejna próba na mokrym asfalcie, w której z doskonałym rezultatem zwycięża Hankook. Bardzo dobre wyniki uzyskują też Goodyear i Continental. Odporne na zjawisko aquaplaningu poprzecznego są też Falken i Dębica. Michelin i Pirelli uzyskują taki sam rezultat, który jest na niezłym poziomie. Kumho wypada przeciętnie, a wynik Imperiala jest na granicy akceptowalności. Chińska opona w głębokiej kałuży traci kontakt z podłożem już przy niskich prędkościach, co może być niebezpieczne na drodze.
Badanie drogi hamowania odbywa się na certyfikowanym stanowisku o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. Kierowca wykonuje manewr awaryjnego hamowania z prędkości około 120 km/h, a aparatura pomiarowa rejestruje dystans potrzebny na zatrzymanie auta ze 100 km/h. W trakcie badań wykonywanych jest co najmniej 7 prób, a końcowy wynik to średnia z uzyskanych pomiarów po odrzuceniu skrajnych rezultatów.
Konkurencję wygrywa opona Kumho, a tuż za nią plasuje się Falken. Dobre wyniki uzyskują też produkty Continentala, Michelina oraz Pirelli. Przyzwoicie wypada także Hankook. Imperial, Goodyear i Dębica nieco odstają od stawki, ale i ich wyniki są do zaakceptowania. Warto wiedzieć, że w miejscu zatrzymania testowego Golfa na oponach Kumho, ten sam pojazd wyposażony w ogumienie Dębica porusza się jeszcze z prędkością ponad 31 km/h.
Własności jezdne opon oceniane są w subiektywny sposób przez kierowcę testowego podczas jazdy po suchym torze. Na wynik punktowy składają się cząstkowe noty za parametry, takie jak m.in. zachowanie na granicy przyczepności, precyzja prowadzenia czy stabilność samochodu w zakręcie. Oceniany jest także balans pojazdu po odjęciu gazu oraz zachowanie w trakcie gwałtownej zmiany pasa ruchu przy wysokiej prędkości.
Najwięcej sportowego charakteru podczas jazdy po suchym asfalcie mają Hankook i Michelin. Pewne prowadzenie zapewniają też Falken, Kumho i Continental. Goodyear i Pirelli uzyskują niezłe noty. Najgorzej wypadają opony Imperial i Dębica, których oceny cząstkowe są kiepskie. W ich przypadku kierowca testowy odnotował przeciętną precyzję prowadzenia oraz niską przyczepność na zakrętach z tendencją do podsterowności. Pomimo to parametry Imperiala i Dębicy są opisane jako akceptowalne.
Pomiary głośności przeprowadzane były na stanowisku certyfikowanym na potrzeby etykietowania opon. Hałas emitowany na zewnątrz przejeżdżającego samochodu mierzony jest w suchy i bezwietrzny dzień na zlokalizowanym w oddali od hałaśliwych torów stanowisku. Samochód przejeżdża przez strefę pomiarową z prędkością 50 km/h, a jego silnik jest wyłączony.
Najcichszą w zestawieniu oponą jest Continental. Dobry poziom reprezentują też Falken, Pirelli oraz Imperial. Goodyear, Hankook i Michelin wypadają przyzwoicie. Dębica uzyskuje przeciętny wynik, a Kumho wyraźnie odstaje nawet od polskiej opony. Taka różnica oznacza, że samochód przejeżdżający na oponach Kumho jest zauważalnie głośniejszy niż na Continentalach. Głośność na zewnątrz auta jest szczególnie istotna z punktu widzenia mieszkańców miast.
Współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest w warunkach laboratoryjnych na stanowisku bębnowym. Badanie określa, ile energii tracone jest na toczenie opony. W codziennym użytkowaniu parametr ten przekłada się na zużycie paliwa, a w samochodach elektrycznych prądu. Szczególnie w tym drugim przypadku niskie opory toczenia oznaczają większy zasięg na jednym ładowaniu.
Najbardziej energooszczędną oponą w zestawieniu okazuje się Goodyear. Bardzo dobre wyniki uzyskują też Continental i Dębica. Pozostałe opony wypadają przeciętnie, za wyjątkiem Imperiala. Współczynnik oporów toczenia tej chińskiej opony jest wyjątkowo wysoki. Taki wynik oznacza o ponad 10 procent wyższe zużycie paliwa w stosunku do zwyciężającego konkurencję Goodyeara.
