Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Opona z homologacją producenta kontra zwykla

Opona z homologacją producenta auta kontra uniwersalna – czy widać różnicę? Porównujemy dwie wersje tego samego modelu ogumienia

fot. Robert Magdziak/Motor

Opona z homologacją producenta auta kontra uniwersalna – czy widać różnicę? Porównujemy dwie wersje tego samego modelu ogumienia

Na przykładzie całorocznych opon Michelin CrossClimate 2 sprawdzamy, czym różni się ogumienie z homologacją producenta, w tym przypadku Volvo, od uniwersalnego. Zachowanie obu opon porównaliśmy na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu. Na którym rodzaju ogumienia testowe Volvo spisywało się lepiej?

Opony w teście

Porównaliśmy dwie wersje całorocznej opony Michelin CrossClimate 2. Pierwsza to model homologowany do aut marki Volvo z opisem VOL, a druga – produkt uniwersalny oznaczony SUV.

Michelin CrossClimate 2 VOL

  • Cena: 706 zł

Michelin CrossClimate 2 SUV

  • Cena: 732 zł

Kupując opony w sklepach internetowych, coraz częściej można spotkać produkty z homologacją do konkretnej marki pojazdów. Taka informacja zwykle znajduje się przy nazwie opony, a dodatkowo umieszczona jest w postaci kodu na końcu rozmiaru. Na przykład symbol MO oznacza przeznaczenie do aut marki Mercedes, AO – Audi, a VOL to homologacja do Volvo. 

Wielu kierowców zastanawia się, czy w takiej sytuacji lepiej wybrać opony uniwersalne, czy przeznaczone dla ich samochodu. Zwłaszcza że często mowa o ogumieniu tego samego modelu, o jednakowej rzeźbie bieżnika.

Prawie takie same opony

Postanowiliśmy to sprawdzić przy okazji realizacji tegorocznego testu opon wielosezonowych. Kompletując ogumienie trafiliśmy na opony Michelin CrossClimate 2 SUV oraz CrossClimate 2 z oznaczeniem VOL. Oba produkty miały taki sam wzór bieżnika, a różniło je jedynie przeznaczenie. Pierwsze opony były uniwersalne do montażu na różnych pojazdach, a drugie – homologowane do aut Volvo.

Obie wersje Michelina CrossClimate 2 poddaliśmy próbom na śniegu oraz suchym i mokrym asfalcie. Badania w warunkach zimowych przeprowadziliśmy w Szwecji, a asfaltową część testu w ośrodku badawczym zlokalizowanym w Niemczech. Z wyjątkiem próby aquaplaningu wzdłużnego, do której używany jest samochód wyposażony w sprzęg z szyną prowadzącą, wszystkie badania testowe przeprowadziliśmy na Volvo XC60.

Czy homologacja opony coś zmienia?

Uzyskane wyniki końcowe testu były zbliżone dla obu opon – porównanie z przewagą 1,4 punktu wygrała wersja uniwersalna. Jednak analiza poszczególnych prób pokazała, że opony homologowane nieco lepiej radzą sobie na suchym i mokrym asfalcie. Mają też przewagę w postaci niskich oporów toczenia. Za to na śniegu znacznie lepiej radzą sobie opony bez homologacji.

Wysoki poziom

Obie wersje Michelina CrossClimate 2 zapewniają dobre osiągi i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jednak dzięki własnościom na śniegu lepiej zbilansowanym produktem jest wersja CrossClimate 2 SUV bez homologacji Volvo.

Wyniki na suchym asfalcie

Hamowanie ze 100 km/h

opona homologowana kontra uniwersalna_hamowanie na suchym
fot. Robert Magdziak/Motor

W próbie awaryjnego hamowania lepszy wynik uzyskała opona z homologacją Volvo. Auto wyposażone w ogumienie CrossClimate 2 SUV zatrzymało się o 1,4 metra dalej. W miejscu zatrzymania pojazdu na oponach homologowanych to samo auto wyposażone w uniwersalne jechało jeszcze z prędkością 19 km/h.

