Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto na śniegu

Jakie opony wybrać?

Opony zimowe 2022: test ośmiu modeli w rozmiarze 225/45 R17

Jakie opony wybrać?

Opony zimowe 2022: test ośmiu modeli w rozmiarze 225/45 R17

Opony zimowe są lepsze od swoich letnich odpowiedników nie tylko na śniegu – przy niskich temperaturach mają też przewagę na mokrej drodze. Przetestowaliśmy osiem modeli z symbolem płatka śniegu w rozmiarze 225/45 R 17.

Śnieg? U nas już nie ma śniegu! W zależności od tego, gdzie mieszkasz, możesz mieć rację. Pługi śnieżne są coraz rzadziej używane nawet w miejscach, gdzie jeszcze kilka lat temu temperatura przez wiele tygodni utrzymywała się poniżej zera, a drogi długo bywały białe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej użytkowników samochodów decyduje się na kupno opon wielosezonowych.

Zimówki – bezpieczeństwo najważniejsze

Jeśli jednak w kwestii bezpieczeństwa nie zgadzasz się na żaden kompromis powinieneś od października do Wielkanocy poruszać się na klasycznych „zimówkach”. Zwłaszcza, że mają one przewagę nie tylko na ośnieżonej czy oblodzonej nawierzchni. Ich zachowująca elastyczność w niskich temperaturach mieszanka sprawia, że mimo mrozu zapewniają optymalną przyczepność także na drodze pokrytej błotem pośniegowym lub wodą. I nawet, gdy przy siarczystym mrozie świeci słońce, nowoczesne ogumienie zimowe gwarantuje precyzyjne reakcje na zmianę kierunku, krótkie drogi hamowania i maksymalne rezerwy bezpieczeństwa. W szczegółowym teście sprawdziliśmy, które opony najlepiej spełniają te różnorodne wymagania.

Testowane opony

test opon_opony

  • Bridgestone Blizzak LM005
    Cena: 616 zł/szt.
  • Continental WinterContact TS 870
    Cena: 644 zł/szt.
  • Fulda Kristall Control HP2
    Cena: 454 zł/szt.
  • Giti Winter W2
    Cena: 409 zł/szt.
  • Michelin Alpin 6
    Cena: 690 zł/szt.
  • Nokian WR Snowproof P
    Cena: 853 zł/szt.
  • Pirelli Cinturato Winter 2
    Cena: 549 zł/szt.
  • Vredestein Wintrac Pro
    Cena: 497 zł/szt.

Opony do popularnych aut

W tym sezonie przetestowaliśmy osiem opon zimowych w rozmiarze 225/45 R 17. Każda przeniesie obciążenie wynoszące 670 kg (indeks nośności 94) i przy zalecanym ciśnieniu można się na niej poruszać z prędkością maksymalną wynoszącą 240 km/h (indeks prędkości V).

W naszym porównaniu konkurują: Bridgestone Blizzak LM005, Continental WinterContact TS 780, Fulda Kristall Control HP2, Giti Winter W2, Michelin Alpin 6, Nokian Snowproof P, Pirelli Cinturato Winter 2 i Vredestein Wintrac Pro. W sklepach internetowych kupiliśmy po kilka kompletów każdego modelu. Wynika to z faktu, że podczas dwutygodniowych testów zużycie opon jest ogromne – w końcu sprawdzamy granice ich możliwości. Tylko w ten sposób możemy zbadać, czy w awaryjnej sytuacji ogumienie zapewni rezerwy bezpieczeństwa, czy może wręcz pogorszy stan rzeczy.

Przykładowe modele z takimi oponami

  • Alfa Romeo 147, 156, Giulietta
  • Audi A3, A4
  • BMW serii 1, serii 2
  • Fiat 500L, Tipo
  • Honda Civic
  • Hyundai i30, Ioniq, ix20
  • Kia Carens, Ceed
  • Mercedes klasy A, klasy B, CLA
  • Mini Clubman
  • Opel Astra, Zafira
  • Peugeot 308, 407
  • Renault Megane, Laguna
  • Seat Leon, Toledo
  • Skoda Octavia, Superb
  • Toyota Auris, Corolla
  • Volkswagen Golf, Passat, Touran
  • Volvo S60, V40, V50

