W czwartek 13 lipca na warszawskim Torze Wyścigów Konnych na Służewcu odbyła się polska premiera Volvo EX30 oraz Volvo EX90. Nowe, w pełni elektryczne SUV-y szwedzkiego producenta są już dostępne w sprzedaży, a do salonów trafią za kilka miesięcy. Do wtorku 18 lipca włącznie można zobaczyć je w salonie Volvo na Marszałkowskiej.
To pierwsza okazja, by zobaczyć nowe EX30 i EX90 w Polsce. Pierwszy z nich jest najmniejszym modelem i ma szansę stać się jednym z popularniejszych elektrycznych aut premium, między innymi z uwagi na cenę startującą od 169 900 zł. Drugi to topowy SUV z miejscem nawet dla siedmiu osób, elektryczny odpowiednik XC90.
Ten elektryczny SUV występuje w trzech wariantach. Bazowa, tylnonapędowa odmiana z akumulatorem o pojemności 51 kWh jest dostępna w cenie od 169 900 zł. Ma moc 272 KM, zasięg 344 km (WLTP) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s.
Drugi wariant rozwija taką samą moc, ale dysponuje większym akumulatorem (69 kWh), za czym idzie większy zasięg (480 km w cyklu WLTP). W tym przypadku cena zaczyna się od 209 000 zł.
Gamę wieńczy odmiana AWD o mocy 428 KM (również 69 kWh), z zasięgiem 460 km WLTP, która osiąga setkę „setkę” w ciągu zaledwie 3,9 s. Cena: od 239 900 zł.
EX30 powstało na platformie SEA opracowanej przez koncern Geely (ciekawostka: z tej samej architektury ma korzystać Izera). Auto jest o ok. 20 cm krótsze od XC40 i o 10 cm od niego niższe, ale rozstaw osi jest mniejszy tylko o 5 cm (265 w porównaniu do 270 cm).
Nowy model jest jednak ciaśniejszy od spalinowego kompaktowego SUV-a – ma bardziej miejski format (a la pierwszy Mercedes GLA), z miejscem dla dwójki dorosłych z przodu i dwójki dorastających dzieci z tyłu. Plus za szerokość na poziomie XC40 oraz bezramkowe lusterka boczne, znane już z Polestarów. Bagażnik ma 319 l pojemności, do tego przewidziano niewielki schowek pod maską.
Współczynnik oporu powietrza wynosi niezłe 0,28. Moc ładowania prądem zmiennym (AC) różni się w zależności od wersji i wynosi 11 kW lub 22 kW. W przypadku prądu stałego (DC) to zawsze maksymalnie 150 kW. Mniejszy akumulator 51 kWh jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy). Większy – NCM (litowo-niklowo-kobaltowo-manganowy). Oba warianty baterii ważą niemal tyle samo (ok. 420 kg).
W kabinie uwagę zwracają minimalistyczny kokpit z dużym centralnym (responsywnym) ekranem, dużo schowków i półek, a także liczne materiały pochodzące z recyklingu. To zresztą dotyczy całej konstrukcji samochodu (25% aluminium, 17% stali i 17% tworzyw sztucznych pochodzi z odzysku).
Wyposażenie będzie obejmować nowe systemy bezpieczeństwa, w tym monitorowanie boków samochodu, pomocne m.in. w przypadku przejeżdżającego rowerzysty.
Volvo XC30 pojawi się w polskich salonach na przełomie grudnia 2023 i stycznia 2024 roku. W ofercie będzie też wersja Cross Country.
Na większe EX90 trzeba będzie poczekać nieco dłużej – samochód trafi do salonów w połowie 2024 r. Nowy siedmioosobowy SUV będzie konkurować m.in. z Mercedesem EQS SUV oraz Teslą Model X.
Volvo EX90 jest nieco większe od XC90. Mierzy 504 cm długości, 196 cm szerokości i 174 cm wysokości przy rozstawie osi 298,5 cm.
517-konny napęd elektryczny 4x4 (dwa silniki) umożliwia przyspieszenie do 100 km/h w 5,9 s, a akumulator o 111 kWh gromadzi energię, która ma wystarczyć do przejechania około 600 km w cyklu WLTP.
EX90 ma być najbezpieczniejszym Volvo w historii. Na wyposażeniu znajdzie się lidar, który zapewnia przygotowanie do jazdy zautomatyzowanej w przyszłości. Monitorowanie kierowcy polega nie tylko na śledzeniu ruchu gałek ocznych, ale korzysta też z kierownicy pojemnościowej.
Volvo EX90 będzie również standardowo wyposażone w technologię kluczyka w telefonie. Smartfon posłuży jako kluczyk do samochodu i automatycznie odblokowuje go oraz załaduje osobistą sekwencję powitalną, gdy użytkownik podejdzie do auta. Po wejściu na pokład automatycznie zostanie załadowany jego profil.
Co więcej, EX90 jest pierwszym Volvo wyposażonym we wszystkie niezbędne urządzenia umożliwiające ładowanie dwukierunkowe (rozwiązanie ma zostać udostępnione w przyszłości). Pozwala to wykorzystać akumulator trakcyjny jako dodatkowe źródło energii, na przykład do zasilania domu, innych urządzeń elektrycznych lub innego elektrycznego Volvo.
Każdy, kto chciałby obejrzeć samochody osobiście, może to zrobić, zanim zostaną odesłane z powrotem do Szwecji. Od 15 do 18 lipca auta będą eksponowane w salonie Volvo Car Warszawa przy ulicy Marszałkowskiej 89 w Warszawie. Wstęp jest wolny i nie wymaga wcześniejszej rezerwacji.