Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo EX30 – przód w ruchu

Volvo EX30 – wrażenia z jazdy nowym elektrykiem, który zaskakuje. Nie tylko ceną

Volvo EX30 – wrażenia z jazdy nowym elektrykiem, który zaskakuje. Nie tylko ceną

Volvo EX30 to nowy elektryczny kompaktowy crossover wyróżniający się przede wszystkim minimalistycznym projektem wnętrza i atrakcyjną ceną. Czy ten model ma szansę zmienić nasze podejście do aut elektrycznych? 

  • Volvo EX30 to zwarty (423 cm długości), choć już kompaktowy crossover z napędem elektrycznym – w trzech wersjach do wyboru
  • Bazowy wariant (z baterią 49 kWh netto) dostępny jest w cenie od 169 900 zł

Model EX30 to kluczowa „dźwignia” Volvo na drodze do realizacji celu na 2025 r. – kiedy modele w pełni elektryczne mają osiągnąć 50% udziału w sprzedaży marki, a spodziewana marża to 8-10%. Ten podniesiony hatchback, zbudowany na skalowalnej platformie SEA koncernu Geely (ma z niej korzystać także Izera), jest obecnie produkowany w Chinach, ale w 2025 r. jego produkcja ruszy także w Belgii – w celu zwiększenia mocy produkcyjnych, ale i zmniejszenia emisyjności łańcucha dostaw.

Elektryczny crossover w poręcznym formacie

EX30 to samochód, który również jako auto spalinowe mógłby liczyć na spore wzięcie – wymiarami mieści się już w segmencie aut kompaktowych (423 cm długości, 265 cm rozstawu osi), jednak jest na tyle zwarty, że łatwo się nim manewruje i „przeciska” przez zatłoczone miasto. Praktyczność zwiększa typowy dla crossoverów prześwit – 16,5 cm.

Volvo EX 30-tył w ruchu
Volvo EX30 ma niezłą aerodynamikę (współczynnik oporu powietrza 0,28). Prześwit to 16,5 cm, bazowa wersja otrzymuje alufelgi 18''.
Volvo

EX30 sprawia wrażenie solidnie zmontowanego i wygląda, jak na Volvo przystało. Elektryczny napęd pozwolił „zepchnąć” koła niemal do narożników nadwozia i wygospodarować pod maską mały schowek, ale stosunkowo niewielkie wymiary zewnętrzne przekładają się na ograniczoną przestronność w drugim rzędzie siedzeń oraz skromny bagażnik (318 l). Trzeba też pogodzić się z niezbyt wygodną, nisko umieszczoną kanapą. W skrócie: nie jest to samochód rodzinny, lecz głównie służący dla 1-2 osób.

Z przodu warunki podróży okazują się już bardzo przyzwoite, o co dbają m.in. ergonomicznie wyprofilowane fotele. Wykończenie jest osobliwe – mamy tu masywne metalizowane klamki drzwi i listwy ozdobne o ciekawym, „kamiennym” deseniu, ale też mocno chropowate tworzywa w niższych partiach kabiny. Pociesza świadomość, że pochodzą one z recyklingu (np. butelek PET, dżinsowych ubrań oraz plastikowych ram okiennych).

Deska rozdzielcza Volvo przypomina kokpity Tesli: jest tu jeden centralny ekran i niewiele więcej. Wyświetla on nie tylko mapę nawigacji, ale również prędkość. Projektantom nie udało się uniknąć znacznego „stłoczenia” wielu ikon. Plus za mapy i asystenta Google, przepastny schowek w tunelu środkowym i pojemne kieszenie drzwi.

volvo ex30 bok ładowanie
Maksymalna moc ładowania DC wersji bazowej to 134 kW, dwóch mocniejszych – 153 kW. AC: 11 lub 22 kW.
Volvo

Typowe Volvo

EX30 ma „młodzieżowy” sznyt, ale na drodze jeździ typowo dla Volvo – mimo dużych obręczy łagodnie tłumi dziury i ma zrelaksowany układ kierowniczy. To komfortowy, intuicyjny w prowadzeniu hatchback, który już w bazowej wersji z silnikiem o mocy 272 KM zapewnia porywające osiągi (100 km/h w 5,7 s). Akumulator 49 kWh netto zapewnia jej zasięg w cyklu mieszanym WLTP 344 km. Lepszy wynik – 480 km – osiąga odmiana o tej samej mocy, ale z baterią 64 kWh. Obie mają napęd na tylne koła; do wyboru jest jeszcze topowy wariant 4x4 (428 KM oraz 460 km zasięgu, 100 km/h w 3,6 s).

 Volvo EX30 – dane techniczne Single motor SM Extend. Range Twin motor Perf.
Silnik  elektryczny elektryczny 2 x elektryczny
Moc maksymalna 272 KM 272 KM 428 KM
Maksymalny moment obrotowy 343 Nm 343 Nm 543 Nm
Pojemność akumulatora (netto) 49 kWh 64 kWh 64 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC 22/134 kW 22/153 kW 22/153 kW
Osiągi
Prędkość maksymalna 180 km/h 180 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,7 s 5,3 s 3,6 s
Zasięg (cykl mieszany WLTP)* 344 km 480 km 460 km
CENA 169 900 zł 194 900 zł 229 900 zł

* szacunki producenta

Najtańsza wersja ma akumulator typu LFP (litowo-fosforanowo-żelazowy; tańszy i, teoretycznie, bardziej żywotny), a droższe – NMC (nikiel-kobalt-glin; większa gęstość energii i, prawdopodobnie, lepsza wydajność na mrozie). 

Atutem EX30 jest cena – od niespełna 170 tys. zł (od 195 tys. zł za odmianę o zwiększonym zasięgu). W 2024 r. pojawi się podniesiona wersja Cross Country. 

Volvo EX30 – naszym zdaniem

Dzięki względnie przystępnej cenie Volvo EX30 ma szansę szerzej zaistnieć w segmencie elektromobilności. Oszczędności w zakresie obsługi i wykończenia to znak czasów, a jednocześnie zwrot ku młodszej klienteli. Na pytanie o efektywność oraz zasięg odpowiedzą testy na polskich drogach.

ocena 4/5

Volvo EX30 to model ważny dla szwedzkiej marki i dla rynku aut elektrycznych. Typowe dla Volvo design, komfort i funkcjonalność łączy z (bardzo) minimalistyczną koncepcją obsługi, która wpisuje się w ideę Tesli.

Marcin Sobolewski, tygodnik „Motor”

Czytaj także