Przebieg testu opon

  1. Zakup ogumienia
    Wszystkie testowane opony osobiście nabyliśmy w ogólnie dostępnych sklepach.
  2. Dokumentacja
    Po zakupie każda opona została dokładnie opisana. Odnotowujemy etykietę, numer DOT, kod fabryczny, kraj produkcji, wagę, głębokość bieżnika oraz twardość gumy (w skali Shore’a). Do czasu przeprowadzenia testu opony przechowujemy w suchym, chłodnym i ciemnym miejscu.
  3. Próby na śniegu
    Testy na śniegu przeprowadziliśmy na specjalnie zaprojektowanych do testowania opon torach, które były przygotowywane przed każdą próbą.
  4. Próby na mokrym/suchym asfalcie
    Stale pokryte milimetrową warstwą wody odcinki umożliwiają przeprowadzenie powtarzalnych prób hamowania, trzymania bocznego i prowadzenia. Stanowiska do badania aquaplaningu wzdłużnego oraz porzecznego mają poduszki wodne o głębokości 9 mm. Na suchym torze poza hamowaniem i prowadzeniem, sprawdzamy także komfort akustyczny i mechaniczny. Hałas toczenia jest mierzony przy wyłączonym silniku na trasach znormalizowanych zgodnie z wytycznymi etykiety EU, opór toczenia – też zgodnie z normami etykiet, ale na dwóch różnych laboratoryjnych stanowiskach bębnowych, z których podajemy uśrednione wyniki.
  5. Oceny subiektywne
    Bezpieczeństwo opon oceniamy podczas powtarzalnych manewrów w sytuacjach ekstremalnych przy różnej prędkości. Nacisk kładziemy na intuicyjne i łatwe kontrolowanie pojazdu, nie tylko na możliwą prędkość jazdy. Subiektywnie oceniamy zachowanie samochodu testowego podczas pokonywania zakrętów, przy hamowaniu i przyspieszaniu oraz w trakcie poślizgu.

Ogólne wnioski z testu opon

Aby zdążyć opublikować wyniki przed sezonem zimowym, opony do testu kupiliśmy już na początku roku. To zawsze stwarza ryzyko, że producenci zaktualizują swoje produkty latem. Tym razem tak stało się jednak tylko w przypadku Pirelli, której produkowane od 26 tygodnia 2022 r. egzemplarze (DOT 2622) mają zmodyfikowaną mieszankę. Według Pirelli ta zmiana powinna zaowocować około 4-procentową poprawą przyczepności na śniegu oraz skróceniem drogi hamowania na mokrej nawierzchni o ok. 2%. Choć może nie brzmi to imponująco, to w rzeczywistości byłby to znaczący progres. Zwłaszcza, że włoski produkt raczej rozczarowuje wynikami.

Niektórzy konkurenci też ujawniają słabości: Nokian, poza małymi rezerwami w dziedzinie aquaplaningu, traci dużo punktów za ponadprzeciętnie długie drogi hamowania na mokrym i słabe trzymanie boczne. Broni czwartego miejsca dzięki dobrym wynikom na śniegu oraz na suchej nawierzchni i najniższym oporom toczenia (jedyna opona w teście, której klasa efektywności została określona jako B). Fiński produkt jest więc najbardziej efektywny, ale ma pewne trudności na mokrym asfalcie.
Mocna na śniegu jest także Fulda, która imponuje dobrą trakcją, drugim najlepszym trzymaniem bocznym i ogólnie doskonałą przyczepnością. Ale oponie Kristall Control HP2 też nie udaje się osiągnąć kompromisu między właściwościami na śniegu, a tymi w czasie deszczu. W testach na mokrym przekonuje tylko radzeniem sobie ze zjawiskiem aquaplaningu, rozczarowuje natomiast prędkością na zakrętach i skutecznością hamowania. Kristall Control HP2 z wyraźnym opóźnieniem wytraca prędkość i wcześnie wpada w podsterowność.

