Na przykładzie całorocznych opon Michelin CrossClimate 2 sprawdzamy, czym różni się ogumienie z homologacją producenta, w tym przypadku Volvo, od uniwersalnego. Zachowanie obu opon porównaliśmy na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu. Na którym rodzaju ogumienia testowe Volvo spisywało się lepiej?
Porównaliśmy dwie wersje całorocznej opony Michelin CrossClimate 2. Pierwsza to model homologowany do aut marki Volvo z opisem VOL, a druga – produkt uniwersalny oznaczony SUV.
Kupując opony w sklepach internetowych, coraz częściej można spotkać produkty z homologacją do konkretnej marki pojazdów. Taka informacja zwykle znajduje się przy nazwie opony, a dodatkowo umieszczona jest w postaci kodu na końcu rozmiaru. Na przykład symbol MO oznacza przeznaczenie do aut marki Mercedes, AO – Audi, a VOL to homologacja do Volvo.
Wielu kierowców zastanawia się, czy w takiej sytuacji lepiej wybrać opony uniwersalne, czy przeznaczone dla ich samochodu. Zwłaszcza że często mowa o ogumieniu tego samego modelu, o jednakowej rzeźbie bieżnika.
Postanowiliśmy to sprawdzić przy okazji realizacji tegorocznego testu opon wielosezonowych. Kompletując ogumienie trafiliśmy na opony Michelin CrossClimate 2 SUV oraz CrossClimate 2 z oznaczeniem VOL. Oba produkty miały taki sam wzór bieżnika, a różniło je jedynie przeznaczenie. Pierwsze opony były uniwersalne do montażu na różnych pojazdach, a drugie – homologowane do aut Volvo.
Obie wersje Michelina CrossClimate 2 poddaliśmy próbom na śniegu oraz suchym i mokrym asfalcie. Badania w warunkach zimowych przeprowadziliśmy w Szwecji, a asfaltową część testu w ośrodku badawczym zlokalizowanym w Niemczech. Z wyjątkiem próby aquaplaningu wzdłużnego, do której używany jest samochód wyposażony w sprzęg z szyną prowadzącą, wszystkie badania testowe przeprowadziliśmy na Volvo XC60.
Uzyskane wyniki końcowe testu były zbliżone dla obu opon – porównanie z przewagą 1,4 punktu wygrała wersja uniwersalna. Jednak analiza poszczególnych prób pokazała, że opony homologowane nieco lepiej radzą sobie na suchym i mokrym asfalcie. Mają też przewagę w postaci niskich oporów toczenia. Za to na śniegu znacznie lepiej radzą sobie opony bez homologacji.
Obie wersje Michelina CrossClimate 2 zapewniają dobre osiągi i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jednak dzięki własnościom na śniegu lepiej zbilansowanym produktem jest wersja CrossClimate 2 SUV bez homologacji Volvo.
W próbie awaryjnego hamowania lepszy wynik uzyskała opona z homologacją Volvo. Auto wyposażone w ogumienie CrossClimate 2 SUV zatrzymało się o 1,4 metra dalej. W miejscu zatrzymania pojazdu na oponach homologowanych to samo auto wyposażone w uniwersalne jechało jeszcze z prędkością 19 km/h.
Poziom hałasu generowanego przez przejeżdżający samochód zmierzyliśmy przy miejskiej prędkości 50 km/h na certyfikowanym stanowisku badawczym. Głośność na zewnątrz przetaczającego się przez stanowisko pomiarowe z wyłączonym silnikiem auta różniła się pomiędzy oponami o 0,5 dB. Nieco głośniejsze było ogumienie z homologacją Volvo.
Jazda na czas po suchym torze to konkurencja, która kompleksowo określa własności jezdne opon oraz ich sportowy charakter. Podczas sportowej jazdy mierzony jest czas poszczególnych okrążeń. Uzyskane wyniki dla obu opon były niemal jednakowe. Także w przypadku ocen za własności jezdne oba produkty uzyskały ten sam rezultat.