Zadaniem kierowcy testowego jest jak najszybsze pokonanie krętego toru o długości 1650 metrów. Podczas jazdy rejestrowany jest czas potrzebny na pokonanie każdego okrążenia. W tej konkurencji liczą się m.in. przyczepność opon na zakrętach, stabilność pojazdu oraz dobre własności jezdne. Podczas jazdy z dużą prędkością po łukach bieżnik opon najczęściej ulega zniszczeniu, dlatego próba sportowej jazdy po suchym torze przeprowadzana jest na zakończenie testu.
Najlepszy czas przejazdu uzyskał Falken. Bardzo dobre rezultaty odnotowały też opony Hankook, Kumho i Continental. Dobrze wypadły też Imperiale, Micheliny i Pirelli. Wyniki Goodyeara i Dębicy są na zadowalającym poziomie. Warto zauważyć, że różnica pomiędzy najszybszym Falkenem, a najwolniejszą Dębicą jest niewielka – dzieli je nieco ponad sekunda. Wszystkie opony biorące udział w teście zapewniają bezpieczną jazdę po suchym torze i zaliczają tę konkurencję z wynikiem pozytywnym.
Wyniki testu opon | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PRODUCENT | Continental | Hankook | Michelin | Falken | Pirelli | Goodyear | Kumho | Dębica | Imperial | ||||||||||
Model | WinterContact TS 870 | Winter i'cept RS3 W462 | Alpin 6 | Eurowinter HS02 | Cinturato Winter 2 | UltraGrip 9+ | WinterCraft WP52 | Frigo HP2 | Snowdragon UHP | ||||||||||
INFORMACJE O OPONIE | |||||||||||||||||||
Segment rynku: | premium | średni | premium | średni | premium | premium | średni | budżetowy | budżetowy | ||||||||||
Kraj produkcji: | Słowacja | Chiny | Hiszpania | Turcja | Rumunia | Niemcy | Chiny | Niemcy | Chiny | ||||||||||
Data produkcji: | 45. tydzień 2022 | 20. tydzień 2022 | 22. tydzień 2022 | 30. tydzień 2022 | 23. tydzień 2022 | 28. tydzień 2022 | 27. tydzień 2022 | 28. tydzień 2021 | 33. tydzień 2022 | ||||||||||
Zmierzona sztywność nowej: | 63 Shore | 65 Shore | 65 Shore | 65 Shore | 64 Shore | 65 Shore | 73 Shore | 65 Shore | 63 Shore | ||||||||||
Zmierzona sztywność po teście: | 60 Shore | 61 Shore | 61 Shore | 59 Shore | 57 Shore | 64 Shore | 68 Shore | 63 Shore | 60 Shore | ||||||||||
Cena 1 sztuki 205/55 R16 91H: | 486 zł | 395 zł | 505 zł | 349 zł | 453 zł | 411 zł | 311 zł | 271 zł | 217 zł | ||||||||||
WYNIKI NA ŚNIEGU | |||||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Hankook | Michelin | Falken | Pirelli | Goodyear | Kumho | Dębica | Imperial | |||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie z 50 km/h | 20 | 24,9 m | 20 | 25,5 m | 19,6 | 25,6 m | 19,5 | 26,0 m | 19,2 | 25,2 m | 19,8 | 25,0 m | 19,9 | 26,7 m | 18,7 | 25,4 m | 19,7 | 26,6 m | 18,7 |
Trakcja bez ASR | 10 | 313,8 daN | 10 | 307,7 daN | 9,7 | 312,5 daN | 9,8 | 298,1 daN | 9,2 | 312,1 daN | 9,7 | 311,5 daN | 9,9 | 293,5 daN | 9,1 | 306,7 daN | 9,6 | 296,8 daN | 9,1 |
Dystans 0-20 km/h z ASR | 10 | 7,93 m | 10 | 8,22 m | 9,8 | 8,14 m | 10 | 8,67 m | 9,5 | 8,17 m | 9,9 | 8,06 m | 9,9 | 8,81 m | 9,4 | 8,35 m | 9,8 | 8,79 m | 9,5 |
Jazda na czas | 20 | 79,6 s | 20 | 80,7 s | 19,7 | 79,6 s | 20 | 82,4 s | 19,4 | 80,1 s | 19,9 | 80,9 s | 19,7 | 83,3 s | 19,1 | 81,9 s | 19,5 | 82,9 s | 19,2 |
SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU | 60 | 60 | 58,8 | 59,3 | 57,3 | 59,3 | 59,4 | 56,3 | 58,6 | 56,5 | |||||||||
WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Hankook | Michelin | Falken | Pirelli | Goodyear | Kumho | Dębica | Imperial | |||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 30 | 55,7 m | 29,3 | 57,6 m | 28,5 | 54,1 m | 30 | 60,5 m | 27,2 | 57,9 m | 28,3 | 61,7 m | 26,6 | 62,3 m | 26,3 | 63,4 m | 25,8 | 66,1 m | 24,6 |
Aquaplaning wzdłużny | 20 | 83,5 km/h | 19,4 | 86,1 km/h | 20 | 77,7 km/h | 18 | 81,0 km/h | 18,8 | 79,0 km/h | 18,4 | 82,0 km/h | 19 | 75,5 km/h | 17,5 | 76,0 km/h | 17,7 | 72,0 km/h | 16,7 |
Aquaplaning poprzeczny | 5 | 3,61 m/s² | 4,8 | 3,80 m/s² | 5 | 3,14 m/s² | 4,1 | 3,40 m/s² | 4,5 | 3,14 m/s² | 4,1 | 3,66 m/s² | 4,8 | 2,81 m/s² | 3,7 | 3,32 m/s² | 4,4 | 2,26 m/s² | 3 |
Jazda po okręgu | 10 | 0,759 g | 10 | 0,730 g | 9,6 | 0,707 g | 9,3 | 0,721 g | 9,5 | 0,715 g | 9,4 | 0,731 g | 9,6 | 0,698 g | 9,2 | 0,674 g | 8,9 | 0,699 g | 9,2 |
Jazda na czas | 35 | 87,4 s | 35 | 88,4 s | 34,6 | 87,7 s | 34,9 | 88,4 s | 34,6 | 87,9 s | 34,8 | 88,9 s | 34,4 | 89,7 s | 34,1 | 91,1 s | 33,6 | 90,5 s | 33,8 |
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM | 100 | 98,5 | 97,7 | 96,3 | 94,6 | 95 | 94,4 | 90,8 | 90,4 | 87,3 | |||||||||
WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Hankook | Michelin | Falken | Pirelli | Goodyear | Kumho | Dębica | Imperial | |||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 44,5 m | 39,3 | 45,9 m | 38 | 44,7 m | 39,1 | 43,9 m | 39,8 | 45,0 m | 38,8 | 47,5 m | 36,5 | 43,7 m | 40 | 48,4 m | 35,8 | 47,2 m | 36,8 |
Jazda na czas | 35 | 54,07 s | 34,8 | 53,99 s | 34,9 | 54,44 s | 34,6 | 53,80 s | 35 | 54,45 s | 34,6 | 54,52 s | 34,5 | 54,05 s | 34,8 | 54,84 s | 34,3 | 54,41 s | 34,6 |
Własności jezdne | 10 | 6,750 pkt | 9,6 | 7,000 pkt | 10 | 7,000 pkt | 10 | 6,938 pkt | 9,9 | 6,000 pkt | 8,6 | 6,250 pkt | 8,9 | 6,875 pkt | 9,8 | 5,500 pkt | 7,9 | 5,938 pkt | 8,5 |
Komfort | 5 | 7,000 pkt | 5 | 7,000 pkt | 5 | 6,500 pkt | 4,6 | 7,000 pkt | 5 | 6,500 pkt | 4,6 | 6,500 pkt | 4,6 | 6,500 pkt | 4,6 | 6,000 pkt | 4,3 | 6,000 pkt | 4,3 |
Hałas przy 50 km/h | 5 | 63,9 dB | 5 | 65,1 dB | 4,9 | 65,3 dB | 4,9 | 64,2 dB | 5 | 64,6 dB | 4,9 | 65,0 dB | 4,9 | 67,2 dB | 4,7 | 66,0 dB | 4,8 | 64,7 dB | 4,9 |
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM | 95 | 93,7 | 92,8 | 93,2 | 94,7 | 91,5 | 89,4 | 93,9 | 87,1 | 89,1 | |||||||||
Opory toczenia | 5 | 0,79 | 4,9 | 0,848 | 4,5 | 0,824 | 4,7 | 0,868 | 4,4 | 0,845 | 4,5 | 0,768 | 5 | 0,869 | 4,4 | 0,813 | 4,7 | 0,992 | 3,9 |
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW | |||||||||||||||||||
PRODUCENT | maks. | Continental | Hankook | Michelin | Falken | Pirelli | Goodyear | Kumho | Dębica | Imperial | |||||||||
Suma punktów | 260 | 257,1 | 253,8 | 253,5 | 251,0 | 250,3 | 248,2 | 245,4 | 240,8 | 236,8 | |||||||||
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Continental WinterContact TS 870 zdobywa komplet punktów na śniegu, wygrywa rywalizację na mokro i uzyskuje bardzo dobrą notę na suchym asfalcie. To propozycja dla najbardziej wymagających kierowców. Niemiecka opona ma przy tym niskie opory toczenia.