Znacznie lepiej spisały się w teście opony Bridgestone, Continental i Michelin, przy czym Blizzak LM005 i WinterContact TS 870 grają w zupełnie innej lidze. Oba te produkty najlepiej poradziły sobie ze zjawiskiem aquaplaningu, zachwyciły też przyczepnością podczas prób hamowania i w trakcie jazdy po torze. Bridgestone Blizzak LM005 to jedyne ogumienie w zestawieniu, które na etykiecie EU posiada najwyższą ocenę przyczepności na mokrym, A. Tę wysoką notę potwierdzają najkrótsze drogi hamowania w teście. Ze względu na stosunkowo niski koszt zakupu, Bridgestone zasługuje także na polecenie ze względu na najlepszy stosunek jakości do ceny.
Continental za przyczepność na mokrej nawierzchni dostał na etykiecie ocenę B, ale również w pełni zasługuje na oznaczenie A. O ogromnej przyczepności niemieckich i japońskich produktów świadczą ich czasy okrążeń 1,82-kilometrowego, stale nawadnianego toru, na którym potrafiły odebrać rywalom nawet do 6 s, a mimo wyższej prędkości łatwiej dawały się kontrolować. Conti zdobywa najwięcej punktów zarówno w testach na śniegu, jak i na mokrym asfalcie, i trzyma się czołówki również w próbach na suchej nawierzchni. Gwarantuje jej to dużą przewagę punktową nad konkurentami i świadczy o niezwykle wysokim zaangażowaniu producenta w rozwój tego ogumienia. Aby osiągnąć tak wysoką przyczepność na trzech różnych rodzajach nawierzchni i zapewnić przy tym efektywne toczenie, trzeba idealnie dopasować do siebie mieszankę gumową, osnowę i ściany boczne. Świetne wyniki TS 870 nie są jednak zaskoczeniem, bo jej poprzednik, TS 860 zawsze wygrywał w naszych testach. Imponuje natomiast, z jak dużą przewagą zwycięża w porównaniu nowy model.
Na drugim miejscu z różnicą 27 punktów plasuje się Bridgestone, który gorzej radzi sobie na śniegu, przede wszystkim zachowuje w tych warunkach słabszą przyczepność wzdłużną i w tej kategorii zajmuje dopiero szóstą pozycję. Bardziej przekonująco w próbach przeprowadzonych w Szwecji wypadła opona Michelin Alpin 6. Czułe urządzenia pomiarowe i powtórzone próby potwierdziły, że zapewnia na śniegu najlepszą trakcję, wysoką przyczepność boczną i zachowuje zrównoważenie podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Choć francuski produkt, podobnie jak wiele innych opon tej marki, nieco gorzej radzi sobie na suchej nawierzchni, to i tak robi dobre wrażenie. Koncentruje się w końcu na najważniejszych właściwościach zimowego ogumienia: przyczepności na śniegu i mokrej drodze.

W ograniczonym stopniu dotyczy to opony Giti Winter W2: co prawda całkiem dobrze spisuje się ona na śniegu, zachowuje przyczepność podczas przyspieszania i hamowania, ale gorzej trzyma się drogi podczas pokonywania zakrętów. Osiąga też zbyt słabe wyniki na mokrym. Podczas hamowania na nawodnionym asfalcie potrzebowała o 11 m dłuższego odcinka na zatrzymanie niż lider w tej dyscyplinie, oznacza to, że gdy Audi A3 na oponach Bridgestone już całkowicie wytraciło prędkość, Giti wciąż poruszało się w tempie ponad 42 km/h. To niebezpieczne. W testach hamowania na suchym różnica do ustanawiającego tu najlepszy wynik Nokiana WR Snowproof P wyniosła 4 m (prędkość w miejscu zatrzymania Nokiana to 28,6 km/h).
Oponie Vredestein brakuje na śniegu równowagi pomiędzy przednią a tylną osią. W efekcie podczas skręcania wcześnie wpada w podsterowność, a przy nagłej zmianie obciążenia nerwowo zarzuca tyłem (nadsterowność). Wintrac Pro znacznie lepiej radzi sobie podczas spontanicznych zmian kierunku na mokrym asfalcie – choć i tu nie należy do czołówki. Wczesna podsterowność i duże kąty skrętu sprawiają, że opony Vredestein wydają się ociężałe. Mimo to samochód testowy dość szybko pokonuje na nich tor, a odporność na aquaplaning jest wystarczająca. Tym samym ta opona również zasługuje na naszą rekomendację.