Współczynnik oporów toczenia określany jest w laboratorium, przy użyciu specjalistycznej maszyny. Określa on, ile energii tracone jest podczas toczenia opony. Wartość przekłada się na zużycie paliwa. CrossClimate 2 z homologacją Volvo uzyskał rewelacyjny wynik. Wersja uniwersalna opony wypadła nieco gorzej, choć i jej rezultat był także bardzo dobry.
W tej próbie określana jest prędkość, przy której koła jadącego na wprost samochodu wpadną w poślizg. Pomiarów dokonuje się na torze, który wypełniony jest wodą o głębokości 9 mm. Konkurencję wygrywa uniwersalna wersja opony. Produkt z homologacją Volvo wpada w poślizg przy nieco niższej prędkości.
Próba określa przyczepność boczną na mokrym asfalcie podczas jazdy po łuku. Zadaniem kierowcy jest jazda po okręgu o średnicy 55 metrów z jak największą prędkością. Aparatura zapisuje maksymalne przeciążenie boczne w aucie. W tej konkurencji nieco lepiej wypada opona homologowana. Produkt uniwersalny traci przyczepność przy niższej prędkości.
Sportowa jazda po mokrym torze pozwala ocenić własności jezdne opon w tych warunkach. Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej tor o długości 1823 m, a aparatura pomiarowa rejestruje czas okrążeń. Obie opony uzyskały dobre wyniki, jednak na uniwersalnej wersji CrossClimate 2 kierowca jechał nieco wolniej. Ogumienie z homologacją wygrywa próbę.
Hamowanie na mokrej nawierzchni to z punktu widzenia bezpieczeństwa kluczowa konkurencja testowa. To kolejna próba na mokrym asfalcie, w której nieco lepiej poradziła sobie opona z homologacją Volvo. Auto na uniwersalnym ogumieniu CrossClimate 2 SUV także zahamowało sprawnie – zatrzymało się o 60 centymetrów dalej.
W tej próbie mierzona jest siła uciągu wytwarzana przez opony samochodu przyspieszającego z buksującymi kołami. Poślizg opon podczas pomiarów to 10-60 procent. Na skompresowanym śniegu zdecydowanie lepiej radzą sobie opony CrossClimate 2 SUV. Ogumienie z homologacją Volvo ma znacznie niższą przyczepność przy poślizgu kół.
Konkurencja określa dystans potrzebny na rozpędzenie samochodu do prędkości 20 km/h. Podczas pomiarów kierowca przyspiesza z włączonym systemem ASR. Podobnie jak w próbie trakcji znacznie lepszy wynik uzyskuje opona uniwersalna. Ogumienie z homologacją ma gorszą przyczepność i osiąga prędkość 20 km/h o prawie metr dalej.
Kierowca przejeżdża jak najszybciej kręty tor o długości 1250 m pokryty śniegiem. Podczas takiej jazdy liczy się nie tylko zdolność opon do rozpędzenia auta. Kluczowe są tu także przyczepność boczna, sprawność hamowania czy odpowiednie wyważenie pomiędzy osiami. Kolejna próba na śniegu, którą zdecydowanie wygrywa CrossClimate 2 SUV, zostawiając homologowaną oponę o 2,5 sekundy w tyle.
W tej konkurencji kierowca wielokrotnie hamuje na skompresowanym śniegu, za każdym razem przyjmując inny tor jazdy. Aparatura mierzy drogę hamowania z 40 km/h, a wynik to średnia po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Podobnie jak w poprzednich próbach na śniegu i tu wyraźnie lepsza jest opona CrossClimate 2 SUV. Ogumienie homologowane do Volvo hamuje znacznie gorzej.
Maksymalna liczba punktów | CrossClimate 2 VOL | CrossClimate 2 SUV | |
Suchy asfalt | 100 | 99,1 | 97,7 |
Mokry asfalt | 100 | 98,2 | 97,8 |
Śnieg | 60 | 56,4 | 59,6 |
Wynik końcowy | 260 | 253,7 | 255,1 |
Miejsce | 2 | 1 |
Mające homologację do Volvo opony CrossClimate 2 radzą sobie lepiej na suchym i mokrym asfalcie. Mają też niskie opory toczenia. Za to uniwersalne ogumienie CrossClimate 2 SUV ma znacznie wyższe parametry we wszystkich próbach na śniegu.