Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes Vito II/Viano I

Mercedes Vito II/Viano I

Archiwum

Mercedes Vito II/Viano I

Pierwsza generacja Mercedesa Vito okazała się jakościowym niewypałem. Druga – odzyskuje zaufanie klientów.

  • Lata produkcji: 2003-2014
  • Silniki: benz. 3.2-3.7 (190-258 KM), diesle 2.1-3.0 (88-224 KM)
  • Wersje: van
  • Długość/rozstaw osi: 475–522 /320–343 cm, szerokość/wysokość: 190/187−194 cm, bagażnik: od 430 l (krótka wersja nadwoziowa Viano z kompletem foteli)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Do wyboru dwie wersje rozstawu osi i kilka różnych konfiguracji kabiny: dostawcza, dostawczo-osobowa, osobowa i luksusowa (Viano). W porównaniu z poprzednikiem samochód urósł i może się pochwalić znacznie lepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym, choć z egzemplarzami sprzed liftingu bywa rożnie.

Mercedes-Viano-I_3
Na zdjęciu deska rozdzielcza Viano – jest znacznie lepiej wykończona niż w Vito.

SILNIKI

Gama silnikowa jest szeroka ale na rynku liczy się tylko jedna jednostka: 4-cylindrowy turbodiesel 2.2 CDI o mocy od 88 do 163 KM. Odmiana 3.0 V6 CDI to luksus spotykany w zasadzie tylko w Viano. Wersje benzynowe 3.2 oraz 3.5 są jeszcze bardziej niszowe.

AWARYJNOŚĆ

Bazowe wersje są tak popularne, że mechanicy bez problemu radzą sobie z ich wszystkimi niedomaganiami. Silnik 2.2 CDI należy zresztą do najtrwalszych jednostek na rynku. Pewne problemy sprawiają 3-litrowe diesle (mają awaryjne kolektory), ale ich użytkownicy zdają sobie sprawę, że eksploatują droższe odmiany.

KOSZTY

Wysokie ceny aut używanych w osobowych wersjach. Szerokie zaplecze dość tanich części zamiennych. Koszty serwisowania zależą od wersji silnikowej i układu napędowego. Niektórzy użytkownicy są np. zaskoczeni ilością oleju silnikowego zużywanego na wymianę.

SYTUACJA RYNKOWA

Vito jest znacznie więcej niż Viano. Dominują diesle, sporo aut jest oferowanych z pełną fakturą VAT.

Mercedes-Viano-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Vito to wersja dostawcza lub surowa, osobowa zbudowana na bazie dostawczej z przeszklonym nadwoziem. Viano jest odmianą typowo osobową.
  • Seryjnie samochód ma napęd tylny. Za dopłatą oferowano wersję 4x4 (takie oznaczenie obowiązywało do liftingu). Po modernizacji pojawiła się nazwa 4Matic. To układ z centralnym mechanizmem różnicowym, elektroniczną szperą i zwiększonym o 7 cm prześwitem.

CENY

17 000 zł – Najtańsze egzemplarze. Prawdziwy miks ofert – aut zajeżdżonych i takich, które są w niezłym stanie.
70 000 zł – Najdroższe osobowe wersje Vito. Pod maską turbodiesel 2.2 CDI, 9 miejsc, klimatyzacja, welurowa tapicerka.
115 000 zł – Luksusowo wyposażone Viano z końcówki produkcji. Najczęściej z silnikiem 3.0 V6 CDI (ok 150 tys. km).

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 3.2 (119) 3.5 (126) 2.1 (111 CDI) 2.1 (115 CDI) 3.0 (120 CDI)
Pojemność skokowa 3199 cm³ 3498 cm³ 2148 cm³ 2148 cm³ 2987 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 190 KM 258 KM 109 KM 150 KM 204 KM
Maks. moment obr. 270 Nm 340 Nm 270 Nm 330 Nm 440 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,6 s 9,5 s 16,2 s 15,6 s 9,7 s
Prędkość maks. 181 km/h 199 km/h 157 km/h 174 km/h 198 km/h
Średnie zuż. paliwa 12,5 l/100 km 11,9 l/100 km 9,0 l/100 km 8,3 l/100 km 9,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 - debiutuje Mercedes W 639, czyli druga odsłona Vito
2006 - poszerzenie gamy o flagowego diesla 3.0 V6 (204, później 224 KM)
2010 - modernizacja, obejmująca głównie pas przedni oraz paletę silników
2014 - wprowadzenie Vito III (W447)

Mercedes-Vito-III_5
Trzecia generacja Vito/Viano.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Korozja nadwozia aut sprzed liftingu
    Problem występuje rzadziej niż w starym modelu. Zwykle wystarczają zaprawki.
    Koszt lakierowania: od 500 zł/element
  • Awarie wtryskiwaczy w dieslach
    Wtryskiwacze diesli 2.1 można próbować czyścić (ok. 120 zł) lub regenerować.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł
  • Komplet sprzęgła
    Markowy zestaw sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego jest drogi.
    Koszt wymiany: od 3100 zł
  • Naprawa kolektorów ssących 3.0 CDI
    Szwankują klapy w kolektorach, na szczęście dostępne są zestawy naprawcze.
    Koszt regeneracji: od 400 zł

ZALETY I WADY

+ Szeroka gama wersji nadwoziowych.
+ Solidny turbodiesel 2.1 CDI.
+ Dobre zaplecze serwisowe.
+ Duży wybór części zamiennych.

- Wysokie ceny aut używanych.
- Bardzo trudno o starsze auto z przebiegiem niższym niż 300 tys. km.

Mercedes-Viano-I_4
Filarem gamy silnikowej Vito i Viano jest niezawodny silnik wysokoprężny 2.2 CDI z łańcuchem rozrządu.

WARTO KUPIĆ

Nie ma szczególnie polecanych wersji. Warto szukać po prostu aut w dobrym stanie, z mocnym dieslem 2.1 CDI.

UWAŻAJ NA

Okazyjnie tanie egzemplarze. Takie auta często mają za sobą taksówkową przeszłość.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także