Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Multivan II (T5)

Volkswagen Multivan II (T5)

Volkswagen Multivan II (T5)

Używane Multivany trzymają ceny. Wynika to ze świetnego zaopatrzenia w części zamienne i wysokiego komfortu jazdy.

  • Lata produkcji: 2003-2015
  • Silniki: benz. 2.0-3.2 (115-235 KM), diesle 1.9-2.5 (84-204 KM)
  • Wersje: van
  • Długość/rozstaw osi: 489-530/300-340 cm, szerokość/wysokość: 190-196/193-248 cm, bagażnik: od 664 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wersje dostawcze były produkowane sztampowo, choć w wielu różnych konfiguracjach. Jeśli chodzi o Multivany – trudno znaleźć na rynku dwa identyczne. Różnią się m.in. wyposażeniem, tapicerką, konfiguracją foteli i liczbą miejsc.

Volkswagen-Multivan-II-T5_3

Kokpit jak z dostawczaka. Tyle, że ta deska rozdzielcza jest ładnie narysowana i starannie zmontowana.

SILNIKI

Cała parada diesli od 1.9 TDI przez 2.0 BiTDI okraszona kilkoma silnikami benzynowymi, wśród których wyróżniają się 2.0 TSI i 3.2 VR6. Ale na naszym rynku liczy się w zasadzie tylko ta pierwsza grupa. Stary, dobry 1.9 TDI jest niezawodny, ale radzimy zainteresować się także 2.5 TDI – to udana rzędowa „piątka”, znacznie trwalsza od nowszych jednostek widlastych. Po liftingu godne uwagi będą wszystkie odmiany 2.0 TDI – to już silniki z zasilaniem common rail.

AWARYJNOŚĆ

Auto nie jest wzorem niezawodności, ale należy jednocześnie do ścisłej czołówki samochodów z najlepszym zapleczem serwisowym. Diesle 2.5 TDI są naprawdę żywotne, na drugim miejscu stawiamy 2.0 TDI CR.

KOSZTY

Drogi w zakupie, tani w naprawach.

SYTUACJA RYNKOWA

To bez wątpienia specyficzny samochód. O ile zwykły T5 należy do najpopularniejszych modeli na rynku, o tyle Multivan jest szlachetniejszą, znacznie rzadziej spotykaną odmianą. Ograniczona podaż spotyka się tu z niewielkim popytem. 

Volkswagen-Multivan-II-T5_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Nazwa Multivan jest przyporządkowana dla wersji osobowych. Odmiany dostawcze to Transportery. W tym przypadku to druga generacja Multivana i piąta Transportera.
  • W osobowej gamie wyróżniamy dwie ciekawe odmiany – kempingową Californię oraz uterenowioną Panamericanę.
  • Poszczególne wersje mogą się różnic zarówno rozstawem osi jak też wysokością dachu.

CENY

25 000 zł – Wersje Multivan są wyraźnie droższe od zwykłych busów. Cenowe minimum to ok. 25-30 tys. zł.
50 000 zł – Ładnie utrzymane roczniki 2005-2007 z dieslem 2.5 TDI i przebiegiem ok. 300 000 km.
135 000 zł – Świetnie wyposażone egzemplarze z polskich salonów, roczniki 2014-2015, przebieg poniżej 100 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 1.9 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.5 TDI
Pojemność skokowa 1984 cm3 1896 cm3 1896 cm3 1968 cm3 1968 cm3 2461 cm3
Zasilanie benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 115 KM 85 KM 105 KM 114 KM 180 KM 131 KM
Maks. moment obr. 170 Nm 200 Nm 250 Nm 250 Nm 400 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 17,3 s 23,6 s 18,4 s 16,9 s 11,4 s 15,4 s
Prędkość maks. 163 km/h 146 km/h 159 km/h 163 km/h 191 km/h 164 km/h
Średnie zuż. paliwa 10,6 l/100 km 8,0 l/100 km 7,7 l/100 km 7,0 l/100 km 7,8 l/100 km 9,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 równolegle z premierą dostawczej wersji T5 debiutuje osobowy Multivan w luksusowej wersji California
2009 rekonfiguracja palety silników; w gamie diesli pozostają wyłącznie 2.0 TDI CR
2015 kolejna generacja modelu – cała gama ma oznaczenie T6, nazwa Multivan pozostaje bez zmian 

Volkswagen-Multivan-III-T6_5

Nowa generacja modelu – T6.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z filtrem cząstek stałych
    Wszystkie diesle po 2010 roku mają filtr cząstek stałych. Zakup takiego auta wiąże się zwykle z regeneracją filtra.
    Koszt: od 600 zł
  • Zużycie skrzyni DSG
    W autach z DSG z przebiegiem ponad 250 tys. km przekładnia wymaga regeneracji.
    Koszt: od 4500 zł
  • Zużyta pompa wspomagania hamulców
    W najstarszych egzemplarzach wysokoprężnych szwankuje pompa wspomagania hamulców (podciśnienia).
    Koszt nowej pompy: ok. 900 zł
  • Awarie wyposażenia turystycznego
    Przed zakupem warto sprawdzić niezależne ogrzewanie, oświetlenie, lodówki itp.

ZALETY I WADY

+ Multivan powstał na bazie VW Transportera – jednego z najpopularniejszych samochodów świata, co gwarantuje wzorowe zaplecze części zamiennych.
+ Wzorowa funkcjonalność wnętrza.
+ Prowadzenie zbliżone do tego znanego z modeli osobowych.

- Bardzo wysokie ceny używanych aut.

Volkswagen-Multivan-II-T5_4

Pojemność bagażnika jest uzależniona od położenia przesuwnej kanapy.

WARTO KUPIĆ

Pod względem silnikowym – polecamy wszystkie diesle. Pod względem wyposażenia – polecamy odmianę California.

UWAŻAJ NA

Wersję 2.0 TSI – te silniki mają problemy z rozrządem. Trwałością ustępują wersjom wysokoprężnym.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 6/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 5/6
Koszty 3/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także