Bez wyrzeczeń – Superb i Kodiaq PHEV z hybrydowym napędem plug-in łączą komfort użytkowania w trybie elektrycznym ze swobodą, jaką zapewnia obecność silnika spalinowego. Teraz ofertę uzupełnia Superb PHEV z nadwoziem liftback.
Stosunkowo młoda technika hybrydowego napędu plug-in w teorii ma zalety obu rodzajów napędu: lokalnie bezemisyjną jazdę w trybie elektrycznym oraz duży zasięg, jaki oferuje jednostka spalinowa. W praktyce producenci stosują tu jednak różne podejścia – do grona hybryd plug-in należą nawet auta supersportowe z relatywnie małymi bateriami.
Skoda tradycyjnie skupia się na maksymalnej użyteczności – nowe odsłony Superba i Kodiaqa z takim napędem, czyli PHEV, oferują wyjątkowo duży zasięg „na prądzie” oraz możliwość szybkiego ładowania. To wszystko w połączeniu z niskim zużyciem benzyny i wysoką dynamiką w trybie hybrydowym.
Dzięki zastosowaniu pojemnego akumulatora – 25,7 kWh brutto – zarówno Superb, jak i Kodiaq PHEV oferują imponujący zasięg w trybie elektrycznym. W realistycznym cyklu pomiarowym WLTP, który w Polsce odpowiada warunkom użytkowania od wiosny do jesieni, na jednym ładowaniu potrafią pokonać do 120-130 km. Podobny zasięg zapewniały pierwsze masowe samochody elektryczne sprzed nieco ponad 10 lat.
Zastosowanie jednostki elektrycznej o wysokim, natychmiast dostępnym momencie obrotowym 330 Nm zapewnia zaskakująco dobrą reakcję na wciśnięcie pedału gazu i pozwala sprawnie rozpędzać się nawet do 140 km/h (tyle wynosi prędkość maksymalna w trybie elektrycznym). A wszystko niezwykle płynnie i niemal bez żadnych dźwięków spod maski – oraz bez lokalnej emisji spalin.
Co istotne, tryb elektryczny pozwala na dynamiczne przyspieszanie bez niepotrzebnego uruchamiania silnika spalinowego. I podobnie jak w „elektrykach” oferuje regulację intensywności rekuperacji, czyli odzysku energii. Akumulator można ładować z domowego gniazdka (ok. 10 h), wallboxu (min. 2,5 h) albo na stacji prądu stałego DC (do 80% w mniej niż 30 min).
Przy regularnym ładowaniu hybrydy plug-in np. podczas zakupów, w pracy lub w domu możemy przez wiele dni użytkować taki samochód bez angażowania napędu spalinowego. A gdy przyjdzie ruszyć w dalszą podróż, dynamicznie przyspieszyć lub kiedy energia w akumulatorze się wyczerpie, hybrydowe Skody korzystają z 1,5-litrowego silnika turbo. Nawet po rozładowaniu zostawiają sobie zapas prądu, co z jednej strony pozwala korzystać z siły napędowej obu jednostek w czasie agresywnego przyspieszania, a z drugiej – obniża zużycie paliwa, bowiem przy niskich prędkościach auto wciąż jeździ tylko „na prądzie”, jak zwykła hybryda.
Mimo dodatkowych komponentów napędu oba opisywane modele Skody wciąż odznaczają się pewnym, bezpiecznym prowadzeniem i mogą holować przyczepę o masie 1,8 t. Obecność wysokonapięciowego akumulatora jedynie w niewielkim stopniu zmniejsza pojemność ich przepastnych bagażników.
Dodatkowym atutem jest konkurencyjna cena – na poziomie wersji wysokoprężnej o zbliżonej mocy. Hybryda w szczególności sprawdzi się w mieszanym trybie eksploatacji z dużym udziałem miasta.
Elegancki kokpit (na zdjęciu Superb) z dużym udziałem miękkich tworzyw, które tworzą przytulną atmosferę. Przystępne cyfrowe interfejsy, liczne schowki oraz konwencjonalna obsługa tam, gdzie trzeba – z pokrętłami i klawiszami. / fot. Skoda
Jak w samochodzie elektrycznym: regulowana rekuperacja pozwala zwiększyć ilość odzyskiwanej energii podczas wytracania prędkości. / fot. Skoda
Intuicyjny system z szybko reagującym ekranem i kafelkowym menu z możliwością konfiguracji. Przydatne: wyszukiwarka stacji ładowania. / fot. Skoda
Zarówno Superb, jak i Kodiaq (fot.) już w standardzie mają komfortowe fotele z bardzo dobrym podparciem oraz rozległym zakresem ustawień. / fot. Skoda
Ponieważ akumulator hybrydy plug-in jest mniejszy niż auta w 100% elektrycznego, jego ładowanie trwa krócej – w przypadku Kodiaqa i Superba PHEV nawet przy korzystaniu z domowego gniazdka uzupełnienie energii od 10 do 100% zajmie około 10 h. Oznacza to, że do „zatankowania” do pełna wystarczy nocny postój.
Alternatywnie samochód można naładować, korzystając z szybszej stacji ładowania prądem przemiennym (AC) – czyli z tzw. wallboxu. Maksymalna moc ładowania AC wynosząca 11 kW pozwala uzupełnić energię w ciągu ok. 2,5 h. Odnosi się to nie tylko do domowego wallboxu, ale także do stacji publicznych; co istotne, ładowanie prądem przemiennym jest tańsze niż prądem stałym, a przy tym „zdrowsze” dla wysokonapięciowego akumulatora, a punkty ładowania AC są stosunkowo rzadko używane. Ułatwia to znalezienie ładowarki oraz... parkowanie. Skoda wychodzi jednak naprzeciw potrzebom użytkowników i w swoich hybrydach plug-in oferuje też unikalną funkcję szybkiego ładowania DC z mocą do 40 kW – na odpowiedniej stacji uzupełnienie akumulatora do 80% potrwa mniej niż 30 min.
Skoda oferuje w wersjach PHEV – dzielących ten sam zespół napędowy – zarówno nową generację Kodiaqa, jak i Superba. Ten ostatni od niedawna jest dostępny jako hybryda plug-in nie tylko z nadwoziem kombi, ale także liftback.
Oba modele bazowo występują w bogatej wersji wyposażenia Selection, której specyfikacja standardowo obejmuje m.in.: trzystrefową klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania, dostęp bezkluczykowy, podgrzewane fotele czy cyfrowy zestaw wskaźników. Obecnie nabywcy mają do wyboru promocyjne odmiany Edition 130, wprowadzone z okazji 130. urodzin Skody – tańsze i jeszcze lepiej wyposażone od odmian Selection.
Dane techniczne i ceny | SUPERB | KODIAQ |
---|---|---|
Silniki | benz., turbo + el. | benz., turbo + el. |
Moc systemowa | 204 KM | 204 KM |
Systemowy moment obrotowy | 350 Nm | 350 Nm |
Pojemność akumulatora netto | 19,7 kWh | 19,7 kWh |
Maksymalna moc ładowania DC | 40 kW | 40 kW |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 220 km/h | 210 km/h |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 8,1 s | 8,4 s |
Zasięg w trybie elektr. (WLTP) | do 133–137 km | do 123 km |
CENA | od 199 200 zł | od 201 000 zł |