Samochód i tory testowe

test opon_samochod testowy
Nasze testy nie mogłyby się odbyć bez wsparcia mechaników. Wymiana opon zajmuje dwóm specjalistom niecałą minutę.

Badania na śniegu przeprowadziliśmy w ośrodku badawczym w Szwecji. Setki kilometrów testowych na suchym i mokrym asfalcie przejechaliśmy na torze w Niemczech. Badania przeprowadziliśmy na 150-konnym Audi A3 35 TFSI z przekładnią S tronic.

Wyniki testu

tabelka test opon

Miejsce 1: Continental

  • Zachowanie na śniegu: TS 870 zapewnia najkrótsze drogi hamowania i najlepsze trzymanie boczne. Na torze zachowuje niezwykłą przyczepność.
  • Zachowanie na mokrym: Najwyższa odporność na aquaplaning, krótka droga hamowania i najlepsza przyczepność na szybkich, pokrytych wodą zakrętach.
  • Zachowanie na suchym: TS 870 znakomicie radzi sobie na sucho. Jej atuty to: dobra przyczepność, wysoki poziom bezpieczeństwa i umiarkowane opory.
  • WERDYKT: TS 870 jest niezwykle mocna i bezpieczna na każdego rodzaju nawierzchni. To niekwestionowany zwycięzca testu.

Miejsce 2: Bridgestone

  • Zachowanie na śniegu: Blizzak LM005 zachowuje dobrą przyczepność podczas jazdy na wprost. Na zakrętach samochód jest nieco podsterowny.
  • Zachowanie na mokrym: Najkrótsze drogi hamowania, wysokie rezerwy przy aquaplaningu, bezpieczne właściwości jezdne podczas manewrów na mokro.
  • Zachowanie na suchym: Małe kąty skrętu, wysoka prędkość w zakrętach, miękko skręcająca tylna oś, bardzo krótkie drogi hamowania. Wysokie bezpieczeństwo.
  • WERDYKT: Blizzak LM005 nadzwyczaj dobrze trzyma się mokrej i suchej drogi. Mogłaby jedynie zapewniać lepszą przyczepność na śniegu.

Miejsce 3: Michelin

  • Zachowanie na śniegu: Alpin 6 ma najlepszą trakcję, ale przeciętne wyniki w próbach hamowania. Na torze jest stabilna w zakrętach, i uzyskuje przyzwoite czasy.
  • Zachowanie na mokrym: Zrównoważone prowadzenie, subtelne reakcje w obszarze granicznym, dobre wyniki w testach hamowania i aquaplaningu.
  • Zachowanie na suchym: Opona jest stabilna podczas zmiany pasa ruchu, ale skręca dość powoli. W zakrętach jest podsterowna. Mogłaby mieć niższe opory toczenia.WERDYKT: Michelin Alpin 6 zapewnia wysokie bezpieczeństwo jazdy we wszyskich warunkach i dlatego w pełni zasługuje na naszą rekomendację.

Miejsce 4: Nokian

  • Zachowanie na śniegu: Mimo obiektywnie słabej trakcji Snowproof P pozostaje przewidywalna. Przyczepność nie jest na najwyższym poziomie.
  • Zachowanie na mokrym: Nokian ujawnia słabości w deszczu: umiarkowane wytracanie prędkości, opóźniona reakcja na zmianę kierunku, słaba trakcja.
  • Zachowanie na suchym: Spontanicznie skręca, zapewnia wysokie przyspieszenie poprzeczne i najkrótsze drogi hamowania. Deklasuje rywali w zakresie oporu toczenia.
  • WERDYKT: Dobra na śniegu i suchym asfalcie ma przy tym najniższe opory toczenia. Nokian WR Snowproof P ujawnia jednak poważne słabości podczas deszczu.

Miejsce 5: Vredestein

  • Zachowanie na śniegu: Wintrac Pro zachowuje dobrą trakcję, ale wcześnie wpada w podsterowność i ma słabe trzymanie boczne. Tył samochodu reaguje nerwowo.
  • Zachowanie na mokrym: Dość ociężałe prowadzenie i duże kąty skrętu. Poza tym Vredestein nie ujawnia żadnych reakcji na zmianę obciążenia, tył pozostaje stabilny.
  • Zachowanie na suchym: Skręca z minimalnym opóźnieniem, a w obszarze granicznym wszystkie koła tracą przyczepność. Wysokie hałas i opory toczenia.
  • WERDYKT: Wintrac Pro zapewnia wystarczające rezerwy. Mogłaby być bardziej przyczepna i efektywna na śniegu, ale i tak jest godna polecenia.

