Jakiś czas temu Szwedzi zapowiedzieli pierwszego vana w swojej historii. Choć jego premiera nastąpi 12 listopada tego roku, zdjęcia tego auta właśnie trafiły do sieci. Tak wygląda elektryczne Volvo EM90.
Volvo od lat należy do ogromnego chińskiego koncernu Geely. Dzięki temu ma dostęp do najnowocześniejszych akumulatorów czy technologii tego giganta. O ile kiedyś Szwedzi byli dla niego swoistym nośnikiem najnowszych rozwiązań, o tyle teraz sytuacja się odwróciła.
Efekt to choćby Volvo EM90, będące tak naprawdę przebrandowanym Zeekrem 009. Zdjęcia zupełnie nowego modelu w gamie szwedzkiej marki zostały opublikowane na stronie chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT).
Jest ono odpowiedzialne za homologowanie aut trafiających na tamtejszy rynek. Zdarza się, że publikuje informacje o nich oraz ich „wizerunek” nawet na kilka tygodni przed ich premierą. Tak się stało właśnie z Volvo EM90.
Nowy szwedzki model to Zeekr 009 ze zmienionymi przednią i tylną partią nadwozia. Podobieństwo obu aut widać po ich proporcjach czy układzie szyb i słupków dachowych.
Z danych przekazanych przez Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych wynika, że Volvo EM90 to potężny van. Auto mierzy 520,6 cm długości, 202,4 cm szerokości oraz 185,9 cm wysokości. Równie imponujący jest rozstaw osi, który wynosi 320,5 cm.
Nowe Volvo EM90 ma być na pewno oferowane w wariancie 6-miejscowym. Choć na razie nie ma oficjalnych doniesień, bardzo prawdopodobne, że będzie występować również we wersji o układzie siedzeń 2+2.
Ku temu są przynajmniej dwie przesłanki. Po pierwsze, Zeekr 009 również występuje w takiej wersji. Po drugie, na rynku – nie tylko chińskim – dostępny jest hybrydowy Lexus LM, który w luksusowej odmianie również ma układ siedzeń 2+2 (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).
Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych przekazało również, że nowe Volvo EM90 waży 2763 kg w wersji napędzanej przez 268-konny silnik umieszczony przy tylnej osi.
Na razie nie ma oficjalnej informacji o baterii trakcyjnej. Ale i tutaj należy posłużyć się przykładem Zeekra 009, który w topowym wariancie dysponuje akumulatorem litowo-niklowo-manganowo-kobaltowym, produkcji CATL-a.
Ma on pojemność 140 kWh i pozwala na pokonanie dystansu 822 km (zgodnie z chińskim cyklem CLTC). Mniejsza bateria gromadzi w swoim wnętrzu do 116 kWh, co powinno wystarczyć na przejechanie 702 km bez konieczności ładowania.
Należy się spodziewać, że topowy wariant Volvo EM90, podobnie jak Zeekr 009, skorzysta z dwóch silników elektrycznych. Łącznie wytwarzają one 536 KM i pozwalają na rozpędzenie się tego samochodu od 0 do 100 km/h w 4,5 s.
Premiera Volvo EM90 ma nastąpić 12 listopada tego roku. Wtedy też rozpocznie się jego przedsprzedaż. Na początku auto ma być oferowane wyłącznie na rynku chińskim, ale być może też wkrótce potem trafi do innych części globu.
Cena? Zeekr 009 startuje z pułapu około 280 000 zł (po przeliczeniu z chińskiej waluty). Volvo zapewne będzie nieco droższe.