Hankook Winter i'cept RS3 W462 zajmuje wysoką lokatę dzięki właściwemu zbilansowaniu. We wszystkich konkurencjach wypada dobrze i nie zawodzi w żadnych warunkach. Ma bardzo dobre właściwości na mokrym asfalcie. Zaletą Hankooka jest atrakcyjny stosunek jakości do ceny.
Michelin Alpin 6 to stabilna opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Ma wysoką precyzję prowadzenia i jest przewidywalna na granicy poślizgu. Wadą Michelina jest cena – to najdroższy produkt w zestawieniu.
Falken Eurowinter HS02 zajmując czwartą lokatę, odnosi niewątpliwy sukces. Opona wypada przeciętnie na śniegu, ale nadrabia sporo punktów na mokrym i suchym. W tych warunkach dobrze się prowadzi, jest cicha i zapewnia wysoki poziom komfortu. Ma atrakcyjną cenę.
Pirelli Cinturato Winter 2 ma bardzo dobre parametry na śniegu i w tych warunkach zdobywa dużo punktów. Nieźle radzi sobie też na mokrej nawierzchni, a najsłabiej wypada na sucho. Jest dobrze zbilansowana i nie zaskakuje kierowcy w żadnych warunkach.
Goodyear UltraGrip 9+ to schodzący z rynku model. Opona bardzo dobrze radzi sobie na śniegu i na mokrym asfalcie, a najwięcej punktów traci na sucho. Pomimo to Goodyear zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest najbardziej energooszczędną oponą w zestawieniu.
Kumho WinterCraft WP52 jest kiepsko zbilansowanym produktem. Bardzo dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni, a kiepsko wypada na mokro. Do tego słabo radzi sobie na śniegu. Jest przy tym najgłośniejszą oponą w zestawieniu. Ma też wysokie opory toczenia.
Dębica Frigo HP2 przez lata zdążyła przyzwyczaić nas do dobrych parametrów na śniegu. Podobnie było i w tym roku. Na mokrym i suchym asfalcie polska opona zajmuje końcowe miejsca, ale jej parametry są stabilne i jest bezpieczna. Dębica ma atrakcyjną cenę i niskie opory toczenia.
Imperial Snowdragon UHP na śniegu i suchym asfalcie radzi sobie przeciętnie, zapewniając wymagany poziom bezpieczeństwa. Za to na mokrej drodze może stwarzać zagrożenie. Chińska opona jest najtańszym produktem w zestawieniu. Jej wadą jest najwyższy w zestawieniu współczynnik oporów toczenia.
Opony zostały kupione poprzez sklep internetowy i dostarczone do niemieckiego ośrodka badawczego. Tam po zamontowaniu na felgi przeszły procedurę docierania bieżnika podczas jazdy po mokrym okręgu. Następnie koła zostały przetransportowane do zlokalizowanego w północnej Szwecji centrum testowego, gdzie przeszły badania na śniegu. Ze Szwecji koła przewieziono z powrotem do Niemiec by sprawdzić właściwości opon na suchym i mokrym asfalcie. Podczas prób testowych wykorzystaliśmy ponad 100 opon.
Tegoroczny test z doskonałym wynikiem punktowym wygrywa Continental. Pozytywnym zaskoczeniem jest drugie miejsce Hankooka – brawa dla koreańskiego producenta. Trzecią lokatą Michelin potwierdza wysoką jakość swoich produktów. Tuż za podium kolejna niespodzianka – Falken wyprzedza Pirelli. Schodzący z rynku Goodyear z dobrym wynikiem zajmuje szóste miejsce, a za nim test kończą Kumho i Dębica. Ostatni w teście Imperial nie zachwyca osiągami.