Miejsce 6: Fulda

  • Zachowanie na śniegu: Kristall Control HP2 jest bezpieczna na śniegu. Opona zachowuje dobrą przyczepność i zapewnia bardzo dobre trzymanie boczne.
  • Zachowanie na mokrym: Dość późny aquaplaning, ale długie drogi hamowania. Ogumienie Fulda zapewnia słabe trzymanie boczne i wpada w mocną podsterowność.
  • Zachowanie na suchym: Opony Fulda są powolne i słabo odpowiadają na ruchy kierownicą. Tylna oś pozostaje spokojna. Wysoki hałas zewnętrzny.
  • WERDYKT: Kristall Control HP2 całkiem dobrze radzi sobie na śniegu, ale na mokrej nawierzchni ujawnia deficyty. Długa droga hamowania na sucho.

Miejsce 7: Pirelli

  • Zachowanie na śniegu: Pirelli ma sporo słabych punktów: najdłuższa droga hamowania, najsłabsze trzymanie boczne i powolne reakcje na zmianę kierunku.
  • Zachowanie na mokrym: Przeciętne drogi hamowania, ale wysokie rezerwy na aquaplaning. Przyczepność boczna uniemożliwia skręcanie z wyższą prędkością.
  • Zachowanie na suchym: Opony Pirelli są bezpieczne na suchym. Przy zmianach obciążenia tył jest stabilny, krótkie drogi hamowania, przeciętne opory.
  • WERDYKT: Pirelli wykazuje się zbyt słabą przyczepnością przede wszystkim na śniegu. Zaktualizowany produkt (od DOT 2622) powinien radzić sobie lepiej.

Miejsce 8: Giti

  • Zachowanie na śniegu: Winter W2 zapewnia dobrą trakcję i skuteczne hamowanie. Kiepska przyczepność boczna uniemożliwia sprawną jazdę po zakrętach.
  • Zachowanie na mokrym: Efektywnie odprowadza wodę. Wraz ze wzrostem prędkości zmniejsza się jednak jej przyczepność. Jest niestabilna i reaguje z opóźnieniem.
  • Zachowanie na suchym: Winter W2 zaskakuje zrównoważonym prowadzeniem w na granicy przyczepności. Drogi hamowania są zbyt długie, a opór toczenia – za wysoki.
  • WERDYKT: Tania opona Giti Winter W2 sprawdza się na śniegu, ale na mokrym brakuje jej przyczepności. Słabo wytraca prędkość na suchym torze.

Zmiany od czasu testu

Wielu producentów opon przed sezonem wprowadza zmiany składu mieszanki. W przypadku ogumienia biorącego udział w tegorocznym zestawieniu, po przeprowadzeniu badań modyfikacjom uległy następujące modele:

  • Pirelli Cinturato Winter 2: poprawiona od DOT 2622 mieszanka. Opona powinna zachowywać lepszą przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni.
    Bridgestone, Continental, Fulda, Giti, Michelin, Nokian i Vredestein: bez zmian

Podsumowanie

Continental WinterContact TS 870 zapewnia najwyższe bezpieczeństwo na śniegu, na mokrej i na suchej nawierzchni, dzięki czemu jest niezaprzeczalnym zwycięzcą w naszym teście. Drugie miejsce należy do opony Bridgestone Blizzak LM005, która błyszczy dobrymi wynikami na mokrej i suchej drodze oraz oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny. Ostatnia pozycja na podium należy do Michelina Alpin 6, który gwarantuje dobrą przyczepność na każdego rodzaju nawierzchni. Vredestein Wintrac Pro nie uzyskał najlepszych wyników, ale wciąż jest godny polecenia. Nadzwyczaj efektywna paliwowo opona Nokian Snowproof P ma problemy na mokrym asfalcie. Fulda i Giti również ujawniają słabości w deszczu, natomiast Pirelli zawodzi w testach na śniegu.

Czytaj także