  • CrossClimate 2 VOL: 38,2 m
  • CrossClimate 2 SUV: 39,6 m

Głośność zewnętrzna 

opona homologowana kontra uniwersalna_glosnosc
fot. Robert Magdziak/Motor

Poziom hałasu generowanego przez przejeżdżający samochód zmierzyliśmy przy miejskiej prędkości 50 km/h na certyfikowanym stanowisku badawczym. Głośność na zewnątrz przetaczającego się przez stanowisko pomiarowe z wyłączonym silnikiem auta różniła się pomiędzy oponami o 0,5 dB. Nieco głośniejsze było ogumienie z homologacją Volvo.

  • CrossClimate 2 VOL: 66,1 dB
  • CrossClimate 2 SUV: 65,6 dB

Jazda po torze na czas

opona homologowana kontra uniwersalna_jazda po suchym torze
fot. Robert Magdziak/Motor

Jazda na czas po suchym torze to konkurencja, która kompleksowo określa własności jezdne opon oraz ich sportowy charakter. Podczas sportowej jazdy mierzony jest czas poszczególnych okrążeń. Uzyskane wyniki dla obu opon były niemal jednakowe. Także w przypadku ocen za własności jezdne oba produkty uzyskały ten sam rezultat.

  • CrossClimate 2 VOL: 54,26 s
  • CrossClimate 2 SUV: 54,34 s

Opory toczenia

Współczynnik oporów toczenia określany jest w laboratorium, przy użyciu specjalistycznej maszyny. Określa on, ile energii tracone jest podczas toczenia opony. Wartość przekłada się na zużycie paliwa. CrossClimate 2 z homologacją Volvo uzyskał rewelacyjny wynik. Wersja uniwersalna opony wypadła nieco gorzej, choć i jej rezultat był także bardzo dobry.

  • CrossClimate 2 VOL: 0,614
  • CrossClimate 2 SUV: 0,692

Wyniki na mokrym asfalcie

Aquaplaning wzdłużny

opona homologowana kontra uniwersalna_aquaplaning wzdluzny
fot. Robert Magdziak/Motor

W tej próbie określana jest prędkość, przy której koła jadącego na wprost samochodu wpadną w poślizg. Pomiarów dokonuje się na torze, który wypełniony jest wodą o głębokości 9 mm. Konkurencję wygrywa uniwersalna wersja opony. Produkt z homologacją Volvo wpada w poślizg przy nieco niższej prędkości.

  • CrossClimate 2 VOL: 78,1 km/h
  • CrossClimate 2 SUV: 79,6 km/h

Jazda po okręgu

opona homologowana kontra uniwersalna_jazda po mokrym okregu
fot. Robert Magdziak/Motor

Próba określa przyczepność boczną na mokrym asfalcie podczas jazdy po łuku. Zadaniem kierowcy jest jazda po okręgu o średnicy 55 metrów z jak największą prędkością. Aparatura zapisuje maksymalne przeciążenie boczne w aucie. W tej konkurencji nieco lepiej wypada opona homologowana. Produkt uniwersalny traci przyczepność przy niższej prędkości.

  • CrossClimate 2 VOL: 0,776 g
  • CrossClimate 2 SUV: 0,754 g

Jazda po torze na czas

Sportowa jazda po mokrym torze pozwala ocenić własności jezdne opon w tych warunkach. Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej tor o długości 1823 m, a aparatura pomiarowa rejestruje czas okrążeń. Obie opony uzyskały dobre wyniki, jednak na uniwersalnej wersji CrossClimate 2 kierowca jechał nieco wolniej. Ogumienie z homologacją wygrywa próbę.

