W naszym kraju dynamicznie rośnie sprzedaż zelektryfikowanych pojazdów. W ubiegłym roku przybyło ich łącznie 75,7 tys.
W roku 2020 przy wynikach większości marek i modeli samochodów pojawiają się strzałki w dół i kolor czerwony oznaczające spadki sprzedaży. Nie dotyczy to jednak pojazdów zelektryfikowanych, czyli samochodów elektrycznych oraz hybrydowych. Jak podaje Samar, w ubiegłym roku zarejestrowano ich w Polsce 75 731 szt., co przekłada się na ogromny wzrost wynoszący aż 76% (zmiana rok do roku).
A tak przedstawia się podział na poszczególne kategorie:
Choć wzrost w przypadku aut elektrycznych i PHEV okazał się imponujący, liczba sprzedanych egzemplarzy jest daleka od ogólnego potencjału naszego rynku (powinna być około czterokrotnie większa). Można jednak zakładać, że wraz z coraz większą dostępnością tańszych modeli oraz rozwojem infrastruktury ten stan będzie się stopniowo poprawiał. Warto zauważyć, że na popularność hybryd wpływa także obniżony o połowę podatek akcyzowy. Pozycję modeli w pełni elektrycznych zapewne poprawiłby sensowny system zachęt i dopłat, ale na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się kolejny rządowy program (pierwszy, uruchomiony w 2020 r., nie cieszył się popularnością).
A jakie marki w każdej z powyższych klas aut zelektryfikowanych uzyskały najlepsze wyniki w 2020 r.?
Jeśli chodzi o najchętniej kupowane modele aut to klasyfikacja przedstawia się następująco:
Wszystkie dane: Samar