Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
zabytkowy pick-up Forda ciągnięty na lawecie - tył

Choć auta użytkowe sprowadzamy z całego świata, tempo ich importu stopniowo maleje

Wybory profesjonalistów, czyli jakie auta dostawcze sprowadzamy

Magazynauto

Choć auta użytkowe sprowadzamy z całego świata, tempo ich importu stopniowo maleje

Wybory profesjonalistów, czyli jakie auta dostawcze sprowadzamy

Tu nie ma miejsca na marzenia, zachcianki czy motoryzacyjne sentymenty. Liczy się czysty rachunek ekonomiczny. Prezentujemy najpopularniejsze marki i modele, typy napędu i kraje, z których sprowadzamy do Polski używane samochody dostawcze.

O ile zakup auta osobowego bywa zachcianką czy spełnieniem marzeń, o tyle nabywcy pojazdów dostawczych twardo stąpają po ziemi i wybierają modele legitymujące się możliwie niskimi całkowitymi kosztami eksploatacji, a do tego popularne na rynku, co przekłada się na łatwość ich serwisowania.

W ostatnich latach byliśmy świadkami szybko rozwijającej się branży kurierskiej, która potrzebowała wielu lekkich aut dostawczych o DMC do 3,5 t. Takie pojazdy są też podstawowym narzędziem pracy przedsiębiorców działających w innych branżach.

Z najnowszych danych Samaru wynika, że import używanych aut dostawczych spowalnia. Na razie trudno wyrokować, czy to zapowiedź stagnacji gospodarczej, którą zaradni przedsiębiorcy chcą poprzedzić oszczędnościami i dalszym używaniem starego auta, czy może efekt małej dostępności „dostawczaków” na Zachodzie.

Import pojazdow uzytkowych

Import używanych aut dostawczych – kraje pochodzenia

import uzywanych aut dostawczych-kraje pochodzenia mapa
źródło: Samar

Grupa głównych krajów pochodzenia sprowadzanych do Polski używanych samochodów dostawczych pozostaje zbliżona do obserwowanej w przypadku aut osobowych. Inny jest natomiast udział poszczególnych państw. W tabeli prezentujemy przygotowaną przez Samar liczbę rejestracji aut dostawczych, które sprowadzono z zagranicy.

import używanych aut dostawczych kraje pochodzenia
źródło: Samar

Szkoda, że liczby nie potrafią mówić, bo historie aut przywożonych z Grenlandii, Japonii czy Wysp Owczych na pewno byłyby bardzo ciekawe.

Import używanych aut dostawczych – typy napędu

import aut dostawczych typy napedu
źródło: Samar

Wysokie przebiegi roczne czy konieczność pracy pod dużym obciążeniem sprawiają, że w wielu przypadkach wybór jest tylko jeden – oszczędny w takich warunkach silnik wysokoprężny. Warto jednak zauważyć, że w pierwszym kwartale 2023 r. jego udział spadł o 0,3 p.p., a dokładnie tyle samo zyskały modele z silnikami benzynowymi.

Wielkość importu w latach 2022-2023

import używanych aut dostawczych 2022-2023
źródło: Samar

Spadki importu używanych aut dostawczych są dalekie od symbolicznych. Jak podaje Samar, w okresie od stycznia do kwietnia 2023 r. sprowadziliśmy o 10,2% mniej samochodów tego typu niż w analogicznym okresie 2022 r. Niebawem przekonamy się, czy w kolejnych miesiącach straty zostaną odrobione.

Top 10 marek importowanych aut dostawczych

Marka Import (I-IV 2023)
Renault 3976
Volkswagen 2715
Fiat 2508
Opel 2047
Ford 1800
Mercedes 1753
Citroen 1720
Peugeot 1719
Iveco 1395
Nissan 656
Dodge 350
Toyota 205
Renault Trucks 147
Mitsubishi 80
Hyundai 52

Od dłuższego czasu układ sił na rynku aut dostawczych pozostaje względnie stały – w przeciwieństwie do aut osobowych tutaj bardzo mocno liczą się też marki z Francji czy Włoch. Dla nabywcy od pochodzenia auta bardziej liczą się jego cena zakupu i koszty użytkowania.

Top 10 importowanych modeli aut dostawczych

Model Import (I-IV 2023)
Renault Master 1853
Fiat Ducato 1513
Renault Trafic 1498
Iveco Daily 1394
VW Transporter 1279
Opel Vivaro 1217
Mercedes Sprinter 1140
Peugeot Boxer 806
Ford Transit 801
Citroen Jumper 729
Volkswagen Caddy 624
Fiat Doblo 584
Renault Kangoo 557
Citroen Berlingo 553
Volkswagen Crafter 530

Względnie stabilna pozostaje także lista najczęściej sprowadzanych modeli. Warto wiedzieć, że część z nich to „bliźniaki” – m.in. Renault Trafic i Opel Vivaro czy Mercedes Sprinter i pierwsza odsłona Volkswagena Craftera. Z kolei  Fiat Ducato, Peugeot Boxer i Citroen Jumper to „trojaczki”.

Czytaj także