  • CrossClimate 2 VOL: 87,5 s
  • CrossClimate 2 SUV: 87,9 s

Hamowanie ze 100 km/h

opona homologowana kontra uniwersalna_hamowanie na mokrym
fot. Robert Magdziak/Motor

Hamowanie na mokrej nawierzchni to z punktu widzenia bezpieczeństwa kluczowa konkurencja testowa. To kolejna próba na mokrym asfalcie, w której nieco lepiej poradziła sobie opona z homologacją Volvo. Auto na uniwersalnym ogumieniu CrossClimate 2 SUV także zahamowało sprawnie – zatrzymało się o 60 centymetrów dalej. 

  • CrossClimate 2 VOL: 45,4 m
  • CrossClimate 2 SUV: 46,0 m

Wyniki na śniegu

Trakcja (siła napędowa)

opona homologowana kontra uniwersalna_trakcja napedowa
fot. Robert Magdziak/Motor

W tej próbie mierzona jest siła uciągu wytwarzana przez opony samochodu przyspieszającego z buksującymi kołami. Poślizg opon podczas pomiarów to 10-60 procent. Na skompresowanym śniegu zdecydowanie lepiej radzą sobie opony CrossClimate 2 SUV. Ogumienie z homologacją Volvo ma znacznie niższą przyczepność przy poślizgu kół.

  • CrossClimate 2 VOL: 305,3 daN
  • CrossClimate 2 SUV: 331,0 daN

Dystans potrzebny na przyspieszenie od 0 do 20 km/h

Konkurencja określa dystans potrzebny na rozpędzenie samochodu do prędkości 20 km/h. Podczas pomiarów kierowca przyspiesza z włączonym systemem ASR. Podobnie jak w próbie trakcji znacznie lepszy wynik uzyskuje opona uniwersalna. Ogumienie z homologacją ma gorszą przyczepność i osiąga prędkość 20 km/h o prawie metr dalej.

  • CrossClimate 2 VOL: 9,42 m
  • CrossClimate 2 SUV: 8,52 m

Jazda po torze na czas

opona homologowana kontra uniwersalna_jazda po sniegu na czas
fot. Robert Magdziak/Motor

Kierowca przejeżdża jak najszybciej kręty tor o długości 1250 m pokryty śniegiem. Podczas takiej jazdy liczy się nie tylko zdolność opon do rozpędzenia auta. Kluczowe są tu także przyczepność boczna, sprawność hamowania czy odpowiednie wyważenie pomiędzy osiami. Kolejna próba na śniegu, którą zdecydowanie wygrywa CrossClimate 2 SUV, zostawiając homologowaną oponę o 2,5 sekundy w tyle.

  • CrossClimate 2 VOL: 81,1 s
  • CrossClimate 2 SUV: 78,6 s

Hamowanie z 40 km/h

opona homologowana kontra uniwersalna_hamowanie na sniegu
fot. Robert Magdziak/Motor

W tej konkurencji kierowca wielokrotnie hamuje na skompresowanym śniegu, za każdym razem przyjmując inny tor jazdy. Aparatura mierzy drogę hamowania z 40 km/h, a wynik to średnia po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Podobnie jak w poprzednich próbach na śniegu i tu wyraźnie lepsza jest opona CrossClimate 2 SUV. Ogumienie homologowane do Volvo hamuje znacznie gorzej.

  • CrossClimate 2 VOL: 19,4 m
  • CrossClimate 2 SUV: 18,3 m

Klasyfikacja końcowa

Punktacja łączna
  Maksymalna liczba punktów CrossClimate 2 VOL CrossClimate 2 SUV
Suchy asfalt 100 99,1 97,7
Mokry asfalt 100 98,2 97,8
Śnieg 60 56,4 59,6
Wynik końcowy 260 253,7 255,1
Miejsce   2 1

PODSUMOWANIE

Mające homologację do Volvo opony CrossClimate 2 radzą sobie lepiej na suchym i mokrym asfalcie. Mają też niskie opory toczenia. Za to uniwersalne ogumienie CrossClimate 2 SUV ma znacznie wyższe parametry we wszystkich próbach na śniegu.

Czytaj także