Pierwsza generacja Mercedesa Vito okazała się jakościowym niewypałem. Druga – odzyskuje zaufanie klientów.
Do wyboru dwie wersje rozstawu osi i kilka różnych konfiguracji kabiny: dostawcza, dostawczo-osobowa, osobowa i luksusowa (Viano). W porównaniu z poprzednikiem samochód urósł i może się pochwalić znacznie lepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym, choć z egzemplarzami sprzed liftingu bywa rożnie.
Gama silnikowa jest szeroka ale na rynku liczy się tylko jedna jednostka: 4-cylindrowy turbodiesel 2.2 CDI o mocy od 88 do 163 KM. Odmiana 3.0 V6 CDI to luksus spotykany w zasadzie tylko w Viano. Wersje benzynowe 3.2 oraz 3.5 są jeszcze bardziej niszowe.
Bazowe wersje są tak popularne, że mechanicy bez problemu radzą sobie z ich wszystkimi niedomaganiami. Silnik 2.2 CDI należy zresztą do najtrwalszych jednostek na rynku. Pewne problemy sprawiają 3-litrowe diesle (mają awaryjne kolektory), ale ich użytkownicy zdają sobie sprawę, że eksploatują droższe odmiany.
Wysokie ceny aut używanych w osobowych wersjach. Szerokie zaplecze dość tanich części zamiennych. Koszty serwisowania zależą od wersji silnikowej i układu napędowego. Niektórzy użytkownicy są np. zaskoczeni ilością oleju silnikowego zużywanego na wymianę.
Vito jest znacznie więcej niż Viano. Dominują diesle, sporo aut jest oferowanych z pełną fakturą VAT.
17 000 zł – Najtańsze egzemplarze. Prawdziwy miks ofert – aut zajeżdżonych i takich, które są w niezłym stanie.
70 000 zł – Najdroższe osobowe wersje Vito. Pod maską turbodiesel 2.2 CDI, 9 miejsc, klimatyzacja, welurowa tapicerka.
115 000 zł – Luksusowo wyposażone Viano z końcówki produkcji. Najczęściej z silnikiem 3.0 V6 CDI (ok 150 tys. km).
SILNIK | 3.2 (119) | 3.5 (126) | 2.1 (111 CDI) | 2.1 (115 CDI) | 3.0 (120 CDI) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 3199 cm³ | 3498 cm³ | 2148 cm³ | 2148 cm³ | 2987 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 190 KM | 258 KM | 109 KM | 150 KM | 204 KM |
Maks. moment obr. | 270 Nm | 340 Nm | 270 Nm | 330 Nm | 440 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,6 s | 9,5 s | 16,2 s | 15,6 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 181 km/h | 199 km/h | 157 km/h | 174 km/h | 198 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 12,5 l/100 km | 11,9 l/100 km | 9,0 l/100 km | 8,3 l/100 km | 9,1 l/100 km |
2003 - debiutuje Mercedes W 639, czyli druga odsłona Vito
2006 - poszerzenie gamy o flagowego diesla 3.0 V6 (204, później 224 KM)
2010 - modernizacja, obejmująca głównie pas przedni oraz paletę silników
2014 - wprowadzenie Vito III (W447)
+ Szeroka gama wersji nadwoziowych.
+ Solidny turbodiesel 2.1 CDI.
+ Dobre zaplecze serwisowe.
+ Duży wybór części zamiennych.
- Wysokie ceny aut używanych.
- Bardzo trudno o starsze auto z przebiegiem niższym niż 300 tys. km.
Nie ma szczególnie polecanych wersji. Warto szukać po prostu aut w dobrym stanie, z mocnym dieslem 2.1 CDI.
Okazyjnie tanie egzemplarze. Takie auta często mają za sobą taksówkową przeszłość.
Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6
SUMA 18/24 pkt